PDA

View Full Version : Probleem met afstellen van Les Paul (fret buzz)



joey-t
19 september 2011, 11:20
Allen, ik heb het volgende probleem met afstellen van mijn Epiphone 'Slash' Les Paul. Ik zal eerst even de situatie schetsen. De gitaar is helemaal afgesteld en geintoneerd (door mijzelf), maar buzzt nog steeds teveel naar mijn smaak, over vrijwel het gehele fretboard.

Ik heb de topkam (Graphtec) op een hoogte teruggebracht van ongeveer 0,25 mm bij de lage E en 0,15 bij de hoge E (gemeten na indrukken bij 3e fret). Dit is precies volgens de specs van Graphtec en overigens is dit natuurlijk alleen van belang voor eventuele buzz bij de open snaren. Deze buzz heb ik niet, wél op alle frets (meteen vanaf de 1e).

De 'relief' van de nek is ongeveer 0,3 mm bij fret 7 of 8 (snaar ingedrukt bij 1e en 22e fet). Ik heb geprobeerd de relief te brengen naar 0,4 of 0,5 mm maar dat hielp ook niet echt. De actie van de snaren is ongeveer 2 mm bij de lage E en 1,4 mm bij de hoge E (bij de 12e fret). Ook een zeer kleine relief (nagenoeg rechte hals) verhelpt het buzzen niet, integendeel. Moet ik de relief wellicht nog verder opschroeven? Ik heb nooit gelezen of gehoord over een relief van meer dan 0,5 mm; dit lijkt me vrij extreem. Heb het nog niet geprobeerd, mede om de halspen te 'sparen' (die voelde al wat losser bij 0,4 mm).

De frets zijn allemaal recentelijk gevlakt door De Gier uit Schiedam, dus ik kan me niet voorstellen dat hier het probleem ligt. (Temeer omdat de buzz overal op de nek gelijk is, dus m.i. geen sprake van 'ongelijke' frets.)

Kortom: ik heb werkelijk geen idee waar het nu nog aan kan liggen. Iemand van de experts op dit forum wellicht een suggestie?

Ik wil dit probleem heel graag zelf kunnen oplossen, en pas als dat écht niet lukt, de hulp van een pro (De Gier) inschakelen voor het afstellen. Dank!


Edit: nog een kleine toevoeging: ik speel met .010 snaren (D'Addario) in een Eb-tuning (halve stap lager dan 'normaal'). De snaren opschroeven naar standard tuning lijkt echter niet heel veel uit te maken.

bass blom
19 september 2011, 11:44
niet gewoon een kwestie van je brug iets hoger zetten dan?

joey-t
19 september 2011, 11:49
niet gewoon een kwestie van je brug iets hoger zetten dan?

Dat is het punt een beetje: ik vind de huidige actie van 2mm / 1.4mm zeker niet extreem laag: ik heb gitaren meegemaakt die tot 1.6 / 1.2 gingen met minder fret buzz dan dit. Ik heb geen zin om de actie nog een halve mm omhoog te zetten, dat is zonde! Ik wil namelijk van deze gitaar mijn 'main axe' maken, hij moet goed bespeelbaar zijn!

geert1976
19 september 2011, 11:53
Ja hals staat te recht.

capo op de eerste positie en dan met je vinger de 14e positie indrukken (en niet de 22e) dan meten en de halspen losser zetten, zodat je tussen de 7e fret en de lage E een ruimte hebt van ongeveerd 0.25 a 0.30 mm.

succes

BobvanKempen
19 september 2011, 11:58
Ja hals staat te recht.

capo op de eerste positie en dan met je vinger de 14e positie indrukken (en niet de 22e) dan meten en de halspen losser zetten, zodat je tussen de 7e fret en de lage E een ruimte hebt van ongeveerd 0.25 a 0.30 mm.

succes

Idd volgens mij gewoon de halspen een kwart slag losser draaien zou het op moeten lossen.

joey-t
19 september 2011, 12:05
Dank voor de reactie! Maar die waarde heb ik dus al bereikt. (1e en 14e indrukken levert ongeveer 0,3 mm relief op; 1e en 22e ingedrukt is dan ongeveer 0,4 mm). Moet ik dan gewoon nog verder gaan met losdraaien, denken jullie? (Uiteraard doe ik dit met de nodige voorzichtigheid, ik leg de gitaar na elke 'achtste' slag ongeveer een uurtje weg.)

bass blom
19 september 2011, 12:09
8ste slag is erg voorzichtig hoor :D
een kwart per keer is prima.
en ff 'over de knie' nemen en duwen.

Orpheo
19 september 2011, 12:44
een beetje hals kan heus wat hebben hoor. gewoon die pen losser zetten. en een uurtje wegleggen. poeh, heb ik absoluut 't geduld niet voor. Op mijn LP's met 9ply laminate necks was het draaien, stemmen, testen. niks wachten (maar goed, die halzen zijn ook verschrikkelijk stabiel).

Gerth
19 september 2011, 13:00
Het vreemde aan gitaren is dat sommige exemplaren/modellen nu éénmaal niet zo "laag" gaan als andere zonder fretbuzz... het is blijkbaar geen exacte wetenschap die verklaard kan worden door "tienden van millimeters"...

Ook de manier van aanslaan en de spanning van de snaren spelen trouwens mee.

joey-t
19 september 2011, 14:49
Dus jullie denken dat ik voor nog meer 'relief' moet zorgen dan de normale waardes? Wat zijn eventuele nadelen van de halspen te los draaien? Kan de halspen losschieten? En wat kan er op gebied van bespeelbaarheid voor nadeel ontstaan?

bass blom
19 september 2011, 14:51
maar hoor je het wel als je versterkt speelt?
je kunt je er flink op verkijken als je 'droog' speelt.

voor de pen los zou gaan moet je een flink aantal slagen doen, als het al kan.

joey-t
19 september 2011, 15:11
Ik speel altijd 'droog' om te bepalen of er sprake is van fret buzz. Is dit verkeerd? Versterkt hoor ik het inderdaad niet, maar dat is al gauw zo, vind ik. Voor de sustain vind ik het beter als ik ook 'droog' geen buzz hoor.

bass blom
19 september 2011, 15:17
het is een elektrische gitaar, als je er versterkt geen last van hebt, lekker zo laten :D

adrinalino
19 september 2011, 21:31
De laagste actie die ik ooit meegemaakt heb was op een Aristides ( minder dan 0.96 mm op 12e fret). Na er een tijdje naar gekeken te hebben kon ik niet anders concluderen dan dat de nek kaarsrecht was. 'K snap 't ook niet.

Hoi,

Aad.

Agent_Smith
19 september 2011, 21:50
het is een elektrische gitaar, als je er versterkt geen last van hebt, lekker zo laten :D

Ja, dat is wel zo en ben ik deels met je eens, maar een tè lage actie kost je ook versterkt toch toon. Ik had mijn Gibsons eerst ook heel erg laag staan, maar ietsje hoger went heel snel en geeft toch duidelijk klank.

joey-t
20 september 2011, 10:28
Volgende vraag dan: heeft het afstellen van de halspen invloed (positief dan wel negatief) op fret buzz en/of bespeelbaarheid op de hogere frets (15 t/m 22)?

Kingfisher
20 september 2011, 14:09
Dus jullie denken dat ik voor nog meer 'relief' moet zorgen dan de normale waardes? Wat zijn eventuele nadelen van de halspen te los draaien? Kan de halspen losschieten? En wat kan er op gebied van bespeelbaarheid voor nadeel ontstaan?

Je kan een halspen nooit te los draaien, als je te ver draait, gaat gewoon alle spanning er af, en komt de moer los. Dus losser draaien kan nooit kwaad. Te vast draaien, daar kan je een hele nek mee verklooien. Dus begin altijd te los, en dan aandraaien.

muziekschuur
20 september 2011, 15:51
Niet dat ik iets van het afstellen van een hals weet. Dat voorop. Maar tegenwoordig zijn de momentsleutels heel voordelig. Als je eenmaal weet welk moment je nodig hebt is dat vast ook bij andere gitaren iets waarmee je dicht erbij in de buurt zal zitten.

hole
20 september 2011, 16:21
Heel gevaarlijke statement (als die klakkeloos opgevolgd wordt)

Als jij je dikke boomstam tele gaat aandraaien en dan de zelfde settings neemt voor je luciferhoutje SG weet ik al wat er gaat gebeuren ;)