PDA

View Full Version : Sequencers on stage: WAT HEB IK NODIG?



Dweezman
15 september 2011, 16:30
Howdy,

In mijn nieuwe band wil ik onze live-sound nog beter neer zetten.
Maar: welke apparatuur heb ik nodig?

We zoeken een roadproof-easy to use ding, waarmee:

-de drummer een clicktrack (en controle) krijgt
-een stereo signaal met extra synths/percusie/productioneel spul richting PA (kan in 1 gebouncede stereo track?)
-?

Ik reken op uw wijsheid!
groet,
Derek

bass blom
15 september 2011, 16:38
ik lift mee, ik wil ook al tijden iets van gekke geluidjes met de voet mee kunnen trappen.
heb een macbookje daarvoor beschikbaar :D

Arvoitus
15 september 2011, 17:38
Hoe wil je de clicktrack voor de drummer hebben? Koptelefoon of via een monitor?

De beste oplossing naar mijn mening:
Een mp3-speler/ipod pakken, je pakt een stereo track waarvan de linkerkant een clicktrack is en de rechterkant je backingtrack. Nadeel is wel dat je backingtrack mono is (maar aan de ene kant, is dat nu echt zo belangrijk? Gaat je publiek het merken dat je backingtrack niet stereo is? Is het de moeite waard om extra apparatuur aan te schaffen voor dat ene extra spoortje).
Voordeel is dat dit een enorm goedkope oplossing is en backups zijn zeer makkelijk te maken (mp3 speler kapot -> pak iemand zijn telefoon/laptop/etc).

Anders gewoon een interface pakken met twee stereo uitgangen, aansluiten op je laptop en dan protools/cubase/reaper gebruiken. Nadeel: duurder, veel meer om mee te nemen, veel meer wat kapot/fout kan gaan, iets lastiger om te bedienen, etc. Voordeel: stereo.

Dweezman
15 september 2011, 21:54
kopfoon is wel het makkelijkst, I guess. Die ipod-optie is niet slecht, idd.

Iemand daar ook ervaring mee?

@Arvoitus: betekent dat ook dat de drummer op zijn hoofd links de click heeft, rechts de backingtrack, of split je het signaal direct uit de iPod, links/rechts?

Liquid_Metal
16 september 2011, 08:57
Je wilt toch niet dat de drummer tijdens optredens naast zijn monitor ook nog een koptelefoon opheeft? Lijkt mij dat je het signaal via de PA naar zijn monitor kan sturen. Iig de clicktrack en waarschijnlijk zijn de soundsamples ook nodig als houvast.

peter_heijnen
16 september 2011, 09:21
Sequencing is en blijft problematisch. Ik heb ermee getourd met zogenaamde 'speciaal ervoor ontworpen' setups maar geen enkele tour is tot het eind goed gegaan, 'speciaal ervoor ontworpen' betekent dus 'veel te veel betaald'. De stress als het fout gaat gaat gepaard met verschrikkelijk veel gezeik.

Ik zou dus ook voor audio gaan ipv sequencing en dan niet met een ipod maar met zo'n klein meersporending. Hou je naast de click een stereo backing.

showband
16 september 2011, 09:28
als eens eerder gezegd.

de degelijkste methode live is:

koop een goede SD-kaartspeler. (zoom oid) en een MP3 speler als backup.

Neem thuis je sequences in .wav op

Zet op het linkerkanaal je clicktrack. Op het rechter audiokanaal de audio die in de zaal hoorbaar moet zijn.

En koop 2x een DI box.

Zet de click op je monitor en lever de audio naar de PA aan.
En klaar.

betrouwbaar,
goedkoop.
portable
eenvoudig te bedienen
alles wat je wil

als je band eenmaal zo ver is dat dit niet meer goed genoeg is....
dan heb je een technicus die een nieuwe setup voor je kan maken.

Dweezman
16 september 2011, 09:48
Die SD-speler is dus een iPod-achtig ding?
Die 2x DI, waar gebruik je die precies voor?

bass blom
16 september 2011, 09:51
http://www.rjshop.nl/sd-usb-speler/nl/page/595/

zo iets.
daar twee DI's bij te hangen lijkt mij wat overdone, ze hebben line out mag je aannemen, dat vreet elke mixer toch wel?

skanky
16 september 2011, 10:05
Nee, fatsoenlijke mixers hebben geen line ingangen. Die hebben alleen mic ingangen met een -20db pad-knop voor line levels. Je hebt wel alsnog een DI nodig om de impendantie naar mic niveau terug te brengen.

Dweezman
16 september 2011, 11:24
@bass blom Deze machines spelen toch ook 'gewoon' 1 platte track af? Dus hetzelfde als een iPod? Wat is het voordeel van zo'n duurder apparaat? (want dat zal er vast zijn)

bass blom
16 september 2011, 11:27
nou neem als eerste voorbeeld de 3,5 mm uitgang van een doorsnee mp3 speler.
hoe snel is die verrot?
heewl snel.
en bovendien is dat meestal niet een line signaal maar headphone.. iets teveel weer meestal voor je mixer.

showband
16 september 2011, 11:29
Die SD-speler is dus een iPod-achtig ding?

Ja, maar dan van goede kwaliteit.
die uitwisselbare files gebruikt met de rest van de wereld
universeel
degelijk

en voor veel minder geld

(wat hebben mensen toch met apple??)

handige versie (waar je ook meer plezier van kan hebben):
http://www.zoom.co.jp/products/h4n

of goedkoper
http://www.zoom.co.jp/products/h1


Die 2x DI, waar gebruik je die precies voor?
Die 2 DI's zorgen ervoor dat je signaal altijd probleemloos op de geluidsinstallatie aangesloten zal kunnen worden.

Die 3 tientjes zijn dus SOMS niet nodig. Maar wel het verschil tussen "altijd goed" en "russisch roulette met je optreden"

gewoon dit is voorlopig voldoende overigens:
http://www.behringer.com/EN/Products/DI20.aspx
(niet op standje stereo zetten overigens)

Als een PA het niet goed genoeg vind, hebben ze bijna altijd automatisch betere bij zich . En is het jouw zorg niet meer.

Dweezman
16 september 2011, 11:45
(wat hebben mensen toch met apple??)



We hebben daar al wat spul van, vandaar ;]


Die ZOOM-dingen lijken me meer gericht op opnames maken? Of gaat het je om die 4 track-playback mogelijkheid?

showband
16 september 2011, 12:51
ELK doosje wat SD kaarten / usb sticks op een degelijke manier afspeelt is geschikt.
Sterker nog. Zelfs een oud casettedeck is geschikter dan een apple.

De betrouwbaarheid in een optredenomgeving van een apple valt tegen. En apple maakt deze dozen niet rugged-uitvoering.

Die I-pods hebben een geheel eigen afspeelformat. Wat in de toekomst kan betekenen dat jij je files niet meer kan gebruiken wanneer je succes hebt.
(Als je naar een professionelere setup gaat met betere geluidseisen)

(Apple wordt boos als je bij ze weg gaat. En preventief verhinderen ze dat dus al met hun I-format.)

N.D.
16 september 2011, 13:25
Makkelijkste optie in mijn ogen is toch echt gewoon een interface met meerdere uitgangen. 2 lijntjes voor de P.A. (die als het een fatsoenlijk bedrijf is gewoon eigen D.I.'s meeheeft) met alleen geluidjes, en dan op een andere uitgang een koptelefoonmix voor de drummer met clicktrack. Enige wat ik meesleep als ik zoiets doe is dus m'n laptop, interface en een koptelefoon.

En meneer Showband, je kan op een iPod zeker wel andere bestandsformaten zetten, moet je alleen even instellen. En mijn macbookpro + interface heeft al meerdere optredens overleeft. Als je gewoon zuinig bent op je spullen gaat 't niet zo snel stuk.

Dweezman
16 september 2011, 13:45
@showband
Ik wil hier geen apple bash/fanboy topic van maken, het is me duidelijk hoe jij hierin staat ;)

Ik zal met onze drummer overleggen wat hij het liefst heeft. Click op hoofdfoon of op monitor.

edit:
@N.D. welke soft- en hardware gebruik je precies?

N.D.
16 september 2011, 14:42
edit:
@N.D. welke soft- en hardware gebruik je precies?

Macbook pro met een m-audio interface met meerdere uitgangen (je kan ook via de software meerdere monitormixen maken voor de koptelefoonuitgang).

En als ik met clicktrack werk doe ik dat in Logic, is het alleen samples (niet ritmisch) aansturen of een instrument bespelen dan via mainstage (zit bij logic in het pakket).

Ik ben zelf ook drummer en vind de click over koptelefoon wel het lekkerst werken. Als 'ie over de monitor gaat heb je ook weer het risico dat je overspraak krijgt of in kleinere zaaltjes het publiek hem gewoon hoort.

showband
16 september 2011, 16:22
een click hoeft geen teutoonse tik-tak-tok te zijn.

Je kan ook gewoon een sample van een congapatroontje gebruiken.
Dat speelt vaak lekkerder, en bij wat overspraak is het alleen maar feestvreugde. ;)

N.D.
16 september 2011, 16:50
een click hoeft geen teutoonse tik-tak-tok te zijn.

Je kan ook gewoon een sample van een congapatroontje gebruiken.
Dat speelt vaak lekkerder, en bij wat overspraak is het alleen maar feestvreugde. ;)

Dat zou kunnen. Maar in de meeste gevallen gaat dat overkomen als "we konden de click niet netjes wegwerken dus dan maar zo".
En bovendien lenen niet alle muziekstijlen zich voor dat soort dingen.

Arvoitus
16 september 2011, 17:38
http://www.rjshop.nl/sd-usb-speler/nl/page/595/

zo iets.
daar twee DI's bij te hangen lijkt mij wat overdone, ze hebben line out mag je aannemen, dat vreet elke mixer toch wel?

Nee, fatsoenlijke mixers hebben geen line ingangen. Die hebben alleen mic ingangen met een -20db pad-knop voor line levels. Je hebt wel alsnog een DI nodig om de impendantie naar mic niveau terug te brengen.
Ik zou altijd via DI's pakken, zeker omdat het niet altijd mogelijk is om vanuit het drumstel even "in de mengtafel te prikken".
Waar "fatsoenlijke mixer's" staan hebben ze ook DI's, dus persoonlijk vind ik het nutteloos om die aan te schaffen.
Als een zaaltje helemaal geen DI's heeft, dan zou ik me eerder zorgen gaan maken of jij als drummer uberhaupt een monitor hebt/krijgt.


nou neem als eerste voorbeeld de 3,5 mm uitgang van een doorsnee mp3 speler.
hoe snel is die verrot?
heewl snel.
en bovendien is dat meestal niet een line signaal maar headphone.. iets teveel weer meestal voor je mixer.

Makkelijkste optie in mijn ogen is toch echt gewoon een interface met meerdere uitgangen. 2 lijntjes voor de P.A. (die als het een fatsoenlijk bedrijf is gewoon eigen D.I.'s meeheeft) met alleen geluidjes, en dan op een andere uitgang een koptelefoonmix voor de drummer met clicktrack. Enige wat ik meesleep als ik zoiets doe is dus m'n laptop, interface en een koptelefoon.
Die moeilijke/dure apparatuur is echt niet verstandig.
1: Daar kan jij misschien nog zo zorgvuldig mee omgaan, maar dat wil niet zeggen dat er niks mee gebeurt. Je let 10 seconden even niet op en een technicus/bandlid/bezoeker kan het per ongeluk omstoten. Er kan zoveel gebeuren waar jij geen controle over hebt, hoe zuinig je ook bent.
Als jij de soundcheck hebt gedaan, durf je dan je macbook van 1500+ euro een half uur/uur op het podium te laten staan waar 200+ man bier staat te drinken?
2: Die apparatuur moet je ook weer opbouwen, opstarten en aansluiten. Laptop moet aan het stroom, interface moet aan het stroom, usbkabel aansluiten, protools opstarten, tracks laden, afspelen, kijken of ie uitstuurt, knopjes controleren, technicus uitleggen wat hij moet aansluiten, etc.
Daarnaast kan zo'n interface/pc/asio driver even laggen/storen.

Pak lekker een cheap-ass mp3-speler en zorg ervoor dat jij en een bandlid een kopie van alle tracks op je telefoon hebt staan. Hoef je je eigen niet druk te maken als ooit zo'n ding kapot gaat of kwijt raakt, en je hebt altijd een backup bij.

Hansie
20 september 2011, 10:49
Mijn sequencer setup is al heel lang van Miditemp. Begonnen met de MP44, later de MP88W en sinds een jaar of drie de M2. Met name de MP88W en de M2 kunnen wat jij wilt. Bijzonder weinig problemen mee gehad, en als er al problemen waren, waren deze stroomgerelateerd. Miditemp kan namelijk slecht tegen te weinig stroom.
Groot voordeel van Miditemp is de flexibiliteit door de afstandbediening. Met name de M2/MSX kost wel wat, maar is on stage bijzonder handig door de 4 audio outputs. Ik gebruik hem voor midisequencing, clicktrack, wav-jes, mp3 en de pauzemuziek. Ze worden trouwens niet meer nieuw gemaakt, maar zijn tweedehands prima te krijgen.

Voor wat het waard is, een klicktrack zou ik trouwens altijd via een koptelefoon laten lopen omdat ik het geen gehoor vind als je als toehoorder een klicktrack hoort aftikken omdat de monitors net ff te hard staan.

Dweezman
21 februari 2012, 10:19
kleine update: we hebben het (mede dankzij een aantal tips van jullie) nu redelijk voor elkaar.

http://lockerz.com/s/185815763
http://lockerz.com/s/185815763
We zijn bezig met een hele mooie app met een aantal features die nu wat te uitgebreid zijn om te beschrijven, maar voor nu gebruiken we Resounder, een soort soundboard app, maar wel 1 die precies werkt zoals ik zou willen. Speelt WAV af, met gescheiden l/r (klik/backingtrack).