PDA

View Full Version : 65 Twin Reverb vs. 65 Deluxe Reverb vs. Vibrolux Reverb Custom



Sonny
15 september 2011, 13:57
Hey Guys,

Ik was benieuwd of er mensen hier op het forum zijn die hun mening willen geven over de volgende versterkers...

~Fender 65 Twin Reverb
~Fender 65 Deluxe Reverb
~Fender Vibrolux Reverb Custom

Verder ben ik erg nieuwsgierig, waarom jouw voorkeur naar deze versterker uitgaat en bijv. niet naar een andere versterker uit dit rijtje.

Grtz Sonny

Dreverhaven
15 september 2011, 20:54
Fender 65 Twin Reverb heb ik gehad. Was mijn eerste buizenbak. Ik ben er ongeveer een maand blij mee geweest. Toen kocht mijn beste maatje een Twin uit '74. Toen ik die eenmaal gehoord had wist ik hoe een Twin ook kan klinken. Die reissue klinkt veel stijfer, pinniger in het hoog, heeft wel meer laag, is ook wat strakker, maar mist leven in het geluid. Die ouwe pakt pedalen ook beter. Echt, de hoeveelheid treble in zo'n reissue werkt je echt tegen. Grof gezegd is het in verhouding tot een silverface een krasbak. Ze schijnen ook moeilijker te servicen te zijn. Ik zou lekker een oudje pakken.
Uberhaupt, er zit nogal een verschil tussen een Twin Reverb en bijv. een Deluxe, wat wil je er eigenlijk precies mee?

Mr.Fingers
15 september 2011, 21:47
Ik heb de drie, dus even een vergelijkend sounddingetje gemaakt (gebruik gemaakt van re-amping, dus de gitaarlijn is telkens dezelfde)

eerst de 65 Twin Reverb (2x12)
dan de 65 Deluxe Reverb (2x12
dan de 64 Vibroverb Custom (15")

Allen opgenomen met een simpele SM57, off-axis. In het tweede deeltje van de riff ga ik even "full-reverb" en draai ik de vibrato erbij. De reverb van de Vibroverb is EXTREEM diep, die van de twin en deluxe zijn wat braver. EQ staat gewoon op neutraal, volume op 6, en bright-switches zijn uitgeschakeld. Gitaar is een Fender '60 Telecaster, beide elementen, volume & tone volledig op.

De Twin is natuurlijk een icoon, slikt pedalen redelijk goed, en is vrij breed inzetbaar, en heeft een shitload aan watt's. Nadeel is dat je die niet overstuurd krijgt (van de versterker zelf uit), tenzij je het ding op 10 zet, maar dan ontploft je huis, en je buis van Eustachius. Ik ben zelf meer een fan van de 65 Deluxe, die is wat cleaner & frisser, heeft alle voordelen van de Twin, maar dan zonder de shitload aan watt's, en is wat makkelijker te oversturen. De 64 Vibroverb is leuk voor de blues, omdat die, als die overstuurd, een heerlijke crunch geeft. Als ik me niet vergis speelde SRV ook over een Vibroverb.


http://www.zshare.net/audio/944609564913e821/


* Je moet weten, mijn gitaarmuziek ligt vooral bij de oude R&B en Soul, dus ik zoek dat soort geluiden.


EDIT: de vibroverb had de "pre-amp" boost uit staan.

Sonny
16 september 2011, 13:08
Bedankt voor jullie reacties!!

Even wat meer informatie:
Ik ben op zoek naar een versterker waar ik mooie warme en cleane blues tonen uit kan halen. Het is gewoon om mee te oefenen thuis, dus ik denk eerlijk gezegt dat zo'n '65 twin reverb wel afvalt. Hoewel ik in het "sounddingetje" van Mr. Fingers de Twin wel het mooist vond klinken.

Tijdens die opnames, stonden je versterkers toen hard Mr. Fingers of was dat op een geluidsniveau dat voor thuis wel te doen is?

G.G.
16 september 2011, 13:18
Ik zie "volume op 6" staan en dat ik volgens mij voor gewoon thuisgebruik in de woonkamer toch een beetje aan de harde kant (in ieder geval bij mij thuis).

schwalbe
16 september 2011, 15:18
Voor thuis zou ik echt niet verder gaan dan 15 watt.
Denk aan Fender super champ, blues junior, princeton.
Of Vox AC15, Laney VC15, dat soort versterkers

Mr.Fingers
16 september 2011, 18:01
Volume op 6 was bij alledrie best wel hard, bij de Twin is dat gewoon een straaljager die naast je staat te brullen :crazyhappy:

Een twin om thuis te oefenen, tgoh, da's een beetje een mug afschieten met een kanon. Het KAN, maar het is wel zwaar overdreven. Zoals al gezegd, met 15W kom je ruim toe voor thuis te spelen.

RubenDens
17 september 2011, 01:44
Ik heb een zelfgebouwde Blackface 65 Twin Reverb (100 Watt) en het is gewoon een geweldige versterker. Maar zoals aangehaald heeft hij gewoon een enorm hoog wattage.

Je kan hem inderdaad gwn thuis gebruiken maar het is wel overkill. Als je een beetje studio omgeving hebt met wat geluids isolatie en niet te veel spullen in de kamer zal het nog wel gaan. Maar als ik hem op mijn kamer pal op de twee zet dan vibreert alles al lekker mee. Dus als je hem in een kamer wil gebruiken waar wat kasjes en andere spullen staan gaan die al snel mee muziek maken. Omwille van dit zal je hem dus ook niet snel kunne late crunchen zoals al is aangehaald. Maar hij kan goed met pedalen overweg dus als je die gebruikt om al het extra te creeren is dat geen groot probleem.

En zoals in andere posts al is aangehaald als je hem vaak wilt verhuizen voor optredens of what ever, dan ga je al snel een nieuwe rug nodig hebben. Een Twin is gewoon onhandelbaar zwaar als je alleen bent.

Maar als je het geluid gewoon het beste vind en je kan met al het bovenstaande leven zou ik zeggen gewoon voor gaan, je zal er hoe dan ook plezier aan beleven :rockon:. En je kan altijd doen zoals ik van zin ben en later nog een andere versterker met wat minder power aan je asortiment toevoegen voor als je de volume knop eens voorbij de drie wil draaien ;)

Speeddemon
19 september 2011, 10:48
Fender 65 Twin Reverb heb ik gehad. Was mijn eerste buizenbak. Ik ben er ongeveer een maand blij mee geweest. Toen kocht mijn beste maatje een Twin uit '74. Toen ik die eenmaal gehoord had wist ik hoe een Twin ook kan klinken. Die reissue klinkt veel stijfer, pinniger in het hoog, heeft wel meer laag, is ook wat strakker, maar mist leven in het geluid. Die ouwe pakt pedalen ook beter. Echt, de hoeveelheid treble in zo'n reissue werkt je echt tegen. Grof gezegd is het in verhouding tot een silverface een krasbak. Ze schijnen ook moeilijker te servicen te zijn. Ik zou lekker een oudje pakken.
Uberhaupt, er zit nogal een verschil tussen een Twin Reverb en bijv. een Deluxe, wat wil je er eigenlijk precies mee?
Grappig om te lezen, aangezien een hoop mensen de SF al scherper vinden t.o.v. de originele Blackfaces.
Ik heb een '73 SF Twin Reverb (is te koop), en tja, voor thuis gewoon echt een maatje te groot/hard/zwaar. En dit is nota bene de 100W versie, en niet de 'ultra-linear' 135W versie. Ben ergens ook wel benieuwd hoe een Twin met een buizen-rectifier zou klinken trouwens, maar da's een andere discussie.

Sonny
21 september 2011, 22:11
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ben er nog niet helemaal over uit, maar dat komt vast nog wel...

De Deluxe reverb of toch maar een vibrolux... iene miene mutte ;)

Sonny

Dreverhaven
21 september 2011, 23:00
Grappig om te lezen, aangezien een hoop mensen de SF al scherper vinden t.o.v. de originele Blackfaces.
Ik heb een '73 SF Twin Reverb (is te koop), en tja, voor thuis gewoon echt een maatje te groot/hard/zwaar. En dit is nota bene de 100W versie, en niet de 'ultra-linear' 135W versie. Ben ergens ook wel benieuwd hoe een Twin met een buizen-rectifier zou klinken trouwens, maar da's een andere discussie.

Echte Blackface Twin Reverb heb ik nooit mogen horen helaas, je ziet ze wel eens op marktplaats voorbij komen. Erg duur, maar het zal vast mooi zijn. Al vraag ik me wel af of het ook overal geschikt voor is. Veel bands die ik goed vind die met een SF Twin staan, die spelen nou niet echt overdreven veel clean, vaak gaat er toch wel een of andere dikke fuzz voor. Of dat ook met een Blackface goed uitpakt?


Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ben er nog niet helemaal over uit, maar dat komt vast nog wel...

De Deluxe reverb of toch maar een vibrolux... iene miene mutte ;)

Sonny

Of toch maar geen reissue/moderne Fender? Ik zou het serieus overwegen. Heb je wel eens een ouwe gehoord?

Sonny
23 september 2011, 13:19
@Dreverhaven:
Nee heb nog nooit een oude twin of vibrolux in het echt gehoord. Wil er wel ooit eentje aan gaan schaffen. Maar aangezien ik nog maar een beginner ben, wil ik niet meteen te gek gaan doen met mijn aankopen. Zijn ze echt zoveel beter dan een reissue???


En weten jullie toevallig een winkel in Nederland die vintage versterkers en gitaren verkoopt?