PDA

View Full Version : Electronica....Welke draden?



feegflor
15 september 2011, 17:16
Mijn bouwpakket is nou klaar met lakken en voordat ik straks met de electronica begin wil ik graag weten of het nog uitmaakt wat voor een draad je gebruikt. Ik ben van plan om oude luidsprekerkabel te gaan gebruiken kan dit?

Gearjunkie
15 september 2011, 19:04
Da's wel heel erg dik nietwaar?

feegflor
15 september 2011, 19:36
Het is niet dik was volgens mij redelijk dun. Mijn oom heeft het destijds gebruikt voor zijn installatie in zijn auto.

espike
15 september 2011, 20:59
oh je kan t wel gebruiken, maar.. t grote probleem bij gitaren is meestal de interferentie van andere signalen.
Zeg maar het geluid over je koptelefoon/pc speakers als je mobieltje iets wil gaan doen.
Gitaren hebben daar nog veel meer last van omdat t signaal van een element heel zwak is.
Nou weet ik neit wat voor gitaar je bouwt, humbuckers hebben er bijv. minder last van, dan single coils, maar als je ooit wil optreden met die gitaar, dan kan je beter voor ongeveer 1 a 2 euro per meter, afgeschermd draad nemen.
Aan de andere kant, als dit je eerste project is: je kan ook nog ooit eens de bedrading vervangen indien nodig, maar zoek wel even alu tape om alles te shielden (is ook verf voor, maar die is best duur)

fastfolkert
15 september 2011, 22:49
Mijn bouwpakket is nou klaar met lakken en voordat ik straks met de electronica begin wil ik graag weten of het nog uitmaakt wat voor een draad je gebruikt. Ik ben van plan om oude luidsprekerkabel te gaan gebruiken kan dit?

Ja, dat maakt zeer zeker uit. Zoals verderop al gezegd: afgeschermde draad gebruiken met de afscherming (mantel, dat blanke deel) aansluiten op de potmeter-huisjes en de mantel (ring) van je uitgangsconnector. En evt aan de shielding van de ruimte waar je je potmeters in hebt. Op www zijn voorbeelden van schema's te vinden.

YMMV

feegflor
15 september 2011, 23:28
Het is een ES335 model met humbuckers dus ik heb het het liefst in een keer goed. Is dat draad gewoon te krijgen bij bijv. de gamma of moet je naar een speciaalzaak? En dat alu tape moet dat om de draadjes dan?

oigun
15 september 2011, 23:57
Nee geen alutape in een es. gebruik shielded wire, verkrijbaar bij guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=braided-shield-wire-1m&action=article&group_id=10000006&aid=3057&lang=NL)
Ze hebben ook 4 aderig, misschien wel zo handig verbind de afscherming met aarde (ring van de output.)

feegflor
21 september 2011, 22:14
Nee geen alutape in een es. gebruik shielded wire, verkrijbaar bij guitarsupplies (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=braided-shield-wire-1m&action=article&group_id=10000006&aid=3057&lang=NL)
Ze hebben ook 4 aderig, misschien wel zo handig verbind de afscherming met aarde (ring van de output.)


ik heb nou vandaag dat shielded wire binnen gekregen maar kan ik dat met omhulsel en al solderen of moet ik het middelste draadje op een bepaalde manier te voorschijn halen?

Plant
22 september 2011, 19:00
ik heb nou vandaag dat shielded wire binnen gekregen maar kan ik dat met omhulsel en al solderen of moet ik het middelste draadje op een bepaalde manier te voorschijn halen?

Ik krijg de indruk dat je niet weet wat afgeschermde kabel is en wat het doet. Dat middelste draadje is je signaaldraad. De koperdraadjes die daar omheen zitten (mantel) is de signaalmassa en omdat deze om de signaaldraad zit heeft deze meteen een storing-onderdrukkende werking.

Voorzichtig de buitenisolatie een stukje wegsnijden (strippen) zodat die manteldraadjes heel blijven. Deze haal je naar opzij en twist ze bij elkaar. Dat word je massaverbinding. Dan heb je de binnendraad met isolatie. Van die isolatie haal je een korter stukje weg zodat je daar een klein tipje van bloot hebt. Die soldeer je aan je signaal.

Niet te lang of te heet solderen, want dan smelt die tussen-isolatie en zit alles mogelijk elektrisch aan elkaar en werkt er niks.

Ace 1.15.19
20 november 2011, 17:14
...maar zoek wel even alu tape om alles te shielden (is ook verf voor, maar die is best duur)
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Ik heb er al vaak naar gezocht.

aaronstonebeat
20 november 2011, 20:49
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Ik heb er al vaak naar gezocht.

Ik heb ooit een rol Tesa alutape bij een bouwmarkt gekocht; gamma of praxis, ik weet niet meer welke van de twee.

Ace 1.15.19
20 november 2011, 21:55
Sorry ik bedoelde eigenlijk de verf. Ik heb ooit koper tape gekocht bij Vox Humana, maar dat is een werk van niks.

aaronstonebeat
20 november 2011, 22:00
Oh.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=shielding-lak&action=article&group_id=10000009&aid=412&lang=NL