PDA

View Full Version : Boss RC-300 looper



telecastermaster
17 september 2011, 14:08
Ik zie tot mijn genoegen dat Boss (eindelijk) een nieuwe versie van de RC50 heeft uitgebracht: de RC-300. Dat zal tijd worden want ik begreep dat er een aantal 'issues' waren met de oude RC-50, o.a. met de midi-syncing. Ik heb het idee dat de RC300 er een stuk overzichtelijker uitziet dan de oude RC50.

Prijs is hetzelfde als de oude: http://www.rockpalace.com/product/Boss-RC300-Loop-Station

http://www.musicador.com/uploads/2011/09/boss_rc300.jpg

SantaX
17 september 2011, 15:08
Ik moet eerlijk bekennen, ik denk over de aanschaf van een looper. Maar dan wel een simpelere. Is dit niet totale overkill voor een gitarist? Voor een beatboxer snap ik de meerwaarde, maar voor ons, simpele snarenplukkers? Wat moet je ermee? Of beter, wat doe je ermee? Gebruik je echt al die sporen en tracks?

DemolitionColorScheme
18 september 2011, 12:44
Ik moet eerlijk bekennen, ik denk over de aanschaf van een looper. Maar dan wel een simpelere. Is dit niet totale overkill voor een gitarist? Voor een beatboxer snap ik de meerwaarde, maar voor ons, simpele snarenplukkers? Wat moet je ermee? Of beter, wat doe je ermee? Gebruik je echt al die sporen en tracks?
Wat een onzin ... Waarom zou er een verschil zijn tussen een beatboxer en iemand op gitaar (eventueel met vocals en nog toetsen)? Je fantasie hoeft niet ergens te stoppen, het is oneindig.

Hallie
18 september 2011, 22:20
Misschien een stomme vraag..

Maar wat ik me al een tijdje afvraag;

Stel je bent aan het spelen met een loop pedaal (niet perse de RC 300) En je hebt iets geniaals op dat ding staan en denkt....Dit moet zo snel mogelijk in Logic of pro tools want dat kan ik goed gebruiken in nummer. Kun je dan gewoon(als er een usb/firewire optie opzit) het apparaat aan de pc hangen en je "loop" er van af halen?

DemolitionColorScheme
18 september 2011, 22:41
Sure. Gewoon even de loop opslaan en dan uploaden. Klaar.

Hallie
19 september 2011, 09:50
En is die kwaliteit dan acceptabel? of gewoon prima?

Kan je het echt gebruiken als opname?

bass blom
19 september 2011, 09:58
En is die kwaliteit dan acceptabel? of gewoon prima?

Kan je het echt gebruiken als opname?

je slaat het dan gewoon op als geheugensteuntje toch?
of kan je jezelf niet naspelen? :D

Hallie
19 september 2011, 10:25
je slaat het dan gewoon op als geheugensteuntje toch?
of kan je jezelf niet naspelen? :D

Nou dat moet wel lukken hoor:D
Het gaat me er meer om dat als je iets tofs hebt, en de kwaliteit is goed, dan hoef je jezelf niet na te spelen.

Maar dat is misschien te simpel gedacht.

Het gaat me dan meer om stukken die ik in m'n eentje maak, en geen band materiaal, want dat nemen we toch samen op met een interface en mic's.

DemolitionColorScheme
19 september 2011, 10:54
Nou dat moet wel lukken hoor:D
Het gaat me er meer om dat als je iets tofs hebt, en de kwaliteit is goed, dan hoef je jezelf niet na te spelen.

Maar dat is misschien te simpel gedacht.

Het gaat me dan meer om stukken die ik in m'n eentje maak, en geen band materiaal, want dat nemen we toch samen op met een interface en mic's.
Het kan, je kunt je loop daarna re-ampen met bijv. een Axe-Fx of software zoals Guitar Rig of AmpliTube.

onrust nv
19 september 2011, 11:00
Met zo'n looper kan je helemaal in je eentje een muziek stuk maken door geluiden te stapelen. Is altijd erg onderhoudend om te doen. En een stuk makkelijker dan met tape-loops. Want dan moet je met meerdere cassetedecks gaan werken.

DemolitionColorScheme
19 september 2011, 11:13
En een stuk makkelijker dan met tape-loops. Want dan moet je met meerdere cassetedecks gaan werken.
Wat dan weer z'n eigen charme heeft. Ik werk erg veel met tape en dat geeft gewoon weer een heel ander effect, vooral als je uiteindelijk de tape gaat vertragen of versnellen.

onrust nv
19 september 2011, 11:23
Wat dan weer z'n eigen charme heeft. Ik werk erg veel met tape en dat geeft gewoon weer een heel ander effect, vooral als je uiteindelijk de tape gaat vertragen of versnellen.

Wij gaan over een week of 4 met 4 bandrecorders loopen de tape is 18meteren lang en loopt dan door de hele studio. We hebben dit al een keer geprobeerd maar toen brak de tape erg vaak omdat de aandrijfspoel teveel kracht zette op de tape, maar nu hebben we 2 motoren kunnen syncen, dus gaan we't nog een keer proberen.

bass blom
19 september 2011, 11:45
whoei, frippertronics per kilometer :D

Hallie
19 september 2011, 13:45
Met zo'n looper kan je helemaal in je eentje een muziek stuk maken door geluiden te stapelen. Is altijd erg onderhoudend om te doen. En een stuk makkelijker dan met tape-loops. Want dan moet je met meerdere cassetedecks gaan werken.

En ik dacht, als je dat dan in logic o.i.d kan importeren, dan kan men daar verder "spelen" met synth en drum software!
het is dus mogelijk, dat maakt het wel interessant!

Maar is het gebruikelijk? Doen jullie dit ook?

Lomeos
19 september 2011, 16:32
Ik moet eerlijk bekennen, ik denk over de aanschaf van een looper. Maar dan wel een simpelere. Is dit niet totale overkill voor een gitarist? Voor een beatboxer snap ik de meerwaarde, maar voor ons, simpele snarenplukkers? Wat moet je ermee? Of beter, wat doe je ermee? Gebruik je echt al die sporen en tracks?

Of beatboxen én gitaar: http://www.youtube.com/watch?v=JhjA2nvVD7U&feature=youtube_gdata_player

http://www.youtube.com/watch?v=JhjA2nvVD7U&feature=youtube_gdata_player

apekop
20 september 2011, 01:28
Ik vraag me wel af wat loop fx precies zijn...
Wat ik fijn vind op mijn Digtech Jamman Delay is dat ik de delays kan syncen aan de loops. Dat zouden ze op deze Boss eigenlijk ook moeten hebben.

onrust nv
21 september 2011, 14:14
En ik dacht, als je dat dan in logic o.i.d kan importeren, dan kan men daar verder "spelen" met synth en drum software!


@ hallie: A.U.B. niet vloeken, geen computers in mijn studio(en die blijven verboden). Maar de TC als looper is veel simpeler en intuïtiever dan een comprutter.

onrust nv
21 september 2011, 14:19
Ik moet eerlijk bekennen, ik denk over de aanschaf van een looper. Maar dan wel een simpelere. Is dit niet totale overkill voor een gitarist? Voor een beatboxer snap ik de meerwaarde, maar voor ons, simpele snarenplukkers? Wat moet je ermee? Of beter, wat doe je ermee? Gebruik je echt al die sporen en tracks?

Nou als snarenplukker kan je met de looper een rrif loopen waarna je er over heen kan soleren. Dus je kan in je eentje rhytmgitaar en leadgitaar spelen. Daarnaast kan je de rhythmgitaar ook stapelen(rhytmgitaar op rhytmgitaar op rhythmgitaar) Dan kan je een mooi gelayerd rhythmgitaarstuk neerzetten en daar over soleren.

SantaX
21 september 2011, 14:55
Hehe, ja ok, die toepassing had ik al bedacht. Begrijp me niet verkeerd, ik zie het nut van een looper wel! Harstikke leuk speelgoed. Het ging mij meer erom dat ik zelf in elk geval totaal geen doel heb voor zo een enorm uitgebreide :)

Maar ieder z'n ding natuurlijk, er zullen er hier zat zijn die 0 behoefte hebben aan een reverb of wah. 2 Dingen waar ik dan weer niet zonder kan :)

(als ik nu cubase niet had... dan zou ik daar plotseling veel meer oren naar hebben)

DemolitionColorScheme
21 september 2011, 15:10
@ hallie: A.U.B. niet vloeken, geen computers in mijn studio(en die blijven verboden). Maar de TC als looper is veel simpeler en intuïtiever dan een comprutter.
Jeuzus, opa ...
Welkom tot de wereld van digitale technologie. Alles wordt tegenwoordig gewoon digitaal opgenomen. Zodra het een soundcard in gaat en een .WAV wordt, ben je al digitaal bezig. Tape is leuk, maar zelfs recordings worden soms eerst op tape gezet en dan alsnog digitaal. De uitkomst zal sowieso altijd digitaal zijn.
Succes met knippen en plakken van je tapes. ;)

showband
21 september 2011, 16:20
ja,

er zit gewoon een USB en SD voorziening in.

Dus je geniale loop kun je opslaan en naar je PC duwen.

Waarna je die in je sequencer gewoon kunt gebruiken.

Met een looper kun je dus al jammend allemaal geinige stukjes verzinnen.
En dan kun je later in de computer het betere afwer-werk gaan doen.