PDA

View Full Version : elementen epiphone 'model les paul' gibson



colin1715
14 september 2011, 17:10
beste medegitaristen,

Sinds een tijd geleden heb ik een epiphone 'model les paul' gibson aangeschaft.
hij is ongeveer 2 jaar oud (2009)
ik heb gezocht op internet, maar kan niet vinden welke elementen (humbucker) er in zitten.
Weet iemand welke erin zitten?
en met wat zou ik dit kunnen upgraden?

Alvast bedankt,
Groeten, Colin

Joreeen
14 september 2011, 17:12
Welk type van Les Paul heb je?

colin1715
14 september 2011, 17:17
Welk type van Les Paul heb je?
Het merk is Epiphone, onder het merk staat (schuin) model: les paul.
Eronder staat een plaatje met drie schroeven waarop staat: gibson.
Dus ik denk dat gibson het type is

Alvast bedankt en fijn voor de snelle respons,
Groeten colin

Joreeen
14 september 2011, 17:18
Kan je anders een foto posten?

JP074
14 september 2011, 17:51
Hey,

Seymour Duncans in een Epi Les Paul vind ik wel OK klinken.

Maar het hout bepaalt voor het grootste deel de sound.

Ik heb er zelf een, een Koreaan uit '96, gebouwd uit Ahornhout. Er zit een JB in de brug ( beetje schel wel) en een '59 in de hals.

Ik geloof dat de jouwe uit 2009 een mahonie body met Esdoornfineer bovenblad en een Mahoniehals heeft. Dan zou een JB in de brugpositie minder schel moeten klinken, maar daar kunnen ervaringsdeskundigen meer over zeggen.

Pick ups vervangen is wel de moeite waard, denk ik.

Mzzl.

macwilliams
14 september 2011, 18:22
Elementen vervangen bij een epiphone is een van de eerste upgrades die je moet doen.
Heb het bij allemaal gedaan en altijd naar tevredenheid.

langun
14 september 2011, 19:06
Het merk is Epiphone, onder het merk staat (schuin) model: les paul.
Eronder staat een plaatje met drie schroeven waarop staat: gibson.
Dus ik denk dat gibson het type is

Alvast bedankt en fijn voor de snelle respons,
Groeten colin

Voor alle duidelijkheid, Gibson is niet het type. Gibson is het moederbedrijf van Epiphone, en het bedrijf dat de originele Les Paul uitbracht.

Dat plaatje waar Gibson opstaat heet de truss rod cover.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er op een Epiphone uit 2009 nog Gibson op de truss rod cover staat, ik heb dat nog gezien op oudere Eiphones (voornamelijk Koreaanse) maar nooit op nieuwere. Wat niet wil zeggen dat het niet kan natuurlijk.

bass blom
14 september 2011, 19:09
:seriousf:

nickofzo
14 september 2011, 19:16
:seriousf:

http://i.ebayimg.com/19/!BZOdojwBmk~$(KGrHgoOKiQEjlLmEZt(BKlqTc(rZQ~~_35.J PG

black beauty =D

----

welke toon zoek je in je mogelijke upgrade?
check je serienummer op het internet, dan weet je het bouwjaar..
laat eens foto's zien

http://guitardaterproject.org/epiphone.aspx (hier kan je checken)

colin1715
14 september 2011, 21:07
http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=8 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=8)

http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=11 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=11)

http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=12 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=12)


foto's van me epiphone,
hoop dat jullie hier wat uit kunnen halen.
gr colin

EDIT:* het serienummer van me gitaar: UO2030545

nickofzo
14 september 2011, 21:14
Maart 1992
Productie nummer: 0545

bevestigt de eerdere stelling over et bouwjaar
ehm mooie gitaar dat is zeker!

G.G.
14 september 2011, 21:21
Waarom wil je een upgrade in elementen? Wat mis je exact in het geluid?

macwilliams
14 september 2011, 21:23
Guitar InfoYour guitar was made at the*
Unsung Plant, Korea
March 2002
Production Number: 0545*


Un Sung Musical Instrument Co.

nickofzo
14 september 2011, 21:30
Guitar InfoYour guitar was made at the*
Unsung Plant, Korea
March 2002
Production Number: 0545*


Un Sung Musical Instrument Co.

haha wauw .. dat is een verschil van 10 jaar:p

colin1715
14 september 2011, 21:33
haha ja.
die gitaar kan goed nog eens ouder zijn als ik ben ;-)
maar ik hoef niet perse nieuwe elementen erin, ik ben namelijk nog beginner.
ik vraag alleen maar of het slim is om te doen, en wat er dan in zou kunnen.

bedankt voor alle reactie's!
De Rockende groeten van colin

G.G.
14 september 2011, 21:36
Als je niet weet wat je wilt veranderen. Doe er dan niets aan. Laat je geld lekker in je zak zitten totdat je weet wat je wel wilt. Het is allemaal zo smaak gebonden.

macwilliams
14 september 2011, 21:39
haha ja.
die gitaar kan goed nog eens ouder zijn als ik ben ;-)
maar ik hoef niet perse nieuwe elementen erin, ik ben namelijk nog beginner.
ik vraag alleen maar of het slim is om te doen, en wat er dan in zou kunnen.

bedankt voor alle reactie's!
De Rockende groeten van colin

Het is zeker slim om te doen maar voor een beginner is het geen vereiste.
Het is ook nog eens afhankelijk van wat voor muziek je speelt,wat voor versterker je hebt wat je van plan bent met deze hobby en natuurlijk je budget.

langun
14 september 2011, 21:59
De pickups die er nu inzitten zijn gewoon door/voor Epiphone gemaakt.

Sinds je zelf zegt dat je een beginner bent zou ik ze er op dit moment gewoon in laten zitten. Binnen een tijd, als je je main focus qua genre wat kent kan je bijvoorbeeld eens op de site van Seymour Duncan (of andere pickup makers) beginnen nalezen over hun pickups.
Je weet op voorhand nooit precies hoe een pickup precies zal klinken in je gitaar, maar je kan wel een beredeneerde gok maken.

PS: moest je je pickups laten vervangen zou het niet onverstandig zijn om de volledige elektronica te vervangen, is toch maar een kleine meerkost, maar zal wel veel verschil uitmaken.

Venlonaer
14 september 2011, 23:13
Ben ik de enige die een klein zuchtje laat dat de TS geen namaakchinees (Gibsun) heeft gekocht maar een mooie Koreaanse epiphone heeft?

Zoals de TS de gitaar beschreef met het Gibson op de trussrod i.c.m. met de onwetendheid kreeg ik zo mijn twijfels.

Desalniettemin maakten de foto's het allemaal goed! Mooie gitaar man:ok: En ik sluit mij bij de bovengenoemde gedachte aan; mis je niks aan het geluid, doe er dan ook nog niets aan;)

nickofzo
14 september 2011, 23:22
Ben ik de enige die een klein zuchtje laat dat de TS geen namaakchinees (Gibsun) heeft gekocht maar een mooie Koreaanse epiphone heeft?

het was eigenlijk de achterliggende gedachte van de vraag naar de foto's ..
;)
over wat voor versterker speelt meneer of mevrouw de topicstarter? want als hij niet tevreden over het geluid is zou dat denk ik eerder aan de versterker liggen..

colin1715
14 september 2011, 23:25
Ben ik de enige die een klein zuchtje laat dat de TS geen namaakchinees (Gibsun) heeft gekocht maar een mooie Koreaanse epiphone heeft?

Zoals de TS de gitaar beschreef met het Gibson op de trussrod i.c.m. met de onwetendheid kreeg ik zo mijn twijfels.

Desalniettemin maakten de foto's het allemaal goed! Mooie gitaar man:ok: En ik sluit mij bij de bovengenoemde gedachte aan; mis je niks aan het geluid, doe er dan ook nog niets aan;)

Bedankt voor de leuke reactie :D

Wat bedoelt u precies met "de TS" ?
En nu begin ik te twijfelen.... Is hij nou echt of is hij nep?
Het ziet er allemaal heel netjes afgewerkt uit, hoe hij is afgewerkt, alle details.
Of zullen de chinezen het toch gelukt zijn om de beginnende gitarist te foppen en hem laten denken dat hij echt is?
Wat zeggen jullie? En als hij nep is, is dat dan heel veel slechter of valt dat wel mee?

Gr colin

Venlonaer
14 september 2011, 23:28
TS is topicstrater. En ik stel je gerust. Het is een echte Epiphone. Een hele mooie koreaanse!:)

EDIT: Ik dacht dat je zoiets had

http://img831.imageshack.us/img831/4541/storycounterfeit05.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/831/storycounterfeit05.jpg/)

colin1715
14 september 2011, 23:35
Ow is dat topicstarter. Voelde me al een beetje gangster worden met al die afkortingen, al wist ik niet wat het betekende (MJ - C-dog enz.)
Maar ik beschik over een kustom 30watt versterker (kustom kga-30 volgens mij)
Ik heb ook snaren die zo oud zijn als sinterklaas. (Ze zitten volgens mij er op sinds de aanschaf van de gitaar). Er is echter weinig op gespeeld.is het nu noodzakelijk om de snaren te vervangen?
Deze gitaar is 2de hands gekocht en de verkoper vond akoetisch mooier dus had zich niet echt in elektrische gitaren verdiept.
Mijn ouders zijn totaal niet muzikaal en ik zit niet op les en ik ken niemand die gitaar speelt dus word ik zegmaar in het diepe gegooid.
Ik heb het gevoel dat ik veel meer uit deze gitaar kan halen
@Venlonaer: bedankt voor de geruststelling, kan ik vanavond tenminste rustig slapen ;-)

Het is niet dat ik de gitaar niet mooi vind klinken, maar ik denk dat ik met een paar kleine aanpassingen veel meer eruit kan halen

Gr colin

Ps. Noem me maar liever geen meneer, ik ben 14 ;-) (noem me desnoods jochie :p )

bass blom
14 september 2011, 23:40
begin maar eens met nieuwe snaren.
dat scheelt al een hoop denk ik.

Venlonaer
14 september 2011, 23:42
Ah gelukkig maar. Ik zou trouwens als 1e stap er maar nieuwe snaren opgooien. Fretboard eerst eventjes schoonmaken met een licht vochtige doek, daarna wat citroenolie erop en dan de snaren. Het zal een wereld van verschil maken! Ook voor je geluid (als je snaren al zo oud zijn als sinterklaas).:)

EDIT: Bass was me voor....

colin1715
14 september 2011, 23:49
Oke het eerste wat ik ga regelen is nieuwe snaren. Enig nadeel is dat de enige plek waar ik ze kan halen, de stad is. Nou zit ik met me school enzo dus heb ik het nogal druk.
Mijn lokale gitaarwinkel is schreevens nijmegen. Ik heb daar keuze uit een aantal merken snaren. Welke is voor mij het beste ? (Ik speel van alles maar veel -hard-rock en metal en af en toe pop)
*D'addario
*elixer
*ernie ball

Welke kan ik het best hebben en welk type moet ik dan hebben?

Nu ik toch over snaren aan het vragen ben, als ik op mijn dikste snaar een open noot speel,krijg ik een geluid alsof hij de ijzeren frets. Lichtjes raakt. Volgens mij moet ik mijn brug ophogen, klopt dit? Zo ja, weet iemand hoe?

Nogmaal allemaal super bedankt voor jullie hulp, jullie weten niet hoe goed jullie me helpen.
Top!
Gr colin

nickofzo
15 september 2011, 00:03
om de hoek bij Schreeven zit Max guitar ;) hehe leuke gitaar/versterker combinatie. kustom maakt leuke versterkers! snaren is vaak uitproberen, wat je zelf het lekkerst vind mijn persoonlijke smaak is gewoon een setje 0.10 van ernie ball, maar hier zijn al tientallen discussies over geweest.. alles wat je erop gooit is in ieder geval beter dan snaren die ouder zijn dan onze Sint Nicolaas

Venlonaer
15 september 2011, 00:25
Ik weet niet hoe groot je budget is. Maar als je het echt goed wil doen dan zou ik je gitaar eens wegbrengen voor een afstelbeurt. Kost je gemiddeld zo'n 50euro. Je kunt het ook zelf proberen, maar daar lijk je mij te onervaren voor.

Kwa snaren is het persoons gebonden. Ik gebruik zelf voor het elektrische werk Ernie Balls regular slinky, die in dat 'gele pakje'. Maar het is maar net wat je zelf fijn vind spelen. Als beginner zou ik wel een setje 0.10-0.46 aanraden. Niet te dik en niet te dun.

macwilliams
15 september 2011, 06:17
Zou je eens een foto van het serienummer willen plaatsen?

Het is natuurlijk allemaal heel leuk en lief dat je gerustgesteld bent door venlonaer zn post maar het is toch op zn minst verontrustend dat ik heel andere informatie naar boven haal aan de hand van je serienummer.
Wat dat aangaat kun je nogsteeds met een afhaalchinees zitten en hoeft dit helemaal geen "mooie" koreaan te zijn.

Als er enkel een U gevolgd door cijfers staan dan is Unsung mogelijk
Als er U gevolgde door de letter O staat dan heb je een chinees.

Dus foto van serie nummer graag.


Ik dacht laat ik maar niet direkt reageren, nu heb je tenminste vanacht nog geslapen

colin1715
15 september 2011, 08:37
ahh het typenummer is: U02030545 en niet UO02030545

foto'tje:

http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=13 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=13)

gr colin

ps. Ik weet dat Gibson een apart merk is (het moedermerk van Epiphone), net zoals bijv bij Fender en Squier,
maar ik dacht ze zullen wel een type hebben vernoemd naar Gibson ;-)
iemand enig idee wat het type van deze gitaar dan is?

guitarkid
15 september 2011, 09:01
gr colin

ps. Ik weet dat Gibson een apart merk is (het moedermerk van Epiphone), net zoals bijv bij Fender en Squier,
maar ik dacht ze zullen wel een type hebben vernoemd naar Gibson ;-)
iemand enig idee wat het type van deze gitaar dan is?

Hallo Colin.

Je hebt een Epiphone Les Paul en de gitaar ziet er prachtig uit! En zijn "grote broer" (de Gibson Les Paul) is een regelrechtechte klassieker! Jouw vergelijking met Fender/Squier is een hele goede. Epiphone mag de Gibson-modellen bouwen, alleen de vorm van de kop (de headstock) wijkt af van het origineel. Er worden echter ook heel veel kopieën van deze gitaar gemaakt (op dit moment veel uit China) waar echter wel "Gibson" op staat. Vals dus en daar werd even aan gedacht door Venlonaer. Zoek maar eens op dit forum, er staat veel over deze fake-gitaren geschreven....
Wat betreft jouw gitaar: zoals al genoemd, als je het kunt betalen ga er dan even mee naar een goede winkel en laat 'm afstellen met een fatsoenlijk setje snaren: Ernie Ball, 'd Addario o.i.d. 10-46 is denk ik wel slim. En over die pu's: gewoon eerst lekker spelen op de gitaar zoals hij (straks :) ) is en ervaring opdoen. Dan kun je later altijd nog kijken wat je wilt! Is ook al gezegd en m.i. zeer terecht.
Verder gewoon genieten van je gitaar en spelen, spelen en nog eens spelen! En natuurlijk zorgen dat je het op school goed doet!!!!!!! ;)
Je snapt: ik ben geen 14 meer. Ik heb echter wel een gitaarspelende zoon van 15.....:seriousf:

Gr. Coos

PS: het is "mijn gitaar" en niet "me gitaar".... ;)

bat
15 september 2011, 09:09
Er worden echter ook heel veel kopieën van deze gitaar gemaakt (op dit moment veel uit China) waar echter wel "Gibson" op staat. Vals dus en daar werd even aan gedacht door Venlonaer. Zoek maar eens op dit forum, er staat veel over deze fake-gitaren geschreven....
Het vervelende is dat er ook valse "Epiphones" zijn. Niet al te lang geleden (zeker twee jaar terug) werd Marktplaats er mee overspoeld, allemaal "Epiphone Les Paul"s, als nieuw, vaak zelfs nog de stickertjes op de pickups. En in veel gevallen dus zo vals als de neten. Vandaar de zorg van MacWilliams. En op basis van de foto ben ik nog niet helemaal ontzorgt, zeg maar.

macwilliams
15 september 2011, 09:12
Snap je dat er verwarring ontstaat wanneer niet duidelijk is of het uo is os u0?
Volgens mij postte je uo gevolgd door cijfers met als resultaat een ondefinieerbaar fabriekje.

Verder,
Wat guitarkid zei.

Nogmaals, elementen wissel is de eerste upgrade van je gitaar om er een beter geluid uit te krijgen. Moet je wel weten wat je zoekt.

macwilliams
15 september 2011, 09:14
Het vervelende is dat er ook valse "Epiphones" zijn. Niet al te lang geleden (zeker twee jaar terug) werd Marktplaats er mee overspoeld, allemaal "Epiphone Les Paul"s, als nieuw, vaak zelfs nog de stickertjes op de pickups. En in veel gevallen dus zo vals als de neten. Vandaar de zorg van MacWilliams. En op basis van de foto ben ik nog niet helemaal ontzorgt, zeg maar.

Ik wel, is goed zo.
Als er nog twijfel is dan roep je maar.

bat
15 september 2011, 09:40
Als er nog twijfel is dan roep je maar.
Mwoach, dan ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de foto (of Epiphone, die zijn ook niet altijd perfect) dat ik de tuners een beetje rommelig geplaatst vind. Maar als jij er verder geen raar gevoel bij hebt, geloof ik het ook wel. Zo'n Epiphone kenner ben ik ook weer niet.

macwilliams
15 september 2011, 10:02
Mwoach, dan ligt het waarschijnlijk aan de kwaliteit van de foto (of Epiphone, die zijn ook niet altijd perfect) dat ik de tuners een beetje rommelig geplaatst vind. Maar als jij er verder geen raar gevoel bij hebt, geloof ik het ook wel. Zo'n Epiphone kenner ben ik ook weer niet.

Als je de standaard fouten van de n€piphoney's in acht neemt dan zie je dat dit bij deze gitaar wel goed zit.
1. De brug waar de snaren overheen loopt staat iets uit het lood tov de brug bucker, bij de neppie staat die dan weer recht.
2. Plaats van de potmeters, trek je een lijn van tone naar volume pot door naar kop dan loopt hij evenwijdig ad hals, neppie loopt de lijn meestal naar buiten.
3. Serienummer heeft het normale lettertype welke overeenkomt met de koreaanse uitvoeringen die ik heb gehad, dat waren er toch een stuk of zes/zeven.
4. De halshoek komt voorzover ik kan beoordelen overeen met de echten, de neppies staan verder achterover en lijkt het fretboard daardoor erg hoog te zijn.
5. Het logo is meestal ook een detail dat bij de neppies à specifiek is aan een echte.
6. Tuners lijken mij ook wel goed, misschien niet vakkundig en recht geplaatst.

Verder kun je onderhuids ook wel afwijkende details tegenkomen

bat
15 september 2011, 10:26
Ach, de rest van de foto's niet meer bekeken. Ziet er inderdaad wel bonafide it (en 't is nog een fraaie ook naar mijn smaak).

colin1715
15 september 2011, 21:19
nou heb ik een vraag over de trilling als ik een open E (me dikste / zwaarste noot) speel.
ik krijg dan een soort van knars/tril geluidje alsof hij de frets heel lichtjes raakt. moet ik nu mijn brug ophopen ?

gr Colin

bass blom
15 september 2011, 22:01
hoor je dat door je versterker ook, dan misschien ja
anders niet

macwilliams
15 september 2011, 22:04
Voordat je iets veranderd aan de afstelling van je gitaar zou je dit even moeten nagaan.

Gebruik je steeds dezelfde dikte snaren?
Wanneer je een dunner setje oplegt wil de hals wat achterover gaan staan. Normaal gezien geen probleem maar als de gitaar al erg laag staat afgesteld dan zou je nu wat geratel kunnen krijgen.

Gebruik je steeds eenzelfde stemming door middel van een stem apparaat of stem je op gehoor? Als je op gehoor stemt dan kan je ook te laag gestemt zijn en dan kan ook de hals wat rechtr, achterover gaan staan met geratel als gevolg.

Zijn er grote temperatuur schommelingen?
Kan ook een oorzaak zijn.

Kun je het geratel lokaliseren? Waar op de hals komt het geratel vandaan?
Misschien moet de halspen een kwart of halve slag losser gedraaid worden.

Is je topkam misschien ingesleten?

Er zijn dus een aantal dingetjes die het kunnen veroorzaken, neem de gitaar even mee naar iemand die er kijk op heeft. Die lost het zo voor je op.

colin1715
16 september 2011, 21:38
http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=14 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=14)

colin1715
16 september 2011, 21:44
Voordat je iets veranderd aan de afstelling van je gitaar zou je dit even moeten nagaan.

Gebruik je steeds dezelfde dikte snaren?
Wanneer je een dunner setje oplegt wil de hals wat achterover gaan staan. Normaal gezien geen probleem maar als de gitaar al erg laag staat afgesteld dan zou je nu wat geratel kunnen krijgen.

Gebruik je steeds eenzelfde stemming door middel van een stem apparaat of stem je op gehoor? Als je op gehoor stemt dan kan je ook te laag gestemt zijn en dan kan ook de hals wat rechtr, achterover gaan staan met geratel als gevolg.

Zijn er grote temperatuur schommelingen?
Kan ook een oorzaak zijn.

Kun je het geratel lokaliseren? Waar op de hals komt het geratel vandaan?
Misschien moet de halspen een kwart of halve slag losser gedraaid worden.

Is je topkam misschien ingesleten?

Er zijn dus een aantal dingetjes die het kunnen veroorzaken, neem de gitaar even mee naar iemand die er kijk op heeft. Die lost het zo voor je op.

bedankt voor de uitgebreide uitleg.
zelf gebruik ik (jammergenoeg nog steeds) de snaren die er standaard opzitten.

ik stem door middel van een (londen city) stemaparaat.'
op het moment dat ik hem te hoog stem dan houd het niet op.
temperatuurschommelingen? (als daarmee temperatuur van de snaren word bedoeld, dat niet)
Het geluid komt voor rond de 10de á 12de fret (op de dikste snaar)

is de topkam hetgeen dat voor de elementen komen? dus die als het waren de snaren omhoog houd?

het geluid word niet heel zwaar versterkt, maar toch een heel klein beetje.

gr Colin

mikeyaxeman
16 september 2011, 22:26
http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=14 (http://www.fotoshare.nl/pic.php?u=15wKFDc&i=14)

Mooie gitaar Colin! :ok:
Heel mooie beginners gitaar, je kunt op heel wat slechtere beginnen.
Ik heb zelf ook nog een Koreaanse Epi LP liggen hier.

guitarkid
17 september 2011, 11:46
is de topkam hetgeen dat voor de elementen komen? dus die als het waren de snaren omhoog houd?


Nee, dat is de brug. De topkam is dat witte stukje plastic met zes gleuven waar de snaren door lopen aan de kant van de kop. Zoals Macwilliams al zei, die gleuven kunnen gaan inslijten (of gewoon al niet goed gemaakt zijn), waardoor de snaar te dicht op de hals (eigenlijk de frets) komt en dus dan ratelt. Ga gewoon even naar een winkel of iemand met verstand van deze dingen, dan weet je wat er aan de hand is, wat er aan gedaan kan worden en wat dat kost!

Gr. Coos