PDA

View Full Version : SZ520/SZ320



CHMC
28 mei 2003, 12:05
Hey allemaal,

Heb een tijdje geleden een thread gelezen over de SZ serie van Ibanez; mensen die m toen wilden kopen, en dat gedaan hebben:

SHARE YOUR EXPERIENCES!

Ik wil weten hoe ie speelt, klinkt, voelt, etc ;)

Dank!

CHMC

MegaDrive
28 mei 2003, 19:59
Ik heb de SZ320 gekocht. Ik speel in een metalband en dan is zwart nooit verkeerd en bovendien ziet hij er erg classic uit door de classic headstock, gewelfde top, mooi wit randje op de body en hals enz. Ik heb nog even zitten tobben over de SZ520 met amberquilt maar toen ik zag dat de 320 abalone inlays had was ik verkocht.
Ik vind hem geweldig. De balans is perfect, hij is geweldig afgewerkt klinkt zeer goed voor stock pickups (boven verwachting zelfs) en je kan leuk met 3 knoppen spelen! Echt een aanrader deze gitaar, heel veel waar voor je geld. Door de specs is de gitaar droog vrij bassig, maar wel met een volle toon. Toch zit ik te twijfelen over nieuwe pickups. Ik heb een DiMarzio Steve's Special en een DiMarzio Air Norton in mijn Epi en dat klinkt geweldig, ik weet alleen niet hoe dat op die Ibanez gaat uitpakken. Ik ben een Bill Lawrence 500XL aan het overwegen maar ik denk dat het geheel dan te bassig wordt en gaat verzuipen. In elk geval geen EMG's, dat vind ik zonde voor de klankeigenschappen van de gitaar. Ik overweeg een ToneZone. Iemand ervaringen hiermee? Maar om terug te komen op je vraag: definately a keeper!!!

CHMC
28 mei 2003, 20:03
Hey,

dank je voor de reactie ;) Heb je ook eens een SA160 bespeeld? Zo ja; kun je dan een mooie vergelijking maken tussen de twee qua speelbaarheid? Ben benieuwd ;)

CHMC

MegaDrive
28 mei 2003, 20:12
Hehe, ik HEB een SA160QMTB!!! Daar zit een EMG81 in de brug. Die gitaar is natuurlijk veel lichter en de hals is bij de hogere frets wat breder. Dat laatste vind ik vervelend. Bovendien is er een wereld van verschil tussen de algehele klank van de gitaar zelf (niet ingeplugd). Je hebt gewoon veel meer gitaar in handen met de SZ320. Zijn hals is iets dikker, gelakt en gelijmd wat gewoon een stuk fijner in de hand ligt. De bolling van de achterkant van de hals voelt natuurlijker aan in je hand dan bij de SA160, die een geschuurde hals heeft. De SZ320 heeft een GibraltarIII brug wat naar mijn idee de beste vaste brug is tot nu toe gecombineerd met een string through uitvoering. Dat ding blijft sustainen niet meer normaal!!! Wat dat betreft is zo'n Wilkinson dingetje op de SA 3x nix. Ja dit is echt een wereldaankoop. Iemand interesse in mijn SA160 met EMG81? :razz:

CHMC
28 mei 2003, 21:06
Nou...Ik!

post maar hoe of wat ; misschien wordt het wat?;)

MegaDrive
29 mei 2003, 12:39
Mail me maar op jscharn@home.nl, dan stuur ik je wat foto's.

CHMC
29 mei 2003, 22:02
Komt eraan ;)

MegaDrive
30 mei 2003, 11:49
Foto's ontvangen?

M Kactus
30 mei 2003, 14:24
Jah, ik wou ook foto's laten zien, maar ik weet de url niet meer zo goed... http://users.pandora.be/dany.frederix/fotos ofzo... In ieder geval: het is al gezegd, de SZ is de gitaar met kracht, de rockgitaar, de SA is meer de fijnere all round gitaar, met meer verschillende klanken uit dezelfde gitaar. Ik ben voor de SZ gegaan omdat die meer mijn stijl was, en omdat de hals wat dikker was, of zo voelde het toch, dan de meeste Ibanezhalzen (heb op akkoestische geleerd, en dan is dit leuker om vast te houden). De sustain blijft duren, en je schuurt je handen niet aan de brug. Je hebt wel geen single-coil in de nek, maar mij heeft dat nog niet gestoord (je kan de humbucker splitsen)... Ik heb er nog geen spijt van gehad, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld... De 520 is trouwens wel veel mooier dan de 320 ;)

M Kactus

CHMC
30 mei 2003, 16:36
Hey Megadrive;l

Ff kort, ben namelijk net lang weggeweest; Ik heb de foto's gehad, en zal je zo snel mogelijk terugmailen, want ik begin erge GAS te krijgen ;)

Denk dat we er wel uitkomen,

Mail je zo snel mogelijk!

CHMC

MegaDrive
30 mei 2003, 16:43
Sure. Ik hoor het wel. De 520 mooier? Mwah, moeilijk. Ik heb lang zitten twijfelen maar toch voor de classic look gekozen. Een MG Roadster uit '72 neem je ook niet in Quilted Maple :D. Ik denk dat ik gauw zou zijn uitgekeken op die tribal op de hals.

M Kactus
30 mei 2003, 22:33
Sure. Ik hoor het wel. De 520 mooier? Mwah, moeilijk. Ik heb lang zitten twijfelen maar toch voor de classic look gekozen. Een MG Roadster uit '72 neem je ook niet in Quilted Maple :D. Ik denk dat ik gauw zou zijn uitgekeken op die tribal op de hals.

Tjah, smaken verschillen :) Ik vind die bolletjes dan weer 'gewoon'. Maar ik las dat je tone-zone's overweegt. Ik ben er even geleden zelf een forum over begonnen. Ik denk ook dat ik voor de tone-zone ga, en misschien een paf in de neck ofzo... Als jij me voor bent, laat weten hoe het klinkt, zal ik hetzelfde doen ;)

M Kactus

MegaDrive
30 mei 2003, 23:53
En vice versa :-D

Ik denk dat die Bill Lawrence 500XL modderig gaat klinken in die gitaar, gezien de verdere specificaties (String through, mahonie, gelijmde hals, fixed bridge etc....) Wordt misschien overkill qua vol en zware toon. Hoe denk jij daarover?

M Kactus
31 mei 2003, 01:16
Net hetzelfde, maar het probleem is dat ik ook niet wil eindigen met zo'n high end - metal - shred geluidje... Ik weet niet hoe'k het moet omschrijven, da's wel duidelijk ;)
Daarom dacht ik aan de ToneZone, of miss de Superdistortion (waar het wel weer zwaar zou kunnen klinken) en valt bij mij de X2N al af... Van de XL weet ik verder nix, maar als het een 'donker' element is, wordt het snel zwaar allemaal... Ik weet het niet :) En de brug dan, wordt het een air of niet, een norton of een paf... Ah the questions, ah the costs :)

M Kactus

MegaDrive
31 mei 2003, 20:15
Zo! Vandaag even bij de gitaarboer geweest en een en ander uitgetest. Het wordt dus definately de ToneZone in de brug, kut wat is dat een vette pickup zeg! Mooi open en toch strak, alle frequenties zijn er en heerlijke harmonics. De neck pickup weet ik nog niet zeker, ik denk toch weer een Air Norton. Heb zitten denken aan een PAF pro, maar die heb ik niet kunnen testen en de reviews zijn niet echt toppie.
[offtopic]: eventuele geļnteresseerden moeten wel even gaan mailen!

Neals
31 mei 2003, 22:03
megabezwaar aan de SZ modellen vind ik de binding langs de hals...

MegaDrive
1 juni 2003, 01:32
Geen moeite mee.

M Kactus
1 juni 2003, 11:51
Er zijn altijd wel mensen die iets mooier vinden en iets anders niet, maar volgens mij gaat het bij de gitaar toch voor een heel groot stuk om het geluid, en dat is er wel bij deze. Dat ik ze ook nog eens heeeeel mooi vind, is alleen een leuke bijkomstigheid ;)

M Kactus

MegaDrive
1 juni 2003, 12:37
Vork is inderdaad een erg leuk woord, M Kactus! :D

M Kactus
1 juni 2003, 17:08
Hehe, je moet toch iets met die sig ;) En zo groot is ook maar zo groot č... BTW: heb je de elementen nu al besteld, of ga je nog ff wachten? Geef maar een seintje als ze der in zitten (bij mij kan het nog wat duren, eerst mijn examens, dan een vakantiejob).

M Kactus

MegaDrive
1 juni 2003, 17:40
Nee ik heb ze nog niet maar ik weet wel zeker dat die het worden. Ik heb nog een gratis afstel/onderhoudsbeurt tegoed van mijn gitaarboer dus als het zover is mag hij ze er dan inzetten. Scheelt mij een hoop gedonder en hij doet dat voor nop. Toch klinken de stock pickups helemaal niet slecht van dat ding, mits je het bij wat rustiger muziekstijlen houdt.

CHMC
1 juni 2003, 22:07
Hey,

Ben ik weer. Megadrive, ik heb je gemaild!

Ik denk ook dat ik voor de 320 ga; Er wordt alleen gezegd dat de body van Mahonie is, maar in de ibanez folder staat "Nato"...ik ben nl. ook van plan andere elementen in m'n SZ te zetten, maar dan is de houtsoort ook van belang natuurlijk. Ik zit te twijfelen tussen een Air Norton in de neck en een Steve's Special in de brug, of een PAF PRO/EVO in de neck en een Tone Zone/EVO in de brug; Ok, tell me more! :)

CHMC

CHMC
1 juni 2003, 22:08
Hey,

Ben ik weer. Megadrive, ik heb je gemaild!

Ik denk ook dat ik voor de 320 ga; Er wordt alleen gezegd dat de body van Mahonie is, maar in de ibanez folder staat "Nato"...ik ben nl. ook van plan andere elementen in m'n SZ te zetten, maar dan is de houtsoort ook van belang natuurlijk. Ik zit te twijfelen tussen een Air Norton in de neck en een Steve's Special in de brug, of een PAF PRO/EVO in de neck en een Tone Zone/EVO in de brug; Ok, tell me more! :)

CHMC

PS: Megadrive, even over soepelheid, aangezien jij een SA hebt; speelt de SZ net zo soepel als de SA, ervanuitgaande dat het allebei hetzelfde setje snaren betreft? (9/10?)