PDA

View Full Version : Gibsun - Hoe herken je een Chinese nep-Gibson



bass blom
17 september 2011, 16:21
http://link.marktplaats.nl/484578791

ik heb die foto ff er af geplukt en zelf gehost zodat een ieder die vermoedens heeft dit kan checken.
dit is het duidelijkste punt waarop je de nepchinezen kunt herkennen.

http://hetgelegevaar.nl/gibsunzijkant.jpg

:ok:

Squier4ever
17 september 2011, 16:22
Duidelijk een Gibsun ja. Body klopt niet, headstock ziet er raar uit.

bass blom
17 september 2011, 16:27
ter vergelijking een min of meer dezelfde foto van mijn echte 1990 custom, zo hoort het er dus uit te zien.
als je twijfels hebt, vraag de verkoper om een dergelijke foto.

http://hetgelegevaar.nl/echtegibson.jpg

die binding, zoals die bij een echte als het ware doorloopt en bij de nepper zo'n schuine constructie heeft als bij epiphones is DE weggever.

hier nog een duidelijker plaatje van gibson zelf.

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages/Lifestyle/Features/story_counterfeit04.jpg

lcvanderhelm
17 september 2011, 16:30
Dat is volgens mij geen nep-chinees,dat is een echte chinees!

bass blom
17 september 2011, 16:31
Dat is volgens mij geen nep-chinees,dat is een echte chinees!

flauwe reaxies ff achterwege laten svp

YannickH
17 september 2011, 16:41
ik vind dat ze die mensen die neppe gibsuns voor de prijs van echte verkopen voor het gerecht moeten slepen!

zeppo
17 september 2011, 16:55
Verkoper pas 1 dag op MP, iemand hem al een mail gestuurd, en een reactie ontvangen?

deathletters
17 september 2011, 18:00
Als ze zo makkelijk te herkennen zijn lijkt me dat de controle vrij makkelijk is. of is dat te simpel gedacht?

bass blom
17 september 2011, 18:12
Als ze zo makkelijk te herkennen zijn lijkt me dat de controle vrij makkelijk is. of is dat te simpel gedacht?

tja, je moet het maar weten, er zijn mensen die er in trappen :dontgeti:

Oranjeaap
17 september 2011, 18:13
ter vergelijking een min of meer dezelfde foto van mijn echte 1990 custom, zo hoort het er dus uit te zien.
als je twijfels hebt, vraag de verkoper om een dergelijke foto.



Sorry hoor, maar wat een waardeloze tip. Er zijn wel 10 andere dingen waaraan je veel duidelijker kunt zien of het een fake is.


Verkoper pas 1 dag op MP, iemand hem al een mail gestuurd, en een reactie ontvangen?

Ja, maar geen vriendelijke mail. Dus denk niet dat ik uberhaupt nog antwoord ga krijgen :seriousf:

bass blom
17 september 2011, 18:17
Sorry hoor, maar wat een waardeloze tip. Er zijn wel 10 andere dingen waaraan je veel duidelijker kunt zien of het een fake is.


en verliefde noob met brandend geld in de zak ziet die andere dingen niet zo makkelijk.

en waarom noem je dit nou waardeloos?
je zal er maar in stinken en meer dan 2000 uitgeven voor een brol van 300.
:sneaky:

mikeyaxeman
17 september 2011, 18:22
en verliefde noob met brandend geld in de zak ziet die andere dingen niet zo makkelijk.

en waarom noem je dit nou waardeloos?
je zal er maar in stinken en meer dan 2000 uitgeven voor een brol van 300.
:sneaky:

+1! Kan geen kwaad om zoiets te plaatsen en mensen te behoeden voor een aankoop.
Bass geeft hier al 1 hele goeie tip voor een leek om een neppert te herkennen.

Mitch
17 september 2011, 19:00
flauwe reaxies ff achterwege laten svp

Sig worthy :seriousf:

Maar wel handig om hier een apart topic van te maken in plaats van dat alles in het 'Twijfel over advertentie' topic verdwijnt. Met uw welnemen pas ik de titel iets aan om hem makkelijker op te kunnen zoeken.

barno
17 september 2011, 19:01
Sorry hoor, maar wat een waardeloze tip. Er zijn wel 10 andere dingen waaraan je veel duidelijker kunt zien of het een fake is.


die Gibson-kenners toch...

als niet Gibson kenner (en da's de doelgroep) zal ik even melden: wèl een goede post

bass blom
17 september 2011, 19:02
Sig worthy :seriousf:

Maar wel handig om hier een apart topic van te maken in plaats van dat alles in het 'Twijfel over advertentie' topic verdwijnt. Met uw welnemen pas ik de titel iets aan om hem makkelijker op te kunnen zoeken.

dacht ik ook, in het twijfel topic is het zo weer verdwenen.

macwilliams
17 september 2011, 19:36
Voor de zelfbenoemde Gibsonkenner, waartoe ik mijzezelf ook reken, is het misschien niet moeilijk om deze eruit te pikken. Maar kijk nu maar eens naar de rest die niet zo alwetend zijn. Die naai je zo een oor aan. Of een Gibsun.

Goede.post, ik zeg stickie

benwave
17 september 2011, 19:40
Sig worthy :seriousf:

Maar wel handig om hier een apart topic van te maken in plaats van dat alles in het 'Twijfel over advertentie' topic verdwijnt. Met uw welnemen pas ik de titel iets aan om hem makkelijker op te kunnen zoeken.


Misschien nog beter om het topic "Hoe help ik die Chinezen nog betere kopieën te maken " te noemen
plaats vooral veel kleine leuke details van echte Gibsons.
Het voorbeeldje van Bass, is een overduidelijke, er zijn tegenwoordig al veel betere te krijgen, ook hebben nu de Customs een ebbentoets, staan de potmeters recht, en zit er een normale brug op Let dus goed op, aspirant tweedehands kopers.
Beter nog ga gewoon naar de muziek winkel en koop daar een nieuwe Gibson. Zelfs tweedehands Gibsons kopen in muziekwinkels wordt al trikie. Lang niet alle muziekzaak medewerkers zijn van alle details op de hoogte

macwilliams
17 september 2011, 19:46
Misschien nog beter om het topic "Hoe help ik die Chinezen nog betere kopieën te maken " te noemen
plaats vooral veel kleine leuke details van echte Gibsons.
Het voorbeeldje van Bass, is een overduidelijke, er zijn tegenwoordig al veel betere te krijgen, ook hebben nu de Customs een ebbentoets, staan de potmeters recht, en zit er een normale brug op Let dus goed op, aspirant tweedehands kopers.
Beter nog ga gewoon naar de muziek winkel en koop daar een nieuwe Gibson. Zelfs tweedehands Gibsons kopen in muziekwinkels wordt al trikie. Lang niet alle muziekzaak medewerkers zijn van alle details op de hoogte

Het trieste hiervan is dat je absoluut gelijk hebt. We geven ze guidelines om perfect te kopieren.

deathletters
17 september 2011, 19:46
Misschien nog beter om het topic "Hoe help ik die Chinezen nog betere kopieën te maken " te noemen
plaats vooral veel kleine leuke details van echte Gibsons.
Het voorbeeldje van Bass, is een overduidelijke, er zijn tegenwoordig al veel betere te krijgen, ook hebben nu de Customs een ebbentoets, staan de potmeters recht, en zit er een normale brug op Let dus goed op, aspirant tweedehands kopers.
Beter nog ga gewoon naar de muziek winkel en koop daar een nieuwe Gibson. Zelfs tweedehands Gibsons kopen in muziekwinkels wordt al trikie. Lang niet alle muziekzaak medewerkers zijn van alle details op de hoogte

Voor veel mesnen is een 2e hands voor 1000E veel aantrekkelijker dan een nieuwe van 2500E

dus ik denk niet dat het 2e hands kopen af zal nemen

Oranjeaap
17 september 2011, 20:59
Ik vind het een goed en nobel idee. Ik vind het alleen niet logisch om uit een foto van kop / hals(de zijkant nota bene) de conclusie te kunnen trekken of het om een fake gaat.
Hoeken en vormen veranderen als je de foto onder een andere hoek maakt. Ik heb vaak genoeg mensen een echte gibson fake horen noemen 'omdat de vorm van de hoorn niet klopt'
Juist als je aan vormen wilt zien of het een neppert is ofniet moet je een kenner zijn.
Mensen die geen ervaring hebben moeten zekerheid hebben.
Bijvoorbeeld Kijk naar de 'nibs'
Ze zijn er wel of ze zijn er niet. Klaar
Kijk naar de brug. Deze is metrisch (nep) of Imperiaal (echt). Klaar
Kijk naar de truss rod cover. 3 schroefjes = nep
Kijk in de control cavity, kijk naar het serienummer.

Dit zijn concrete dingen die kloppen of niet kloppen, ookal is de foto slecht of onder een vreemde hoek genomen.




Bovenstaande is natuurlijk naar mijn mening

Fiendish
17 september 2011, 21:10
Ik vind het een goed en nobel idee. Ik vind het alleen niet logisch om uit een foto van kop / hals(de zijkant nota bene) de conclusie te kunnen trekken of het om een fake gaat.
Hoeken en vormen veranderen als je de foto onder een andere hoek maakt. Ik heb vaak genoeg mensen een echte gibson fake horen noemen 'omdat de vorm van de hoorn niet klopt'
Juist als je aan vormen wilt zien of het een neppert is ofniet moet je een kenner zijn.


Allemaal leuk en aardig, maar het ging bij dit voorbeeld toch vooral om de foute bindingen, niet om de foute vorm of hoek van de headstock ?

bass blom
17 september 2011, 21:13
aap jij noemt nu allemaal dingen die juist een noob moeilijk in kan schatten.
die binding, zoals die bij een echte als het ware doorloopt en bij de nepper zo'n schuine constructie heeft als bij epiphones is DE weggever.
maar als jij het anders wilt zien prima hoor :ok:

Cocobolo
17 september 2011, 21:14
aap jij noemt nu allemaal dingen die juist een noob moeilijk in kan schatten.
die binding, zoals die bij een echte als het ware doorloopt en bij de nepper zo'n schuine constructie heeft als bij epiphones is DE weggever.
maar als jij het anders wilt zien prima hoor :ok:

Helemaal mee eens! Ik wist dit verschil nog niet (ben geen kenner) en vind dit verschil erg duidelijk te zien, dank voor deze tip!

Oranjeaap
17 september 2011, 21:26
Je hebt gelijk, de binding klopt op die fake van geen kant. Maar is dat op de meeste fakes zo? Ik heb geen idee want ik kijk meestal naar de andere dingen.

nickofzo
17 september 2011, 21:30
hij lijkt ook vrij dun te zijn, en heeft een waterhoofd!

bass blom
17 september 2011, 21:31
Je hebt gelijk, de binding klopt op die fake van geen kant. Maar is dat op de meeste fakes zo? Ik heb geen idee want ik kijk meestal naar de andere dingen.

en dat is juist precies wat je bij alle fakes ziet.

deze van de advertentie lijkt zelfs nibs te hebben, kan het niet goed zien op de foto's.
ik heb de gast gemaild met de vraag of hij weet dat hij nep is, geen antwoord.
de tekst van de ad is nu wel ineens een stuk simpeler geworden :D

Plant
17 september 2011, 22:34
:seriousf: Heb je dat bod van 'Marco' al gezien?

marco v
18 september 2011, 09:05
Het duurt doorgaans toch wel vrij lang voordat marktplaats deze troep eraf knalt, dus ik dacht, laat ik de advertentie maar meteen verzieken. Die binding is overigens een overduidelijke weggever, zowel voor kenners alsook voor beginner.

SantaX
18 september 2011, 09:20
Het duurt doorgaans toch wel vrij lang voordat marktplaats deze troep eraf knalt, dus ik dacht, laat ik de advertentie maar meteen verzieken. Die binding is overigens een overduidelijke weggever, zowel voor kenners alsook voor beginner.

Schei uit man. Ik heb marktplaats verschillende malen gemailt. Enerzijds omdat er een gast op zit, die bij verstek veroordeeld is tot een jaar cel, waar ik ook door opgelicht ben en minstens nog 30 anderen. (Bij interesse heb ik het internetopgelicht topic, maar is niet gitaar-related) en verschillende keren vanwege een nep-gitaar. En mij is het volstrekt duidelijk. Het beleid van marktplaats is om ook bij duidelijke gevallen van oplichting niets te doen. Centjes zijn centjes. Zo denkt men daar tegenwoordig. Vind het spijtig om te concluderen, maar het is wel echt zo. Neen. Doe je zelf een plezier, als je al iets via marktplaats koopt, ga het ophalen. Want het risico is te groot. De oplichters weten ook dat men bij het moederbedrijf E-bay aangepakt wordt, maar bij marktplaats hebben ze vrij spel.

deathletters
18 september 2011, 09:43
:seriousf: Heb je dat bod van 'Marco' al gezien?

zo te zien weet hij ook dat het fake is :seriousf:

Midwolda
18 september 2011, 09:46
Dit topic is niet compleet zonder de mening van Gibson (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/CounterfeitGibsons/) zelf.

bass blom
18 september 2011, 09:48
Dit topic is niet compleet zonder de mening van Gibson (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/CounterfeitGibsons/) zelf.

ja mooi!

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages/Lifestyle/Features/story_counterfeit04.jpg

:ok:

deathletters
18 september 2011, 09:54
trouwens, hoe zit het met gitaarmarkt?
word daar op dit soort dingen gecontroleerd?

SantaX
18 september 2011, 10:18
trouwens, hoe zit het met gitaarmarkt?
word daar op dit soort dingen gecontroleerd?

Nou, ik denk dat dat niet het geval is... maar...
Kijk hier op gitaarforum zitten veel mensen met veel kennis. Veel meer kennis dan ik. Veel meer kennis dan jij. Gezamelijk zit hier zoveel kennis, dat oplichten bijna niet mogelijk is. Veel vaste gasten bekijken de advertenties, want er kan iets leuks tussen zitten. Mensen die hier zitten, verkopen hun spullen hier enerzijds omdat ze er een eerlijke prijs voor kunnen krijgen (er zit immers kennis hier en spullen gaan dus van hand tot hand voor een redelijke prijs) anderzijds omdat ze graag zien dat hun spulletjes terecht komen bij mensen die er plezier aan hebben. Doordat de mensen hier elkaar kennen, heb je toch een soort van vaste kliek. Ik hoor daar zelf niet echt bij, maar ik ken die vaste kliek wel en die vaste kliek zal onmiddelijk in aktie komen als er echt een gibsun als gibson verkocht zal worden. Kortom, doe je zoiets hier, dan val je snel door de mand. Nemen de mods aktie, nemen de forumleden aktie (je zult het nog vaak horen als je hier iemand zou oplichten, dat kost je je gewoon je reputatie en waarschijnlijk je account.) ik denk dat het dus redelijk veilig is om te stellen, als hier op gitaarmarkt iets aangeboden is, dan komt dat van een mede snarenplukker en vanuit een goede insteek. Oplichters weten wel dat als ze dat hier doen, hun kansen gewoon kleiner zijn. Er zijn hier echt te veel mensen met serieuze gitaar kennis die ons, de minder wetende, ervoor behoeden. En in geval van twijfel... vraag het... Mensen als Geert weten je vaak meteen te vertellen of het echt is of niet. En als ze het niet weten, dan hebben ze een bibliotheek van naslagwerken waarin ze het voor je kunnen en willen opzoeken.

deathletters
18 september 2011, 10:20
Nou, ik denk dat dat niet het geval is... maar...
Kijk hier op gitaarforum zitten veel mensen met veel kennis. Veel meer kennis dan ik. Veel meer kennis dan jij. Gezamelijk zit hier zoveel kennis, dat oplichten bijna niet mogelijk is. Veel vaste gasten bekijken de advertenties, want er kan iets leuks tussen zitten. Mensen die hier zitten, verkopen hun spullen hier enerzijds omdat ze er een eerlijke prijs voor kunnen krijgen (er zit immers kennis hier en spullen gaan dus van hand tot hand voor een redelijke prijs) anderzijds omdat ze graag zien dat hun spulletjes terecht komen bij mensen die er plezier aan hebben. Doordat de mensen hier elkaar kennen, heb je toch een soort van vaste kliek. Ik hoor daar zelf niet echt bij, maar ik ken die vaste kliek wel en die vaste kliek zal onmiddelijk in aktie komen als er echt een gibsun als gibson verkocht zal worden. Kortom, doe je zoiets hier, dan val je snel door de mand. Nemen de mods aktie, nemen de forumleden aktie (je zult het nog vaak horen als je hier iemand zou oplichten, dat kost je je gewoon je reputatie en waarschijnlijk je account.) ik denk dat het dus redelijk veilig is om te stellen, als hier op gitaarmarkt iets aangeboden is, dan komt dat van een mede snarenplukker en vanuit een goede insteek. Oplichters weten wel dat als ze dat hier doen, hun kansen gewoon kleiner zijn. Er zijn hier echt te veel mensen met serieuze gitaar kennis die ons, de minder wetende, ervoor behoeden. En in geval van twijfel... vraag het... Mensen als Geert weten je vaak meteen te vertellen of het echt is of niet. En als ze het niet weten, dan hebben ze een bibliotheek van naslagwerken waarin ze het voor je kunnen en willen opzoeken.

oke bedankt;)
duidelijke informatie.

SantaX
18 september 2011, 10:28
oke bedankt;)
duidelijke informatie.

Haha, dank je, maar ik heb de wijsheid zeker niet in pacht en misschien dat anderen mij nog kunnen corrigeren, danwel aanvullingen hebben. Maar dat is in elk geval hoe ik de gitaarmarkt hier bekijk. Ik heb hier weinig angst opgelicht te worden. Heb pas 1 echte transactie via gitaarnet gedaan en dat is gewoon heel goed gegaan.

macwilliams
18 september 2011, 11:59
ja mooi!

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages/Lifestyle/Features/story_counterfeit04.jpg

:ok:

On topic maar dan een zijspoor.
Links is voor een gibson nep maar epiphones hebben dit wel zo.
De chinese muso versies van de custom hebben dit ook maar dan loopt hij iets verder door tot net voorbij de marker punt. En dat was tot een tijdje weer een indicatie dat je een fake epi had.

Later heb ik deze epis weer gezien in winkels maar dan verkocht als echt.
Dit geld alleen voor de customs die hadden alle nep indicaties zo'n beetje aan boord.
Dus vanaf dat moment werd het moeilijk. Waren alle voorgaande eerst nep en door het vermoedelijk inlijven van de chinese fabriekjes ineens echt?



De chinese standards waren gewoon goed.

Sinner1980
18 september 2011, 12:30
Advertentie is verwijderd:seriousf:

Mooi zo!:ok:

Venlonaer
18 september 2011, 14:37
http://link.marktplaats.nl/484578791

ik heb die foto ff er af geplukt en zelf gehost zodat een ieder die vermoedens heeft dit kan checken.
dit is het duidelijkste punt waarop je de nepchinezen kunt herkennen.

http://hetgelegevaar.nl/gibsunzijkant.jpg

:ok:

Zo ziet het er op mijn Sheraton ook uit:???: De potmeters en dergelijke staan wel recht; en ik heb nog nooit van een Sheratonkopie gehoord....

macwilliams
18 september 2011, 14:48
Zo ziet het er op mijn Sheraton ook uit:???: De potmeters en dergelijke staan wel recht; en ik heb nog nooit van een Sheratonkopie gehoord....

Lees mijn post hierboven eens voor je in blinde paniek raakt..