PDA

View Full Version : welke verf en hoe aan te brengen??



rico91
18 september 2011, 11:01
heey, ik wil misschien dit waar weer eens een gitaar gaan restylen.
dus een elekt. gitaar omspuiten naar eigen design.

ik wil dan ook een beetje dit effect kunnen krijgen met de glans:

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/images/gitaren/big/lak.jpg

nou heb ik ook de fag gelezen die op het forum staat. maar ik ben benieuwd hoe het nou werkt als je zo'n laklaag wil krijgen.
ik begrijp dat je een aantal keer opnieuw moet schuren en weer lakken.
moet je hem dan eerst in kleur spuiten (graag meerdere kleuren) en daarna gaan lakken? gaat het dan goed met de kleur als je bij het lakken ook elke keer moet schuren? of moet ik dat schuren zien als iets anders wat ik in mijn hoofd heb bij schuren??

als ik bijv. een gitaar hem met verschillende kleuren lijnen door elkaar. en ik ga dat weer schuren, gaat dat dan niet mis? ik heb zelf hier echt nul ervaring in dus zou graag willen weten hoe jullie dat doen. en hoe het echt werkt!
en ik ben ook wel benieuwd welke verf jullie gebruiken. zal wel niet verf zijn wat je thuis op je kozijnen verft?

Sanderltd
18 september 2011, 11:43
Eerst en vooral, dat effect wat je opdie gitaar ziet is geen verf. Het is speciaal hout met die tekening, meestal maple/esdoorn. Daarna wordt dat hout gekleurd met een rode transparante vloeistof. En dan wordt het pas echt gelakt. :)

Over de verf; lees de lak-faq hier eens door. Daar staat heel veel in. Ik ben persoonlijk grote fan van de 2-komponenentenlak. Maar die is ook het duurste. Er zijn nog andere opties :)

RS-Rik
18 september 2011, 21:55
Gewoon lekker met spuitbussen van Flexa werkt ook. 4 lagen spuiten, opschuren tot p600. Dan weer 4 lagen en opschuren, en dat in totaal 4 x. De laatste keer pak je P800, P1000 en P2000. Na P2000 (álles is nat schuurwerk) smeer je het in met turtle wax en warempel, glanst als een nieuwe lamborghini

rico91
19 september 2011, 12:25
die foto had ik effe gepost om de glans te laten zien.
maar ik dacht als ik hem eerst tot eigen ontwerp spuit.. dus bijv. met veel lijnen enzo, en daarna weer ga schuren.. gaat dan mijn ontwerp niet naar de klote? of maakt dit niet uit.. dus vervaagt de kleur dan niet als ik hem elke keer weer moet schuren voor de lak?

espike
19 september 2011, 13:01
De bedoeling van het schuren is ook neit dat je door de lak heen schuurt, maar dat je de miniscule oneffenheden uit de lak schuurt, voordat je de volgende laag lak er op doet.
Hiermee leg je de lagen lak op elkaar zonder kleine belletjes, of een zogenaamde 'sinaasappelhuid' als je wil weten hoe dat er uit ziet, bekijk dan maar eens een moderne fabriek auto goed, dan zie dat de lak helemaal niet glad is, maar juist heel bobbelig. Vergelijk dit met een gitaar, en je ziet hoe veel beter een gitaar in de lak staat.
Eigenlijk is schuren bijna een verkeerde naam hiervoor, je polijst de lak laag eigenlijk, t is dan ook heel goed te doen met een poetsdoelk, en bijv. commendant 4, wat polijst pasta voor auto lakken is, mits je natuurlijk geen bobbeltjes in de lak hebt gemaakt.
Als tip: oefen eerst eens, door op een los stuk hout, een paar lagen lak te doen, en dit glad te krijgen.
Gebruik ook altijd schuurpapier wat tegen water kan (check dit tijdens kopen) , en probeer een schuurblokje te gebruiken. Vervolgens aai, je eigenlijk de lak, zodat alleen maar die deeltjes die hoger zijn dan de rest, geraakt worden. t is een gitaar, niet een aangebakken koekenpan, oftewel, be nice, en je kan er beter een keer extra langs, dan dat je door je lak heen schuurt.

rico91
19 september 2011, 13:18
kijkt! dat antwoord zocht ik :D
ik ga het binnekort eens proberen op een stukje hout.
nog even een vraagje.. als ik bijv. mijn gitaar deels mat wil spuiten en deels in hoog glans, dus zoals op de foto.
kan ik dan beter de matte verf als laatste doen, doen na de laklaag? of moet ik hetgene wat ik mat wil hebben afplakken voordat ik de laklaag ga doen? (misschien beetje ingewikkelde vraag :P)

espike
19 september 2011, 19:54
mat is simpel: gewoon niet polijsten
als je t allerlaatste poets werk niet doet, maar gewoon stopt na t schuurpapier, dan is ie al mat.
Als je er geen transparante lak overheen doet is ie ook doffer, en voor de extremen: neem schoolbord verf.
T zou wel een eerste zijn die ik zie bedenk ik me zo: een gitaar geschilderd in schoolbord verf.