PDA

View Full Version : Distortion pedaal, wie helpt?



Gitaar4ever
17 september 2011, 23:46
Heb een tijdje geleden mijn multi-effectpedaal (BOSS ME-70) verkocht want wilde
overgaan op losse pedalen. Was 'klaar' met het digitale geluid en wilde een paar echt goede pedalen.

Distortion en Delay vind ik op dit moment het belangrijkste.
Na lang zoeken heb ik voor delay een MRX M-169 Carbon Copy gekocht.
Geweldig pedaal ontzettend mooi en warm geluid, ben daar erg blij mee.

Maar nu zoek ik eigenlijk nog steeds een distortion pedaal, want dat vind ik ook erg belangrijk.
Een paar belangrijke dingen:
- Speel meestal op een Gibson SG
- Heb een Orange Rocker 30
- Zoek iets wat mijn geluid kleurt, wil niet een te clean geluid

Heb op Fulltone gespeeld, erg mooi maar mag op zich iets donkerder/vetter geluid hebben.
Nu raadde mijn gitaarleraar een Radial Tonebone Classic aan, iemand ervaringen mee?

Vind het erg lastig een juiste keuze te maken............

Henri H
18 september 2011, 02:55
De Rocker 30 heeft al een aardige scheur van zichzelf toch?
In dat geval ga ik ervan uit dat een overdrive de juiste keus is.
Een paar suggesties:

- Maxon OD808 / Ibanez TS808 / Ibanez TS9 - kleurt je geluid waarschijnlijk wel iets, maar is een vrij neutrale overdrive, en een vrij typische tubescreamer. 2ehands lastig
- MXR GT-OD - kleurt je geluid ook, maar heeft iets meer karakter. Nadeel is dat ie wat meer ruist.

Beide pedalen komen af en toe langs op Marktplaats e.d.

Liquid_Metal
18 september 2011, 09:29
Ik heb een paar maanden een een Tonebone Classic geprobeerd en vind het fantastische pedalen. Het was echter niet op mijn eigen versterker dus een echt gegronde mening is het niet.
Ik ben ook erg gecharmeerd van de Tonebone Trimode, hoewel ik die alleen in filmpjes heb gehoord. In de vergelijkingen die ik (via Youtube) heb gehoord absoluut het beste pedaal. Maar die prijs hè.

Mitch
18 september 2011, 11:37
Tonebone is goed, maar duur, groot en een beetje een one-trick pony. Dat hoeft absoluut geen belemmering te zijn, maar belangrijker: wat wil je toevoegen aan het drivekanaal van de Rocker? Kan me herinneren dat dat vrij veel gain/sustain had; wil je op het cleane kanaal met een drivepedaaltje iets subtielers of juist niet?
Kan me ook herinneren dat het cleane kanaal van de Rocker 30 behoorlijk middy was, ik weet niet of je daar een TS-achtige voor wil hebben als je toch ook al met humbuckers speelt.

Gitaar4ever
18 september 2011, 12:10
Wat ik wil toevoegen is eigenlijk vooral dat ik op het dirty kanaal een lekkere vette solo kan spelen.
Nu klinken akkoorden wel super maar als ik een solo speel is het wat mij betreft te braaf.

Daarvoor wil ik een distortion pedaal aanschaffen, een overdrive vind ik vaak niet zo mooi klinken.
De noten vind ik een beetje vervallen, iets wat je met distortion veel minder hebt.

Zoek dus absoluut een distortion pedaal dat mag duidelijk zijn.

JohnLord
18 september 2011, 12:28
Ik betwijfel of, als je solo hoorbaar moet zijn in de mix, distortion de oplossing is. Meer distortion maakt je over het algemeen minder goed hoorbaar in de mix, ervan uitgaande dat je in bandverband speelt.

Brum
18 september 2011, 12:38
Wat ik wil toevoegen is eigenlijk vooral dat ik op het dirty kanaal een lekkere vette solo kan spelen.
Nu klinken akkoorden wel super maar als ik een solo speel is het wat mij betreft te braaf.

Daarvoor wil ik een distortion pedaal aanschaffen, een overdrive vind ik vaak niet zo mooi klinken.
De noten vind ik een beetje vervallen, iets wat je met distortion veel minder hebt.

Zoek dus absoluut een distortion pedaal dat mag duidelijk zijn.

Ik denk dat je wat dingen verwart met elkaar. Stand-alone klinkt uiteraard een overdrive minder vet dan een distortion pedaal. Maar over je toch al oversturende versterker maakt een overdrive je geluid alleen maar dikker, met de juiste instellingen en krijg je meer gain, wat vloeiender klinkt dan alleen de gain van je versterker. Voor wat jij wilt zoek je echt geen distortion pedaal. Er zijn ook maar weinig distortions die nog goed klinken over een toch al oversturende versterker.

Probeer 's een tubescreamertje over je gain kanaal, dat werkt eigenlijk altijd wel.

tomdiedom
18 september 2011, 13:13
Inderdaad een tubescreamer proberen, of met een qualizer of treblebooster je drive kanaal flink op zn kloten geven.

kassie
18 september 2011, 13:34
Inderdaad een tubescreamer proberen, of met een qualizer of treblebooster je drive kanaal flink op zn kloten geven.

Klopt, overigens werkt een zvex sho, al dan niet zelf gebouwd, ook erg goed met een toch al oversturende versterker.

Shaggy
18 september 2011, 13:38
Heb op Fulltone gespeeld, erg mooi maar mag op zich iets donkerder/vetter geluid hebben.
Nu raadde mijn gitaarleraar een Radial Tonebone Classic aan, iemand ervaringen mee?

Vind het erg lastig een juiste keuze te maken............


Dit kun je ook bereiken met een compressor. Beetje compressie met hogere output en je toone vervalt een stuk minder en klinkt vetter.

Mitch
18 september 2011, 13:47
Op je drivekanaal moet je inderdaad géén distortionpedaal gebruiken, tenzij je dat kanaal zéér braaf hebt ingesteld. Een compressor zou ik ook niet doen, ik kan me herinneren dat er al aardig wat compressie zit op dat kanaal en dat wordt anders vragen om feedback op momenten dat je 't niet wil...
Een boost met voldoende level en misschien zelfs een beetje extra laag (kan dat kanaal wel hebben denk ik) lijkt me een veel betere optie. Fulltone Fat Boost, Toadworks Meat, dat soort werk. MI Audio Blues Pro zou het ook nog wel eens erg goed kunnen doen.

geert1976
18 september 2011, 13:51
Tonebone is goed, maar duur, groot en een beetje een one-trick pony. Dat hoeft absoluut geen belemmering te zijn, maar belangrijker: wat wil je toevoegen aan het drivekanaal van de Rocker? Kan me herinneren dat dat vrij veel gain/sustain had; wil je op het cleane kanaal met een drivepedaaltje iets subtielers of juist niet?
Kan me ook herinneren dat het cleane kanaal van de Rocker 30 behoorlijk middy was, ik weet niet of je daar een TS-achtige voor wil hebben als je toch ook al met humbuckers speelt.

Je kunt de TS als booster gebruiken om de Orange een net iets vettere sound te geven voor een lead/solo partij.

Kan wel, mits je de TS als een boostertje gebruikt.
Inderdaad niet de TS voluit zetten, dan wordt het inderdaad een modderpoel van mids.

Een overdrivepedaal doet de truc ook wel, een Boss overdrive is op MP zo gevonden.

Wil je wat luxer dan is Black Cat Fuzz-Overdrive pedaal ook erg goed, maar die zijn nogal prijzig.
Ik gebruik deze zelf ook en het is mijn favoriete pedaal.

Liquid_Metal
18 september 2011, 14:48
Nu we weten dat de ts zijn high gain kanaal wil pushen voor een solo heb ik daar ook een vraag over: ik speel af en toe over een (model x) Marshall buizencombo maar da's echt niet mijn ding. Met een Tubescreamer wordt het echter best lekker om mee te scheuren. Maar Als ik het overdrive kanaal met een Tubescreamer gebruik voor rhythm, wat kan ik dan toevoegen voor een solo? Solo-sounds hebben bij mij meer ballen en mid, klinken vetter en zijn een tikje harder.
Ga uit van een tweekanaals versterker, want het eigenlijke tweede kanaal is nogal slap (iig niet geschikt voor mijn rhythm).

Gitaar4ever
18 september 2011, 16:57
Heb op een Fulltone GT500 gespeeld en vond de Distortion supervet klinken maar
de Overdrive vond ik maar matig. Heb het idee dat je hele gitaargeluid wegebt.
Daarom wil ik gewoon een Distortion, klaar.
Op mijn multi-effectedaal speelde ik ook altijd met Distortion en nooit met Overdrive.
Jullie doen lijken alsof ik gek ben. (ben ik misschien ook wel haha)

tomdiedom
18 september 2011, 16:59
Omdat je ooit één overdrive/distortion heb gebruikt? Er zijn een ontzettend groot aantal drives te verkrijgen en de een is de ander niet. Om meteen alles af te schrijven op grond van één getest exemplaar is inderdaad wel een beetje gek.

Brum
18 september 2011, 17:35
Als jij een distortion pedaal op een toch al oversturend signaal wil gebruiken, be my guest, maar je zult een bak ruis krijgen tot en met, de boel raakt volledig dichtgesmeerd en de kans is groot dat je de feedback niet meer kunt handelen.

Je bent niet gek, wel een beetje eigenwijs.;)

Liquid_Metal
18 september 2011, 18:10
Heb op een Fulltone GT500 gespeeld en vond de Distortion supervet klinken maar
de Overdrive vond ik maar matig. Heb het idee dat je hele gitaargeluid wegebt.
Daarom wil ik gewoon een Distortion, klaar.
Op mijn multi-effectedaal speelde ik ook altijd met Distortion en nooit met Overdrive.
Jullie doen lijken alsof ik gek ben. (ben ik misschien ook wel haha)

Zeg je nou dat je de distortion VAN de gitaar goed vond maar de overdrive VAN DEZELFDE versterker niet??? Ik heb nog nooit van een versterker gehoord die beide heeft. Waarschijnlijk bedoel je met overdrive kanaal 2 en met distortion kanaal 3.
Maar het verschil is: een overdrive compressed je geluid en daardoor is alle informatie nog aanwezig (dit is eigenlijk wat een buizenversterker doet) en daardoor klinkt het rijk. Een distortion knipt de pieken af en die ben je dus kwijt (à la transistorversterker). Een fuzz doet dat laatste nog erger want die versterkt ook heel erg.
In het algemeen is het zo dat distortion meer gain heeft dan overdrive en da's in modellers ook zeker zo.

Mitch
18 september 2011, 18:37
Gek niet, kortzichtig en eigenwijs wel :seriousf:
Lees nog eens goed, er is al veel zinnigs gezegd in dit topic.

Gitaar4ever
18 september 2011, 18:59
Zeg je nou dat je de distortion VAN de gitaar goed vond maar de overdrive VAN DEZELFDE versterker niet??? Ik heb nog nooit van een versterker gehoord die beide heeft. Waarschijnlijk bedoel je met overdrive kanaal 2 en met distortion kanaal 3.
Maar het verschil is: een overdrive compressed je geluid en daardoor is alle informatie nog aanwezig (dit is eigenlijk wat een buizenversterker doet) en daardoor klinkt het rijk. Een distortion knipt de pieken af en die ben je dus kwijt (à la transistorversterker). Een fuzz doet dat laatste nog erger want die versterkt ook heel erg.
In het algemeen is het zo dat distortion meer gain heeft dan overdrive en da's in modellers ook zeker zo.

Mij voor gek verklaren mag hoor maar wil je dan zelf ook wat beter lezen.
Heb het hier duidelijk over een effectpedaal en niet over een versterker......

Heb trouwens mijn informatie niet op basis van één effectpedaal maar op meerdere.
Kan het compleet fout hebben hoor en misschien ben ik wel degene die er compleet naast zit,
maar dacht zomaar dat Overdrive juist ervoor zorgt dat je je gitaargeluid heel wol laat maken
en Distortion niet. Kennelijk ben ik helemaal in de war en zit ik er naast, ben de eerste die dat toegeeft.

Helaas ben ik nu nog steeds niet echt verder gekomen haha.
Er is ook zoveel keus, ik vind het gewoon erg lastig.
Nog een paar dingen op een rijtje zetten dan maar:
Zoek een overdrive/distortion (laat maar even in het midden wat beter is haha) die goed past
bij mijn Gibson SG en Orange Rocker 30. Heb al 2 effectpedalen, een Cry Baby Wah en een MXR
Carbon Copy. Ben gelukkig met al die spullen zeer tevreden!

Echter, hoewel mijn gitaar een lekkere scheur heeft, zoek ik voor solo's iets wat mijn gitaargeluid
net even wat voller,dikker, vetter maakt ZONDER toonverlies, dus wil graag mijn noten goed blijven horen.

Hopelijk willen jullie reageren.......

Fireburst
18 september 2011, 19:08
De Bluespro en een Rocker30 gaan zéér goed samen, deze combinatie heb ik ook.
Zoals reeds geopperd : een Rocker30 heeft echt wel gain genoeg, je gebruikt een TS alleen voor de boel wat strakker te krijgen (en niet zozeer voor nog meer gain). Mijn mening natuurlijk.

Kan je die delay niet gebruiken om je soli wat dikker te maken ?

Lomeos
18 september 2011, 19:10
Echter, hoewel mijn gitaar een lekkere scheur heeft, zoek ik voor solo's iets wat mijn gitaargeluid
net even wat voller,dikker, vetter maakt ZONDER toonverlies, dus wil graag mijn noten goed blijven horen....

Waarom niet gewoon een equalizer? Middentonen een beetje oppeppen en een kleine boost. Of anders een aparte treble booster, of een niet al te heftig ingestelde overdrive (tubescreamer of zo). Geen distortion zou ik zeggen.

Edit: irritant die rare popup die naar Google doorverwijst. Lastig typen..

Liquid_Metal
18 september 2011, 19:14
Mij voor gek verklaren mag hoor maar wil je dan zelf ook wat beter lezen.
Heb het hier duidelijk over een effectpedaal en niet over een versterker......

Heb trouwens mijn informatie niet op basis van één effectpedaal maar op meerdere.
Kan het compleet fout hebben hoor en misschien ben ik wel degene die er compleet naast zit,
maar dacht zomaar dat Overdrive juist ervoor zorgt dat je je gitaargeluid heel wol laat maken
en Distortion niet. Kennelijk ben ik helemaal in de war en zit ik er naast, ben de eerste die dat toegeeft.

Helaas ben ik nu nog steeds niet echt verder gekomen haha.
Er is ook zoveel keus, ik vind het gewoon erg lastig.
Nog een paar dingen op een rijtje zetten dan maar:
Zoek een overdrive/distortion (laat maar even in het midden wat beter is haha) die goed past
bij mijn Gibson SG en Orange Rocker 30. Heb al 2 effectpedalen, een Cry Baby Wah en een MXR
Carbon Copy. Ben gelukkig met al die spullen zeer tevreden!

Echter, hoewel mijn gitaar een lekkere scheur heeft, zoek ik voor solo's iets wat mijn gitaargeluid
net even wat voller,dikker, vetter maakt ZONDER toonverlies, dus wil graag mijn noten goed blijven horen.

Hopelijk willen jullie reageren.......

Ik verklaar je absoluut niet voor gek hoor, maar het leek alsof je niet helemaal wist waar je het over hebt. Ik las enkel deze post en daarin wordt bovenstaande niet duidelijk.
Als je iets zoekt om je solo's te boosten (wat je logischerwijs het makkelijkst op je overdrive-kanaal kan doen) zou ik zeker als eerste eens een tubescreamer proberen. Als dat niet naar je smaak is zijn de opties heel anders dan wanneer het wel bevalt (want dan koop je een TS). Het maakt inderdaad niet uit wat voor soort pedaal je gebruikt, zolang het goed klinkt (en distortion bovenop een high gain kanaal werkt meestal niet lekker).

Brum
18 september 2011, 19:56
Mij voor gek verklaren mag hoor maar wil je dan zelf ook wat beter lezen.
Heb het hier duidelijk over een effectpedaal en niet over een versterker....

Niet lullig bedoeld, maar je snapt niet wat mensen bedoelen met de opzet van een overdrive in dit geval. Ik zei het eigenlijk al eerder, als stand-alone pedalen, dus niet over een overstuurd kanaal, heb je gelijk wat betreft een overdrive en een distortionpedaal, maar over een overstuurd signaal gaat dat totaal niet op en is een distortion pedaal meer dan overkill, die zijn er niet voor bedoeld. Een overdrive daarentegen maakt je toch al oversturende geluid dikker, vloeiender en in het geval van bijvoorbeeld een tubescreamer ook strakker, ideaal voor een soloboost dus. Je stelt je overdrive kanaal in naar gelieve en draait daar gain bij, tot de grens van dat het te gesatureerd wordt en voila, je hebt een extra kick mee voor solo's (of in het geval van bijvoorbeeld metal ook voor slagpartijen, of beter slachtpartijen in metal jargon). Zo doen gitaristen het al decennia lang en vrijwel nooit met distortion pedalen.

Er zijn dan weer uitzonderingen op de regel, maar over het algemeen voor dit truukje; overdrive. Je mag gerust verder zoeken naar een distortion, maar je zult er vanzelf achter komen wat de mensen hier bedoelen. Het gaat simpelweg niet werken m'n beste.

Gitaar4ever
18 september 2011, 20:20
Oke mensen bedankt het is me duidelijk geworden.
Moet dus gewoon op zoek naar een overdrive pedaal, tubescreamer hoor ik hier vaak voorbij komen.

Nog meer aanraders?

Henri H
18 september 2011, 21:06
Ga gewoon 's naar een winkel, en probeer er zoveel mogelijk uit over je eigen versterker en gitaar.
Er zijn legio overdrives, 't is maar net wat je aanspreekt.
De MI Audio Blues Pro is ook TS-achtige, maar behoudt iets meer laag naar het schijnt.
Je kunt 's kijken of je die 2e hands kunt vinden, maar over het algemeen zijn de betere TSen ook 2e hands nog vrij prijzig.
Als je een goeie en goedkope TS zoekt, en niet wilt testen, kun je 's op zoek gaan naar een Ibanez TS10 of TS5.
Een pedaal uit dezelfde serie de MT10 (Mostortion) is één v.d. uitzonderingen trouwens. Deze wordt in principe als een distortion beschouwd, maar werkt als booster/overdrive ook erg goed.

Succes

Terminus
18 september 2011, 23:18
Nu we weten dat de ts zijn high gain kanaal wil pushen voor een solo heb ik daar ook een vraag over: ik speel af en toe over een (model x) Marshall buizencombo maar da's echt niet mijn ding. Met een Tubescreamer wordt het echter best lekker om mee te scheuren. Maar Als ik het overdrive kanaal met een Tubescreamer gebruik voor rhythm, wat kan ik dan toevoegen voor een solo? Solo-sounds hebben bij mij meer ballen en mid, klinken vetter en zijn een tikje harder.
Ga uit van een tweekanaals versterker, want het eigenlijke tweede kanaal is nogal slap (iig niet geschikt voor mijn rhythm).

Nog een TubeScreamer? Je kunt het altijd proberen.

Henri H
18 september 2011, 23:26
Een EQ in de loop lijkt mij beter.
Met 2 TSen achter elkaar krijg je (veel) extra ruis, en bovendien levert het geen extra volume.

Gerth
19 september 2011, 13:11
Een Bad Monkey is wel een héél goeie tubescreamer-kopie, mét 2-band toonregeling én mixer-uitgang.

Dit dan combineren met een Death Metal voor als het écht hard moet...

Misschien valt dit wel tweedehands op de kop te tikken?... ;);)

Lomeos
19 september 2011, 13:26
Die nieuwe booster/feedbacker van Boss (FB-2)klinkt ook wel veelbelovend.

Liquid_Metal
19 september 2011, 13:33
Nog een TubeScreamer? Je kunt het altijd proberen.

EQ lijkt mij inderdaad ook logischer. Zo'n vijfbands pedaaltje van MXR bijvoorbeeld, daar kun je al best veel mee shapen.

DemolitionColorScheme
19 september 2011, 13:35
Een Bad Monkey is wel een héél goeie tubescreamer-kopie, mét 2-band toonregeling én mixer-uitgang.

Dit dan combineren met een Death Metal voor als het écht hard moet...

Misschien valt dit wel tweedehands op de kop te tikken?... ;);)
De Bad Monkey wordt meer gezien als een low budget TS en die Death Metal ... don't get me started.
Een EQ (in de FX loop, als het kan), heeft ook mijn vote.

Gitaar4ever
25 september 2011, 16:30
Wil nog even iedereen bedanken die mij een overdrive pedaal aanraadde.
Moet toegeven dat dat idd de juiste keuze is, en geen distortion.

Heb inmiddels een pedaal gekocht en het is toch de Fulltone Fulldrive 2 geworden.
Geweldig pedaal vind ik, precies wat ik ervan verwacht had!
Solo's klinken nu vele malen beter, eindelijk is dat doffe/weinig sustain weg
en klinken de solo's gewoon super mooi.

Heb overigens ook een Dunlop DC-Brick (multi adapter) gekocht en als patch kabels
heb ik 2 Konnekt Custom Pro Series gekocht. Klinkt zeer goed, totaal geen ruis.

Ben nu voorlopig wel even klaar denk ik op het gebied van effectpedalen maar ben zeer
tevreden met mijn set. Heb overigens als volgorde van de pedalen het volgende gedaan:
1. Dunlop Cry Baby Wah
2. Fulltone Fulldrive 2
3. MXR Carbon Copy M-169

Suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom!

Mitch
25 september 2011, 16:58
Niks meer aan doen! Fijn dat het nu allemaal naar wens is.

Henri H
25 september 2011, 17:37
Niks meer aan doen! Fijn dat het nu allemaal naar wens is.Idd, prima toch!?

Ik ben gisteren weer 's bij een "boetiek-pedalen" (<---let op de aanhalingstekens :)) shopje geweest (Guitarplayer in Wijhe), en heb o.a. een aantal overdrives en distortions getest. Het viel mij op dat een aantal van die distortion pedalen het eigenlijk nog best goed deden voor een (licht) overstuurde amp. Het smeert je sound wel gelijk dicht, maar voor leads kán dat natuurlijk erg goed werken.

Voorbeelden van die pedalen:
- Cmatmods Brownie en Sygna Drive. Die laatste is trouwens meer een overdrive.
- Suhr Riot
- MXR '78 Distortion

Deze distortion pedalen zijn trouwens alle drie erg lekker, leuk speelgoed. :)