PDA

View Full Version : Tussenposities geven slecht en zwakker geluid.



Methoxy7
15 september 2011, 10:57
Hallo,

Ik heb een Aria STG-004, strat-model, HSS met splitbare humbucker.

Het valt op dat wanneer ik in positie 2 of 4 speel, dat mijn gitaar veel "platter" klinkt, en ook een heel pak minder qua volume.

Is dat normaal? Indien niet, ligt het aan de elementen zelf, of kan dat bijvoorbeeld verholpen worden door ze eens te laten afstellen?

Bedankt ...

Orpheo
15 september 2011, 11:22
De pickups staan dan waarschijnlijk uit fase. Redelijk simpel te verhelpen, gewoon hot en aarde omwisselen. En...afstellen? Wat valt er af te stellen war je niet zelf kan met n kleine schroevendraaier? Je maakt niks kapot als je gewoon goed op let.als het grote houtwerk af is, is gitaar eigenlijk n IKEA bouwpakket in n mooi jasje.

Methoxy7
15 september 2011, 11:32
De pickups staan dan waarschijnlijk uit fase. Redelijk simpel te verhelpen, gewoon hot en aarde omwisselen. En...afstellen? Wat valt er af te stellen war je niet zelf kan met n kleine schroevendraaier? Je maakt niks kapot als je gewoon goed op let.als het grote houtwerk af is, is gitaar eigenlijk n IKEA bouwpakket in n mooi jasje.

Hey, ben maar beginnend gitarist, heb zelf ook niet echt zoveel ervaring met de gitaar zelf.
Wat jij bedoelt is gewoon de elementen ondersteboven erin steken?
Of één van de elementen?

Wat ik trouwens bedoelde met het afstellen:
ik heb gezien dat mijn elementen niet allemaal even hoog staan.
Aan de nek zit die bijvoorbeeld verder van de snaren af dan die aan de brug.
Maar dat zou daar niks mee te maken hebben dan?

jimihattricks
15 september 2011, 12:15
De pickups staan dan waarschijnlijk uit fase.

dat, of TS beschrijft hier de parallel-schakeling in positie 2 en 4 die idd gepaard gaat met een drop in output

Kingfisher
15 september 2011, 13:22
Niet in fase is één mogelijkheid: de plus- en de mindraad zitten omgewisseld bij één van de elementen. Dit is een soldeerwerkje in de bekabeling van de gitaar.

De hoogte van de element maakt wel vééél uit voor je toon. Hoe dichter bij de snaren, hoe luider (er is een limiet: te dicht en het magneetveld van het element zal de snaar afremmen). Je kan ook individuele potjes hoger en lager zetten, of je element schuin omhoog draaien, om een ander klankkleur te bekomen.

Als de tussenstand een schakeling in serie is, dan zal het luider klinken (1+1=2), is het in parallel, dan zal het een gemiddelde zijn, dus bv luider dan 1, stiller dan 2. Maar merkbaar stiller en platter? Ik gok op een fase-probleem.

Mr.Fingers
15 september 2011, 15:42
Even een audiovoorbeeld, met mijn HSS-strat kan ik dat moedwillig doen.

1 neck + midden, parallel in fase (zoals het hoort)
2 midden + brug, parallel in fase (zoals het hoort)
3 neck + midden, parallel uit fase (dun, beknepen geluidje)
4 midden + brug, prallel uit fase (dun, beknepen geluidje)


http://www.zshare.net/audio/94456902ecf5081f/

Methoxy7
15 september 2011, 15:55
Even een audiovoorbeeld, met mijn HSS-strat kan ik dat moedwillig doen.

1 neck + midden, parallel in fase (zoals het hoort)
2 midden + brug, parallel in fase (zoals het hoort)
3 neck + midden, parallel uit fase (dun, beknepen geluidje)
4 midden + brug, prallel uit fase (dun, beknepen geluidje)


http://www.zshare.net/audio/94456902ecf5081f/


Yep, daar komt het zowa op neer.

Wat moet er dan eigenlijk juist gebeuren?
Die kabeltjes omzetten?

En is dat iets wat een leek zelf kan, of misschien toch best effe binnendoen?

Mr.Fingers
15 september 2011, 16:11
je hebt twee draadjes die van je middelste element vertrekken, eentje gaat er naar de 5-way schakelaar, en de andere naar de mantel van de potmeter. Je moet gewoon de twee draadjes omwisselen, dus die dat nu aan de schakelaar zit, aan de potmetermantel monteren, en omgekeerd.

Met een soldeerbout en een schroevendraaier ben je al een baas, meer moet je er niet voor hebben en kunnen!

arcane
17 september 2011, 08:46
Ik heb hetzelfde met 2 gitaren, een ibanez met h-s-h en een London City spitfire mk2 s-s-s.
Hoe komt het eigenlijk dat ze zo worden geleverd? Is dit een bewuste keuze of is men gewoon te lui geweest om te testen waar welk draadje hoort te zitten?

Methoxy7
19 september 2011, 11:06
Ik heb hetzelfde met 2 gitaren, een ibanez met h-s-h en een London City spitfire mk2 s-s-s.
Hoe komt het eigenlijk dat ze zo worden geleverd? Is dit een bewuste keuze of is men gewoon te lui geweest om te testen waar welk draadje hoort te zitten?

Ik heb buiten die strat nog een J5 Tele met 2 humbuckers, en daar hoor ik dat niet.
Ofwel is dit niet van toepassing op zo'n model, ofwel zitten die draadjes daar wel ineens goed, want daar heb ik nooit iets aan veranderd.
Is nu ook wel een artist model, kan zijn dat dat al voorzien was ...