PDA

View Full Version : Speakersimulator (Palmer/Loadbox/ ...?)



Chiel
28 mei 2003, 12:10
Mooi zeg zo'n nieuwe layout!

Ik heb nu een Koch Loadbox, welke ik live als DI wil gaan gebruiken (direct achter mijn eindtrap zonder speaker). Ik was er eerst niet zo'n voorstander van, maar op zich liegen de resultaten er niet om. Het klinkt in ieder geval vele malen vetter als de gerennormeerde moddeling bakken en het is een hele verademing voor de geluidsman. Een soundcheck neemt nog geen halve minuut in beslag, kortom plug in and play! :-D
Heeft iemand nog ervaringen met andere speakersims? Ik hoor goede verhalen over de palmers, maar ik hoor ook weer verhalen dat de Loadbox veel beter is. Als iemand nog een andere suggestie heeft, graag!Ik gebruik een Ernst Fliek 'the Rover' preamp en een VHT2/50/2 eindtrap i.c.m. een Schecter met EMG's.

LordRiffenstein
28 mei 2003, 12:14
Chiel,

heb zelf ook een Loadbox en die werkt lekker. Er zijn nog wel een aantal andere maar ik weet niet echt of er betere zijn. Marshall maakte ooit de SE 100 of zo en die zou ook goed zijn (rack module). Hotplate van THD is ook helemaal ok.

U96
28 mei 2003, 15:11
Ah well,

Ziet er lekker uit hier nu :-D Ik gebruik zelf de ADA Microcab II en de Ampulator. Live in ieder geval de Microcab en de andere gitarist van de band ook, werkt fantastisch, als je met een gig een podium met een omvang van een plé hebt, is dit lekker handig, geen gekloot meer met micorofoons :P

Jur @ http://www.adadepot.com

Rectifier
28 mei 2003, 15:44
Is op zich wel een leuke discussie.

Ik denk er zelfs nog iets anders over.
I.p.v. een load box een speakerisolatie box met een microfoon ervoor.

Ik vind het nog steeds een wereld van verschil als je een speakersim. gebruikt of een echte speaker miced.
En wat stelt het voor? Een geluidsdichte flightcase timmeren met ruimte voor een mic. XLR aansluiting naar buiten en klaar is kees.
Dan heb je tenminste de echte speakerdruk.

Dan ben je ook klaar. 8-)

Wat betreft monitoring, hoe doen toetsenisten dat?
Je ziet ze vaak een partij floormonitoren hebben.
Hebben ze daar de complete bandmix op of puur zichzelf of.....???

U96
28 mei 2003, 15:52
Mmmm ja,

Hoe dat met die toetsenisten zit weet ik niet. Zo'n kast werkt ook goed, maar heeft toch ook wel wat minpunten. Zo'n speakersimulator is 19" en past in een rack, geen gesjouw met een extra doos :roll: Vervolgens is de plaatsing van een microfoon altijd millimeterwerk, het verschuiven van de microfoon geeft altijd ander resultaat en de "echte speakerdruk" wordt op de Microcab gesimuleerd door de thump, wat enigzins de "bumb" van een speaker simuleert.


Jur

Rectifier
28 mei 2003, 16:54
Je moet ook geen iso box maken voor een 4x12. :lol:

Gewoon een 1x12, man das niets geen ruimte.
En de plaatsing bepaal je gewoon ruim van te voren. Als je'n vaste hengel gebruikt dan is je plaatsing altijd optimaal.

kokeleko
28 mei 2003, 18:57
He Rectifier ga jij met een orgeltje aan de slag? :razz: Maar met of een iso-box of speakersimulator moet je dan met in ear of p.a. je gitaar geluid traceren?

Rectifier
28 mei 2003, 19:02
Ja ik ga met een mondorgel aan de gang :???:

Hahaha

Je moet idd. wel een goede monitor/PA voorziening hebben wil je zo gaan werken. Dan mag je wel een aparte monitor mixer hebben. Immers je wil je gitaarsignaal toch harder dan de rest op de monitoring?

kokeleko
28 mei 2003, 19:07
En om van al dat gesleep van extra monitoren, die je gitaargeluid verspreiden eenvoudiger te maken, hebben ze gitaarcabs uitgevonden. Daarmee kun je direct je sound de lucht in slingeren, zonder afhankelijk te zijn van een staafmi.....eh mixer. :D

Rectifier
28 mei 2003, 19:30
In een 3-mans band kan dat ook zat.
Echter zo gauw je met toetsen krijgt te maken verandert dat veel..... :cry:

Ga zelf maar eens achter de knoppen staan van een mengtafel met een gitarist die alles op 10 heeft staan. :razz:

kokeleko
28 mei 2003, 19:38
Die drummers moeten gewoon zachter, dan kan ik ook zachter :razz:

Candyman
28 mei 2003, 19:58
Ja, geef die toetsenisten maar weer de schuld! :evil:

M'n toetsen gaan direct in de mixer en hoor ik in stereo terug via de oortjes. Tenminste, dat is de bedoeling. Vanaf volgende maand gaan we met de hele band over in-ears spelen. :D Voor toetsen zal dat wel beter klinken dan een gewone monitor (stereo!), maar ik ben benieuwd hoe de diezel via een speakersimulator direct in m'n oren klinkt. :???:

Iemand hier ervaring met in-ears?

kokeleko
28 mei 2003, 20:06
Als ik nachtdienst heb gehad , gebruik ik oordoppen om te slapen :( , of bedoel je die niet......

Chiel
28 mei 2003, 20:18
Wat een enthousiasme! Kijk, aan zo'n discussie heb ik wat.
Ik speel met mijn huidige band in-ear. De toetsenist dus ook. Hij krijgt een complete bandmix (inclusief een overhead mix van het zaal geluid voor een beetje meer live gevoel) en uiteraard staat zijn zang en de toetsen wat harder als op mijn oortjes. :-D
Ik dacht in eerste instantie aan een speakersim, omdat je dan altijd hetzelfde geluid hebt. Ideaal voor het totaal plaatje en voor de zaalmixer. Bovendien niet meer dat gesleep met speakers en flightcases en het probleem dat ieder podium weer wat kleiner is als het andere. Eén rack dat standaard in de vrachtauto staat en één pedalen board met een Harting multiconnector. Hoef ik voortaan alleen nog maar mijn gitaren mee te slepen! :razz:
Hetzelfde zou je kunnen bereiken met een moddeling apparaat, maar deze is voor mij 'out of the question'. Ik ben meer voorstander voor een eigen en typische sound. Met alle respect, alle coverbands die ik met een Pod of Vetta heb gezien en gehoord klinken toch (ondanks de verschillende capaciteiten van de gitaristen) allemaal een beetje het zelfde.
Zo'n geisoleerde 'paul lenders look-a-like' oplossing met een enkel 12" kastje is misschien wel wat. Kost alleen een hele hoop uitzoekwerk en het is uiteraard ook veel duurder (tel de case en een hele goede mic maar eens bij elkaar op!). Is zo'n kast overigens helemaal gesloten? En hoeveel ruimte moet er ong. voor de speaker vrij zijn (een centimetertje of 30?) :???:
Voor de rest lijkt een geisoleerde kast voor mij alleen maar voordelen te hebben. Je wilt immers toch eigenlijk 'the real thing'. Toch maar eens wat marktonderzoek gaan doen... Iemand toevallig een bouwtekening :P

Rectifier
28 mei 2003, 20:35
Candy, easy.....ik speel zelf ook toetsen :lol:
Wat ik bedoel is dat als je een relatief simpele opzet hebt, is't makkelijker dan met een uitgebreide bandopstelling qua bezetting.

Chiel Randall maakt Iso boxen. Met dank aan mijn grote vriend Kukelekuu die mij die link gaf..... :D

http://www.randallamplifiers.com/products/cabs/isolation.asp

Zo'n systeem bedoel ik nou. Je kan er mooi je rack bovenop zetten hehe.

Veel bands werken/werkten zo. Kiss had onder't podium een 4x12 staan in een dichte flightcase waarvan ze maar 1 speaker mic'ten.
Wes Borland van (ex) Limp Biscuitje had ook z'n Roland JC120 en Rectoverb combo in een gesloten case en die werd gemic'ed.

Ik heb geen (nog geen) ervaring met in ear maar lijkt me wel ideaal.
Als je op podium zacht volume hebt, je amp lekker voluit en die door de iso box terug ge mic'ed wordt in de PA.
Zo heb je toch buizenverzadiging en je eigen geluid zonder de PA man en het publiek tot last te zijn.

Any comments...??? Graag....mooie discussie

morris
29 mei 2003, 01:21
ok, I'll bite.

Ten eerste, een Iso cab maak je niet zomaar. Er gaat flink wat rekenwerk en geexpirimenteer aan vooraf alvorens je tot goede resultaten komt.
Paul Lenders maakt uitstekende iso cabs, begin er zelf niet aan.

Voor wat betreft speakersims, de Palmer en de ADA zijn prima oplossingen, maar er gaat niets boven een goed gemikete cab. Al het andere blijft toch een compromis. Je moet gewoon even wat meer tijd investeren in de microfoonplaatsing. In ear is leuk, maar alleen voor zang en/of toetsen IMO. Of je moet in een bruilofts orkestje zitten. Voor de echte chemistry en ballen op de buhne (waarmee ik niet wil zeggen dat het hard moet zijn) gaat er niks boven cabs. De Palmer is trouwens ook zeer geschikt voor het voeden van wetcabs.

Rectifier
29 mei 2003, 22:13
Expirimenteren blijf je zowiezo...elke zaal klinkt anders....elke podium is anders......

Chiel
30 mei 2003, 13:59
Ik heb ooit in een studio van die universele isoboxen gezien. Daar stond destijds mijn Fender Bassman op standje 10 in te blazen. Klonk mega vet! Volgens mij was dat gewoon een universele doos waar je heel eenvoudig een willekeurige speaker in kon zetten. Lijk me op zich dus niet zo'n ingewikkelde constructie. Ik heb zelf jaren lang BoomCars lopen bouwen en daarmee heb ik redelijk wat inzicht gekregen op het gedrag van een speaker. Ik ga maar eens flink experimenteren.
Dat Randall kastje ziet er op zich goed uit, maar of dat het haalt bij mijn BagEnd kastjes :-?

Rectifier
30 mei 2003, 16:09
Ik heb die Randall alleen maar genoemd om te laten zien hoe zij't doen.
Je kan live natuurlijk ook een ruimte op zoeken achter't podium. Dan zet je je speaker kast daar neer en dan mic je'm daar.

wimmeltje
28 juli 2003, 21:59
Heej Chiel,

Hoe is het met die Loadbox van je? bevalt het je een beetje, Ik ben al een tijd aan het kijken luisteren maar helaas nog niet in de gelegenheid gekomen om deze te proberen. Ik heb vooral interesse in de 4x12 Direct out ervan. Klinkt die een beetje zoals een echte 4x12? En hoe klinkt hij als je hem gebruikt om op te nemen?? Ik zat ook naar die palmer PGA 04 te kijken. Is er iemand die deze gebruikt?? Of heeft gehad en gebruikt?? Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij hadden ze bij conijn muziek die Palmer als occasion liggen, misschien maar eens langsgaan en eens kijken of ik niet ff kan regelen om hem mee te nemen en te proberen.

Iemand die me wat advies kan geven??

Chiel
30 juli 2003, 10:08
De loadbox is een handig hulpmiddel voor als je geen mogelijkheid hebt om een speaker te gebruiken. Hij klinkt verrassend goed over de PA en de 4x12 functie klinkt gewoon dieper en vetter als de 1x12. De beste vergelijking tussen beide kun je maken met de ‘loudness’ functie op een stereo toren (al is de techniek erachter anders). Mijn voorkeur gaat overigens wel uit naar deze instelling.
Je kunt niet zondermeer een LB aansluiten en verwachten dat ie hetzelfde klinkt als een speaker. Als je echter een beetje de tijd en de moeite ervoor neemt, klinkt hij erg goed (in ieder geval beter als de huidige verkrijgbare gemoddelleerde opties).

Een kennis van me heeft jarenlang de Palmer voor live doeleinden gebruikt (zowel i.c.m. een CAE preamp als met een Ernst Fliek ‘the Rover’) en is meer te spreken over de LB (deze gebruikt hij nu nog wel eens i.c.m. een TriAmp). Voor beide speakersims geldt overigens dat een uitgebreide EQ op de tafel noodzakelijk is om live een echt vette sound te kunnen krijgen (al schijnt dit met de LB makkelijker te zijn). Hij gebruikte bijv. eerst de Palmer met een Focusrite compressor en een Jomeek preamp, terwijl de LB gewoon rechtstreeks in de tafel kan om een goed geluid te krijgen (wel met een zeer uitgebreide EQ). Tja, en wat opnamen betreft denk ik dat het enkel leuk is om ruwe schetsen en ideeën uit te werken.

Hoe dan ook, een speaker blijft het summum. De punch en onvoorspelbaarheid van een speaker is in de verste verte niet te simuleren (om nog maar te zwijgen over het karakter ervan). Hetzelfde geldt voor het feedbacken van je gitaar met een speaker cabinet en alle andere kapriolen die je hiermee uit kunt halen. Wat ik wel heb gemerkt, is dat m.n. de gitaristen die van een neutrale sound houden best content kunnen zijn met een speakersim. Ik hou bijv. niet zo van de Mesa Thiele kastjes omdat ik deze mijn geluid te veel vind kleuren. En als jij juist een gitarist bent die hier wél van houdt, hou dan in je achterhoofd dat een speakersim erg neutraal klinkt (vanaf je eindtrap/preamp gebeurt er praktisch niets meer met het karakter van je geluid).

Resumé? Ik gebruik de LB niet meer. Ik dacht dat ik een behoorlijk dikke sound had, maar toen ik eenmaal weer een Bagend cabinetje aansloot, wist ik definitief dat een speaker simulator niet aan mij besteed was . . .

Rectifier
30 juli 2003, 10:29
En daarom heb ik hem maar niet gekocht van je :wink:
Dan maar alle nadelen voor lief nemen en altijd met een cab zeulen.

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden

Wie een vette sound wil hebben, moet veel sjouwen

:D :D :D

ch@rlie
30 juli 2003, 17:16
ik heb een palmer pga 05, stereo. die laat ik direct uit mijn preamp het signaal sturen. het klinkt slechter dan uit een speaker, maar zeker bruikbaar.

als ik lui ben of geen tijd heb gebruik ik die, maar liever zet ik gewoon mijn speakerkast neer.

JW

wimmeltje
4 augustus 2003, 21:39
ik heb een palmer pga 05, stereo. die laat ik direct uit mijn preamp het signaal sturen. het klinkt slechter dan uit een speaker, maar zeker bruikbaar.

als ik lui ben of geen tijd heb gebruik ik die, maar liever zet ik gewoon mijn speakerkast neer.

JW

huh?? :???: leg uit.....

ch@rlie
5 augustus 2003, 12:05
ik houd niet van tillen, dus soms neem ik mijn speakerkast niet mee.
maar die klinkt wel beter..

als ik weinig tijd heb om in te laden, uit te laden etc, kan ik ook gewoon met mijn rekje aan komen en inpluggen en klaar.

Rectifier
5 augustus 2003, 13:48
Hoe lang doe je erover om een cabinet in te laden??? :???:

Is't de geluidsman die liever heeft dat je'm thuis laat?

Wie van de gitaristen houdt wel van tillen? Ik ken er geen 1.
En als die 5 minuten zwaar sjouwen moeten bepalen of ik live wel of geen lekkere sound heb dan is voor mij de keuze niet zo moeilijk.

Zelfs een beetje 1x12 klinkt toch beter dan een Palmer.... :lol:

ch@rlie
5 augustus 2003, 14:59
van mij mag je net zoveel tillen als je wilt.


Is't de geluidsman die liever heeft dat je'm thuis laat?

nee, ik speel meestal niet zo lelijk dat de geluidsmensen hopen dat ik mijn speaker thuis laat.

er bestaan behalve optredens ook repetities.