PDA

View Full Version : Single coil tussen 2 humbuckers



Steven Heijstek
14 september 2011, 22:10
Ik vraag me af of het volgende echt interessant is.
Ik heb een Epihone Scroll…die heeft een LP-achtige setup. Twee humbuckers dus. Om wat meer mogelijkheden te hebben heb ik beide gecoilsplit. Dit werkt erg lekker. Het geeft mij inderdaad veel meer mogelijkheden. Ik heb wel eens gelezen dat een gesplitste humbucker toch niet hetzelfde effect heeft als een echte single coil. Ik zou natuurlijk tussen mijn humbuckers nog een single coil kunnen plaatsen om toch en net iets cleaner geluid te krijgen.
Wat denk jullie…is dit een DO of een DON’T?

Epiphoneee
14 september 2011, 22:13
Hmm, het lijkt me ten eerste afgrijselijk lelijk. Ten tweede, coil splitting is leuk, maar het zal uiteraard niet het gewenste geluid van een singlecoil bereiken. Maar als je een goed singlecoil element wilt, die laten inbouwen etc etc, ben je uiteindelijk toch wel 125,- kwijt. Nou wil je waarschijnlijk ooit je Epiphone gaan verkopen, en ik weet niet of elke koper om een singlecoil element tussen de humbuckers staat te springen, aangezien hij ook al coil-splitting heeft.

Ik zeg dus: DON'T.

Steven Heijstek
14 september 2011, 22:20
Hmm, het lijkt me ten eerste afgrijselijk lelijk. Ten tweede, coil splitting is leuk, maar het zal uiteraard niet het gewenste geluid van een singlecoil bereiken. Maar als je een goed singlecoil element wilt, die laten inbouwen etc etc, ben je uiteindelijk toch wel 125,- kwijt. Nou wil je waarschijnlijk ooit je Epiphone gaan verkopen, en ik weet niet of elke koper om een singlecoil element tussen de humbuckers staat te springen, aangezien hij ook al coil-splitting heeft.

Ik zeg dus: DON'T.

Weet je dat het uiterlijk van mijn gitaar me eigenlijk weinig interesseert. Dat het esthetisch misschien niet helemaal aan het ideaalbeeld voldoet maakt me weinig uit. Ik ga mijn gitaar echt nooit verkopen dus ook dat houd me niet tegen. Het inbouwen kan ik echt zelf….ik ben daar echt handig genoeg voor.
Het gaat me echt om het spelen en het geluid.
Wat is het verschil in klank/karakter tussen een gesplitste humbucker en een sinlgle coil?

Epiphoneee
14 september 2011, 22:26
Weet je dat het uiterlijk van mijn gitaar me eigenlijk weinig interesseert. Dat het esthetisch misschien niet helemaal aan het ideaalbeeld voldoet maakt me weinig uit. Ik ga mijn gitaar echt nooit verkopen dus ook dat houd me niet tegen. Het inbouwen kan ik echt zelf….ik ben daar echt handig genoeg voor.
Het gaat me echt om het spelen en het geluid.
Wat is het verschil in klank/karakter tussen een gesplitste humbucker en een sinlgle coil?

Oke dat maakt een hoop duidelijk! In dat geval staat niks je eigenlijk in de weg nee, behalve dat het naar mijn mening nogal onnodig is.

Kijk, bij een split coil slaat het pickup systeem eigenlijk gewoon 1 singlecoil over in de humbucker, waardoor je het principe krijgt van een singlecoil element.

Maar het zal niet klinken als een stratocaster, want het is nog altijd heel ander hout etcetera, dus het zal heel anders klinken dan bijvoorbeeld een stratocaster.

pasqual
14 september 2011, 22:29
Mijn ervaring is dat een gesplitte humbucker nogal dunnetjes klinkt terwijl een echte single coil veel voller klinkt, zeker in de middelste positie. En je kan dan natuurlijk ook standen creëren die overeenkomen met een strat: brug humb en single coil tegelijk en uiteraard ook met het hals element.
Voor het uiterlijk: lekker belangrijk! Als jij het mooi vindt klinken is het toch goed? Eigenlijk zou je het moeten kunnen uitproberen zonder een uitsparing te maken.

Steven Heijstek
14 september 2011, 22:31
Kijk, bij een split coil slaat het pickup systeem eigenlijk gewoon 1 singlecoil over in de humbucker, waardoor je het principe krijgt van een singlecoil element.

Dank voor je reactie.....maar begrijp ik nu dat het dan toch geen noemenswaardig verschil gaat opleveren t.o.v. mijn geplitte humbucker? In dat geval heeft het geen zin en ga ik er ook niet aan beginnen.
Of zijn er mensen die denken dat het wel degelijk een relevant verschil gaat brengen?

Venlonaer
14 september 2011, 23:07
Kijk even rond voor een goedkopere H-S-H strat bijvoorbeeld?

guitarkid
15 september 2011, 09:21
Even los van het verschil tussen gesplitte HB en singlecoil etc. is het natuurlijk wel zo dat de sc in het midden komt en zo een heel ander karakter toevoegt en daardoor de mogelijkheid geeft om "Strat-achtige phase-geluiden" te maken (gesteld dat die schakelmogelijkheden er komen), die m.i. vooral clean erg lekker zijn.
Ik heb een Firebird met drie mini hb's en die heeft echt wel een Strat-achtig karakter in een aantal standjes. Mij lijkt het derhalve wel de moeite waard.

bass blom
15 september 2011, 09:27
en voor de looks, ff wat beitelen en er een tele neck pup met ring in duwen.

Orpheo
15 september 2011, 10:09
Ik vind dat sommige humbuckers gesplit te ge klinken hoor. De jb, superdistortion, mijn eigen setjes... Zeker icm n middenpickup (singlecoil) kan je er verdraaid aardige,stratty tones uit halen!

guitarkid
15 september 2011, 12:03
Ik vind dat sommige humbuckers gesplit te ge klinken hoor. De jb, superdistortion, mijn eigen setjes... Zeker icm n middenpickup (singlecoil) kan je er verdraaid aardige,stratty tones uit halen!

Zeker weten!!!! :)