PDA

View Full Version : Versterker bromt.



mezelf
14 september 2011, 18:45
Hey,

Ik heb ong. 2 week terug een Gibson Les Paul gekocht met P90's.
Ik ben gewend met vrij veel oversturing te spelen en heb de gain dan vaak ook wel vol open op het scheurkanaaltje. Ik weet dat het dan niet gek is als de versterker een beetje bromt. Met mijn HSS strat valt het gebrom nog wel mee , maar als ik mijn Les Paul aansluit is het gewoon niet te harden met de gain vol open en met de gain op de helft is het gebrom ook al erg storend. Singles brommen nu eenmaal ook wat meer ,zeker op de treble stand, maar is hier ook iets aan te doen? Zilverfolie onder de slagplaat? Of zou het iets met de versterker zijn?

Gr.Leon

Epii
14 september 2011, 18:48
Gewoon snel je volume uit doen als je stopt met spelen? Dat is wat ik doe met een strat iig.

bass blom
14 september 2011, 18:48
P90's zijn koning brom.
daarom werd de humbucker bedacht.
maar, TL in de buurt? dat soort dingen, of een CRT computermonitor zijn ook heel erg.

Plant
14 september 2011, 19:02
Je kunt natuurlijk eens uitzoeken wat de stoorbron is. Heel eenvoudig met je gitaar bewegen, draaien om de richting te bepalen. Als het harder word ben je 'warm'. Misschien zit / sta je wel pal voor je versterker en komt het van de voedingstransformator hierin. Een PC en TL zijn al genoemd, lichtdimmers (op het podium de lichtinstallatie). De oozaak (stoorbron) wegnemen is - als dat kan - altijd beter dan de storing met allerlei kunstgrepen bij de gitaar proberen te verminderen.

bass blom
14 september 2011, 19:05
zelfs gewone 230 volt bedrading kan storen, merk ik hier ook als ik rondloop.

Buzzel
14 september 2011, 19:37
ja van je 230 kabels komt ook een magnetisch veld :P.

Met mijn gitaar heb je ook een brom waar je U tegen zegt, maar ja dat krijg me met single coils (nog meer met p90 wat gewoon een grootte single coil is).

mezelf
14 september 2011, 20:24
Alvast allemaal bedankt.
Ik zit thuis ook in een erg kleine kamer op zo'n 1,5 tot 2 m van mijn versterker af dus daar was ik me al wel van bewust.. Met spotlichten aan het plafon en een PC en TV pal voor m'n neus. Ik heb idd ook al gemerkt dat als ik mijn gitaar draai dat het dan erger of minder wordt. Ik had er alleen zelf nog niet aan gedacht dat het door die elektronica zo kon brommen. Tijdens optredens draai ik idd gelijk de volume knop uit :).

bass blom
14 september 2011, 20:36
mooi, niets aan de hand dus.
dat is de prijs die je betaalt voor het goddelijk geluid :D

JohnLord
14 september 2011, 20:38
Je kunt e.e.a. dus simpel testen door een keer buiten je versterker geen enkel apparaat in te schakelen.

kidrock
14 september 2011, 21:20
Met spotlichten aan het plafon en een PC en TV pal voor m'n neus. Ik heb idd ook al gemerkt dat als ik mijn gitaar draai dat het dan erger of minder wordt.

Gitaren zijn net zo gek op TV kijken als Al Bundy. Die van mij beginnen ook heerlijk te knorren als ik met ze in de buurt kom :seriousf:

Ijselrobo 07
14 september 2011, 21:59
het gebrom kan ook gewoon aan een slechte gitaarkabel of aan een of ander pedaaltje met een slechte adapter. heb ik hier ook: als ik doe: Gitaar -> kabel -> versterker (JTM45+1960TV) heb ik zelfs met single coils minimaal gebrom. als ik er mijn digitech BP80 tussen zet (waar dus een slechte adapter bij zit) dan is de brom goed hoorbaar. hetzelfde als ik een dun kabeltje van 1,5 meter gebruik of een goede cordial van 6m.
ennu.. bij sommige nummers is het gewoon gaaf om je gitaar tegen de speakerkast de duwen en het zaakje flink te laten piepen (klik (http://www.youtube.com/watch?v=jBFC8xWHH9g))