PDA

View Full Version : Bibi - Hurt (Johnny Cash) LIVE



BibixMusic
16 september 2011, 10:32
Gisteren een optreden gehad in museum De Pont (Tilburg).
De kunstwerken die daar werden vertoond hadden elk een link met een bepaald nummer, gekozen door de kunstenaars zelf.
Hurt was gekozen door Wycher Noord.

Nou Han.. Hier istie dan :)


http://www.youtube.com/watch?v=ckwDVTqIRFE

schizo910
16 september 2011, 11:05
Erg goed hoor. Jan Contant is niet te verslaan, moet je ook niet willen.

Maar ik hoor dit liever dan het origineel van NiN...:ok:

Harry
16 september 2011, 11:07
hm, ben erg benieuwd, maar deze manier van linken werkt niet op mijn computer....
Maar het is dus toch goedgekomen allemaal!

Han S
16 september 2011, 11:52
Je hebt de lat heel hoog gelegd en ik had je ervoor gewaarschuwd omdat dit nummer maar door heel weinig mensen echt goed tot zijn recht kan komen, maar ik zit hier echt met tranen en kippenvel over mijn hele lijf. Ik zie je steeds beter worden en iemand maakte eerder de opmerking dat hij het wel eens uit je tenen vandaan wil horen komen, nou, bij deze dan.

Technisch gezien: dit is het beste tot nog toe wat ik van je heb gezien en gehoord. Het is er allemaal, de dynamiek is prima, de zuiverheid en de bezieling, het komt uit je hart en zo hoort dat. Geen Johnny Cash, maar dat willen we ook niet. Als ik moet vergelijken dan doe ik dat met Sanne en dan zeg ik dat jij het vele malen beter doet.

Ik ben benieuwd wat je met de volgende song gaat doen want de lijn is niet alleen stijgende, maar gaat ook vrij steil omhoog. (heb je Talisman al geluisterd?) :D

Duhsjaak
16 september 2011, 11:56
Hi
Ik heb eergisteravond een (deel van) een aflevering gezien van Trinny en (Nogwat - het zal geen tranny zijn geweest).

Deze anorexia modelletjes plukken met gezwinde Engelse flair mensen van de straat die er beroerd gekleed bij lopen. Veel vrouwen in verhouding.
Dit maal waren ze in Amersfoort.

Die m/v forummers die niet op de CD doop van Harald zijn geweest hebben dus 2 maal een feestje aan hun neus voorbij laten gaan. Sorry, kon het niet laten.

Trinny en Tranny doen een paar kleine ingrepen, geven een paar adviezen, mompelen iets over borsten, billen, houding en het resultaat is dat de personen in kwestie zich ineens weer vrouw voelen. En ze hebben ineens weer een reden om af te vallen, want (ondanks dat dat niet wordt gezegd door de programmamakers) zou ze dat nog meer vrouw laten voelen.

Bibi hoeven we niet te leren zich vrouw te voelen, heb ik zo maar het idee. En als dat nodig is is dat niet mijn ding.

Wat Bibi nodig heeft is het besef dat jonge mensen meer fouten mogen maken, grotere risico's mogen nemen dan de blue rinse brigade (de grijze tijger bende) waartoe ikzelf ook behoor.

Een persoon die op 17 of 18 jarige leeftijd die invoelendheid heeft als Johnny Cash is zwaar aan de dope of een betere toneelspeler dan zanger.

Ik hoopte dat je niet te onzeker zou zijn geworden van het wapengekletter dat aan de uitvoering is voorafgegaan. Dat lijkt aardig mee te zijn gevallen, hoewel je voorbereiding je makkelijker zou zijn afgegaan als dat niet had plaatsgevonden.

Stilte is de lastigste soort muziek en dit nummer zit daar vol mee. Ik vind dat je je er kranig doorheen hebt gesleept.
Als de cameraman/- vrouw nou alleen in en uitzoomt met een camera waarvan de microfoon is losgekoppeld, ben ik top tevreden.

Gezien de geschiedenis is het heel goed denkbaar dat ik over een week lees, dat jij van mening bent dat het totaal is mislukt. Ik maak je er nu vast op attent dat ik die mening niet deel en dat ik niet voor niets heb geduimd!!!

De kritiek, ach.... mijn mening hm..... is dat nou allemaal zo belangrijk?
Heb je er ook nog een beetje van genoten? Dat zou ik graag nog eens van je horen.

Russen zeggen: Kersen eten leer in de winter en schaatsen leer je in de zomer. Daarmee wordt bedoeld dat sommige dingen beter worden, meer leerzaam, als je ze laat bezinken. Misschien is daarvoor hier, met dit nummer, aanleiding.

Het is een geruststelling dat de artiest het nummer heeft gekozen; maar zou jij het ook hebben gekozen?

Vriendelijke groet, Gus

Harry
16 september 2011, 12:07
hee, hij doet het weer. Goed gedaan hoor! Moest daar nou zo'n paginalange discussie over gevoerd worden? Het meiske kan zingen en moet dat ook gewoon doen. Niets is heilig of onaanraakbaar.

Bibi, goed dat je er niks van aangetrokken hebt of je er door hebt laten ontmoedigen (of het in ieder geval niet laat zien)

Don Capo
16 september 2011, 12:52
Ben er stil van....

Ga hem gewoon nog een keer luisteren.


1 dingetje, als je mee gaat doen aan popstars/xfactor//voice dan stem ik uit protest op de anderen. Je gaat geheid ver komen, maar doe het altsjeblieft niet. Misschien ben ik het vergeten hoor, maar was jij nou al bezig met een gedegen muziekopleiding?

-Martijn-
16 september 2011, 12:53
Heel erg mooi gezongen!

Riky
16 september 2011, 14:24
Wordt er ook een beetje stil van.
Erg erg mooi!

Ernest01
16 september 2011, 14:42
Ik ben een absolute niet-liefhebber van de 'muziek' van Johnny Cash, maar het is jou wel gelukt om mij het hele lied te laten beluisteren.
Je hebt er gevoel in gelegd en mooi gezongen, hoewel je soms aan het eind van een zin een beetje 'wegzakt' met je stem. Maar.... misschien hoort dat bij een JC-vertolking.

De opname was niet zo geslaagd. En de gitaar klinkt als een harp, maar daar kan jij niets aan doen.

MichaelSS
16 september 2011, 14:55
Yes!

Nu nog even afscheid nemen van Avril-lavigne look en je hebt alles.

Dat gitaarspel en vooral de sound kan mijn inziens beter. Zang is top, en ik zie beweging. Yippie!

Ik boycot Johnny Cash. Ik vind het verschrikkelijk. Dit vind ik mooi : -)

pinkwilly
16 september 2011, 15:31
Wat een contrast: die 'TL-ambiance' versus zo'n performance...
Zoals jij dit weg zet doet mij dat die kille achtergrond snel vergeten!

Ik word er - net als anderen zag ik - stil van.

Martijn-w
16 september 2011, 15:44
Nou ben ik benieuwd!

savale
16 september 2011, 16:49
YESS! Dit bedoel ik :mmmm: Perfectie en met emotie zingen gaat dus echt wel! super gedaan.
Hehe die opmerking van Michael snap ik wel een beetje. Je bent een prachtige meid, maar een beetje hippere look helpt wel. Mensen luisteren ook met hun ogen sinds youtube :)

Han S
16 september 2011, 17:12
Wat een contrast: die 'TL-ambiance' versus zo'n performance...
Zoals jij dit weg zet doet mij dat die kille achtergrond snel vergeten!

Ik word er - net als anderen zag ik - stil van.

Wie is pinkwilly?

schizo910
16 september 2011, 17:34
Yes!

Nu nog even afscheid nemen van Avril-lavigne look en je hebt alles.

Dat gitaarspel en vooral de sound kan mijn inziens beter. Zang is top, en ik zie beweging. Yippie!

Ik boycot Johnny Cash. Ik vind het verschrikkelijk. Dit vind ik mooi : -)


Tsja, gitaarsound... heb je gezien hoe die mic is opgesteld? Die kerel richt hem latwer nog ff extra op het klankgat. Niet snugger...

Bibi heeft het gewoon goed gedaan, wat kan mij die gitaarsound dan schelen...

Mitch
16 september 2011, 17:51
Ik redde het niet langer dan drie minuten, spijt me zeer. Zowel even met ogen open als ogen dicht geluisterd, maar zowel audio als video komt bij mij over als gespeelde emotie. Dat klinkt misschien onaardiger dan ik het bedoel, het ligt wat mij betreft in hetzelfde straatje als waar eerder de non-discussie over ging: "Kun je zo'n liedje zingen of moet je er vanaf blijven?"
Dubbele disclaimer: ik heb niks met Johnny Cash óf met NIN en er vanaf blijven vind ik kolder, iedereen moet op YT zetten wat -ie wil.

bass blom
16 september 2011, 18:06
ah ik ben niet de enige.
en het zowaar eens met mitch eens :D

Dribbel_
16 september 2011, 18:53
Ik durfde het niet te zeggen bijna :o Maar ik deel de mening met de 2 hierboven. Ik vind het zeker niet slecht, maar ander werk van je is veel prettiger om naar te luisteren.

Kwestie van smaak natuurlijk ook :)

Martijn-w
16 september 2011, 18:55
Ik deel de mening van bovenstaande 3 personen.
Zing eens een keer een vrolijk nummer!

Je kan wel verrekkes zingen hoor.

grayfink
16 september 2011, 18:57
Ja, goed gedaan.
Wat is er mis met gespeelde emotie trouwens? Kijken jullie alleen maar documentaires en nooit films?
Dacht je dat Johnny Cash zichzelf echt pijn had gedaan om te kijken of hij nog kon voelen? Nee dus.

nak
16 september 2011, 19:26
Ik redde het niet langer dan drie minuten, spijt me zeer. Zowel even met ogen open als ogen dicht geluisterd,
Ik moet zelf ook alleen luisteren want anders beoordeel ik het teveel op presentatie.
Ik heb dan steeds het idee dat je je op de één of andere manier 'verontschuldigt' door je uitstraling/houding en ik krijg dan een vertekent beeld.
Beetje rare feedback maar ik blijf met dat idee hangen.

Ik vind je stem wel fijn maar kan niet zeggen dat het werelds is.
Ik zou ook nog wel eens een nummer willen horen waar je helemaal voluit gaat, los durft te gaan.
En dan geen ruig nummer, dat bedoel ik niet maar meer vol uit je hart.
Maar misschien doe je dat al maar raakt het geen snaar bij mij.

Ik moet zeggen dat ik nogal moed moest verzamelen omdat velen je de hemel inprijzen, en ja dan komt er zo'n spoiler aan als ik.
Dank zij Mitch en Bassblom kom ik toch met wat feedback.

MichaelSS
16 september 2011, 19:43
Tsja, gitaarsound... heb je gezien hoe die mic is opgesteld? Die kerel richt hem latwer nog ff extra op het klankgat. Niet snugger...

Bibi heeft het gewoon goed gedaan, wat kan mij die gitaarsound dan schelen...

Wat die gitaarsound jou kan schelen? Geen idee ;) Daar ga ik mij ook niet druk over maken.

We zitten hier op een gitaarforum, dus ook daar mag ik mijn mening over uiten. Ik stoor mij er niet aan, maar voor Bibi zou het geheel nog mooier klinken met een juiste background.

Pepe
16 september 2011, 19:48
Ach, aan de ene kant heb je een meisje dat haar stinkende beste doet en een goeie stem heeft waar potentie in zit en aan de andere kant heb je een voordracht van 13 in een dozijn ene oor in andere oor uit.
Het wordt pas echt interessant als het iets eigens en unieks krijgt en dat begint op het moment dat je een nummer naar jezelf toetrekt.

Richi
16 september 2011, 22:33
Ik was erbij en niet alleen zag ik de emotie, maar ik vóélde de emotie en dat raakte me. Al met al; ik ben trots op je lief!

Duhsjaak
16 september 2011, 23:16
Ik was erbij en niet alleen zag ik de emotie, maar ik vóélde de emotie en dat raakte me. Al met al; ik ben trots op je lief!

Hi
Bij alle commotie van je vorige 15 posts, vind ik dit een mooi bericht.

Als wij niet meer snappen dat Bibi met 17 jaar meer mag leren en meer fouten mag maken dan de hele grijze tijger brigade bij elkaar, zijn wij geen knip voor de neus waard.

@Pepe
Ach, aan de ene kant heb je een meisje dat haar stinkende beste doet en een goeie stem heeft waar potentie in zit......

Helemaal eens. En er zit ook een kern van waarheid in wat erop volgt in je post. Maar laten wij proberen het geduld op te brengen om die potentie uit te laten groeien. Klinkt dramatisch, maar toch geloof ik daarin. We mogen best de ruimte geven voor rustige opbouw.

Ik heb erg vaak het idee dat alles voor haar 18e nog moet gebeuren!

@Bibi
Ik had een vriend die in 1971 al riep: I don't know what I want, but I want it right now. Hij werd een beetje vreemd aangekeken en werd niet door iedereen op waarde geschat. 30 jaar later heeft hij volkomen gelijk gekregen.

Ik vind het, ook bij herhaalde beluistering, met alle punten van verbetering/kritiek, voor iemand van jouw leeftijd geen geringe prestatie.

'Kale' muziek is de moeilijkste muziek om te maken. Dit lied is wel erg kaal.
Het kan heel goed zijn dat het iets boven je macht is!?!?!?!

Nee zeggen tegen een verzoek/opdracht die kennelijk te ver voert, is ook een manier om je kracht te tonen.
Overal ja op zeggen, maakt je tot speelbal van de eisen van anderen. Dat lijkt mij geen goede manier om je carrière te vormen.

Het is niet voor het eerst, dat ik je de vraag voorleg om eens na te denken over een meer geleidelijke ontwikkeling. Die oproep doe ik opnieuw. Denk meer soeverein na over jezelf en je ontwikkeling en maak jezelf minder tot speelbal van kritiek en eisen van anderen.

Neem ook een coach of zangleraar niet al te serieus. Durf op zejelf te vertrouwen, maar maak niet telkens van die grote stappen.

Eerst eens lekker genieten van het weekend.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
16 september 2011, 23:58
Precies, tijd genoeg, het kan nog alle kanten op.
Vroeger belandde je op een bureau van een A&R manager, figuurlijk meestal, en 1 op de 1000 mocht het dan proberen, kijken of er iets hapte. De mening van zo'n knaap betekende wat, zijn baan stond op het spel.
Uit eigen ervaring weet ik dat de mening van familie, vrienden en bekenden per definitie weinig betekend, daar moet je je niks van aantrekken zou ik haast zeggen.

beruk
17 september 2011, 00:13
Uit eigen ervaring weet ik dat de mening van familie, vrienden en bekenden per definitie weinig betekend, daar moet je je niks van aantrekken zou ik haast zeggen.
Voor wat het waard is dan.... ;) :
Ik meende te kunnen horen dat je hier er vol voor ging en heb dan ook een geconcentreerde zangeres gehoord die in plaats van voor je uitzingen een eigen interpretatie van het liedje probeerde te geven. (Dit is een tante betje zin, overigens) :ok:
Mocht ik je zangleraar zijn dan zou je huiswerk zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=_1uunRdQ61M&feature=related
Langzaam genoeg. Ga maar eens power onder die stem van je zetten. klaar met lief doen.:rockon:

Kim Wilson
17 september 2011, 08:39
Ik vind het erg goed, hoor. Je staat enorm in je blote kont met enkel een minimaal gitaarspel als begeleiding, en als je dit nummer dan met je 17 jaar zo kunt neerzetten, kun je daar alleen maar trots op zijn.

Rinze
17 september 2011, 09:03
Ik vind het erg goed, hoor. Je staat enorm in je blote kont met enkel een minimaal gitaarspel als begeleiding, en als je dit nummer dan met je 17 jaar zo kunt neerzetten, kun je daar alleen maar trots op zijn.
Dat denk ik ook. Goed gedaan en je kunt je nog alle kanten uit ontwikkelen.

BibixMusic
17 september 2011, 10:22
Allereerst bedankt voor alle reacties!
Het is onmogelijk voor mij om op iedereen apart te reageren.. (moet vanmiddag nog naar Breda Barst :D)

Het belangrijkste voor mij is de reactie van Han.
Daar ben ik onvoorstelbaar trots op en blij mee :lovelove:

Mitch, ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb zelf niet de illusie dat iedereen mooi vindt wat ik doe, en dus heb ik er absoluut geen problemen mee als je gewoon eerlijk bent (daar heb ik juist meer aan dan alleen 'mooi').
Emotie is, als je het nummer niet zelf hebt geschreven, vaak gespeeld. Tijdens het zingen had ik een gebeurtenis in gedachte die mij destijds pijn heeft gedaan en z'n littekens achter heeft gelaten.

Wat betreft het gitaarspel en de setting; veel konden we er niet van maken. Het museum had een auditorium die in mijn opzicht meer voor toespraken e.d. bedoeld was dan voor muziek (de microfoon klonk immers erg dof). Er was geen soundcheck en er was één 'geluidstechnicus' die een beetje zat te kloten met de knopjes. De gitarist hoorde zichzelf niet eens. Dat was erg jammer omdat de opbouw daardoor niet te horen was, ik moest het alleen met mijn stem voor elkaar proberen te krijgen om van onschuldig en verdrietig naar boos en wanhopig te gaan. Het was de bedoeling dat de gitarist naar het eind toe behoorlijk ging aanzetten, maar zoals gezegd kon hij zichzelf niet horen en durfde dit dus niet meer.

Ik ben het met nak eens, over het feit dat er enige verwarring kan optreden tussen mijn emotie en mijn uitstraling. Zelf ben ik inderdaad super verlegen, stond daar ook heel erg te trillen. Dat is natuurlijk in tegenspraak met het uiten van veel pijn en woede tijdens een nummer.

Wat mij ook heel erg blij heeft gemaakt zijn de reacties achteraf:
Er is aan de organisatie gevraagd of ik het nummer nogmaals kon doen.
Er vroeg mij iemand of ik diezelfde avond nog wilde optreden op een open podium in een café in Tilburg.
Er waren mensen die mijn optreden beter vonden dan de optredens van afgestudeerde rockacademie artiesten (overigens, Don Capo, begin ik in oktober met mijn vooropleiding voor de rockacademie).
Ik ben door een dichter benaderd met de vraag of ik eens wat van zijn gedichten wil monitoren.
En ik kreeg gisteren nog een mailtje van de organisatie waarin stond dat mijn optreden overdonderend was en ik van alle artiesten het publiek het meest heb geraakt.
Ook is er meerdere keren tegen mij gezegd (Han, oren dicht nu) dat mijn versie beter was dan Cash.
Etc. etc.. er werd om mijn visitekaartje gevraagd (die ik niet eens heb :D) en noem maar op.
Zie dit niet als opschepperij of wat dan ook, maar ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Zelf ben ik trots op wat ik heb neergezet, zonder soundcheck, in een vrij rare en kille setting en vol van zenuwen. Dit nummer was mijn grootste uitdaging tot nu toe, en ik vind dat ik mijn eigen draai er toch aan heb kunnen geven (wat mijn doel dus ook was!). Maar er waren natuurlijk een aantal dingen die ik beter had kunnen doen.
Gus, ik heb geen seconde spijt van dit optreden en ik vond het geweldig om dit nummer te mogen zingen.

Last but not least; Ik lijk niet op Avril Lavigne.
Zij lijkt op mij :D

Rinze
17 september 2011, 10:30
Last but not least; Ik lijk niet op Avril Lavigne.
Zij lijkt op mij :D

Alsof het daar beter van wordt :supercool:

Ik denk dat je er wel komt Bibi, waar dat dan ook moge zijn.

Vergeet één ding niet: muziek maken moet wel leuk zijn. Natuurlijk kun je het als werk zien maar dan nog moet je er plezier in hebben. De reden dat ik dit ongevraagde advies neerplemp is dat ik vermoed dat je de komende jaren erg veel op je af zult zien komen qua ervaringen maar ook qua mensen die iets willen. Blijf op je gevoel letten en laat je niet (op)naaien.

Han S
17 september 2011, 10:57
The music bizz is a shallow money trench, where thieves and pimps run free and good men die like dogs.

Dat schreef iemand op HC in zijn sig en gelijk heeft hij. Ik zag gisteren een kind van 11 jaar 'Holland's got talent' winnen en ik heb oprecht medelijden met zo'n kind en ik begrijp niks van dergelijke ouders.

'You can go your own way', riep Fleetwood Mac meer dan dertig jaar geleden en dat moet je ook gewoon doen. Je krijgt hier reacties waar je wat aan hebt, de meeste komen van muzikanten en hoewel een aantal van die reacties negatief uitpakken, als het gemeend is heb je er wat aan.

En nu wil ik weten wie pinkwilly is. :S

Don Capo
17 september 2011, 11:02
Misschien dat een IPcheck uitkomst biedt.....
:seriousf:

Han S
17 september 2011, 11:05
Dat weggetje heb ik al achter de rug, vandaar de vraag.

Mitch
17 september 2011, 11:36
I know my willy ain't pink, dus ik ben 't niet :soul:
Maar goed, even inhoudelijk, ik wil nog wel wat toevoegen.
Met gespeelde emotie is wel wat mis, maar dat is niet voor iedereen zo. De één zul je er alsnog mee raken, een ander ziet het en wendt zijn hoofd af. Je kan er dus alsnog succesvol mee zijn, sterker nog... als je zo eens om je heen kijkt lijk je er juist meer succesvol mee te kunnen zijn :dontgeti:
Zijsprongetje: het hele 'leeftijd/nummer-waar-je-niet-aan-mag-komen' verhaal. Dat is belangrijk voor de emotie die je ergens in kunt leggen. Gemiddeld genomen heb je op je 60e meer narigheid meegemaakt dan op je 20e en zul je tegen die tijd misschien wat rasperiger zingen en iets minder toonvast. Maar door de grotere mate van ervaringen (en niet te vergeten het afgenomen schaamtegevoel/spanning/podiumangst) gaan velen het 'echt' noemen.
Het leeftijd vs levenservaring verhaal is natuurlijk altijd relatief, maar je begrijpt wat ik bedoel. Toen ik twaalf was kon ik op commando huilen, hoefde ik alleen maar te denken aan de emotie die ik had toen mijn oma vertelde dat mijn konijn was overleden. Dat was hartstikke echte emotie, maar wel erg beperkt, nam ik mijn moeder vast niet mee in de maling :D Toen ik 18 was, was het grootste drama dat mijn verkering uit was gegaan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Met het stijgen van de jaren neemt de ervaring toe, de dieptepunten worden dieper en de hoogtepunten hoger. Dat kun je hopelijk ook in je optredens gaan leggen.
Maar weer even terug naar nu: het bovenstaande verhaal is de achtergrond van mijn eerdere kritiek. Of nou ja, het is eigenlijk geen kritiek, meer een vaststelling van een gevoel (geen feit dus ;) ) Het is dus ook niet bedoeld om je af te remmen. Toen ik zelf 17, 18 was kwam ik volgens mij niet verder dan Axl Rose me te krassen, dus petje af so far. Maar het moet gezegd: je uiterlijk lijkt teveel op een meisjesposter van tien jaar terug en het herhaaldelijk naar beneden wegkijken en haar uit je gezicht wegvegen stoort. Maar goed, als dit zonder soundcheck is neergezet mag je wel een beetje nerveus overkomen :D
En ik weet even niet meer wie het zei, maar het luisteren naar complimentjes uit je directe omgeving: leuk voor bevestiging van hun liefde, maar het kan groei alleen maar in de weg staan. Ik ben al téveel mensen tegen gekomen die stil zijn blijven staan omdat ze altijd overladen werden met complimentjes door hun omgeving. Of nog erger: dronken publiek die zeg "datttt 't gggewwwwwweeldig wasss". Da's nooit een goed teken :D

bass blom
17 september 2011, 11:39
En nu wil ik weten wie pinkwilly is. :S

ja ik vroeg dat ook een keer toen pink willy ergens een reply deed uit naam van bibi.. :dontgeti:

jannest
17 september 2011, 12:26
dat je stond te trillen is het enige wat ik hoor

dit nummer heeft imo een heel hoog fuck you gehalte
denk aan Sinatra's My way maar dan met regrets

dat voel ik bij nin en cash, beide op hun eigen manier
bij jou versie voel ik niks

maar een ding weet ik zeker, binnen een paar jaar kun jij dit nummer prachtig neerzetten

tot zo ver het gemurmel van een gefrustreerde oude lul :)
en daar je moet heel veel fuck you tegen leren zeggen

piezo
17 september 2011, 13:01
Wat ik nu ga zeggen heeft niks te maken met de uitvoering van Bibi of Johnny Cash of wie dan ook en moet eigenlijk een eigen onderwerp krijgen, want anders kaap ik dat van Bibi:

Ik vind het muzikaal gezien gewoon een doodsaai nummer ! Oeaaaah ....
Net als ik bijna alle pop/rock van tegenwoordig saai vind.
Herhaalmuziek noem ik het maar, resultaat van compositorisch onvermogen om langer (ver-)lopende melodieën te bedenken.

Pepe
17 september 2011, 14:04
Je kan het ook omdraaien, hoe sterker het idee, hoe minder noten je nodig hebt.

Het is gewoon een categorie, de 3minute popsong. Voor een goeie hook, een catchy refrein en wat beklijvende proza heb je niet veel tijd nodig.

Wie zei dat ook weer, Excuses voor deze lange brief maar ik had geen tijd om een korte te schrijven...

Han S
17 september 2011, 15:08
Wat ik nu ga zeggen heeft niks te maken met de uitvoering van Bibi of Johnny Cash of wie dan ook en moet eigenlijk een eigen onderwerp krijgen, want anders kaap ik dat van Bibi:

Ik vind het muzikaal gezien gewoon een doodsaai nummer ! Oeaaaah ....
Net als ik bijna alle pop/rock van tegenwoordig saai vind.
Herhaalmuziek noem ik het maar, resultaat van compositorisch onvermogen om langer (ver-)lopende melodieën te bedenken.

Ik voel met je mee, maar het is jouw geheel eigen probleem. :D

Ik zag op DWDD een optreden van de 70 jarige Seasick Steve, één accoord, gestapmp van één voet en de doorleefde stem van een oude man. En dat is zooooo mooi weetjewel:


http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=22790&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=143&cHash=5231e50be7d300c4200a7811650e496b

Minimaal kan ook maximaal zijn.

Han S
17 september 2011, 15:20
Je kan het ook omdraaien, hoe sterker het idee, hoe minder noten je nodig hebt.

Het is gewoon een categorie, de 3minute popsong. Voor een goeie hook, een catchy refrein en wat beklijvende proza heb je niet veel tijd nodig.

Wie zei dat ook weer, Excuses voor deze lange brief maar ik had geen tijd om een korte te schrijven...


Doet me denken aan het lijstje van Harvey Gerst, die nog met Jimi Hendrix heeft gewerkt en met The Birds:

HONOR THE SONG

WHERE'S THE "HOOK"?

GET TO THE "HOOK" IN UNDER ONE MINUTE

IS IT "RADIO-FRIENDLY"?

IS IT TOO LONG?

DOES IT MAKE SENSE?

IS IT BORING?

IS IT SOUP?

FEELING IS MORE IMPORTANT THAN TECHNIQUE

CAN YOU DO IT BETTER OR JUST DIFFERENT?

A "MISTAKE" IS OBVIOUS TO EVERYBODY

DON'T OVER-PRODUCE

DON'T LOSE THE FEEL

PERFECT DOESN'T ALWAYS MEAN GOOD

IF YOU OVERPOLISH, YOU MAY LOSE THE EDGES

Duhsjaak
17 september 2011, 16:06
Je kan het ook omdraaien, hoe sterker het idee, hoe minder noten je nodig hebt.

Het is gewoon een categorie, de 3minute popsong. Voor een goeie hook, een catchy refrein en wat beklijvende proza heb je niet veel tijd nodig.

Wie zei dat ook weer, Excuses voor deze lange brief maar ik had geen tijd om een korte te schrijven...

Hi
100% mee eens.
Die laatste quote zal wel van mij zijn. Ik schrijf NOOIT lange stukken namelijk.

Na een bezorgd telefoontje:
Nee, met de blue rinse brigade bedoel ik NIET HanS. Die weet wel dat ik hem aanspreek als ik iets op het hart heb.

Ik bedoelde op min of meer speelse manier te melden, dat de ouderen overal, dus ook op dit forum, de jongeren (jonkies) de kans moeten geven om meer fouten te maken dan die ouderen. Dat hebben wij (die ouderen) namelijk zelf ook nodig gehad om clever te worden. En als wij echt clever zijn, geven we ze gewoon die kans!

@Bibi
Fijn dat je geen spijt hebt meid, die indruk had ik ook niet. Maar het shaken had zeker ook met de aanloop te maken. Ik wens je de volgende keer een minder emotioneel beladen voorbereiding. Neem je ontwikkeling wat meer in eigen hand. Dat was mijn oproep aan jou.

Fijn lijstje Han!

Vriendleijke groet, Gus

Kim Wilson
17 september 2011, 21:58
Ik kan me heel goed voorstellen dat je stond te shaken. Dat minimalistische gitaarspel als begeleiding (wat ik overigens ook goed vond) zorgt ervoor dat je als zangeres volledig in de schijnwerpers staat, het maakt je heel kwetsbaar. Je kunt je niet verstoppen achter een hoop instrumenten kabaal. Dan zijn zenuwen wel te verwachten.

Triggy
18 september 2011, 01:57
Ik voel met je mee, maar het is jouw geheel eigen probleem. :D

Ik zag op DWDD een optreden van de 70 jarige Seasick Steve, één accoord, gestapmp van één voet en de doorleefde stem van een oude man. En dat is zooooo mooi weetjewel:


http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=22790&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=143&cHash=5231e50be7d300c4200a7811650e496b

Minimaal kan ook maximaal zijn.

Dit is niet zingen met een beetje emotie, dit is doorleeft met hart en ziel muziek maken.
Dat kun en mag je nog niet van Bibi verwachten.
Hoewel ik heel veel respect voor Bibi heb om zo maar even in de setting te gaan staan, (doe het maar eens even) vind ik wel dat het repertoire zich hoe langer hoe meer wegzakt in de melancholieke hoek.
Op zich niet erg als dit een bewuste keuze is, maar ik zou wel eens een nummer van Bibi willen horen waarin ze voluit gaat. Wellicht dat oude nummer van Chi Coltrane, Let me go like...
Maar vooralsnog respect, voor wat ze doet....

BibixMusic
18 september 2011, 12:57
Mitch, ik begrijp aan de ene kant wel wat je bedoelt, maar aan de andere kant ben ik het er niet helemaal mee eens.
Nare gebeurtenissen zijn inderdaad van invloed op de emotie die je in een nummer kan stoppen en overbrengen naar de luisteraar. Cash lag op sterven, dat kun je horen. Maar kijk eens naar het origineel van Nine Inch Nails. Die man heeft (aldus de songtekst) aan de drugs gezeten en zichzelf gesneden enzovoort. Toen het nummer werd uitgebracht was de zanger 29 (!) jaar. Hij heeft dus al op jonge leeftijd een boel narigheid meegemaakt. Ik vind zijn versie dan ook indrukwekkender dan die van Cash.
Wat ik hiermee dus wil zeggen is dat ik het niet eens ben met het feit dat ik op mijn leeftijd nog niet dit soort nummers moet zingen. Ik heb wel degelijk hartstikke nare dingen meegemaakt waar ik nu niet over ga beginnen en die heb ik er donderdagavond dan ook even uitgegooid.
Waarbij het publiek werd geraakt, terwijl ze mij daarvoor nog nooit gezien of gehoord hadden. Dan heb ik het toch goed gedaan ofniedan? Als je goed kijkt waren er een paar momenten dat ik bijna moest huilen. Zoals jij net zei Mitch, over je dode konijn: Op dat moment is dat het ergste wat je kan overkomen en je bent er kapot van als klein kindje. Zou je op dat moment zo'n nummer zingen (zou wel apart zijn :seriousf:) dan hoor je ook PURE emotie!
Als ik jou goed begrijp past mijn uitstraling niet goed bij dit nummer. Wat ik dan graag zou willen weten is; Wat voor uitstraling dan wel? Ik ben geen ruige stoere rockbitch. Hoe gek het ook klinkt; ik ben bescheiden, lief en dat blijft soms een beetje raar overkomen tijdens een optreden. Ik zit bijvoorbeeld inderdaad veel aan mijn haar, maar dat zijn zenuwen. Net als het feit dat ik vaak naar beneden kijk. Mezelf een houding geven moet ik nog goed leren. Maar ik kan je één ding zeggen: het is niet gespeeld.
Als ik zo de reacties lees kan ik een duidelijke conclusie trekken: Of het raakt je, of het raakt je niet. Maar als het je niet raakt, hoef je niet meteen te concluderen dat het onecht is.

Gus, er komen iedere keer dingen op mijn pad die ik zo tof vind om te doen dat ik datgene waar ik eigenlijk mee aan de slag wilde even opzij zet. Ik besef wel dat ik op deze manier eigenlijk niet meer toe kom aan datgene wat ik zelf echt een keer wil zingen.

Pepe
18 september 2011, 13:27
Het kiezen voor een song als Hurt, dat is juist iets wat je optreden iets eigens geeft, ik ben sterk voor omstreden dingen, artiesten zijn er groot mee geworden.

Ik ben geen Kylie fan en wat ze deed met Cave zag niemand aankomen maar gelijk het beste wat ze gedaan heeft. Vind ik dan.


http://www.youtube.com/watch?v=AjTY8ildtFU

Over emotie, dat kan oprecht zijn of fake en beiden kunnen goed uitpakken of pijnlijk zijn maar een beladen ding juist ingehouden brengen heeft veel meer impact. Dat eerste zie je bij Whitney Houstons, dat laatste bij Cash. Maak je keus zou ik zeggen.

Mitch
18 september 2011, 17:03
Totaal verrassend inderdaad, met het duet met Robbie W. op enige afstand op een goede tweede plaats. Niet verrassend, maar harmonisch wel héél erg lekker gedaan. Maar ik dwaal af!

Over uitstraling: afgezien van het al vaker (niet alleen door mij) aangehaalde uiterlijk wat je kan aanpakken zijn er inderdaad de zichtbare zenuwen. Dat is, als het je niet natuurlijk afgaat, als het goed is een kwestie van tijd en oefenen. Ik wil dit niet op leeftijd schuiven, want ik heb genoeg mensen van jouw leeftijd en jonger gezien die er geen last van hebben. Maar dat zijn mazzelaars!
Voor mij ziet het er allemaal hetzelfde uit: je video's thuis of die op een podium en je zou verwachten dat dat anders is. Heel statisch. Het lange steile haar versterkt dat en het feit dat je ontzettend weinig variatie hebt in je mimiek ook. Ik zie, serieus, op deze video alleen maar een constante kwelling. Dan weet ik echt niet of en waar je tegen huilen aanzit en komt het al gauw onecht over. Ik zou dit dus niet in de categorie "je houdt er van of je vindt het niks" willen stoppen. Dat is het pas als het controversieel of progressief is en dan ben je toch iets te optimistisch over je performance :D
Ik begrijp dat je nog een beetje in je high zit na de goede reacties op het optreden (en terecht), maar als je wat aan jezelf wil verbeteren: zet eens een paar filmpjes op een rijtje en speel ze indien mogelijk eens versneld af, zonder geluid. Werkt zéér verhelderend...

macwilliams
18 september 2011, 21:31
Gevoel, emotie en passie is voor iedereen weer anders, ik kan niet anders zeggen dan ik het allemaal wel voel en goed vind wat je hier doet ondanks je zenuwen en de kille omgeving. Een kille omgeving hoeft niet nadelig te zijn, tl verlichting is dat altijd wel.

Ik zou je dit graag willen zien doen in een studio of nog beter in een rokerige kroeg.
pinkt bij het idee een traantje weg


Ik hoop dat ik mn dochter eens zo mag horen zingen.:satisfie:

pupanus1
19 september 2011, 14:47
Is Bibi een Trent Reznor die op een pad van zelfdestructie ligt? Nee

Is Bibi een oude man die nog geen jaar voor de opname van dit nummer de liefde van zijn leven is kwijtgeraakt? Nee

Dat kan je toch ook niet van haar verwachten? Die gasten hebben zoveel meer emotionele bagage waar ze op kunnen teren met het brengen van dit nummer. Maar dat betekend niet dat de emotie die Bibi hier toont per definitie gespeeld hoeft te zijn.

Ik vind het een geweldige uitvoering van het nummer, kan het tippen aan het origineel van NIN, of de uitvoering van Johnny Cash? Nee mijn inziens niet en dat is in alle eerlijkheid toch ook echt niemand kwalijk te nemen.

Het is gewoon een goede uitvoering van het nummer, met veel meer emotie dan bijvoorbeeld jouw landslide cover.

Ik denk dat mensen het al gauw gespeeld over vinden komen juist omdat je nog jong bent en wat kan iemand van 17 nou in hemelsnaam aan emotionele bagage bij zich dragen.

Nou weet ik uit eigen ervaring dat het al een flinke koffer kan zijn hoor, zelfs op die leeftijd.

Dus ga zo door Bibi!

Han S
19 september 2011, 20:47
Er waren tijden dat men de hele opnameruimte verbouwde, palmbomen neerzette, de hele inventaris verving, kleden neerlegden en alleen maar om een zanger of zangeres in de perfecte sfeer te laten belanden zodat er een zo goed mogelijk resultaat kon worden gehaald.

Ik heb producers gehad die een vers bosje bloemen voor mevrouw neerzetten, een paar geurkaarsen in de buurt.

Als je Bibi ziet staat ze te zingen in een huiskamerachtige omgeving, het is een beetje eng, het is spannend, het moet snel en als zij al naar een studio gaat moet het weinig kosten wat er is geen budget van Richard Branson.

Ik zou haar wel eens willen zien in een optimale omgeving, met een geweldige band met jonge gasten van haar leeftijd en dan helemaal er voor gaan. En dan wil ik wel proberen wat er uit die dame te halen is, Gus mag haar mede produceren en Harald moet ook in de buurt zijn.

En dan gaan jullie nog wat beleven vrees ik.

macwilliams
19 september 2011, 21:40
Ik zou haar wel eens willen zien in een optimale omgeving, met een geweldige band met jonge gasten van haar leeftijd en dan helemaal er voor gaan. En dan wil ik wel proberen wat er uit die dame te halen is.

En dan gaan jullie nog wat beleven vrees ik.

Precies my thoughts.

Mitch
19 september 2011, 22:26
Hmmm, mijn term 'gespeelde emotie' is nu een beetje een eigen leven gaan leiden, gezien pupanus' post. :sneaky: In mijn voorlaatste post heb ik die eerste indruk genuanceerd naar leeftijd en ervaring, het verhaal wat eigenlijk herhaald wordt.
Ik wil benadrukken dat ik zéker niet rücksichtlos denk "o die is 17, wat heeft die weinig bagage", maar ook dat had ik eigenlijk al gezegd.

Pepe
19 september 2011, 22:59
Ik vind het een beeeetje kort door de bocht Mitch, denken dat je weinig emotionele bagage kan hebben op je 17e :D

Mitch
20 september 2011, 08:01
Om maar eens een Gitaarnet klassieker uit de kast te trekken:
"Bek dicht ouwe!"
:zz:

Nielsje
20 september 2011, 10:16
Vergeef me als ik iets noem wat al gezegd is, ik had geen zin om alle comments door te lezen :)

Anway, Bibi, ik vind dat je voor een jong iemand best goed kan zingen.

Wel vind ik eigenlijk wat jammer dat je de songtekst niet uit je hoofd kent en om de drie tellen moet kijken wat de woorden zijn. Je stageperformance is wel iets waar je komende jaren veel winst op kan pakken, want eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel mensen blijven staan als je op het podium staat. Je staat zo stil als een schemerlamp, en eigenlijk is dat alleen toegestaan voor bassisten. Verder is de blik op je gezicht zo dat het lijkt alsof je het écht niet leuk vindt, of dat je moet poepen.

Mijn tip: zing eens een leuk (niet zo zwaar beladen) liedje.

Harald
20 september 2011, 10:38
Ik zou haar wel eens willen zien in een optimale omgeving, met een geweldige band met jonge gasten van haar leeftijd en dan helemaal er voor gaan. En dan wil ik wel proberen wat er uit die dame te halen is, Gus mag haar mede produceren en Harald moet ook in de buurt zijn.

En dan gaan jullie nog wat beleven vrees ik.

Altijd leuk!

BibixMusic
20 september 2011, 12:26
Vergeef me als ik iets noem wat al gezegd is, ik had geen zin om alle comments door te lezen :)

Anway, Bibi, ik vind dat je voor een jong iemand best goed kan zingen.

Wel vind ik eigenlijk wat jammer dat je de songtekst niet uit je hoofd kent en om de drie tellen moet kijken wat de woorden zijn. Je stageperformance is wel iets waar je komende jaren veel winst op kan pakken, want eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel mensen blijven staan als je op het podium staat. Je staat zo stil als een schemerlamp, en eigenlijk is dat alleen toegestaan voor bassisten. Verder is de blik op je gezicht zo dat het lijkt alsof je het écht niet leuk vindt, of dat je moet poepen.

Mijn tip: zing eens een leuk (niet zo zwaar beladen) liedje.

Het is me inmiddels duidelijk dat ik echt nog hard moet werken aan mijn podiumpresentatie. Maarrrr ik zong het liedje wel degelijk uit mijn hoofd hoor, zoals altijd! Het naar beneden kijken is gewoon een maniertje om mezelf een houding te geven. Nee.. om met een papiertje op de grond op te gaan treden gaat mij iets te ver.
Die gezichtsuitdrukking.. Tsja. Meningen verschillen.
Het volgende nummer gaat sowieso geen ballad worden hoor :)

Ohja.. Han en Harald..

Kom maar op! :ok:

Ernest01
20 september 2011, 12:40
Misschien ook maar eens op zoek naar een 'manager' ? Of doet je vader de ondersteuning op dat gebied ?
Zoek in ieder geval iemand die je kan adviseren waar wel en waar niet op te treden. Hoewel, overal gaan staan natuurlijk wel het zelfvertrouwen kan vergroten.

jannest
20 september 2011, 14:30
Het is me inmiddels duidelijk dat ik echt nog hard moet werken aan mijn podiumpresentatie. Maarrrr ik zong het liedje wel degelijk uit mijn hoofd hoor, zoals altijd! Het naar beneden kijken is gewoon een maniertje om mezelf een houding te geven. Nee.. om met een papiertje op de grond op te gaan treden gaat mij iets te ver.
Die gezichtsuitdrukking.. Tsja. Meningen verschillen.
Het volgende nummer gaat sowieso geen ballad worden hoor :)

Ohja.. Han en Harald..

Kom maar op! :ok:
kom ik weer ff langs met een mening

ik zeg(tenzij je er bij wilt gaan dansen of zo) niet doen

je bezit zoveel talent en kwaliteit
gewoon veel optreden en het komt vanzelf goed

HaroldA
20 september 2011, 14:54
Het is me inmiddels duidelijk dat ik echt nog hard moet werken aan mijn podiumpresentatie.

Ik kan voor geen meter spelen, maar kan wel heel goed doen alsof ;)

Podiumpresentatie is echt heel erg belangrijk, anders kun je veel beter een cd opzetten.

Tristan
20 september 2011, 15:08
Ja, dat vind ik ook zorgelijk, voor je het weet krijg je van dat Idols of coverband zangeres geneuzel en dan ben je een van de zovelen.

Wat ik heb geleerd van op het podium staan is dat het met name een energie overdracht is (voor mij werkt het tenminste wel zo).
Het publiek komt in de regel niet om een perfecte show te zien die precies zo klinkt als de plaat, ze komen "omdat er iets speciaals gebeurt".

Daarom kan je als er iets mis gaat eigenlijk maar twee keuzes maken, in je schulp kruipen en hopen dat er verder niks meer mis gaat, of denken "er ging al wat mis dus wat nu nog misgaat maakt eigenlijk geen reet meer uit".

Sommige artiesten kruipen voordat ze het podium opkomen al hun schulp in, bang voor de foutjes en/of uit verlegenheid, sommigen zie je dan op een gegeven moment toch helemaal loskomen op het podium, anderen niet.
Ik vermoed dat jij gewoon nog iets teveel van deze artiest in je hebt.

Het antwoord is paradoxaal, want door ervan uit te gaan dat er iets mis zal gaan, gaat er juist inderdaad iets mis omdat je het jezelf niet helemaal toestaat om in de muziek te duiken en de gevoelens die je daarbij hebt vrij te laten, ondanks wat er gebeurt.

Het kan ook zijn dat je door een bepaald ritueel uit te voeren voordat je op het podium gaat, je zekerder voelt en je jezelf wel de vrije loop kan laten.
Dat kan varieren van even tijd voor jezelf te nemen en in gedachten weg te zinken voordat je het podium opgaat tot even naar de wc te gaan en een fris natgemaakt handdoekje lichtjes op je hoofd te drukken, wat water te drinken (voor je stem is lauw water beter dan koud water), tot juist het publiek ingaan om even met de mensen te praten.
Dat laatste klinkt misschien heel gek, maar dat moet ik dus altijd doen, ik heb er een hekel aan om rechtstreeks vanuit de backstage het podium op te gaan.

Het gaat er dus om om jezelf te leren kennen en zo het beste uit je jezelf en je show te halen.
De bewegingen en gevatte opmerkingen komen dan wel vanzelf, of niet, en dan is het ook prima zo, daar ben ik van overtuigd.

Oh ja, wat betreft zang zijn er nog een aantal tips die ik je niet wil onthouden en die je misschien ook nog zouden kunnen helpen.
- lauw water in plaats van koud water op het podium
- sta gegrond, voel als het ware de grond onder je voeten, als je zenuwachtig bent kan je door je weer even bewust te zijn van de grond en het feit dat je staat en je voeten en benen goed op de grond te planten (aarden) jezelf weer wat rust geven.
- microfoonhoogte, niet bij je neus maar liever iets onder je mond, als je hoog zingt moet je namelijk je hoofd een beetje naar beneden buigen in plaats van omhoog (wat de meeste mensen altijd denken), dit zorgt voor een veel gemakkelijkere ademhaling en een gemakkelijkere houding.
- ademhaling niet te hoog op je borst maar met je buik.

Veel dingen weet je misschien al, maar door ze iedere keer weer bewust te controleren voordat je het podium opgaat kan je misschien het voor jezelf ook wat rustiger maken.

jannest
20 september 2011, 15:27
nog ff dan

mensen mogen zich gelukkig prijzen als ze de kans krijgen om bibi live te zien

als bibi dit ook door heeft komt alles goed

Harald
20 september 2011, 15:37
Wat ik heb geleerd van op het podium staan is dat het met name een energie overdracht is (voor mij werkt het tenminste wel zo).
Het publiek komt in de regel niet om een perfecte show te zien die precies zo klinkt als de plaat, ze komen "omdat er iets speciaals gebeurt".

:ok: Het gaat om de energie, niet de noten. Zo speelden de docenten van het Arnhems conservatorium de noten van de Black Page van Zappa zoals het zo mooi heet 'note perfect' bij Reiziger in muziek, wat jaren geleden. Overduidelijk was echter vooral dat de hand van de meester ontbrak. (en die speelt zelf in principe niet eens in dat nummer, op evt. een gitaarsolo na) Het was simpelweg geen Zappa wat daar op het podium stond.

Belangrijk is trouwens wel, dat wat je op het podium doet, wel in je moet zitten. Het kan best een act zijn, maar het moet wel ergens in je zitten. Kan ook best zijn dat je op het podium heel anders bent dan normaal. Genoeg artiesten waar dat voor geldt.

Pepe
20 september 2011, 15:45
Kopjes lauw water, opnamestudio, ademhalen... als het zo makkelijk was...

probeer maar eens aan een goed eigen repertoire te komen. 1 goed liedje is al een toer. Goeie songs is soms het enige verschil tussen Ahoy en de bruiloft van Ome Willem.

De rest geloof ik wel, dat trekt wel recht, of niet. Zoals bij iedereen.

jannest
20 september 2011, 15:50
Belangrijk is trouwens wel, dat wat je op het podium doet, wel in je moet zitten

dat noem ik uitstraling en dat heb of dat heb je niet( denk ff aan liam gallagher, was dat nou voor podium prestatie ? super verveeld je repertoire afwerken)
of je het hebt kom je alleen achter door veel op te treden

mij vermoeden is dat bibi het wel heeft :D

Nielsje
20 september 2011, 18:23
nog ff dan

mensen mogen zich gelukkig prijzen als ze de kans krijgen om bibi live te zien

als bibi dit ook door heeft komt alles goed


mij vermoeden is dat bibi het wel heeft :D


Ik proef een beetje iets teveel fanboy in je, verliefd?

Mitch
20 september 2011, 19:15
Je bent me voor :D

Briljante post trouwens van Tristan. Weten wat je zelf nodig hebt is erg belangrijk. Bij ons in het bandje zitten we rondom de 40 en ook redelijk door de wol geverfd, maar helaas: ook dan gebeurt 't wel eens dat er teveel spanning vooraf gaat aan een concert om wat voor reden dan ook en dan kom je er moeilijk weer 'in'. Terwijl dát nou juist het belangrijkste is van een optreden.
Genoeg over dit filmpje gezeurd dus, op naar de volgende.

jannest
20 september 2011, 22:31
Ik proef een beetje iets teveel fanboy in je, verliefd?
nee joh ik ben fan van jouw bandje en verliefd op jullie zangeres

BibixMusic
21 september 2011, 08:57
Tristan, de dingen die je opnoemde wist ik voor het grootste gedeelte wel, alleen een paar dingetjes niet.. Ik pas het alleen (inderdaad) nog niet toe, omdat ik te snel afgeleid ben door alles wat er om me heen gebeurt. Dus dan vergeet ik eigenlijk de hele voorbereiding. Moet ook nog durven te zorgen voor een soundcheck. Bij dit optreden was de gehele soundcheck gebruikt voor maar 1 band. Ik kwam niet aan bod (maar ik durfde er dan ook niks van te zeggen). Ik zal afentoe je stukje teruglezen, want er staat heel veel in.

Pepe, als er iets is wat ik wil dan is dat een eigen repertoire.. Ben er hard mee bezig! Maar als ik eerlijk ben lukt het me nog niet zo goed om eigen nummers te schrijven. Daarnaast is het heel moeilijk om de juiste muzikanten te vinden. Ik heb al met verschillende mensen geprobeerd wat te spelen en evt. een band te vormen, maar die laten het snel afweten. Ik wil echt heel graag, maar het lukt me niet in m'n eentje.

jannest, dacht ik eindelijk een echte fan te hebben.. :dontgeti:

Pepe
21 september 2011, 13:02
Een eigen repertoire opbouwen is veel schrijven, veel opnemen, weggooien en weer schrijven, een dagtaak, in feite zou daar je meeste tijd in moeten gaan zitten.
Een lijst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zangers_en_zangeressen)van succesvolle zangers en zangeressen en het lijkt me sterk dat je iemand gaat vinden die geen eigen signature songs heeft.

remmiedepemmie
21 september 2011, 13:57
Een eigen repertoire opbouwen is veel schrijven, veel opnemen, weggooien en weer schrijven, een dagtaak, in feite zou daar je meeste tijd in moeten gaan zitten.
Een lijst (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zangers_en_zangeressen)van succesvolle zangers en zangeressen en het lijkt me sterk dat je iemand gaat vinden die geen eigen signature songs heeft.

Marco Borsato?

BibixMusic
21 september 2011, 15:13
Marco Borsato?

:seriousf:

alhoewel John Ewbank niet verkeerd is als songwriter...

@ Pepe; Begrijp me niet verkeerd. Ik bedoelde te zeggen dat het superbelangrijk is dat ik mijn eigen nummers ga schrijven (een eigen geluid wil ik natuurlijk zelf ontwikkelen), maar dat ik bij de uitwerking e.d. muzikanten om me heen zou willen hebben..

Harald
21 september 2011, 15:38
Zorg dat je zelf een beetje met een piano of gitaar als gereedschap overweg kunt. Hoe beter, hoe beter. Echt goede songs blijven overeind als het één instrument en zang is. Kan je gelijk helpen je wat vorm te geven op het podium.

Ander punt is dat echt goede songs zich vaak zelf schrijven. Handig als je het gelijk redelijk snel vast kunt leggen.

Borsato is trouwens echt niet de enige die het qua songwriting van anderen moet hebben, en toch eigen repertoire heeft. En dat gebeurt ook niet alleen in het populair nederlandstalige. Joe Cocker is ook niet echt een songwriter. Ry Cooder ook niet.

HaroldA
21 september 2011, 15:43
Borsato is trouwens echt niet de enige die het qua songwriting van anderen moet hebben, en toch eigen repertoire heeft. En dat gebeurt ook niet alleen in het populair nederlandstalige. Joe Cocker is ook niet echt een songwriter. Ry Cooder ook niet.

Wie in de Top40 schrijft er nu nog zijn/haar eigen muziek? Zelfs alle bands die er in staan luisteren slaafs naar wat de producer/producers/leger aan producers/platenmaatschappij wil: eenheidsworst.

Nielsje
21 september 2011, 15:47
Wie in de Top40 schrijft er nu nog zijn/haar eigen muziek? Zelfs alle bands die er in staan luisteren slaafs naar wat de producer/producers/leger aan producers/platenmaatschappij wil: eenheidsworst.

Liever eensheidsworst, dan vegavoer.

HaroldA
21 september 2011, 15:52
Liever eensheidsworst, dan vegavoer.

En wat mag dat betekenen? :???:

guhlenn
21 september 2011, 17:21
Dat ie geen groenten lust. Duh.

SantaX
21 september 2011, 17:21
Liever eensheidsworst, dan vegavoer.

Liever een weekdier dan een eendagsvlieg ;)

DTmaster
21 september 2011, 17:54
Zeer goed gezongen ga zo door ":)_

Pepe
21 september 2011, 18:59
Marco Borsato?

Ik heb het over een eigen repertoire, niet dat je alles zelf moet schrijven. Om het simpel te zeggen, nummers die niet door anderen al worden gezongen.

remmiedepemmie
21 september 2011, 19:08
Ik heb het over een eigen repertoire, niet dat je alles zelf moet schrijven. Om het simpel te zeggen, nummers die niet door anderen al worden gezongen.

Ik volg Borsato niet zo, maar is het merendeel van zijn werk niet een bewerking van een Italiaans origineel?

Pepe
21 september 2011, 20:20
iK heb geen idee maar volgens mij schrijft Ewbank exclusief voor hem of liever, hij schrijft exclusief voor artiesten.

Mitch
21 september 2011, 20:31
In zijn beginjaren heeft hij veel werk van o.a. Cocciante laten vertalen en dat gezongen. Maar ook al genoeg NL product van o.a. Ewbank.

BibixMusic
25 september 2011, 13:48
update;

dinsdag ga ik o.a. Hurt live zingen op radio Moerdijk FM.
komt ook nog een interview bij :D
martijn (van gitaarnet) gaat me overigens begeleiden!

Duhsjaak
26 september 2011, 01:13
update;

dinsdag ga ik o.a. Hurt live zingen op radio Moerdijk FM.
komt ook nog een interview bij :D
martijn (van gitaarnet) gaat me overigens begeleiden!

Hi
Heel fijn bericht. Ik twijfel er niet aan, of je zult die zaak wel weer op YouTube zetten. Ik twijfel er niet aan te vervangen door: Ik hoop.

Ik heb deze vast al eens eerder verteld, maar ik gok het maar dat dat niet hier was.

Als originele hippie naar Schiphol geweest om de net getrouwde June Carter en Johnny Cash te verwelkomen.
In de gelegenheid worden gesteld om de complete show te tapen.

En dan alleen Carl Perkins op de band zetten. Alhoewel ook die zei: Good evening ladies and gentlemen, welcome to our show.

Dat was niet oprecht, dat riekte naar net alsof.

Sindsdien ben ik tot een paar inzichten gekomen:
Niet alles kun je coveren met 100% eigen emotie. Ik hoef geen heroine gespoten te hebben om te weten dat dat niks is voor mij.
En... autobiografisch??? Zwaar overschat.

Veel later, in een met een behoorlijke hoeveelheid rooie uit Frankrijk (dat dan weer wel) besproeide discussie over de vraag: Wat is waarheid?
En dan uiteindelijk met de sweeping statement komen dat de waarheid datgene is, waarmee je wegkomt. Wat je dus overtuigend kunt neer zetten.

Niet alles hoef je te hebben meegemaakt, niet alles hoef je te hebben beleefd. Zeker niet als je nog geen 90 bent.

Al die akelig autobiografische dingen geven mij altijd een beetje een voyeuristisch gevoel. Da's mijn gevoel.

Over jouw gevoel: Als je denkt over autobiografisch... hoever ben je bereid de buitenwereld in je hoofd toe te laten. In je hart te laten kijken?

Er zijn plenty momenten dat ik autobiografisch met alle plezier inruil voor iets minder direct. Ik hoef niet met iedereen intiem te zijn.

Voordat je denkt: waarom dit verhaal?
Er staat in deze draad al genoeg over de vraag of jij dit nummer zou kunnen zingen. Aanvankelijk dacht ik dat wij de jonge honden zouden moeten toestaan meer fouten te maken dan wij.

Nu ben ik tot het inzicht gekomen dat jij weliswaar tot een andere keuze bent gekomen dan ik onder die omstandigheden zou hebben gedaan, maar dat je mij met je eerste poging toch hebt overtuigd.

Zeer autobiografisch, en zeer direct, dit stukje.
Zolang jij Johnny Cash maar WEL opneemt als ie weer eens langs komt.
Je weet maar nooit.....

En voor dinsdag:
Toi toi toi/break a leg etc. Overtuig ons weer en ik blijf altijd een fan.
En veel plezier. Niet teveel eyeliner, want je bent op de radio!

Vriendelijke groet, Gus


Heb je te vroeg gejuicht?
Heb je in ieder geval plezier gehad!

guhlenn
26 september 2011, 09:40
Veel later, in een met een behoorlijke hoeveelheid rooie uit Frankrijk (dat dan weer wel) besproeide discussie over de vraag: Wat is waarheid?
En dan uiteindelijk met de sweeping statement komen dat de waarheid datgene is, waarmee je wegkomt. Wat je dus overtuigend kunt neer zetten.


Binnen en buiten de context van muziek bent ik het hartgrondig met je oneens. Heb even getwijfeld of ik wel moest reageren want verder dan welles/nietes gaat dit toch niet, maar dat is zo ongeveer wel wat er mis is met muziek en dingen in het algemeen: het gebrek aan een interne referentie. Als ik ermee wegkom, is het ok. Er is in mijn ogen weinig erger dan dat. Dat de eenoog koning is in het rijk der blinden, maakt nog niet dat ie goed diepte kan zien :).

Duhsjaak
26 september 2011, 12:58
Hi
@guhlenn
Ik respecteer het gegeven dat je het met mij oneens bent. Daarmee ben ik senang.
Een ethische stellingname in je muziek moet je niet verwarren met dat, wat ik Bibi heb voorgehouden.

Er bestaan geen shortcuts op welk gebied dan ook. Of je het hebt over fotografie, schilderen, dansen of muziek, het maakt allemaal geen donder uit.

Ik pleit niet voor gemakzucht; ik pleit er alleen voor dat wij bepaalde dingen niet nodeloos ophemelen.

Kijk voor de lol eens naar 'Pleidooi voor een persoonlijker geluid', dat hier ook op Sounds te vinden is.

Als ik alles uit eigen ervaring zou moeten hebben meegemaakt, zou ik nooit een verhaal kunnen vertellen of een mop.

Toch komt het wel degelijk daar op neer. Hoe vertel ik een verhaal op een geloofwaardige manier. Dat de 'ik' uit de tekst misschien niet Gus is maar misschien iemand anders, is volmaakt onbelangrijk.

Ik snap waartegen je in opstand bent gekomen, maar dan komt dat doordat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.

Met inlevingsvermogen is het prima voor te stellen hoe een bijstandsmoeder zich moet voelen, ook zonder dat ik bijstandsmoeder ben.

Je hoeft alleen maar te luisteren naar de Koningen van de autobiografische wauwel partijen als Crosby, Stills, Nash (en Young als ze geen bonje hadden). Luister eens naar Change Partners, hoe ze elkaars vrouw aan het krikken waren en zeg mij eens oprecht dat je daarbij GEEN gêne voelt?

Iets minder direct en iets minder met mijn neus op hun billen is mij van tijd tot tijd zeer welkom.

Ik ben blij met je weerbare reactie. Maar naar mijn smaak is een goed verhaal vertellen, dat je zelf mooi vindt en waarmee je je publiek enthousiast krijgt (en houdt) de reden waarom wij op het podium worden geduld.

En niet zoals Herman Brood deed, een shot zetten op het podium en tegen 14 of 15 jarige meisjes (die altijd vooraan staan) zeggen: Doe het ook maar, wat let je, wat kan het je verdommen.

Wij staan naar alle waarschijnlijkheid dichter bij elkaar, dan jij misschien vermoed. Dank voor je reactie.

Vriendelijke groet, Gus

guhlenn
26 september 2011, 13:51
Met inlevingsvermogen is het prima voor te stellen hoe een bijstandsmoeder zich moet voelen, ook zonder dat ik bijstandsmoeder ben.

Beste Gus,

Ik heb deelgenomen aan het persoonlijker geluid draadje, dus ken je positie, dat maakte dat ik me er nog meer over verbaasde. Begrijp me overigens niet verkeerd, normaal gesproken zou ik minder geneigd zijn om op je soort uitspraak te reageren, maar ik was erg benieuwd naar je gedachtegang, die je hier altijd uitvoerig neerzet. Dat kan ik waarderen :).

Wat betreft bovenstaande quote betwijfel ik sterk of dat wel waar is. Sterker nog, ik denk dat het niet waar is. Wat jij je kan voorstellen is de selectie aan beelden en verhalen die je aangeboden hebt gekregen en daar baseer je je dan op. Als die verhalen uit eerste hand komen, heb je waarschijnlijk gelijk dat je je kan inleven (en zelfs dan twijfel ik), maar al te vaak worden meningen gevormd op meningen die worden gevormd op interpretaties van het nieuws van de buurvrouw gecombineerd met wat gister op het nieuws was.

Daarbij vraag ik me overigens ook af hoe een artiest geen kopie van zichzelf word. Of zijn goede artiesten eigenlijk goede acteurs? Dan zou je uitspraak wel eens veel juister kunnen zijn dan me lief is. Of doen goede acteurs eerst ervaring op om vervolgens iets na te spelen? Je merkt, ik denk hardop. Zou het leuk vinden als je erop zou willen gaan. :)

sjoerd5
27 september 2011, 19:05
Hi


Een persoon die op 17 of 18 jarige leeftijd die invoelendheid heeft als Johnny Cash is zwaar aan de dope of een betere toneelspeler dan zanger.



Het origineel is nog veel erger.
Dat is gewoon depressie opwekkend, die hele plaat trouwens.

Han S
27 september 2011, 19:21
Het is een moeilijke discussie, je kunt je wel voorstellen hoe een bijstandmoeder zich voelt? Ik denk dat je erg je best kunt doen om je dat voor te stellen en een eind kan komen, maar hoe het echt voelt zul je moeten ervaren.

Ik heb het voorrecht gehad om een aantal malen mee te mogen maken als alles op zijn plek viel en er 'magic' plaatsvond, zoals ze dat noemen.

Dat gebeurt maar heel zelden, maar als het gebeurt dan voel je dat ook heel goed. Een bassist van een groot orkest zei dat eens mooi tijdens een TV uitzending, iets als: heel af en toe voel je dat alles klopt en dan lijkt het hele orkest boven het podium te zweven. Het is een buitengewoon fantastisch gevoel dat je maar heel zelden meemaakt, maar daar doe je het voor.

Het is niet uit te leggen hoe dat werkt, maar je hoeft het ook niet uit te leggen. Iemand die het niet begrijpt zal het ook nooit gaan begrijpen en veel muzikanten weten precies waar ik het over heb.

Bibi gaat dat nog allemaal meemaken, er komt zo'n moment dat je voelt dat het helemaal klopt en dat gevoel is onbetaalbaar. Muzikanten zijn zowel zenders als ontvangers en als alles goed op elkaar staat afgesteld (geestelijk) dan gaat dat regelmatig gebeuren een een gevoel van euforie zal je deel zijn.

Geniet daarvan want het is het lekkerste dat bestaat.

Triggy
27 september 2011, 20:52
+1 met als aanvulling dat zich dat niet alleen voordoet bij muzikanten.
Gebeurt ook in (team)sport en zelfs in werk dat mensen in een flow komen waardoor alles op zijn plaatsvalt en er excellente dingen kunnen gebeuren.
Dan sneuvelen er records en/of hebben mensen een onvergetelijke ervaring.
Overigens weer meer on-topic.
Net zo even Bibi (Sacrifice van Anouk) horen zingen, wat mij betreft de beste performance ooit.

http://www.rtvm.nl/live2.html

Straks zingt ze nog wat.....

Mitch
27 september 2011, 21:45
Wat mij betreft een uitstekend voorbeeld van zo'n moment.
Moet je wel moet goeie speakers horen, anders is het zonde.


http://www.youtube.com/watch?v=1dFLRehVDN4

Duhsjaak
28 september 2011, 04:43
Hi
Heb kennelijk onvoldoende duidelijk gemaakt wat ik bedoel. Dat het een moeilijke discussie is, is geen reden om hem uit de weg te gaan.
Al was het maar omdat ik het thema serieus neem.

OK. Volgende uitgangspunt diende als plaats van vertrek:
Dingen als symbiose, momenten van magie zijn mooi, maar gaan uit van wat de musicus ervan ervaart. Of, inderdaad Triggy, sportlui.

Voor een goed verhaal is een goed verhaal nodig, een verteller en iemand die luistert.
En dat laatste daar ging het mij om.

Voorbeeld.
Annie Schmidt had een bloedhekel aan 'de slangenkuil'. Daarmee bedoelde ze Willem Sonneveld. Hij presteerde het om te wachten tot Jaques van Tol het heel krap had en dan kocht hij een liedje voor veel te weinig. Denk aan 60 of 70 gulden. Dan zette hij zijn naam eronder en deed vervolgens alsof hij het zelf had geschreven. Jaques was chantabel want ex-NSB en de Pa van Tol Hanse (Big City). Daar bij kwam dat hij (Jaques) fantastische liedjes schreef.

Of Willem ook ooit zelf liedjes heeft geschreven is mij niet bekend. Verder zong hij vertaalde Franse liedjes, wat hem de sneer 'Vertaalde liedertjes zijn zo fijn' uit andere hoeken van het NL cabaret heeft opgeleverd (Gerard Cox in zijn goede tijden).

Dat het een etterbak eerste klas is geweest, staat voor mij als een paal boven water. EN volledig onbetrouwbaar alles zo draaide dat het hem goed van pas kwam? Ook. Ik geloof oprecht in de kritiek van Annie.

Neemt niet weg dat Willem opkwam, zijn verhaal vertelde en dat zo verdomd goed deed, dat je hem geloofde. En of ie het liedje had vertaald, gejat, gekocht, maakte allemaal weinig uit als je als publiek luisterde.

Hij gaf een geloofwaardig interpretatie van het verhaal.

Dusty Springfield is wat mij betreft nog altijd een boegbeeld van alles dat uit de UK komt/kwam, en zong. Zeker in haar disco tijd een paar baggerplaten gemaakt, maar die vallen gelukkig in het niet bij de pracht dingen die zijn ervoor en ook erna nog heeft gedaan.

Bijna niets ervan is door haar zelf geschreven. Eigenlijk hebben zij en Alan Price (Animals) mij op Randy Newman opmerkzaam gemaakt.

De dame kon bijzonder sofisticated overkomen, maar, zeker toen ze jong was, was het een beest. Het heeft haar kortstondig een ban opgeleverd nadat ze met haar duet partner van bil ging en een piano min of meer spontaan van het podium af de zaal in verdween.

En luister naar 'Your hurtin' kinda love' van haar eerste LP (?). Amper twintig en toen al die dramatische muziekjes en de belofte in haar stem dat het allemaal nog maar het begin was.

Zeer overtuigende verhalen vertelde deze dame. Noem je dat 'een liedje je eigen stempel meegeven'? Noem je dat podium presence?

Ik noem het geniaal.

- Heeft iemand ooit gezegd tegen haar dat You don't have to say you love me grenst aan over the top Italiaanse drama muziek? En dat ze er beter af kon blijven omdat ze nog wat jong was? Geloof ik eerlijk gezegd geen mieter van.
- Heeft ze er een fabelachtige draai aan gegeven? Reken maar. Ik ken iedere seconde van die plaat.
- Heeft ze haar koers met name door anderen laten uitstippelen? Nee, de dame was zich behoorlijk bewust van haar kwaliteiten en al heel snel had zij zelf een doorslaggevende stemn in wat zij opnam. Zonder de credits te krijgen als producer die haar toekwamen.
- Als iemand haar had gezegd dat een ex junk het had gezongen vlak voordat ie dood ging, waren (zonder dat ik haar gekend heb - was het maar waar) haar wenkbrauwen tot in haar haargrens omhooggeschoten en had ze gezegd 'nou èn'?

Ik vind het een beetje een NL reactie om alles van Cash (of wie dan ook) met terugwerkende kracht heilig te verklaren. Hij was zelf een van de eerste om It ain't me babe van Dylan te coveren. En echt niet al te best. Denk maar niet dat hij zich heeft afgevraagd of dat wel gepast zou zijn.
Hij heeft wel eens wat beters opgenomen, maar wel laten zien dat establishment artiesten ook Dylan konden coveren en daarmee de weg geplaveid voor ieder ander om dat ook te doen.

Een lang stuk....., maar het is een lastig te pakken onderwerp.
Tuurlijk is magie prachtig, maar dat was niet het uitgangspunt van mijn stuk. Als het publiek een persoon ziet en ze blijven staan of zitten om te luisteren, dan heeft die artiest kennelijk iets te melden. Dan is de muziek niet zo maar verkoop bevorderende bagger voor een buurt super of voor in een lift, dan komt er een boodschap over.

Uitgerekend met Johnny Cash heb ik een van de missers gemaakt, die ik nog steeds onbegrijperlijk vind, maar 17 of 77, het zou mij er niet van weerhouden een liedje te coveren, dat Johnny ook heeft gecoverd.

Het gaat om wat het publiek ervan mee krijgt. En als je je verhaal overtuigend voor het voetlicht brengt en je publiek blijft luisteren, dan is dat geen heiligschennis. Dat ben je als vakman of vakvrouw goed bezig. Dan gebeurt er 'iets' waardoor men zijn oren spitst. Dan klopt het verhaal, dan doet de verhalenverteller het goed en de luisteraar blijft geboeid luisteren.
Is het echte emotie? Is het emotie die erin is gelegd? Who cares? Als die drie componenten (stukjes) op hun plaats vallen heb je het recht op dat podium. En het publiek is betrekkelijk genadeloos. Je moet je recht op een plaats op een podium echt verdienen. Het publiek kiest met haar voeten: Al is de emotie nog zo ontroerend echt, als men het niks vindt loopt men weg.

En dat het publiek bij Bibi blijft luisteren en geboeid is, staat vast.
Kijk eens naar de teller? Dàgen geleden de 1000 views al gepasseerd.

Als (mede) oprichter van Paradiso zeg ik: Goed gedaan!!! Paradiso zit echt heel behoorlijk vol met 1000 man. Heiligschennis of niet. Compliment aan het adres van TS/Bibi. Heeeeeeeeeel groot compliment. Want aantallen op zich overtuigen mij niet maar vrienden, zonder publiek kun je wel inpakken.

Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
28 september 2011, 10:19
@ Triggy;

Dankje! Je kan 'm hier nog eens beluisteren:

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11088907&q=hi&newref=1

Ohja, en bedank Erwina nog even voor haar komst.. Vond ik echt heel aardig :)

@ Gus;

Wat is een TS..?

---

Ik heb Hurt gisteren live gezongen op Radio Moerdijk FM..
Was een hele bijzondere ervaring!

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=11088908&q=hi&newref=1

bass blom
28 september 2011, 10:24
Oops, looks like we can't find that page!

Did you try to access a private track, but were not logged in? Log In or Sign Up
Maybe the track or user has been removed

BibixMusic
28 september 2011, 10:32
Oops, looks like we can't find that page!

Did you try to access a private track, but were not logged in? Log In or Sign Up
Maybe the track or user has been removed

Er stond er eentje op private ja.. Sorry!
Volgens mij is het nu goed..?
Laat maar weten.

TimoSomers
28 september 2011, 11:01
@ Triggy;

Dankje! Je kan 'm hier nog eens beluisteren:

http://soundcloud.com/bijoubibi/sacrifice

Ohja, en bedank Erwina nog even voor haar komst.. Vond ik echt heel aardig :)

@ Gus;

Wat is een TS..?

---

Ik heb Hurt gisteren live gezongen op Radio Moerdijk FM..
Was een hele bijzondere ervaring!

http://soundcloud.com/bijoubibi/hurt-19

TopicStarter

Of TimoSomers natuurlijk :D.

BibixMusic
28 september 2011, 12:42
Songs staan nu op Soundclick.. Soundcloud wil niet meewerken geloof ik.

Timo. Nee.

guhlenn
28 september 2011, 13:51
Hi
Is het echte emotie? Is het emotie die erin is gelegd? Who cares? Als die drie componenten (stukjes) op hun plaats vallen heb je het recht op dat podium. En het publiek is betrekkelijk genadeloos. Je moet je recht op een plaats op een podium echt verdienen. Het publiek kiest met haar voeten: Al is de emotie nog zo ontroerend echt, als men het niks vindt loopt men weg.

I care :). Het publiek, waar jij volgens mij wat al te veel waarde aan toekent, is gewoon bezig met het vullen van een zondag middag (?) en blijft kijken. Dat heeft weinig met kwaliteit te maken en veel meer met andere dingen. Je redenatie is natuurlijk volledig waar vanuit het oogpunt dat de winnaar per definitie gelijk heeft. En dit gaat ook niet over Bibi he, even voor de duidelijkheid. Dit gaat over de interpretatie dat als het publiek het slikt het geslaagd is.

Han S
28 september 2011, 14:34
Het publiek: een groot deel van het publiek is nauwelijks geïnteresseerd in kwaliteit en wat dat betreft is het 'parels voor de zwijnen'. Maar dat kleine deel dat wel oprecht voor de muziek gaat, daar doe je het voor en de rest doet er niet toe. Daar heeft Glenn wel gelijk in, ik heb geweldige bands zien spelen voor een publiek dat alleen kwam om te zuipen en te schreeuwen.

Ik had een zangeres ontdekt, aan een contract geholpen en zij trad op in het voorprogramma van The Scene, helemaal alleen achter de piano. Mensen stonden voor het podium geboeid te kijken en te luisteren en een buitenlander zei tegen me 'she's magnificent'. Ik vroeg de man om dat toch vooral aan haar zelf te vertellen.

Kwaliteit: ik had een discussie op een ander forum over geluidskwaliteit en iemand postte een opname van een bigband. Dat had de derde prijs gewonnen op een of andere toestand in Hongkong. Maar wat ik hoorde was een opname zonder balans, trompetten veel te hard, saxofoont te zacht en je kon gewoon horen dat het in de zeer matig klinkende kantine van de tennisvereniging was opgenomen met rondomgevoelige microfoons.

Dus dat soort prijzen trek ik me ook niks meer van aan.

Over Bibi: het werk van Johnny Cash heeft me nooit geboeid, ik vond het een stoer mannetje maar eigenlijk vond ik er geen flikker aan. Tot ik hem op het eind van zijn leven 'Hurt' zag doen en dat heeft me volledig gevloerd, ik was er kapot van.

Ik heb nog niemand Hurt zien doen die in de buurt kwam van wat John Cash deed en dat hoeft ook niet, maar als ik Sanne het zie doen dan denk ik: waarom doe je dit?

Bibi is de enige die mij tot nu toe heeft kunnen pakken met dit nummer. Het origineel van NIN is ook prachtig, maar op een totaal andere manier. Bibi gaat net als Sanne voor de Cash manier van brengen en Bibi laat Sanne ver achter zich en dat vind ik een hele prestatie.

Het is natuurlijk een mening, dus zie mijn gelul niet als feit.

Duhsjaak
28 september 2011, 14:41
Hi
Kort stukje deze keer.
@ Bibi
Ik hoop echt dat je het met mij eens bent dat deze versie minder strak en dus lekkerder klinkt dan de andere. En ik denk van wel.
Ook een heel goede rol voor de gitarist (en sorry vriend, je naam ben ik effe kwijt). Heerlijk basic geluid om ontspannen overheen te zingen.

Wat zou ik niet geven om zo'n radio opname op mijn 17e te hebben gemaakt. Punten voor verbetering zijn relatief klein en daarover hebben wij het gehad. Qua lef en kwetsbaarheid: Een grootse uitvoering. Een Prachtverhaal.

@ Guhlenn
Je bent een errug scherp mannetje. Ik mag dat bijzonder graag. Ooit komen wij elkaar tegen en dan vertel ik je nog wel eens in alle rust wat deze discussie heeft getriggerd. Maar nee, het gaat inderdaad maar ten dele over Bibi. En ik kan alleen maar hopen dat zij daar weer hoop uit heeft geput, want de voorbereiding voor de vorige 'show' was flawed. Erg gespannen en emotioneel.

Als je iemand een spiegel voorhoudt, doe je (ik, in dit geval) er goed aan die spiegel telkens iets anders te houden. Dan zie je niet telkens hetzelfde en zet het aan tot nadenken over je volgende stap.

Zowel pleidooi als deze stellingname is puur autobiografisch. Dit in tegenstelling tot mijn liedjes. Ik schrijf iedere dag een liedje. Als ik dat allemaal puur persoonlijk moet meemaken, ben ik binnen een half jaar rijp voor gedwongen opname. Enige afstand is soms ook zelfbescherming.

Puur autobiografisch houdt dus voor mij in, dat ik al lang niet meer op een podium klim. Ik geloof nog steeds dat daar een reden voor moet zijn en dat die plaats verdiend moet worden. Ik had niet langer zin in de wispelturigheid van het publiek. Dus ik geniet ervan om er gewoon mee bezig te zijn.

Vriendelijke groet, Gus

-Martijn-
28 september 2011, 15:26
Ook een heel goede rol voor de gitarist (en sorry vriend, je naam ben ik effe kwijt). Heerlijk basic geluid om ontspannen overheen te zingen.

Dankje! De naam is Martijn. ;)

Duhsjaak
28 september 2011, 16:29
Hi
@ Martijn
Bibi had wel je naam genoemd, maar ik heb een leerhandicapje. Het gevolg daarvan is dat ik echt een giga probleem heb met namen.
Maar goed: Het is lang niet zo makkelijk om een goede begeleiding te maken. En dat is wat je hebt gedaan. Puur in dienst van het lied.

Meer had het lied niet nodig, naar mijn smaak. Top werk!!!
Vriendelijkeg roet, Gus

guhlenn
29 september 2011, 08:17
Je bent een errug scherp mannetje. Ik mag dat bijzonder graag. Ooit komen wij elkaar tegen en dan vertel ik je nog wel eens in alle rust wat deze discussie heeft getriggerd.

Zowel pleidooi als deze stellingname is puur autobiografisch. Dit in tegenstelling tot mijn liedjes. Ik schrijf iedere dag een liedje. Als ik dat allemaal puur persoonlijk moet meemaken, ben ik binnen een half jaar rijp voor gedwongen opname. Enige afstand is soms ook zelfbescherming.


Ha Gus,

Eh, dank je, zoals ze zeggen is je kracht ook je grootste zwakte. Ik deed mijn best niet uit de bocht te vliegen. Iets met de aard van het beestje. Etc. Zou het een erg leuke discussie vinden, maar ja, hoe gaan we elkaar herkennen he? :)

Wat betreft de tweede alinea, misschien zit daar ook wel mijn bewondering in. Dat mensen continu de rand opzoeken, waarbij er een gerede kans is eraf te vallen. Dat fascineert mij. En dat zegt natuurlijk ook nogal wat over mijzelf. Misschien is het ook wel een laffe variant van beleving, dat soort muziek luisteren, zoals een horror film de meest veilige variant van angst is.

Maar goed, over de muzikant: Een echt goede acteur voelt ook echt de emoties, speelt ze niet alleen. Althans, dat vermoed ik. Ik heb me er wel eens in verdiept en er zijn aanwijzingen dat dat ook echt zo is. Al kan je je natuurlijk afvragen of dat altijd kan, als je dag in dag uit Hurt moet spelen lijkt me dat behoorlijk slopend. Misschien dat het laatste concert van NIN dat ik heb bijgewoond daarom zo tegenviel.

Duhsjaak
30 september 2011, 16:19
Ha Gus,

Eh, dank je, zoals ze zeggen is je kracht ook je grootste zwakte.

Die geldt zeker ook voor mij. Niets menselijks is ons vreemd.


Maar goed, over de muzikant: Een echt goede acteur voelt ook echt de emoties, speelt ze niet alleen. Althans, dat vermoed ik. Ik heb me er wel eens in verdiept en er zijn aanwijzingen dat dat ook echt zo is. Al kan je je natuurlijk afvragen of dat altijd kan, als je dag in dag uit Hurt moet spelen lijkt me dat behoorlijk slopend. Misschien dat het laatste concert van NIN dat ik heb bijgewoond daarom zo tegenviel.

Hi
Hier heb je denk ik de essentie van mijn bedoeling te pakken. In de huid van een ander kruipen is naar mijn smaak een oprechte zaak.

Dat wil nog niet zeggen dat je dat dan ook allemaal zelf meegemaakt moet hebben! Het wil alleen zeggen dat je een oprechte poging doet om te snappen wat het karakter dat je uitbeeldt heeft doorgemaakt.

En bezien vanaf dit uitgangspunt, is het geen heiligschennis als je dat met een liedje doet, dat is gecovered door Johnny Cash.

Dan kan het resultaat dik tegenvallen. Maar een serieuze poging is verdomd veel waard.
En dan kun je het rersultaat niet tevoren afkeuren. Daarvoor moet het eerst zijn geprobeerd.

Helmert Woudenberg (super ethische joodse toneelspeler) gaat 4 oktober 2011 in Griffioen (grens Amsterdam en Amstelveen) een monoloog doen over Hitler. Kruipt dus in de huid van Hitler.

Moet ik daarvan tevoren schreeuwen dat dat niet kan. Of moet ik hem zijn gang laten gaan en als het niks is mijn schouders optrekken?

Ik heb hem al vaak zien optreden. Over de rand op zoeken gesproken. Ik heb werkelijk geen idee wat het worden gaat, maar ben wel super benieuwd. Als deze vent spreekt, is de zaal muisstil. Over podiumpersoonlijkheid gesproken.

Dat idee stond mij voor ogen bij Bibi's Hurt. Een goede bedoeling maakt niet alles goed. Maar als iemand met de beste bedoeling ergens aan begint, moet je hem/haar in ieder geval een kans gunnen. EN plezier hebben als het lukt.

Helemaal met je eens: Lef is more!!! Dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Gus

bass blom
30 september 2011, 16:21
bibi, heb jij soms een zusje, elena.. verstopt in rusland ergens? :seriousf:

BibixMusic
30 september 2011, 17:31
bibi, heb jij soms een zusje, elena.. verstopt in rusland ergens? :seriousf:

als je daarmee wil zeggen dat ik op 'jouw elena' lijk, dan ga ik nu mijn haar zwart verven :stop:

Duhsjaak
30 september 2011, 17:31
bibi, heb jij soms een zusje, elena.. verstopt in rusland ergens? :seriousf:

Hi
@Bass
Tja, dat waren de onderdelen die over waren!

Verdraaid, waar zijn nou mijn smilies?????????

Vriendelijke groet, Gus

bass blom
30 september 2011, 17:36
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/rofl.gif

Tunes
3 oktober 2011, 20:05
Ik snap de ophef niet helemaal (en dat emotie geleuter al helemaal niet) gewoon een meid die er goed uitziet en prima kan zingen, niet meer en niet minder.
In mij oren (en die zij niet best) niet een heel bijzondere stem, maar wel zuiver en goed.

En de emotie, ik zie hem niet en ik mis hem niet (laat dat over het algemeen maar aan de maker zelf over).

guhlenn
4 oktober 2011, 10:08
Ik snap de ophef niet helemaal (en dat emotie geleuter al helemaal niet) gewoon een meid die er goed uitziet en prima kan zingen, niet meer en niet minder.

Kom nog wel, geduld!

Tunes
4 oktober 2011, 11:13
Wat komt nog wel ?

Dat het meer wordt ?
Dat lijkt mij wel, maar laten we eerlijk wezen als dit topic over een redelijk goed zingende jongen/man ging stonden er niet half zoveel lovende posts.

guhlenn
5 oktober 2011, 14:17
Dat je het emotionele geleuter snapt. Dat vergt nogal wat, nl. Kan je niet in 1x verwachten van mensen :).

Tunes
5 oktober 2011, 15:12
Nee hoor, ik zoek niet zo veel achter muziek als veel mensen hier.
Vind het bovendien in dit geval heel sterk overdreven, zoals ik zei een voor het oog aardige meid die niet verkeerd zingt.
Ik zie totaal de emotie niet, maar mis die ook niet (wil nog niet zeggen dat ik het okee vind als iemand een beetje inspiratieloos staat te zingen).

En het wordt hier allemaal behoorlijk opgeblazen, deels omdat het een meid is (gitaarforum en meiden/vrouwen het blijft een vreemd iets zoals men dan hier reageert).

En als het nog moet komen heb ik niet eens zo veel tijd meer :seriousf:

Kim Wilson
5 oktober 2011, 16:23
Mwah, zonder emotie is Hurt eigenlijk maar een saai zeiknummer...

Tunes
5 oktober 2011, 19:32
Nou da's misschien het probleem met mij, ik vind het met emotie ook niet veel aan (althans als deze die hier gepost is zo vol emotie zit als sommigen hier doen veronderstellen).
Ik snap dus eigenlijk gewoon niet wat er aan is, tis niet mijn ding zullen we maar zeggen (alhoewel er best een paar uitzonderingen zijn).

Han S
5 oktober 2011, 19:36
Vertel dan eens van welke muziek je wel ondersteboven gaat, je kaak op de grond klettert of waarvan je heel stiekum moet huilen?

Tunes
5 oktober 2011, 20:01
Vertel dan eens van welke muziek je wel ondersteboven gaat, je kaak op de grond klettert of waarvan je heel stiekum moet huilen?

Helaas dat gebeurt dus eigenlijk gewoon niet, zoals ik zei ik heb dat niet dat gedoe met emotie.
En van een nummer huilen ? nope nooit gebeurt, ja 1 keer op een begrafenis, maar da's het meer het moment dan het nummer.

Ik muziek heel erg waarderen hoor en dat kan gaan van blues tot progressieve metal, blues waardeer ik dan meer vanwege de emotie/sfeer (maar zeker niet in die mate waarin jullie er over praten en metal meer vanwege de vaardigheden die het vraagt.
Ik geniet van Rush maar ook van Rory Gallagher, maar beide op een andere manier.
Maar het blijft voornamelijk bij genieten, zonder al te veel emotie (die zoek ik ook niet in muziek).

En als ik speel kan ik vooral genieten op momenten waarop alles samen valt, de band klopt een bepaalde flow, maar kippenvel momenten van emotie heb ik daar ook niet bij.

Han S
5 oktober 2011, 20:17
Dat is jammer want muziek is een van de manieren om heftige emoties over te brengen of op te wekken. Natuurlijk is er veel muziek die (met alle respect) aan de oppervlakte blijft.

Maar ik ken veel muziek die heel erg diep gaat en waar veel mensen behoorlijk emotioneel van worden. Klassieke muziek bijvoorbeeld, bepaalde opera aria's waarvan mensen in tranen uitbarsten.

Als je naar zo'n concert kijkt van Andre Rieu op het Vrijthof, dan zie je mensen een traantje wegpinken of innig met hun geliefde in de armen vreselijk staan te genieten. Niks mis mee.

Hurt: toen ik Johnny Cash dat voor de eerste keer zag doen was ik echt gevloerd. Ik kan het goed verstaan en hij maakt van die NIN nummer helemaal zijn eigen verhaal, met beelden uit zijn leven. Ik vond Johnny Cash gewoonlijk drie keer niks, maar met dit stuk op het einde van zijn leven had hij me flink te pakken.

Dat is dan een vrij heftige ervaring en als dan een meisje van 17 gaat aankondigen dat ze zo'n nummer gaat doen dan denk ik dat ze vrij hoog mikt en de lat misschien wel een stukje te hoog legt. Maar ook Bibi wist me flink te raken en daar gaat het bij mij om.

Als ik luister naar een stuk als 'The Gates of Delirium' van YES (bijna 22 minuten) dan zit ik op het einde in tranen en dat zou ik voor geen goud willen missen. Als muziek je zo kan raken dan vind ik dat je leven daar rijker van wordt.

Ik hoop dat je anders tegen muziek aan gaat kijken en eens de moeite neemt om er achter te komen wat de bedoeling is van veel muziek die enorm diep gaat. Misschien ga je prachtige ervaringen beleven want er is zo ontzettend veel muziek die meer dan de moeite waard is om er eens flink in te duiken.

Succes.

Tunes
5 oktober 2011, 20:31
Han je bedoelt het vast goed, maar serieus ik mis echt werkelijk helemaal niks.
Ik kan genieten van muziek, dat jouw manier niet mijn manier is doet daar niks aan af.

Han S
5 oktober 2011, 20:50
Maar je zei net dat je geen kippenvel momenten kent van muziek en dat vind ik opmerkelijk. Hoe word je dan geraakt? Of word je helemaal niet geraakt door muziek, of een prachtig gedicht bijvoorbeeld?

Tunes
5 oktober 2011, 21:27
Dat ik niet geraakt word zoals jij geraakt wordt is wat anders dan niet geraakt worden.

Enne nee sorry een gedicht is al helemaal niet aan mij besteed.

Han S
5 oktober 2011, 21:49
Jammer, ik zou het niet willen missen. Maar ieder zijn meug.

bass blom
5 oktober 2011, 22:20
band gaat opnemen..
techneut hangt in tranen over zijn mengtafel..
gaat dat goedkomen? :D

Han S
5 oktober 2011, 22:31
De technicus moet herkennen wat goed en wat niet goed is en daarbij hoort het brokken slikken als het echt goed gaat.

Als je die emotie niet hebt let je misschien op andere zaken, maar ik ga voor het gevoel.

Pepe
5 oktober 2011, 23:11
technicus en gevoel in 1 zin...

Don Capo
6 oktober 2011, 08:18
was het maar 1 zin en niet zeven pagina's....

Rinze
6 oktober 2011, 09:35
was het maar 1 zin en niet zeven pagina's....
:seriousf:

Han S
6 oktober 2011, 10:38
Het waren twee zinnen.

Tunes
6 oktober 2011, 12:11
nou volgens mij heb het juist geen zin ;)