PDA

View Full Version : Tips voor eerste versterker?



San19
15 september 2011, 18:08
Hallo!

Ik ben nog maar net begonnen met gitaar en heb een tweedehands Epiphone op de kop weten te tikken. Ik ben echter nog op zoek naar een goedkope versterker. Wie heeft er tips?

Buzzel
15 september 2011, 18:13
Wat is je budget? goedkoop is nogal relatief.

allochthomas
15 september 2011, 18:14
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148744-Je-zoekt-een-nieuwe-versterker-wat-nu
eerst maar even goed doorlezen :)

caliban
18 september 2011, 11:06
Hoe ik goedkoop interpreteer: onder de 150 euro. Roland cube lijkt me dan prima.

Buzzel
18 september 2011, 11:29
Hoe ik goedkoop interpreteer: onder de 150 euro. Roland cube lijkt me dan prima.

Dat is inderdaad een goeie oefen versterker!

Jasper.
18 september 2011, 11:53
Of een Vox :) Naar mijn bescheiden mening nog wat fijner dan een Cube.

kidrock
18 september 2011, 12:42
Ik zou zeggen pak een Fender Mustang. Een perfecte amp om mee te beginnen :rockon:

Speeddemon
18 september 2011, 14:03
Wat je ook doet, begin NIET aan versterkertjes met een 1x8" speaker, maar echt een maatje groter; dus Cube 30/30X/40X of Vox AD30VT.
Dit zijn versterkers die meerdere geluiden 'nadoen', zodat je best veelzijdig kan werken. Ik denk zelfs dat er veel mensen, die net begonnen met gitaarspelen zijn, ook mede door de tegenvallende klank-resultaten van de kleinste transistor versterkertjes, er mee ophouden. Men verwacht een bepaalde sound zoals Slash, Metallica, etc. en thuis klink je als een blikkerig, nasaal wespennest.
En alle wonderen van de wereld laten een 1x8" speaker nooit klinken als een 4x12" speakerkast.

Brum
18 september 2011, 14:31
Ah welnee, 1x8 is prima voor een beginner, hij moet toch nog alles leren. Een Roland Micro Cube is wat dat betreft een prima beginners versterker. Zit naar gelieve verschillende kanalen op en voordat de topicstarter net zo'n jankert wordt als de gemiddelde gitarist en de geluiden beu is, is ie al zeker een jaartje of twee verder. Bovendien kan ie niet zo hard, wat nu nog erg fijn is voor z'n omgeving.:D

Speeddemon
18 september 2011, 15:58
Ah welnee, 1x8 is prima voor een beginner, hij moet toch nog alles leren.
Couldn't disagree more. Ook beginners willen toch enigzins fatsoenlijk klinken, lijkt me. En waar praten we hier over? een prijsverschil van 50-70 euro? Weekendje afwassen in een restaurant en voila, je hebt ineens WEL een versterker met effecten (Cube 20XL), ipv de 15XL.

Idem voor de Vox series. Voor 150 euro heb je al iets leuks, en voor 100 euro of minder zit je echt naar prut te kijken, waar je te snel uitgroeit.
Ik ben zelf ondertussen al weer 18 jaar geleden begonnen, op een "The Animal" 15W beginners-amp. Die was ik na een jaar echt wel beu! De Fender Champ 110 (25W) die ik daarna kreeg voor m'n verjaardag, heb ik tenminste nog 3 jaar plezier van gehad (zelfs mee in een deathmetal bandje gespeeld, wel een metalzone ervoor natuurlijk :seriousf::rockon: ).
Als er in die tijd een Vox AD, Roland Cube, Fender Mustang of Peavey Vypyr had bestaan, was ik daar echt wel voor gegaan. (Die Line6 Spiders hebben het niet trouwens, wat mij betreft).

Brum
18 september 2011, 16:24
Die Line6 Spiders zijn inderdaad vreselijk. Ik kan me alleen wel voorstellen dat een beginner die wel al een beetje kan, er nog wel goed mee uit de voeten kan.

Zo'n Micro Cubeje valt je nog heel erg mee hoor. Ik gebruik er nog wel 's eentje voor thuis in een luie bui.:)

lefthandstrat
18 september 2011, 16:54
Hallo!

Ik ben nog maar net begonnen met gitaar en heb een tweedehands Epiphone op de kop weten te tikken. Ik ben echter nog op zoek naar een goedkope versterker. Wie heeft er tips?

Je hebt PM

Gerth
19 september 2011, 13:08
Als het écht draagbaar én een echte vintage-sound mag zijn is een Bugeraatje met buis in de pre-amp niet te versmaden... ;);)

the sure thing
19 september 2011, 14:13
+1 voor de Roland cube reeks. Leuke geinige ampies! Ik zou willen dat ze die 25 jaar geleden hadden toen ik begon met speulen.

Rembull1980
19 september 2011, 14:39
Ik zou voor een Fender Mustang gaan of die kleine Vox. Erg leuk voor het begin!

caliban
19 september 2011, 16:50
8 inch speaker is zoals eerder aangehaald wat aan de kleine kant, hoewel ik het bij een cube minder vind opvallen dan bij veel andere versterkers.

The Running Man
22 september 2011, 12:25
Cube 30 en anders een tweedehands VS8040
VS8040 heeft alleen reverb en drive als extraas maar is best lekkere beginnersamp
Klinken net effe wat "groter" en ben je minder snel zat
Vooral die cube ben je zo weer kwijt als je over een paar jaar weer wat anders wilt

San19
22 september 2011, 12:44
Bedankt voor jullie tips!

Op aanraden van een vriend heb ik een Dimavery GA-40R gekocht via een internetsite (www.redcoon.nl). Ik weet dat jullie een 8" aan de kleine kant vinden, maar hij zei dat het voor voorlopig wel voldoende was. En het kostte maar 87 euro. (Ik zit heel, heeeel krap op dit moment, dus dat was wel een aantrekkelijke prijs.) Ik ben benieuwd hoe het me gaat bevallen. En ik ben nog een echte beginnende beginner. Tot een paar weken geleden nog nooit een gitaar aangeraakt. :soinnocent: Dus als het echt goed gaat, ga ik over een tijdje sowieso voor beter spul

Heel erg bedankt voor jullie tips!

allochthomas
22 september 2011, 12:50
IMO had je beter 2dehands een roland cube kunnen scoren, daar ga je veel langer plezier mee hebben en ze kosten net zo veel of iets meer.