PDA

View Full Version : Prince Piggy 1



Bloodpool
18 september 2011, 21:45
Hallo Gitaarnetters,

Tijdens mijn 1,5 jaar aan vrijwilligerswerk bij een oud stoffig Kringloopbedrijf ben ik heel wat oude zooi en goedkope meuk tegengekomen, met uitzondering van een Vintage versterkertje van het merk Prince Amplifiers.

Nu heb ik dit versterkertje meegenomen voor de galante prijs van €0,- omdat het Boost kanaal eruit lag, de Aan/Uit schakelaar het niet deed (omdat de vorige eigenaar de schakelaar uit het bedradingsschema heeft gehaald) en omdat deze amp over het algemeen een oude, stoffige en verkeerd onderhouden oldtimer van 15 watt was.

Ik heb hem meegenomen naar huis, nagekeken met de stofzuiger en een stofdoek en meteen uitgeprobeerd. Ik kan zeggen, dit is geen verkeerde amp, op zijn minst niet. Een geweldige natuurlijke drive, soepel afstelbare 2-bands EQ en een 440 Hz functie (geen idee wat dit inhoud).

Nu was ik van plan om eens te beginnen met een restauratie; Boost kanaal en Power-knop weer in het stroomcircuit opnemen, cosmetische schade wegwerken, etc,etc. En daarna voor een leuke prijs op de markt zetten.

Over de markt: Ik heb werkelijk géén idee hoeveel dit Rock'n'Rollertje waard is in gerestaureerde toestand, evenmin weet ik wat de 440-hertz functie is, of waar dit dingetje is gemaakt. Hier kan ik zeker wat hulp bij gebruiken, omdat ik op het wijde web -niks- kan vinden over deze versterker. Het merk zelf lijkt niet eens te bestaan. Nu hoop ik dat er hier mensen zijn die deze versterker hebben gezien, gekend, verkocht, gekocht, etc, etc.

Voor de verdere informatie:
Merk: Prince / Prince Amplifiers / Prince Piggy
Model: Piggy 1 PS-100
Inhoud: 15 Watts.
Jaar: 1979 (staat achterop geschreven)


De informatie is nogal vaag, het staat nergens op de versterker écht duidelijk aangegeven. Ik hoop dat ik van jullie hulp kan ontvangen.

Groeten,
Bloodpool

matto
18 september 2011, 21:53
De 440 Hz functie zal wel met een knopje aan en uitgezet kunnen worden om een 440 Hz toon hoorbaar te maken om te kunnen stemmen (A == 440 Hz)
Misschien kun je wat fotos plaatsen?

nico verduin
18 september 2011, 21:55
Hallo Gitaarnetters,

Tijdens mijn 1,5 jaar aan vrijwilligerswerk bij een oud stoffig Kringloopbedrijf ben ik heel wat oude zooi en goedkope meuk tegengekomen, met uitzondering van een Vintage versterkertje van het merk Prince Amplifiers.

Nu heb ik dit versterkertje meegenomen voor de galante prijs van €0,- omdat het Boost kanaal eruit lag, de Aan/Uit schakelaar het niet deed (omdat de vorige eigenaar de schakelaar uit het bedradingsschema heeft gehaald) en omdat deze amp over het algemeen een oude, stoffige en verkeerd onderhouden oldtimer van 15 watt was.

Ik heb hem meegenomen naar huis, nagekeken met de stofzuiger en een stofdoek en meteen uitgeprobeerd. Ik kan zeggen, dit is geen verkeerde amp, op zijn minst niet. Een geweldige natuurlijke drive, soepel afstelbare 2-bands EQ en een 440 Hz functie (geen idee wat dit inhoud).

Nu was ik van plan om eens te beginnen met een restauratie; Boost kanaal en Power-knop weer in het stroomcircuit opnemen, cosmetische schade wegwerken, etc,etc. En daarna voor een leuke prijs op de markt zetten.

Over de markt: Ik heb werkelijk géén idee hoeveel dit Rock'n'Rollertje waard is in gerestaureerde toestand, evenmin weet ik wat de 440-hertz functie is, of waar dit dingetje is gemaakt. Hier kan ik zeker wat hulp bij gebruiken, omdat ik op het wijde web -niks- kan vinden over deze versterker. Het merk zelf lijkt niet eens te bestaan. Nu hoop ik dat er hier mensen zijn die deze versterker hebben gezien, gekend, verkocht, gekocht, etc, etc.

Voor de verdere informatie:
Merk: Prince / Prince Amplifiers / Prince Piggy
Model: Piggy 1 PS-100
Inhoud: 15 Watts.
Jaar: 1979 (staat achterop geschreven)


De informatie is nogal vaag, het staat nergens op de versterker écht duidelijk aangegeven. Ik hoop dat ik van jullie hulp kan ontvangen.

Groeten,
Bloodpooltransistor bak... Wat een gek ervoor geeft. De kosten zullen wel hoger zijn dan de opbrengsten..

Bloodpool
18 september 2011, 22:09
De 440 Hz functie zal wel met een knopje aan en uitgezet kunnen worden om een 440 Hz toon hoorbaar te maken om te kunnen stemmen (A == 440 Hz)
Misschien kun je wat fotos plaatsen?

Ik zal morgenmiddag even een paar foto's maken.

Maar de 440 Hz word bestuurd door een draaiknop (zelfde knop als Volume, Gain, etc) en voor zover ik het heb kunnen zien staat ie direct in contact met een schroef voor een kabelschoen o.i.d. aan de achterkant. Ik zal er wel een paar foto's van knippen.

@Nico:

Misschien een ouwe transistorkast, maar het geluid is geweldig. Om het voor 2 tientjes weg te doen zou ik een beetje zonde vinden, ik heb op Fenders gespeeld die slechter klonken.

matto
18 september 2011, 22:16
440 hz kan natuurlijk ook een een soort toonregeling zijn.

nico verduin
18 september 2011, 22:22
Ik zal morgenmiddag even een paar foto's maken.

Maar de 440 Hz word bestuurd door een draaiknop (zelfde knop als Volume, Gain, etc) en voor zover ik het heb kunnen zien staat ie direct in contact met een schroef voor een kabelschoen o.i.d. aan de achterkant. Ik zal er wel een paar foto's van knippen.

@Nico:

Misschien een ouwe transistorkast, maar het geluid is geweldig. Om het voor 2 tientjes weg te doen zou ik een beetje zonde vinden, ik heb op Fenders gespeeld die slechter klonken.Die 440 hz zal wel een mid shifter zijn oid.
Ongetwijfeld zullen er Fenders zin die slechter klinken. Maar daar gaat het niet om. Jij vroeg wat hij waard was.... niemand kent ze, transistor bak..... ik zou me niet rijk rekenen.....

Johannes
18 september 2011, 22:32
Die piggy versterkertjes zijn gaaf. Inderdaad simpele transistor versterkertjes met een draaiknop die een A (440Hz) laat horen. Ook leuk om een deuntje doorheen te spelen of al je favoriete Schotse doedelzak-deuntjes mee te oefenen ;)

Ook de ondertitel onder de merknaam is briljant: "Nothing screams like a Piggy" (dat stond iig op de Piggy in het muzieklokaal op mijn middelbare school)

geert1976
20 september 2011, 00:16
Leuke versterkers en ze klinken ook nog eens heel behoorlijk.

Japanse makelij en helemaal zo slecht nog niet.

Zo zag de mijne eruit:


http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-5.jpg

Bloodpool
20 september 2011, 16:48
@geert1976

Zo ziet de mijne er ook praktisch uit. Alleen die van mij heeft een zwarte soft-latex dekking en het net aan de voorkant is bruin/rood ingewoven. Grootste verschil tussen die van mij en jou is dat jij er blijkbaar een extra functie op hebt zitten, Reverb? (kijkende naar de draaiknop tussen de EQ en de 440 Hz)

Dus. Kun jij ons vertellen wat de 440 Hz functie is?

Btw, gefeliciteerd met je Boss ME, prachtdingetje.

Johannes
20 september 2011, 17:47
@geert1976


...Dus. Kun jij ons vertellen wat de 440 Hz functie is?



Ja dat kan ik, sterker nog, dat heb ik al gedaan in mn vorige post. Gewoon even goed lezen en er blijkt toch best wat informatie te staan op zo'n forum ;)

geert1976
20 september 2011, 21:51
@geert1976

Zo ziet de mijne er ook praktisch uit. Alleen die van mij heeft een zwarte soft-latex dekking en het net aan de voorkant is bruin/rood ingewoven. Grootste verschil tussen die van mij en jou is dat jij er blijkbaar een extra functie op hebt zitten, Reverb? (kijkende naar de draaiknop tussen de EQ en de 440 Hz)

Dus. Kun jij ons vertellen wat de 440 Hz functie is?

Btw, gefeliciteerd met je Boss ME, prachtdingetje.

Die boss is alweer weg:)

Johannes heeft al uitgelegd waar het voor dient.

Dit varkentje heeft inderdaad een reverb

Bloodpool
21 september 2011, 16:56
Excuses. Ik had op moeten letten.

Anyway, ik heb een oude luidsprekerbox op de schroef aan de achterkant aangesloten (die in contact staat met de 440Hz functie) en kan nu een duidelijke en heldere A-klank horen.

Het was dus toch een stemsysteem. Maar alsnog, bedankt voor de hulp!