PDA

View Full Version : Mijn band Firezone



JTB
15 september 2011, 11:07
We zijn met de band bezig met een EP, het eerste nummer staat op onze bandcamp zie http://firezone.bandcamp.com/ Het gaat om het nummer Social Pathology. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Don Capo
15 september 2011, 12:12
Ik versta geen drol van wat d ezanger zingt, maar dat hoort zo neem ik aan? Ik ken het genre niet goed, gitaren klinken lekker in ieder geval.

JTB
15 september 2011, 12:47
Dank je wel, het is idd een wat steviger genre. Ik moet zeggen dat ik zelf wel tevreden ben over de productie voor een amateurbandje.

Han S
15 september 2011, 13:01
Niet zo bescheiden doen, ik vind het niet als een amateurbandje klinken in muzikaal opzicht dan. De productie zou ik minder tevreden over zijn, het drumgeluid kan beter en met name de snare. Maar wat ik erger vind is dat ik een compressor hoor pompen en zuchten en dat is echt niet nodig, kwestie van de release beter afstellen.

Maar ik zou er nog uren met plezier naar kunnen luisteren.

JTB
15 september 2011, 13:22
Niet zo bescheiden doen, ik vind het niet als een amateurbandje klinken in muzikaal opzicht dan. De productie zou ik minder tevreden over zijn, het drumgeluid kan beter en met name de snare. Maar wat ik erger vind is dat ik een compressor hoor pompen en zuchten en dat is echt niet nodig, kwestie van de release beter afstellen.

Maar ik zou er nog uren met plezier naar kunnen luisteren.

Han S, thnx! Wat vind je dat er beter kan aan de snare? En de compressor op de hele mix of een enkel instrument? Ik kan dit namelijk nog doorgeven aan degene die de boel in elkaar heeft gedraaid. Hij heeft het moeten doen met slechte drum-opnames (schuld van een ander, lang verhaal). Bass DI en 2 gitaar DI's die daarna gereamped zijn. Alles met budget apparatuur.

Het feit dat jij er nog lang na zou kunnen luisteren vat ik als een groot compliment op.

pasqual
15 september 2011, 22:46
Ik denk dat Han duidt op het feit dat de snare een beetje lijkt weg te vallen tijdens double bass stukjes. De snare mag wel wat prominenter aanwezig zijn, in ieder geval duidelijker in de mix. Ik vind de tekst wel erg actueel, met de laatste ontwikkelingen in Europa met Griekenland e.d.

De instrumenten staan er redelijk goed op, gitaren zijn lekker vet. Enige minpunt vind ik de eenzijdige zang: Okee, je moet er van houden maar ik hoor liever wat meer variatie dan alleen dat rauwe. Iets meer afwisseling met rauw/melodisch. Nogmaals, kwestie van smaak.

Al met al een vette mix van een vet nummer. En inderdaad, niet overdrijven met compressie, soms lijkt het dat door de compressie de gitaren weg geduwd worden op het moment dat de basdrum begint te knallen. Maar hoe dan ook, het kan altijd beter. Je zal het moeten doen met de middelen/budget die/dat je hebt en zo te horen hebben jullie al redelijk het maximale eruit gehaald.

Han S
15 september 2011, 23:20
De snare klinkt wat dun en mag idd wat prominenter, wat meer knallen. Een compressor kun je afregelen op een aantal parameters, de attack, treshold en release. Wat je nu hoort is dat als de basdrum met de bas beginnen te beuken, dat haalt de compressor het totale nivo naar beneden en zo danst het geluidsnivo op en neer. Dat hoor je met name goed bij de zang en het totale nivo is niet constant.

Wat je dan moet doen is de release wat langer maken zodat het totale geluidsnivo tussen die energieke pieken van het laag niet omhoog komt. Hardware compressors hebben vaak een automatische functie daarvoor, knoppie indrukken en de compressor regelt het zelf.

Maar ook digitale plugs kunnen onhoorbaar werken, een (amateur) geluidstechnicus met de nodige ervaring regelt dat op gehoor, maar als je een compressor gebruikt als de PSW Vintage Warmer dan hoef je eigenlijk niets te regelen, die werkt ook onhoorbaar.

Thiez
15 september 2011, 23:27
Klinkt lekker hoor! Beukt goed door en gitaren klinken zeker lekker (is dat de engl blackmore of niet?). Drums zouden misschien idd wat vetter kunnen maar zeker niet slecht.

nak
15 september 2011, 23:31
'Zeitgeist moving forward' tekst is wellicht wat moeilijk te volgen als men de docu niet heeft gezien, maar muzikaal vind ik het wel lekker heavy klinken.

Duhsjaak
16 september 2011, 04:48
Hi
Gefeli met deze opname! De overmatige compressie kan ook het gevolg zijn van het werken op het net/het zetten op de site. Toen ik Linker oog in dropbox had gezet herkende ik het bijna ook niet meer. Tecnische puntjes van kritiek terzijde:

Goede band, goede drummer (mag je dat zeggen op het gitaristen forum?) en goede zangert.

Ben bijzonder 'tse passn' met de tekst. Ik hou van jou en ik blijf je trouw is toch wel een beetje ehhh..... daarom vind ik dit de opsteker. Als je je daarin verder wilt oriënteren, kijk dan eens of je de twee EP's van de Dutch te pakken kunt krijgen. De daarop volgende LP was commercieler en luidde de afbrokkeling van de ban in helaas.
Tussen 1980 en 1985 de lievelingen van Radio 3 en dan vooral bij de VARA in verband met de sociaal kritische teksten. Zijn voor NL gebruik nog altijd een bijzonder fraaie maatstaf.

En dan bedoel ik echt zeeeeeer fraai.

Verder ben ik het met Han eens: (Dit zou niet perse de eerste muziek zijn waarop mijn keus zou vallen, maar nu ik er mee kennis heb gemaakt - mijn eigen draai eraan) ben ik verkocht.

En nog een fraaie naam voor de band ook! Dit moet wel haast wat worden!
Vriendelijke groet, Gus

JTB
16 september 2011, 09:19
Ik denk dat Han duidt op het feit dat de snare een beetje lijkt weg te vallen tijdens double bass stukjes. De snare mag wel wat prominenter aanwezig zijn, in ieder geval duidelijker in de mix. Ik vind de tekst wel erg actueel, met de laatste ontwikkelingen in Europa met Griekenland e.d.

De instrumenten staan er redelijk goed op, gitaren zijn lekker vet. Enige minpunt vind ik de eenzijdige zang: Okee, je moet er van houden maar ik hoor liever wat meer variatie dan alleen dat rauwe. Iets meer afwisseling met rauw/melodisch. Nogmaals, kwestie van smaak.

Al met al een vette mix van een vet nummer. En inderdaad, niet overdrijven met compressie, soms lijkt het dat door de compressie de gitaren weg geduwd worden op het moment dat de basdrum begint te knallen. Maar hoe dan ook, het kan altijd beter. Je zal het moeten doen met de middelen/budget die/dat je hebt en zo te horen hebben jullie al redelijk het maximale eruit gehaald.

Ik herken wat je zegt idd, ik zal straks thuis de wav file eens beluisteren en kijken of het dan nog steeds zo klinkt. Onze zanger kan zich zeer opwinden over hedendaagse misstanden in de maatschappij. Liefdesliedjes zijn zeeer schaars in ons repertoire.


De snare klinkt wat dun en mag idd wat prominenter, wat meer knallen. Een compressor kun je afregelen op een aantal parameters, de attack, treshold en release. Wat je nu hoort is dat als de basdrum met de bas beginnen te beuken, dat haalt de compressor het totale nivo naar beneden en zo danst het geluidsnivo op en neer. Dat hoor je met name goed bij de zang en het totale nivo is niet constant.

Wat je dan moet doen is de release wat langer maken zodat het totale geluidsnivo tussen die energieke pieken van het laag niet omhoog komt. Hardware compressors hebben vaak een automatische functie daarvoor, knoppie indrukken en de compressor regelt het zelf.

Maar ook digitale plugs kunnen onhoorbaar werken, een (amateur) geluidstechnicus met de nodige ervaring regelt dat op gehoor, maar als je een compressor gebruikt als de PSW Vintage Warmer dan hoef je eigenlijk niets te regelen, die werkt ook onhoorbaar.

Ik ga het doorspelen, ik begreep van mijn bandlid dat dit een mp3 is, ik ben heel bang dat hij het normalize audio settingkje gebruikt heeft. (dan klinkt alles lekker even hard). Maar ik ben met je eens dat ik het op het stukje van de site goed terughoor.


Klinkt lekker hoor! Beukt goed door en gitaren klinken zeker lekker (is dat de engl blackmore of niet?). Drums zouden misschien idd wat vetter kunnen maar zeker niet slecht.

Dank je, het is idd o.a. mijn blackmore thuis gereamped met mijn marshall 1960V kastje. Aanbellen bij de buren, zeggen dat ik een ietsie pietsie herrie ga maken, rolluiken dicht, ramen dicht, blackmore op 3 en hopen dat het snel over is, man wat gaat dat ding hard. Vind het nog verbazingwekkend goed klinken met mijn cheap ass teringer preamp en m-audio nova mic.

Allen dank voor de veren in de spreekwoordelijke anus. Ik ben zelf erg tevreden over deze opname, zeker gezien het budget wat er egenover stond. Er komt snel meer!