PDA

View Full Version : Aanschaf 2e gitaar



ronalddus
16 september 2011, 15:34
Beste mensen,

Sinds december vorig jaar ben ik begonnen met gitaar spelen. Ik heb toen een tweedehands beginnerset aangeschaft. Een Yamaha EG-112 met een kleine versterker.

Een paar maanden geleden ben ik van versterker overgestapt op een Roland Cube 15X. Daar ben ik erg tevreden mee. Nu wil ik graag een stapje verder op het gebied van de gitaren.

Nu heb ik een tijdje op marktplaats zitten kijken en kwam wel wat leuke dingetjes tegen, zoals een Ibanez GRG 270B, maar die werd mij al snel afgeraden vanwege de floyd rose brug de erop zit. Als beginner schijnt dat toch te veel problemen te geven.

Ik heb me een beetje ingelezen op de techniek van de gitaar enz.

Nu wil ik jullie advies vragen welke gitaar ik zou 'moeten' kopen. Mijn budget is niet groot (max 200 euro) en de muziekstylen die ik speel zijn: rock, hard rock en metal en alles wat daar tussenin zit. Om iets specifieker te zijn: 3 Doors Down, three days grace, Volbeat, Metallica, Avenged Sevenfold.

Bedankt,

Ronald :lp:

Rembull1980
16 september 2011, 15:43
Ik hou zoiezo niet van Floyd Rose bruggen. Ik zou voor een 2de gitaar langer gaan sparen dan een luttele 200 euro. Loont veel meer dan elk jaar een gitaar aan te schaffen. Doe dan deze weg en haal samen met dat geld een betere 2de hands, dat kan ook.

Investeren in goede lessen is misschien een beter idee en als je weer even verder bent, DAN je 2de te halen. Geeft je meer voldoening dan nog een startersgitaar te hebben.

Johannes
16 september 2011, 15:49
http://link.marktplaats.nl/483472322

Olp Benji Madden signature model, koop er een goeie nieuwe (2dehands) humbucker voor en je hebt een top scheurgitaar!

ghost-rider2006
16 september 2011, 16:05
ibanez RG 1451 Prestige

Johannes
16 september 2011, 16:12
ibanez RG 1451 Prestige

Voor 200 euro? Dan koop ik m meteen!

ghost-rider2006
16 september 2011, 16:14
te snel gelezen haha
niet op het budget gelet..

EXCUUUSSSSS

nee dat gaat niet lukken voor die prijs hahaha

De V
16 september 2011, 16:34
Als ik jou was zou ik nog even door sparen en je budget wat vergroten.
Dan maak je tenminste echt een stap in kwaliteit in plaats van dat je met nog een startersgitaar zit.

Bovendien kan je dan meer spelen en ervaring opdoen zodat je beter weet waar je op moet letten bij het kopen van een gitaar en dat je gerichter kunt zoeken. Dan heb je straks niet alleen een 'betere' gitaar, maar ook een gitaar die bij jou past wat betreft geluid en manier van spelen.

Denk er maar eens over.;)

guitarkid
16 september 2011, 18:53
Als ik jou was zou ik nog even door sparen en je budget wat vergroten.
Dan maak je tenminste echt een stap in kwaliteit in plaats van dat je met nog een startersgitaar zit.

Bovendien kan je dan meer spelen en ervaring opdoen zodat je beter weet waar je op moet letten bij het kopen van een gitaar en dat je gerichter kunt zoeken. Dan heb je straks niet alleen een 'betere' gitaar, maar ook een gitaar die bij jou past wat betreft geluid en manier van spelen.

Denk er maar eens over.;)

Zeer goed advies!!!

R.J
16 september 2011, 19:34
Als je per sé nu wat wilt hebben is de olp MM4 zeer aantrekkelijk geprijsd.

Edoch, eventjes doorsparen en je kan naar de dikkere epiphones of zelfs gibsons V / SG faded gaan kijken, om maar een dwarsstraat te noemen.

Ohja, mijn eerste eigen gitaar was//is (heb 'm nog, rag er nog steeds op) een ibanez RG320, met, jawel, floyd rose.(wilde toen per sé een floyd rose gitaar, zwaar onder invloed van EVH en Dimebag Darrel) Gewoon goed af laten stellen en geen rare dingen doen om je snaren te breken, dan komt 't wel goed. :metal: Maar toch, in jouw situatie.... kwak desnoods een wahwah voor die cube en spaar eventjes iets door ;)

Jasper.
16 september 2011, 20:21
Ohja, mijn eerste eigen gitaar was//is (heb 'm nog, rag er nog steeds op) een ibanez RG320, met, jawel, floyd rose.(wilde toen per sé een floyd rose gitaar, zwaar onder invloed van EVH en Dimebag Darrel) Gewoon goed af laten stellen en geen rare dingen doen om je snaren te breken, dan komt 't wel goed. :metal: Maar toch, in jouw situatie.... kwak desnoods een wahwah voor die cube en spaar eventjes iets door ;)

De amber versie? Hehe, dan is dat precies mijn eerste eigen gitaar. Heb ik ook nog steeds. Hier is alleen wel de trem vastgezet, zodat hij alleen nog naar beneden kan.

ronalddus
16 september 2011, 20:54
Bedankt voor het advies mensen :crazyhappy:
Ik ben vanmiddag weer even naar de muziekwinkel geweest om wat gitaartjes te proberen. Het is erg verleidelijk om er 1 te kopen. Het geld is er wel, maar ik wil gewoon nog niet te veel uit geven omdat nog veel te leren heb.

Ik heb alleen geen geduld om te wachten :seriousf:

Tot welk bedrag zou ik mijn budget moeten verhogen en welke gitaar zouden jullie dan aanraden (max 350 bijv.)

ronalddus
20 september 2011, 18:32
Ik ben toch van plan om een gitaar aan te schaffen, maar ik verhoog wel mijn budget iets.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen een paar gitaren

-GRG170DX
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-GRG170DX-Black-Night

-SA120EX
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-SA120EX-Silver

-SA-160
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-SA160-Black

RGR321EX
http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-RGR321EX-Black

Nu is de laatste wat duurder dan de rest, maar ik heb gelezen dat dit een uitstekende gitaar is voor het geld. Daar ben ik ook bereid om wat extra voor neer te leggen.

Ik heb voor de Ibanez gitaren gekozen, omdat ik ze gewoonweg mooi vind en omdat ze het genre (zie eerste post) die ik speel goed vertegenwoordigd.

Kunnen jullie helpen kiezen of een betere keuze voorleggen?

Bedankt,
Misschien

Liquid_Metal
20 september 2011, 18:46
Floyd Rose kun je beter niet doen op goedkopere gitaren want dan is het allemaal zacht materiaal dat niet goed op stemming blijft en snel slijt.
Tweedehands is vaak een goede optie omdat je dan voor hetzelfde budget een betere gitaar hebt (ik zou voor een nieuwe gitaar toch minstens 400 euro uitgeven).

guitarkid
21 september 2011, 08:28
........ omdat nog veel te leren heb.
Ik heb alleen geen geduld om te wachten :seriousf:


Nou Ronaldus, leer dan eerst eens te wachten, want straks heb je twee startersgitaren i.p.v. één goede! Zonde van je geld. Bovendien, je wilt je budget verhogen tot 350 euro zeg je, maar komt dan met Ibanez-en van rond de 220 euro aan..... Koop als je wat wilt nou gelijk wat goeds i.p.v. weer een goedkope gitaar! Of wacht gewoon wat langer!
Of wil je gewoon veel gitaren (lekker stoer??).

ronalddus
21 september 2011, 08:38
Nou Ronaldus, leer dan eerst eens te wachten, want straks heb je twee startersgitaren i.p.v. één goede! Zonde van je geld. Bovendien, je wilt je budget verhogen tot 350 euro zeg je, maar komt dan met Ibanez-en van rond de 220 euro aan..... Koop als je wat wilt nou gelijk wat goeds i.p.v. weer een goedkope gitaar! Of wacht gewoon wat langer!
Of wil je gewoon veel gitaren (lekker stoer??).

Ok, mijn budget is in principe niet 350 euro, maar ik maak een uitzondering voor een echt goede gitaar voor het geld. Het liefst blijf ik tussen de 200-250. En de hoeveelheid gitaren maakt me niet zo veel uit hoor ;)

En hoeveel ben ik dan kwijt voor echt iets goeds? nieuw of tweedehands?
Als ik te veel vraag hier mag je het zeggen hor :seriousf:

Bedankt,

guitarkid
21 september 2011, 09:12
Ok, mijn budget is in principe niet 350 euro, maar ik maak een uitzondering voor een echt goede gitaar voor het geld. Het liefst blijf ik tussen de 200-250. En de hoeveelheid gitaren maakt me niet zo veel uit hoor ;)

En hoeveel ben ik dan kwijt voor echt iets goeds? nieuw of tweedehands?
Als ik te veel vraag hier mag je het zeggen hor :seriousf:

Bedankt,

Te veel vragen kan niet! Nou ja, te veel voor een gitaar misschien... ;)
Het punt is dat je blijkbaar een echt goede gitaar wilt, maar die vind je nieuw niet voor 200-250 euro. Ik zou dan toch gaan kijken op Marktplaats of hier op Gitaarmarkt. Maar koop geen budgetgitaar nu, want dan ga je er niet op vooruit!

Liquid_Metal
21 september 2011, 09:26
Ok, mijn budget is in principe niet 350 euro, maar ik maak een uitzondering voor een echt goede gitaar voor het geld. Het liefst blijf ik tussen de 200-250. En de hoeveelheid gitaren maakt me niet zo veel uit hoor ;)

En hoeveel ben ik dan kwijt voor echt iets goeds? nieuw of tweedehands?
Als ik te veel vraag hier mag je het zeggen hor :seriousf:

Bedankt,

Naar mijn idee heb je budgetgitaren voor 100 tot 250 euro, de middenklasse voor 500-1000 euro (waarbij 1000 al aan de hoge kant is) en daarna beginnen de topgitaren (1500+). Bij topgitaren maakt het merk ook erg veel uit, maar over het algemeen zijn bijvoorbeeld Musicman, Gibson en PRS enorm prijzig. Of er in kwaliteit een verschil zit tussen een Gibson LP van 2500 euro en een van 5000 euro weet ik niet. In ieder geval is mijn Mayones van 2000 euro echt een topgitaar (en het basismodel is ongeveer 1200 euro).
Bijvoorbeeld Schecter gitaren zijn vaak erg goedkoop maar naar mijn idee zijn ze meer waard dan ze kosten.
Als je tweedehands kijkt wordt het natuurlijk goedkoper. Dan kun je wellicht een middeklasse gitaar (dus 500+ euro) kopen voor 300 euro. Maar er wordt ongetwijfeld ook prut gemaakt dat zo duur is.

Henque
21 september 2011, 10:14
Koop niet te gauw iets omdat je de centen hebt... het verschil tussen jouw huidige gitaar en de mogelijkheden die 250 euro je geven is te verwaarlozen.. Iedereen hier snapt hoe gaaf het is om IETS nws te kopen maar het blijft toch een sound/feel kwestie wanneer je het over een betere gitaar hebt en dan maakt je geen grote stap budget-technisch gezien...

Gooi nog even de verjaardagscenten en andere fooien op een stapel en spaar nog even door... doe je jezelf op termijn een veel groter plezier mee...

o0rollo0o
21 september 2011, 10:36
voor 500 euro een mooie gibson les paul studio op 2hands websites opstruinen, daar maak je tenminste meters mee ten opzichte van een 2e yoko toko oshima made in taiwan gitaar en kan je jezelf je hele leven mee bedruipen.