PDA

View Full Version : Gitaren samen met wasmaschine en de drogende was op zolder?



arcane
16 september 2011, 19:30
Ik heb onlangs een huis gekocht. Over enige tijd trek ik er in.
Ik twijfel nogal welke kamer ik zal gaan gebruiken als muziek/werkkamer.
Ik heb de keuze uit een kamer op de 1e verdieping en de zolder.

Ik zou het liefst mijn gitaar/amp collectie op de zolder willen neerzetten, daar is het immers voor niemand van buitenaf zichtbaar. De zolder is ruimer en op de 1e etage kan bijv. een glazenwasser naar binnen loeren. (of ben ik nou paranoïde? haha).

De zolder is prima geïsoleerd. Echter zal de wasmachine ook op zolder komen te staan en zal ik daar ook de was drogen (op een rek).

Hoe zit het met de luchtvochtigheid? Zal het af te raden zijn om daar de gitaren neer te zetten?

Ernest01
16 september 2011, 19:59
Neem aan dat de CV-ketel ook op zolder staat ? Zo ja, dan zijn er ook ventilatieroosters. Hierdoor zal het met de vochtigheid wel meevallen. Van het wasgoed dan. Een groter probleem zou de temperatuur kunnen zijn... Ook al is de boel goed geïsoleerd, het is in de zomer warmer op zolder dan op de eerste verdieping. In mijn woning in ieder geval.

Edit: Wij hebben de wasmachine + droger ook op zolder. En er hangt ook was te drogen.

arcane
16 september 2011, 20:18
Ik heb altijd begrepen dat temperatuursverschillen niet zo veel invloed hebben maar dat vooral vocht van invloed zou zijn.

Ernest01
16 september 2011, 20:27
Verschillen van 'klimaat' zijn inderdaad van belang.
Maar als het warm is, dan daalt de vochtigheid en als die te laag wordt dan heb je problemen. (in ieder geval met akoestische gitaren)

De V
16 september 2011, 20:55
Wat je zegt klopt wel, hoewel de temperatuur ook wel uitmaakt (vooral plotselinge verschillen) is het voornamelijk de vochtigheidsgraad die het hem doet.
En ik dacht dat te droge lucht dan erger is voor een gitaar dat te vochtige lucht.
Dus het lijkt me geen probleem, mits je niet overdrijft.

-Martijn-
16 september 2011, 20:55
Volgens mij is TS juist bang dat het te vochtig wordt door de drogende was. Maar dat valt reuze mee, zou ik me niet druk over maken.

En dat het te droog kan worden in de zomer, tja dat kan gebeuren. Maar op de 1e verdieping wordt het net zo goed droog als je het raam even open zet dus dat maakt niet uit.

De V
16 september 2011, 21:04
Volgens mij is TS juist bang dat het te vochtig wordt door de drogende was. Maar dat valt reuze mee, zou ik me niet druk over maken.

En dat het te droog kan worden in de zomer, tja dat kan gebeuren. Maar op de 1e verdieping wordt het net zo goed droog als je het raam even open zet dus dat maakt niet uit.
Ik zei ook dat een wat vochtiger klimaat niet zo erg is en dat een droger klimaat juist erger is, maar ik denk ook dat het wel meevalt met die was.

Ik merk wel degelijk verschil tussen een zolderkamer of een andere kamer. Ik heb wat klimaat betreft de slechtste kamer van het huis: zomers er snel warm en benauwd (wat ook niet verdwijnt als je een raam open zet) en 's winters redelijk koud.
Tot nu toe houden mijn gitaren het nog goed vol dus zo vreselijk kwetsbaar zijn ze nou ook weer niet.:)

G.G.
16 september 2011, 21:30
En dat het te droog kan worden in de zomer, tja dat kan gebeuren. Maar op de 1e verdieping wordt het net zo goed droog als je het raam even open zet dus dat maakt niet uit.

is de lucht niet juist vochtger in de zomer dan in de winter?

humbucker
16 september 2011, 22:53
Het is vooral door het verwarmen/niet verluchten van je huis dat in de winter de luchtvochtigheid binnen daalt.

bass blom
16 september 2011, 23:40
je hebt flinke temperatuurwisselingen EN vocht.
ik vind het bedenkelijk.

arcane
17 september 2011, 08:14
Oké, bedankt allemaal voor de input. Na het lezen van alle reacties krijg ik er toch een wat minder goed gevoel bij om de gitaren op de zolder neer te zetten. Ik ga het er maar niet op wagen, op kromgetrokken gitaren zit ik uiteraard niet te wachten.

el loco
17 september 2011, 09:27
Maar droge lucht in de Nederlandse zomer...? Daar zou ik mij niet zo druk om maken! :D

Rinze
17 september 2011, 09:30
Droogte heb je vooral in de winter door de cv. Dan is die was alleen maar een voordeel. Met name akoestische gitaren met een massief bovenblad zijn gevoelig voor schommelingen in vochtigheid en temperatuur. Je kunt een hygrometer kopen en daarmee de boel in de gaten houden. Wel even de meter ijken. Vuistregel is dat als het klimaat in een ruimte prettig is voor mensen, het ook prettig is voor gitaren.

bass blom
17 september 2011, 09:38
ik heb al jaren, nee eeuwen :D zo'n haarhygrometer, ooit gekocht voor de gitaren, niet dat ik er vervolgens iets aan deed, maargoed, wel een keer geijkt, door hem in een kletsnat washandje te doen, dan moet ie 100% aangeven, klopt.
nu geeft ie 90% aan en doorsnee in de winter rondom 60%.

Rinze
17 september 2011, 09:42
ik heb al jaren, nee eeuwen :D zo'n haarhygrometer, ooit gekocht voor de gitaren, niet dat ik er vervolgens iets aan deed, maargoed, wel een keer geijkt, door hem in een kletsnat washandje te doen, dan moet ie 100% aangeven, klopt.
nu geeft ie 90% aan en doorsnee in de winter rondom 60%.
Dat is de truc idd met dat ijken. 60 % is heel netjes in de winter, ik heb wel eens 40 % gemeten en dan wordt het wel minder. Bij mij ligt ie ergens in een doos. Mijn gitaren kunnen wel wat hebben, bij akoestische gitaren is het gevaar de eerste jaren ook het grootst heb ik me door een gitaarbouwer laten vertellen.

bass blom
17 september 2011, 10:04
ja wat is erger? nat of droog?

Rinze
17 september 2011, 10:24
ja wat is erger? nat of droog?
Te droog levert sneller schade op. Heel veel vocht is natuurlijk ook niet goed, ook in verband met schimmel e.d., maar droogte kan tot scheuren in de klankkast leiden. Halzen kunnen ook last van droogte hebben, als de toets niet beschermd is door lak of olie kan de boel dusdanig uitdrogen dat de frets bijvoorbeeld loskomen. Schommelingen in vochtigheid en/of temperatuur kunnen ook vervelend zijn.

Akoestische gitaren klinken ook anders in vochtige omstandigheden dan in droge, schijnt het. Dit omdat het hout van de klankkast vocht opneemt en weer afgeeft. Dat soort nuances is echter aan mijn dove oortjes niet besteed (en zou door mijn gebrekkige akoestische capaciteiten ook niet opvallen) :chicken:

arcane
17 september 2011, 10:42
Het gaat in mijn geval om elektrische gitaren. Ik heb één akoestische gitaar, maar die zal ik in de woonkamer zetten.

En hoe zit het met vocht en snaren dan? Roesten ze dan voor je ogen weg?

bass blom
17 september 2011, 10:48
mijn snaren rotten in de zomer sneller weg dan in de winter ja.
maar voornamelijk door mijn handen.

arcane
17 september 2011, 10:56
mijn snaren rotten in de zomer sneller weg dan in de winter ja.
maar voornamelijk door mijn handen.

Ja dat herken ik. Maar zou een hoge luchtvochtigheid dit proces versnellen?

Rinze
17 september 2011, 11:03
Ja dat herken ik. Maar zou een hoge luchtvochtigheid dit proces versnellen?
Moet ie wel heel hoog zijn, na het spelen even met een doekje over de snaren en dan valt het wel mee denk ik, het effect van zweet zal veel sterker zijn.

Die wasmachine valt sowieso wel mee qua vocht (tenzij je dagelijks een paar 90 graden wassen draait ;)). Het drogen van de was, ik neem aan dat je 's zomers de was buiten hangt? 's Winters zal het door de cv zo'n vaart niet lopen. Als je 's zomers je was wel op zolder droogt doe je waarschijnlijk toch een raampje open, anders droogt de was namelijk ook nauwelijks. Dus dan kan het vocht ook weer weg. Je kunt van die drogende was ook prima een soort hygrometer maken, als de was niet goed en snel droogt dan komt dat doordat het te vochtig is in die ruimte.

Ike57
17 september 2011, 11:37
ja wat is erger? nat of droog?

Droog is nooit goed bass. Zou jij ondertussen toch moeten weten ;)

bass blom
17 september 2011, 11:40
Ja dat herken ik. Maar zou een hoge luchtvochtigheid dit proces versnellen?

natuurlijk.

bass blom
17 september 2011, 11:43
Droog is nooit goed bass. Zou jij ondertussen toch moeten weten ;)

ik heb nog nooit scheuren in gitaren ofzo gehad.
maar volgens mij ook nooit veel minder dan 60% op dat metertje gezien.
heewl vroegah in een schuurtje, later in een oud boerderijtje en sinds 13 jaar hier :satisfie:

Ike57
17 september 2011, 12:08
ik heb nog nooit scheuren in gitaren ofzo gehad.
maar volgens mij ook nooit veel minder dan 60% op dat metertje gezien.
heewl vroegah in een schuurtje, later in een oud boerderijtje en sinds 13 jaar hier :satisfie:

Ik gebruik daarvoor geen metertje. 't Is meer natte vinger werk :seriousf:

-Martijn-
17 september 2011, 12:50
El loco: Droge lucht is in Nederland zeker wel een probleem!!
Dit voorjaar was de vochtigheid wekenlang rond de 25%. Mensen met een (akoestische) gitaar die daar gevoelig is en hem onbeschermd in de kamer lieten staan, hebben nu een hoopje brandhout.
Hier kan je mooie grafiekjes zien van de luchtvochtigheid, moet wel de instellingen een beetje tweaken om een duidelijk beeld ervan te krijgen: Luchtvochtigheid grafiek (http://www.buienradar.nl/weergrafiek.aspx?soort=rh&stationcode=6269&stationnaam=&naam=Luchtvochtigheid&extensie=procenten)


Als het echt droog is dan hang ik het wasrek vol met drijfnatte handdoeken waar het water vanaf druipt, en dan stijgt de vochtigheid met 10-15%. Was uit de wasmachine is lang zo vochtig niet, dat is echt geen enkel probleem.

Ernest01
17 september 2011, 13:11
Laat mijn gitaren altijd in de koffers en als het op zolder te droog wordt, dan gaan er 2 naar de verdieping er onder. De Yamaha's kunnen 'overal' tegen, heb ik gemerkt. Na 32 jaar in de koffer op zolder, zijn ze nog in goede conditie, dus daar maak ik mij geen zorgen om. Heb wel 2 humidifiers voor de andere 2 - zo'n ding dat je tussen de snaren hangt. En dat gaat prima.

Tunes
17 september 2011, 18:31
ja wat is erger? nat of droog?

Tja te nat is niet lekker, maar DROOGGGGGGG.

Alhoewel, een flinke fluim en hoppa !!

Tunes
17 september 2011, 18:33
En nu serieus, gewoon zorgen dat je de temperatuur redelijk hebt en regelmatig luchten (da's niet allen goed voor de gitaar).

Temperatuur kan rustig zo tussen de 10 en 20 graden schommelen, als het maar niet heel snel afneemt valt het allemaal wel mee.

bass blom
17 september 2011, 18:35
regelmatig flink krimpen en uitzetten geeft mooie natuurlijke krassen in je lak met een beetje mazzel :D

kamiel
17 september 2011, 21:56
Volgens mij maak je je zorgen om weinig, er zijn volgens mij andere zaken die veel meer risico inhouden, optredens en dergelijke, daar gaat een gitaar toch sneller stuk dan op je zolder met je wasmachine denk ik?

Pakie
23 september 2011, 13:49
Een paar dingen:

Zomers snaren eerder vies ? Komt volgens mij omdat je handen dan meer zweet afscheiden dan 's winters.
Meeste gitaren lijden onder te grote droogte en dat is vooral in de winter als het buiten vriest (kijk maar naar een houten vloer of meubels, dat krimpt gewoon. Een goeie luchtbevochtiger (of een wasdroger) helpen daar goed bij. Je moet natuurlijk wel regelmatig luchten.
Een gitaar kan heel wat hebben, als de schommeling (temp en vochtigheid) maar niet te abrupt verlopen .
Enne .... Paranoya ? Als ik vakantie ga doe ik alle gitaren in de koffer en verstopt ik ze ergens op zolder, de versterkers gaan naar een vriend die wel thuis is. Als er dan ingebroken zou worden, zien ze dit hopelijk over het hoofd.
:-)

Harry
23 september 2011, 14:38
ik heb nog nooit scheuren in gitaren ofzo gehad.
maar volgens mij ook nooit veel minder dan 60% op dat metertje gezien.
heewl vroegah in een schuurtje, later in een oud boerderijtje en sinds 13 jaar hier :satisfie:


zomers op 90% lijkt me aan de hoge kant, denk dat het in Nederland niet vaak boven de 70% komt....

bass blom
23 september 2011, 15:07
nu 85%
dit is natuurlijk ook een bizar slechte zomer
als de zon lekker staat te bakken zie ik geen 90%

Ernest01
23 september 2011, 18:46
Ik heb begrepen dat die 'haar-hygrometers' niet zo nauwkeurig zijn. Heb daarom een digitaal ding gekocht. En als ik een vergelijking met de oude hygrometer doe, dan is dat toch aanzienlijk. De oude geeft een veel hogere vochtigheid aan dan de digitale.
Misschien dat Bass daarom zo'n hoge vochtigheid meet.
En dan denk je goed te zitten, maar is de vochtigheid toch te laag.....