PDA

View Full Version : Hughes & Kettner Tubemeister 18 Review!



Speeddemon
18 september 2011, 15:48
http://stat.ameba.jp/user_images/20110806/14/40baby/25/b7/j/o0600030011398394711.jpg

Reeds aan Marc_o beloofd, hier is ie dan, m'n Hughes & Kettner Tubemeister 18 Review.

Recent heb ik de head + bijbehorende 1x12 (bassreflex) cabinet aangeschaft en reeds enkele keren thuis op zacht en minder zacht (resulterend in een bezoekje van de buurvrouw, die d'r TV liever niet op volume 50 wilde zetten om half tien 's avonds :hide: ) volume getest, en afgelopen woensdag ook voor het eerst in band-verband tijdens een repetitie, aangesloten op een Marshall 1960A 4x12" cabinet.

Even wat data:
-buizentop 18 Watt
-klein en handzaam; 5kg.
-2x EL84 powertubes, 2x 12AX7 preamp/PI
-2 kanaals + lead boost (alleen op gain channel)
-gedeelde EQ
-poweramp schakelbaar van 18W naar 5W, 1W en 0W (voor D.I. recording)
-Red Box DI output XLR.
-FX Loop
-Footswitch optioneel (voor schakelen kanalen en lead boost)
-oversized trafo's voor meer headroom
-Tube monitor dmv 2 status LEDs aan achterkant.
-5kg!!!

Clean Channel:
Beschikt over eigen Gain en Volume knoppen.
Zeer direct, maar karaktervol. Erg punchy/spanky en allerlei sounds uit te toveren. Eerder Fender-achtig dan Vox/Marshall-clean. Tot ongeveer 1 uur op de gain knop blijft het kanaal aardig clean (afhankelijk van je gebruikte elementen). Met gain volledig open haal je een lichte, ietwat middy crunch eruit. Één van de beste EQ settings voor dit kanaal is Treble tussen de 0 en 3 (v.d. 10), Mid vol open, Bass vol open.

Drive Channel:
Beschikt ook over eigen Gain en Volume knoppen. (Let wel, er is geen mastervolume voor beide kanalen).
Pas met de Gain op 2 begint 't kanaal te werken en qua drive gaat ie mooi verder, waar het clean kanaal ophield. The Who, Malcolm Young, early Stones, maar toch wel minder open klinkend (zeer waarschijnlijk vanwege de EL84's). "Slightly congested" zouden de Engelsen zeggen.
Met de gain voorbij 7 (v.d. 10) kom je in old school AC/DC en Thin Lizzy gebied. Al met al wordt het duidelijk dat je voor Gary Moore 'and more' je de Lead Boost nodig zal hebben.

Lead Boost:
Daar waar bij lagere gain standen van het Drive kanaal, de Lead Boost vooral volume en in mindere mate gain toevoegt, is het precies andersom zodra de Gain knop 5 à 6 (v.d. 10) passeert. Nu krijg je mooie (classic) hard rock en metal sounds te voorschijn, en dat alles zonder diode clipping.
Met de Gain op 3/4e heb ik voor mij persoonlijk de 2 lekkerst klinkende schakelopties.

Red Box D.I.
Ook heb ik wat opnames gemaakt, gebruikmakend van de Red Box output. Voor cleane, directe sounds vind ik hem erg goed. Je hoort dat je een buizen-amp aan het opnemen bent. Met het drive-kanaal geselecteerd ben ik er minder van gecharmeerd. Ik acht de kans klein dat een lead-track voor opnames hiermee gedaan gaat worden, zonder uitgebreide nabewerking en EQ-ing. Mijn Tech 21 Trademark 30's SansAmp DI doet het wat dat betreft stukken beter, maar die laat clean weer wat te wensen over.

Zoals reeds gezegd, afgelopen woensdag tijdens een Maiden-tribute repetitie gebruikt op een Marshall 1960A 4x12" aangesloten. Boven alle verwachting kwam ie prima mee qua volume, al merkte ik wel dat je bij het drive-kanaal de Volume knop beter onder de 5 (v.d. 10) kan houden, daarboven wordt ie weer 'congested'. Voor mij ook een bewijs dat in hardrock/metal een 100W buizentop GEEN overkill is, puur omdat ik niet zit te wachten op eindbuizenvervorming, als het EL84's zijn.
Ik heb de hele setlist afgewerkt met ALLEEN maar het drive-kanaal, dus incl. cleane intro's van bijvoorbeeld Fear of The Dark en Hallowed Be Thy Name, dus reageren op je gitaar z'n volumeknop doet ie meer dan prima!

Een minpuntje vind ik hoe ie reageert op hals-humbuckers. Ik ben toch wel erg gecharmeerd van de Alnico PAF sound; breed, rond, 'belletjes', warm, maar open. Dit lukt de Tubemeister niet echt. Een DiMarzio Air Norton (die ik in m'n Ibanez heerlijk vind klinken) krijgt toch een beetje een dichtgesmeerde zoem mee. Zo ook bij de GFS Vintage '59 Alnico PAT in m'n Burny Les Paul Custom; waar normaal perfect de Slash-sound mee te halen is. Ik denk dat dit ook wel eens aan de EL84's zou kunnen liggen en hun snelle vervorming. Mocht dat niet het geval zijn, overweeg ik ook een tube-swap voor de pre-amp tubes; iets met meer openheid. Maar qua brug-humbuckers doet ie 't heerlijk.

De rest van de band stond er van te kijken dat zo'n klein, licht dingetje zo'n sound tevoorschijn wist te toveren. En ja, met 18W buizen kun je dus gewoon meekomen in een redelijk luide band. Het houdt niet veel over, dat wel, maar het lukt.

Vanwege het ontbreken van een reverb (heeft de 1x10 Combo overigens wel), de mindere sound van de Red Box op het drive-kanaal en z'n response op hals humbuckers zou ik 'm een 8+ geven; het blijft wel een buizen-amp van maar 500 euro, incl. gevoerde draagtas!
Al met al, een blijver, maar wel met kleine kanttekeningetjes. ;)

Schrevel
18 september 2011, 16:17
Leuk dingetje. En goed overzicht. 'k Moest even zoeken en refreshen voor het plaatje.

Is er 1 effectloop voor beide kanalen of zijn er 2?
En hoe klinkt-ie als 5- en 1-watter?

Mitch
18 september 2011, 16:48
Duidelijk verhaal, thanks!
Wil ik er wel meteen aan toevoegen: wat je beschrijft als 'congested' herken ik, maar koppel ik absoluut niet aan een 2xEL84 eindtrap. Het zou aan de pre amp kunnen liggen, maar de onderdelen klinken een beetje verdacht. Daarmee bedoel ik: "oversized trafo's voor meer headroom" en "5kg!". Daar klopt iets niet :D
Maar goed, op zich zou het volume waarop het clean kanaal begint te squashen enigszins overeen moeten komen met het volume waarop het drivekanaal begint in te storten.

the sure thing
18 september 2011, 19:48
Super review! Hebben we wat aan

Speeddemon
18 september 2011, 22:43
Leuk dingetje. En goed overzicht. 'k Moest even zoeken en refreshen voor het plaatje.

Is er 1 effectloop voor beide kanalen of zijn er 2?
En hoe klinkt-ie als 5- en 1-watter?
Ja, ik zie het plaatje nu ook helemaal niet meer. :???:

Nog een poging:
http://guitarplayernews.com/wp-content/uploads/2011/07/TubeMeister-Head.jpg

Verder, 1 fx-loop (wat wil je, 't is geen Diezel VH4 :speed: ).
Op 5W klinkt ie ook prima, op 1W wel o.k., maar ietsje meer fizz en hele duidelijke powertube-sag.

Eric van Esch
1 april 2012, 22:03
Even bumpen.

Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe versterker. Ik zoek iets wat over 2x12 gaat, thuis bruikbaar is, 2 kanalen heeft (clean en drive) en de clean moet een warm karakter hebben. Volgens mij komt de Tubemeister daar in de buurt, klopt dat? Hoe bevalt de top tot nu toe? Nog nadelige zaken gevonden?

MjS
1 april 2012, 22:27
Inhakend daarop: ik heb de Tubemeister 5 en ben daar erg tevreden mee. Zou wel voor de 18 gaan als ik opnieuw kon kiezen.

Eric van Esch
1 april 2012, 22:59
Inhakend daarop: ik heb de Tubemeister 5 en ben daar erg tevreden mee. Zou wel voor de 18 gaan als ik opnieuw kon kiezen.

Waarom? Wat mis je?

MjS
4 april 2012, 15:39
De 5 watter is erg leuk, klinkt super maar is met mijn Strat en MusicMan net niet hi-gain genoeg op laag volume (met powersoak en master hoger wel). Bovendien mis ik de channelswitch en ietwat headroom om de mogelijkheid te hebben in een band te spelen.

Ergo: de 5 is ideaal voor thuis oefenen en recording, wil je echter 80ies scheur/pinch harmonics etc met tamme pickups, dan heb je een pedaaltje nodig of master hoog.

Speeddemon
7 april 2012, 15:42
Even bumpen.

Momenteel ben ik me aan het orienteren op een nieuwe versterker. Ik zoek iets wat over 2x12 gaat, thuis bruikbaar is, 2 kanalen heeft (clean en drive) en de clean moet een warm karakter hebben. Volgens mij komt de Tubemeister daar in de buurt, klopt dat? Hoe bevalt de top tot nu toe? Nog nadelige zaken gevonden?
Zo, weer terug van weggeweest (huis gekocht, verhuizen/klussen, etc... nu weer eindelijk werkend internet),

ehm, ja, de TM voldoet daar wel aan ja. :-)
"Nadelen" zijn relatief en soms ook op voorhand bekend, zoals het ontbreken van een reverb (heeft de 1x10" Combo versie wel trouwens), maar ik vond persoonlijk de Red Box Output (DI) op het gain kanaal niet echt overtuigen en die typische Slash neck-pickup lead sound met een Les Paul komt er niet zo rond uit als zou moeten. Niettemin heb ik nu een aantal gigs ermee gedaan (op m'n Engl 4x12" Pro cab) en dat beukt gigantisch. Op de 'eigen' H&K TM112 cab klinkt ie ook al vet, maar minder groots, wat logisch is. Ik verwacht nog steeds binnen afzienbare tijd een 4x8" cab van Blackstar of een 2x12" V30 cab (Harley Benton ofzo) te halen, zodat ik een compacter gig-setje heb. Een 2e TM112 zou te prijzig en onpraktisch worden.
De grap is dat puur qua speakeroppervlak, de 4x8" maar 13% minder speakeroppervlak heeft dan een 2x12", terwijl het abinet zelf de grootte van een 1x12 heeft. Nou betekent dat ook de helft minder kastinhoud, wat het laag zeker niet ten goede zal komen. Die Blackstar 4x8 en Harley Benton 2x12 Vintage 30 zijn allebei 200 euro bij Thomann, dus nog effe wikken/wegen...

tidalwave_sideburns
7 april 2012, 18:10
Ik heb een oogje op dit ding gehad sinds-ie uitkwam, en eindelijk laatst die combo versie getest, op de 1 watt setting. Clean was erg mooi, mijn gemodde spring king reverb in de fx loop klonk echt te gek, gainkanaal weet nog niet... Op 18 watt met een wat dieper en grootser klinkend cabinet moet ik nog proberen.
Ik zit er sterk over te denken mijn Ampeg Reverberocket 50 watt top te verkopen, en dat topje te kopen. Dan heb ik thuis, in de oefenruimte en op het podium dezelfde setup, met 1 pedalenkoffertje. Hou ik nog wat centjes over met een beetje mazzel voor andere dingen.

Nooit gedacht dat ik er ook maar over zou peinzen die prachtige R50h top op internet te slingeren... Net bij de reparateur geweest, nieuwe buizen, klinkt super. Zucht.

Speeddemon
13 november 2012, 16:13
Ik heb een oogje op dit ding gehad sinds-ie uitkwam, en eindelijk laatst die combo versie getest, op de 1 watt setting. Clean was erg mooi, mijn gemodde spring king reverb in de fx loop klonk echt te gek, gainkanaal weet nog niet... Op 18 watt met een wat dieper en grootser klinkend cabinet moet ik nog proberen.
Echt nog doen!
Zo heb ik ooit een Vox VR30 getest, op z'n eigen 10" speakertje. Klonk dozig.
Totdat ik dat ding aansluit op een goeie 2x12 kast (ben 't merk effe vergeten). En ineens klonk dat kleine ding toch leuk, en die is niet eens echt buizen (alleen die ValveReactor eindtrap).

Overigens; nu de Tubemeister 36 uit is, ben ik wel aan 't twijfelen geslagen.
Die heeft namelijk 2 dingen toegevoegd, die ik altijd wel wenste bij de TM18:
-Reverb! (die ook nog eens schakelbaar is!)
-Schakelbare FX-loop (de TM18 had wel een FX-Loop, maar nu ie schakelbaar is=True bypass én je kan wat pedaal-instellingen veranderen tijdens het spelen op niet kritische momenten)

en als bonus:
-separate EQ's voor clean en crunch/lead
-3 kanalen ipv 2+boost
-36W (+ de 4 powersoak instellingen die de TM18 ook al had).
-MIDI (en zelfs de powersoak instellingen zijn MIDI schakelbaar! Dus van 36W clean naar 5W crunch, naar 18W lead kan gewoon. En dan als solo-boost van 18W Lead naar 36W lead. (theoretisch +3dB).

tidalwave_sideburns
15 november 2012, 13:36
Ja, ik heb er ook nog aan getwijfeld de 36 te nemen, maar die schakelbare fx loop en reverb heb ik eigenlijk niet nodig, en het formaat is klein genoeg om in een koffer te passen met alle andere zooi die ik zoal meeneem naar optredens, dus ik vind het wel prima zo. Wel baal ik ervan dat de geluidsmensen hier de red box out niet goed kunnen uitversterken.

muziekschuur
15 november 2012, 13:54
Dat snap ik niet. xlr naar de tafel en geregeld? kan het zijn dat het een behringer tafeltje of zo was? Dan moet je hem op -10dbv zetten. Als het goed is zit er op die red box een drukknop of een gain regelaar om te switchen tussen +4dbu en -10dbv. Dat laatste is gewoon line level. De +4dbu is een extra opgepept signal om te kunnen werken met lange lijnen. In een theater of op een groot podium waren de kabels vaak 30 tot 100 meter lang. Om hier in de jaren '70 mee om te kunnen gaan warden die voltages omhoog gegooid tot wat een podium standard werd. Bij de kleine café optredens is dat niet van toepassing. Maar als je stage apparatuur hebt zoals deze Hughes en Kettner dan moet die wel zo instellen dat zo'n consumer tafeltje er raad mee weet.

muziekschuur
15 november 2012, 14:08
Ik zit e.e.a. na te zoeken. De DI is +9DBV en zou dus een behringer tafeltje laten clippen. De effects send is +6dbv max. Dus als je die terug zou draaien zou die kunnen werken. De vraag is, onderbreek je de eindtrap als alleen er een jack in de send is gestoken.
Als dat niet zo is (en dat verwacht ik) dan is een jack in de fx send loop een optie. Dus gebruikt de geluidsman een Allen & Heath of Midas of iets anders professioneels (De Behringer MX8000 is ook voorzien van professionele aansluitingen bijvoorbeeld) dan kun je de REDDI gebruiken. Is het een studio tafeltje dan is de fx send een mogelijkheid. Ik snap het dit is gewoon onwijs verwarrend. En zonder deze uitleg ga je als jong bandje gruwelijk de mist in...

En anders is de regel, je REDDI moet via een DI-box (voor verzwakking) bij kleine cafe's met een bescheiden tafel.

http://87.106.71.220/oma/huke/manual/TubeMeister36_BDA_low.pdf

Ik weet niet hoe ik het moet lezen. Maar de Tubemeister 36 in 18 watt mode zou het output level van de REDDI beinvloeden. Ik weet niet precies wat ze hier mee bedoelen, maar ik vermoed dat dat is om naar een output volume te gaan voor de kleine tafels. Dat zou je even moeten testen...

In de handleiding staat dat de RED BOX aangesloten moet worden op de line ingangen. en DIT:

HEADS UP: The channels’ MASTER settings and
the selected POWER SOAK mode directly affect
the signal level: Stepping up to 36 watts from 18
watts changes the RED BOX OUT level as it does
the SPEAKER OUT level. Stepping down from 18
watts to 5 watts, 1 watt and Speaker Off (for silent
recording) does not change the level! So you can
step up from 18 watts to 36 watts on the fly

tidalwave_sideburns
15 november 2012, 15:37
Ik weet niet wat die lui gebruiken Frans. Ik heb een XLR naar jack, linelevel in (moet ik er altijd even bijzeggen, :) ) .
Wat er meestal uitkomt: geen laag, geen dynamiek, gortdroog, vaak overstuurd, kut met peren.

Thuis over mijn Lexicon Alpha geluidskaart en ook mijn Behringer Xenyx mixertje is het gewoon inpluggen, volume instellen dat het niet gaat clippen en je hoeft niet eens aan de eq te draaien voor gewoon een goed geluid.

Speeddemon
20 november 2012, 20:23
@vloedgolf_bakkebaarden: Misschien een passieve Palmer PDI-09 The Junction tussen amp en speakerkast, en daar de XLR out van nemen? Heb je nog de opties Bright-Normal-Mellow en -0dB/-15dB/-30dB pad-switching.

http://images.thomann.de/pics/prod/144678.jpg

tidalwave_sideburns
21 november 2012, 08:53
@snuifduivel, het was juist de bedoeling geen speakercab meer nodig te hebben, :D. Ik denk dat ik misschien de output wat kan temmen door een 12ax7 voor een 12Ay7 buisje te verwisselen, misschien dat ik dan ook een mooier hoog krijg.
Aan de mastervolumeknp zitten helpt ook wel, maar dan ben je wel even bezig de kanalen onderling goed af te stemmen. Ik zou denk ik eerder een wireless transmitter voor linelevel kopen, heb je dat gezeik met de XLR-jack op linelevel ook niet meer, :D.

Speeddemon
21 november 2012, 09:08
Vandaar dat ik voor thuis/erbij/in de studio een Koch Loadbox erbij heb gehaald; dan heb ik theoretisch zelfs 3 outputs op XLR:
1) Redbox van de Tubemeister
2) Palmer PDI-09 (die tussen speaker out van TM18 en speaker in van LB120 hangt)
3) XLR voiced output van Loadbox 120.

Heb 't nog niet getest zo, aangezien al m'n studiospul nog steeds in dozen zit. :(

tidalwave_sideburns
21 november 2012, 10:32
Dat lijkt me op zich ook wel wat, 3 sporen, elk dan met een andere EQ curve en panning. Zo direct uit de speakersimulator is vaak kurk en kurkdroog. Maar goed, dan is het idee van een compacte, draagbare rig ook overboord.

muziekschuur
21 november 2012, 11:00
Ik zal nog even kijken wat de 18 watt versie doet. Maar het komt erop neer dat of je via line in op de tafel in kan pluggen of via een di doos. Je signaal is te heet voor de tafel zo te lezen. Maar een sm57 is natuurlijk zo geplaatst.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk