PDA

View Full Version : Vraag over Oxford speakertje Fender Vibro Champ



DrHanz
16 september 2011, 08:45
Het 8 inch Oxford 8EV speakertje, zoals dat in SF Champjes en Vibro Champjes van eind '60er/begin '70er jaren zit (in die van mij is het een zilverkleurig ding met blauwe fender sticker erop), weet iemand of dat een ceramisch of alnico speakertje is? Google leverde mij het antwoord niet :(

nico verduin
16 september 2011, 09:45
Het 8 inch Oxford 8EV speakertje, zoals dat in SF Champjes en Vibro Champjes van eind '60er/begin '70er jaren zit (in die van mij is het een zilverkleurig ding met blauwe fender sticker erop), weet iemand of dat een ceramisch of alnico speakertje is? Google leverde mij het antwoord niet :(Keramisch. Alnico heeft vaak of een veel diepere magneet (o.a. Philips) of als een soort vierkant met een midden pijp. Ceramisch is meestal een platte ronde magneet tot zo'n 2-2.5 cm.

DrHanz
16 september 2011, 12:18
Hmm, ok, kwam net volgende tekst tegen die zegt dat het toch een Alnico is:

The Oxford 8ev has an Alnico plug magnet with a steel frame around the plug, folded over from the top to the bottom and open on the sides.

Zou dit kunnen kloppen?

Little Jay
16 september 2011, 13:34
Ziet de magneet er zo uit dan ("folded over from the top to the bottom and open on the sides") ?

http://www.amparchives.com/album/Fender/Parts/Speakers/1971%20Oxford%208EV%20Speaker%20Frame/thumbs/DSCF1472.JPG

http://www.amparchives.com/Amp%20Archives/Fender/Parts/Speakers/1971%20Oxford%208EV%20Speaker%20Frame/DSCF1470.JPG

Dit is volgens www.amparchive.com een 1971 Oxford 8EV Speaker en dat is inderdaad een alnico-magneet (zo hoeft een Alnico-magneet er overigens niet persé uit te zien, maar wel vaak)

nico verduin
16 september 2011, 13:44
Hmm, ok, kwam net volgende tekst tegen die zegt dat het toch een Alnico is:

The Oxford 8ev has an Alnico plug magnet with a steel frame around the plug, folded over from the top to the bottom and open on the sides.

Zou dit kunnen kloppen?De fot die ik had was slecht. Het is inderdaad een Alnico.

DrHanz
16 september 2011, 14:29
Inderdaad, dat is hem :) Goeie link trouwens, amparchive.

Bedankt!