PDA

View Full Version : Ik heb totaal geen verstand van gitaren



Viviannn
18 september 2011, 12:37
Ik loop al jaren met het idee om een gitaar te kopen.. en het is er nooit van gekomen.
Vandaag heb ik me hier aangemeld en even rondgekeken of ik iets kan vinden wat nu een geschikte gitaar is voor een beginner, maar ik kom er niet uit.
Mijn budget ligt rond de 150 euro. Nu weet ik dat ik ook naar een winkel kan gaan, maar ik wilde het eerst even zo proberen.
Dus, tips? Ik weet ook echt niet waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van een gitaar..

Rizz
18 september 2011, 12:50
Allereerst: Welkom!

Het best is idd naar een winkel gaan en iemand meenemen die kan spelen, of laat de verkoper voor je spelen.. Probeer wat verschillende gitaren en luister naar wat jij het mooiste vind klinken. Nylon (klassiek), staalsnarig.. Er is genoeg in die prijsklasse, maar verwacht er niet teveel van!

Tweedehands met dat budget wordt al iets interessanter, maar ook dan geldt: neem iemand mee!

Wat het belangrijkste is, zorg dat als je een nieuwe gitaar hebt gevonden, je ook die koopt die je in je handen hebt gehad.. Laat 'm afstellen, niets is zo demotiverend als een gitaar die moeilijk en zwaar speelt!
Pijn in je vingers ga je sws krijgen :)

Succes met je zoektocht en veel plezier met een hele mooie hobby!

PS. Pas op met je titels: in de forumindex komt je topic naar voren als: ik heb totaal geen verstand:seriousf:

Viviannn
18 september 2011, 13:20
Gelukkig heb ik een buurjongen die (naar mijn mening) goed gitaar kan spelen. Ik zal hem eens om advies vragen.

Aangezien ik toch verwacht geen prof te worden, ben ik tevreden met een redelijke gitaar. Mijn voorkeur ging uit naar nylonsnaren, om mijn vingers te besparen..
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen nylon en stalen snaren? Natuurlijk begrijp ik dat de stalen snaren mooier zullen klinken, maar ik vraag me af of dit echt noodzakelijk is voor een beginner..

En inderdaad, mijn titel is wellicht niet zo handig ;)

Rizz
18 september 2011, 13:29
Behalve het meest voor de hand liggende: het materiaal :), is het grootste verschil de toepassing, al is dat ook niet vastgelegd.. Klassieke gitaren, nylon, worden vooral voor klassiek en spaanse muziek gebruikt en staalsnarigen voor blues, country en de rest...

Mooi is natuurlijk subjectief, ik heb bijvoorbeeld heel lang op een klassieke gitaar gespeeld waarvan de klank echt briljant is.. Maar hij is gewoon minder geschikt voor bovenstaande muzieksoorten.. Noodzakelijk is niets, ga gewoon voor wat je mooi vindt en eelt heb je zo gekweekt..

d1rk
18 september 2011, 16:21
Kijk eens naar het merk Juan Salvador (http://http://www.casabenelly.nl/scripts/prodlist.asp?idCategory=4&musicstyle=9&brand=8)

Dit is een beginners klassieke gitaar met een fijne klank, is o.a. te koop bij Casa Benelly, Vriese etc. Prijzen liggen rond de 180 euro.
Ik heb modelo 6 al ca. 8 jaar, en speelt met de jaren beterder !

mastermind
20 september 2011, 08:25
Klassiek zou ik gaan voor Martinez, uitstekende gitaren voor het geld. Juan Salvador is naar mijn mening wat minder geworden sinds de productie verhuisd is naar Bulgarije. Met name afwerking en zadelkammen laten nogal te wensen over.

Martinez MCG40C met hoes in de aanbieding bij 't Speeltuygh voor € 175,-. Wordt veel aanbevolen door leerkrachten ;).

Western ben ik erg onder de indruk van de Greg Bennett GD100 series, massief top, maar speelt ook echt super goed! Lage actie en klinkt prima, ook rond de € 139,-.

Pakie
25 september 2011, 08:36
Hoi Viviaannn,

Voor het bedrag wat je wilt besteden koop je niet een heel goeie gitaar.
Ik zou me in jouw geval niet zo druk maken om het merk. In deze prijscategorie is het gewoon een kwestie van geluk hebben met wat je treft.
Mijn advies zou zijn: ga voor een goeie 2e hands gitaar en kijk in welke staat ze is. Misschien kun je bijv die buurjongen vragen of ie je wil helpen. Er is zat leuk spul 2e hands te koop, maar je hebt iemand nodig die er een beetje kijk op heeft. Waar je op zou kunnen letten is dat het bovenblad massief (dus niet gelamineerd) is en dat de hals goed is (niet te hol of te bol).
Vaak zit er in goedkopere gitaren geen "TrussRod" (zo'n stalen pen waarmee je kromming vd hals kan stellen) en dan wordt het heel lastig als die hals niet goed blijkt te zijn.
Dit zijn denk ik de 2 eerste vereisten waar je op zou kunnen letten, verder gewoon goed je oren gebruiken of de klank jou aanstaat. De Looks zijn dan minder belangrijk (tenzij je perse zo'n mooie roze wilt, die zijn er ook :-)).
Oh ja, het is natuurlijk wel handig als je eerst de knoop doorhakt of het een Spaanse (nylon) wordt of een Western (stalen snaar).
Nylon speelt soepeler, Staal iets scherper aan je vingers, maar je bent er vrij snel aan gewend hoor. Na een paar dagen spelen komt er al eelt op je vingertoppen en worden je handspieren sterker.
Anyway, veel succes met de zoektocht en veel plezier met spelen.

Dirk_Hendrik
25 september 2011, 09:22
Beetje vreemd draadje aan het worden. De basisvraag mist;

Watvoor repertoire hoop je te gaan spelen?

Pas daarna kun je bepalen of nylon wel of geen goed idee is. het gaat niet over of het 1 mooier klinkt dan het andere maar of het ook mooi klinkt voor wat jij er mee wilt. Sterker nog, stellen dat nylon minder mooi klinkt dan staal is een klap in het gezicht voor elke klassieke of flamenco spelende gitarist.
Als je die nylonsnaar hebt gekocht en je zit een week later al met een plectrum te raggen..... was staal een beter idee geweest.

Dat goedkopere gitaren "vaak" geen trussrod hebben is gelukkig al heel wat jaren achterhaald. En Spaanse gitaren hebben ze, uitzonderingen daargelaten, nooit en nooit gehad.