PDA

View Full Version : 15" voor gitaar en zo ja: Welke?



zjanke
16 september 2011, 12:46
Ik heb nu een bandmaster cab en wil eigenlijk iets kleiners en handzamers en dat brengt me bij de volgende vraag: Waarom geen 1x12 met een goede 15"

Eigenlijk heb ik nooit getwijfeld aan de vraag wat er in de vervanger van mijn huidige kabinet moest zitten: 12" en bij voorkeur (oude) greenbacks. Een 2x12 smoelt natuurlijk goed, maar omdat ik bezig ben geweest met een ruil tegen twee 1x12 cabinetjes die uiteindelijk te smal bleken (het oog wil ook wat) en de tegenpartij met de suggestie voor een 15" kwam bleef deze vraag maar knagen.

Wie heeft er ervaring met 15" speakers voor gitaar en waarom gebruiken we standaard zo vaak 12"?

bass blom
16 september 2011, 12:58
lang geleden mijn dual showman met 2 15 inch JBL's vergeet ik nooit.
man wat lekker, vooral kneiterclean met een strat, goddelijk.

HaroldA
16 september 2011, 13:44
Kijk eens wat er in een Peavey Delta Blues 115 zit en wat ze als vervangers aanraden...

bass blom
16 september 2011, 14:25
ik had een DB met krakende speaker en heb die vervangen met een eminence, ging prima.

guhlenn
16 september 2011, 14:53
Ik heb nu een bandmaster cab en wil eigenlijk iets kleiners en handzamers en dat brengt me bij de volgende vraag: Waarom geen 1x12 met een goede 15"

omdat het niet past? :)

Minder flauw: ik heb een tijdje een mesa studio combo gfehad waar ik een extern 15" Electrovoice speaker op aansluitte. Klonk uitstekend. Gewoon uitproberen

schwalbe
16 september 2011, 15:10
Het waarom van 12 inch speakers is simpel: ten tijde van de eerste gitaarversterkers was deze maat het ideale compromis tussen laagweergave en afstralingsgedrag (in het midhoog) wat met de toenmalige speakertechnologie mogelijk was.
Tegenwoordig kan er wat laagweergave betreft veel meer, en dus zie je inmiddels ook 10 inchers voor basgitaar.
Mijn eigen ervaringen met 15 inch voor gitaar zijn prima: klinkt erg lekker. Maar het kan enorm verschillen per speaker: dus zorg dat je er wel eentje hebt waar nog genoeg midhoog uitkomt.

telecastermaster
16 september 2011, 15:20
Ik heb deze LAB L9 met een knoepert van een 15" EV speaker. Klinkt erg lekker; vooral clean. De EV is eigenlijk een PA speaker en je kunt er eigenlijk wel alles doorheen gooien, gitaar, bas, orgel, zelf vocalen.

Die Peavey Delta Blues lijkt me ook een hele fijne amp. Kreeg ook goeie reviews toen ie uitkwam.


http://bb.steelguitarforum.com/userpix0812/3369_L9back_1.jpg