PDA

View Full Version : Fender Sonoran - Neck gebogen?



Daan_B
14 september 2011, 13:16
Beste Gitaarnetters,

Ik heb anderhalve maand geleden een Fender Sonoran CAR aangeschaft.
Een paar dagen na aanschaf kwam er een klein barstje in de lak van de nek, bij de 12e fret. De barst zit precies op de lijn waar de toets aan de hals vast zit.
Sinds kort is de barst een stuk groter geworden en tot mijn verbazing lijkt het wel of de neck is gebogen. Als ik 'Fender Sonoran bowed neck' google, krijg ik een aantal horrorverhalen te lezen:makeup:.

Vandaar mijn vraag aan de experts: is mijn vermoeden juist?
Ik dacht, ik laat het eerst even zien en kijken wat jullie er van vinden, voor ik naar de winkel ga. Als dit probleem bij meerdere Sonorans voorkomt, neem ik niet genoegen met een nieuwe Sonoran, maar wil ik een andere gitaar uitzoeken.

Anyway:

http://imageshack.us/g/813/dsc02765x.jpg/

Mr.Fingers
14 september 2011, 13:41
Het ziet er precies wel zo uit, en die actie is ECHT wel hoog (ter hoogte van de 12e fret) :dontgeti:

G.G.
14 september 2011, 14:11
Het lijkt wel alsof er gruwelijk veel spannig op de halspen staat en dat ie daardoor de toets van de hals afdrukt. Mogelijk een combinatie van extreem opspannen, extreem lage snaarspanning en een slechte lijmverbinding.

Daan_B
14 september 2011, 14:17
Hee GG, het vreemde is dat dit de fabrieks snaren nog zijn:???:.
Ik speel enkel in gewone stemming.

G.G.
14 september 2011, 14:44
Hee GG, het vreemde is dat dit de fabrieks snaren nog zijn:???:.
Ik speel enkel in gewone stemming.wat ZOU kunnen is dat ze af fabriek heel snel de halspen hebben willen stellen, zonder op het hout te wachten om mee te werken. zo'n spanning er in een keer op zetten , net tegen de grens wat de lijm kan verdragen gaat niet goed. Als de gitaar dan even onder iets andere omstandigheden komt te staan, kan het fout gaan.

oorzzaak is eigenlijk niet heel erg interessant. Ik denk dat je gewoon goed geholpen moet worden met een ander exemplaar.

G.G.
14 september 2011, 14:45
bedenk me ineens iets... je actie is heel erg hoog.... komt je toets bol van je als af, of komt de hals bol naar achteren van de toets af?

Daan_B
14 september 2011, 16:23
De hals komt bol naar achteren van de toets af, alsof de neck de snaarspanning niet kan houden.

Daan_B
14 september 2011, 16:27
Dit is de 'horror-post':


And the neck was already bowed. Here this guitar is in a perfectly climate-controlled acoustic guitar room, and the neck is BOWED! Everything up at the 10th fret and higher was fretting out... there were dead spots and all kinds of ugly craziness. Again, dealer tells me the necks tend to bow on these things.


Post van het TDPRI-forum, lijkt me een duidelijk verhaal:chicken:.

-Martijn-
14 september 2011, 16:38
Als je een 'horror-zoekterm' invoert, vind ik het niet zo gek dat je ook een horror-resultaat krijgt. ;)
Of het nog te repareren valt daar kan ik niks over zeggen. Hoe meer de nek verbuigt, des te meer kracht er bij de hielverbinding wordt uitgeoefend. Dus ik zou in ieder geval je snaren losdraaien.

muziekschuur
14 september 2011, 16:52
terug naar de verkoper..
Ik neem aan dat Fender dit niet beoogde toen ze jou een goed instrument verkochten...

barno
14 september 2011, 16:59
ik snap het probleem niet goed. okee, er zit een serieuze backbow in de neck. Een trussrod dient juist om dit bij te stellen.

Die barstjes op de naad van neck en toets: kan dat niet goed zien op de foto, lijkt me niet dat de toets loskomt. Als een neck gaat buigen (door de snaarspanning, kan de lak barsten als die niet elastisch genoeg is. Het is mss verdacht dat hij juist op die plaats barst, kan ook toeval zijn.

Daan_B
14 september 2011, 17:53
Hee Martijn, ik had voor de aanschaf juist goede verhalen gelezen, vandaar dat ik heb uiteindelijk heb gekocht. Er zal over elk type gitaar wel zo'n verhaal te vinden zijn, maar als ik zie dat diegene op tdpri van zijn dealer heeft gehoord dat ze het allemaal hebben, lijkt me dat wel iets zeggen over het model:makeup:.

Barno, wat bedoel je precies met verdacht?

barno
14 september 2011, 18:18
Hee Martijn, ik had voor de aanschaf juist goede verhalen gelezen, vandaar dat ik heb uiteindelijk heb gekocht. Er zal over elk type gitaar wel zo'n verhaal te vinden zijn, maar als ik zie dat diegene op tdpri van zijn dealer heeft gehoord dat ze het allemaal hebben, lijkt me dat wel iets zeggen over het model:makeup:.

Barno, wat bedoel je precies met verdacht?

als lak barst op een lijmnaad, zou je kunnen denken dat er iets loskomt. al lijkt mij dat niet het geval.

Daan_B
14 september 2011, 18:27
Ah zo. Zou het niet kunnen dat de neck de toets als het ware wegduwt?

G.G.
14 september 2011, 20:32
Op deze pc zie ik de foto's beter. Lijkt er inderdaad op dat de toets nog wel aan het fretboard vast zit. Die barstjes en scheurtjes kunnen toch nooit de bedoeling zijn. Breng hem gewoon terug.

Daan_B
15 september 2011, 11:57
Hee iedereen, bedankt voor de reacties.
Ik zal dit weekend eens contact met ze opnemen, ik hou jullie op de hoogte!

Daan_B
21 september 2011, 18:00
Goede avond allemaal.
Ik heb, op advies, even de snaarspanning van de gitaar gehaald, om te kijken of het aan de spanning ligt of dat de nek vanzelf krom trekt.

Daan_B
22 oktober 2011, 11:53
Heren,

Ik ben inmiddels terug geweest. De baas van de winkel heeft de halspen aangedraait en nu is de hals weer kaarsrecht.

Maar, is het niet zo dat je heel voorzichtig met zo'n halspen moet zijn? Is het wel goed om in 5minuten tijd zo'n boog eruit te draaien?

Ik ben opzich blij dat de gitaar weer werkt, maar dit stuit me toch een beetje tegen de borst:chicken:.

CID-Gibson
22 oktober 2011, 14:53
Heren,

Ik ben inmiddels terug geweest. De baas van de winkel heeft de halspen aangedraait en nu is de hals weer kaarsrecht.

Maar, is het niet zo dat je heel voorzichtig met zo'n halspen moet zijn? Is het wel goed om in 5minuten tijd zo'n boog eruit te draaien?

Ik ben opzich blij dat de gitaar weer werkt, maar dit stuit me toch een beetje tegen de borst:chicken:.

Beste Vriend

Ja zou ik ook doen gewoon niet tevreden zijn, een andere gitaar zonder veel verhaal en die terug naar de fabriek. Als ik mag vertellen wat Ik hier van denk is dit een “zoals men in de vakterm noemt” een droogscheur. Je kan hier alleen zien wat er fout is gegaan hij de bouw van deze gitaar aan het kophout van de twee stukken fretboard en hals. Hier heb je hetzelfde probleem dat voorkomt bij het maken van houten beelden vroeger. Kijk een reden kan ook zijn dat het hout nog aan het drogen was tijdens het lakken. In onze tijd gaat hout een droogkamer in om te drogen voor het gebruik, vroeger was dit niet het geval moest het hout jaren worden gestockeerd voor het klaar was om te gebruiken. Indien deze planken die ze gebruiken voor het maken van je hals juist aan de binnenkant van de stapel hout in de droogkamer liggen komt het wel eens voor dat de vochtigheidsgraad in het hout nog wat hoog is, en zal deze dalen na de verwerking, hier heeft de lijm niet voldoende hechting gehad op het fretboard vast te houten aan de hals. Daar kan je met de beste lijm niets aan doen het vezelhout van de hals VS celhout van de fretbord zijn hier de oorzaak van. Het een is minder onderworpen aan de werking van het hout. Het kan ook zijn toen ze de hals hebben gelakt dat ze een deel geraakt hebben van de hals waar het fretboard op gelijmd is en daar heb je dan een mindere hechting van je lijn.

Werking van het hout : http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenschappen_van_hout

En voor de rest mag je aan dit ding draaien tot de zon 100 maal op en weer onder is gegaan.

Mag ik ook vragen wat je er voor betaald hebt ?.


Groetjes.:)

Ernest01
22 oktober 2011, 15:06
Heren,

Ik ben inmiddels terug geweest. De baas van de winkel heeft de halspen aangedraait en nu is de hals weer kaarsrecht.

Maar, is het niet zo dat je heel voorzichtig met zo'n halspen moet zijn? Is het wel goed om in 5minuten tijd zo'n boog eruit te draaien?

Ik ben opzich blij dat de gitaar weer werkt, maar dit stuit me toch een beetje tegen de borst:chicken:.

Ligt eraan hoeveel hij heeft gedraaid. Het wordt afgeraden om meer dan een kwart slag te draaien in een keer. Daarna zo'n 8-12 uur wachten. En nog eens een kwart slag, enz. Hierdoor krijgt het hout de tijd om aan de nieuwe stand te wennen. Hopelijk is er dus niet teveel aan de halspen gedraaid.

Daan_B
23 oktober 2011, 13:31
Ligt eraan hoeveel hij heeft gedraaid. Het wordt afgeraden om meer dan een kwart slag te draaien in een keer. Daarna zo'n 8-12 uur wachten. En nog eens een kwart slag, enz. Hierdoor krijgt het hout de tijd om aan de nieuwe stand te wennen. Hopelijk is er dus niet teveel aan de halspen gedraaid.

Nou ja, de hals was zo krom als op de foto's in de 1e post. Hij ging even weg en kwam terug met een gitaar met kaarsrechte hals, lijkt me dus wel erg veel. Maar ik heb het al gezien, er zijn nog meer barsten op de lijmnaad gekomen, ik ben het zat, ik ga een andere eissen.

Ernest01
23 oktober 2011, 14:13
Een juiste beslissing, want deze gitaar gaat nog meer problemen geven, lijkt mij.
Succes !

Muzieknono
24 oktober 2011, 08:36
Altijd vervelend als je zoiets aan de hand hebt en er zelf achterheen moet zeiken om je gelijk te krijgen, een zaak zou uit zichzelf moeten zeggen, dit klopt niet we gaan een andere gitaar bestellen, want ook met het stellen van een halspen verdwijnen scheurtjes niet meer of worden zoals in jouw geval nog talrijker, ook handelingen aan een gitaar uit zicht geeft me te denken, ik wil er tenminste altijd met mijn neus boven op staan, al was het maar omdat ik er dan ook nog wat van kan leren.
Ik wens je veel succes en laat even weten hoe e.e.a. is afgelopen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Daan_B
24 oktober 2011, 15:48
Hee Muzieknono, het is inderdaad erg vervelend dat ik meerdere malen terug moet gaan. Maar ik denk niet dat ik hetzelfde model terug wil, ik heb slechte verhalen gelezen met betrekking tot de nek van dit model. Ik heb er, door de problemen, al lang genoeg niet op kunnen spelen. Bovendien heb ik hem nodig, dus ga ik niet zitten wachten tot er een nieuwe binnen is;).

Muzieknono
25 oktober 2011, 08:24
Al een idee, wat je wilt gaan spelen i.p.v. de Fender?
Mvgr. Dirk Jan :B

Daan_B
26 oktober 2011, 13:07
Hee Muzieknono, ik heb daar nog helemaal niet over nagedacht eigenlijk:chicken:. Eerst even op reactie van mijn mailtje wachten, ik heb detail foto's van de schuren en de link van TDPRI in de mail gezet. Ben benieuwd..

Lennert
28 oktober 2011, 06:57
Ik heb ook een Sonoran (de naturel versie met cutaway en element). Bij mij geen problemen to zover! Ik zie ook wel dat de gitaar niet de beste kwaliteit is maar wat verwacht je voor 239 euro?? Maarja het is voor mij echt een gitaar voor erbij aangezien ik vrijwel uitsluitend electrisch speel. Actie is bij mij ook vrij hoog overigens (lang niet zo ernstig als bij jou, gelukkig), moet 'm ook maar eens afstellen.

Hoop op een goede afwikkeling voor jou!

Daan_B
28 oktober 2011, 08:57
Hee iedereen, ik heb inmiddels reactie en kan binnenkort voor een andere gitaar gaan kijken:).

@ Lennert: Ik verwacht ook niet te veel van deze gitaar, ik speel hem enkel versterkt. Als ik verder acoustisch speel doe ik dat op mijn andere. Maar hoe goedkoop ook, ik mag toch wel verwachten dat de nek rek recht, en scheurloos, blijft na 3 maanden?

Daan_B
1 november 2011, 17:54
Ik heb vorige week de volgende mail gestuurd naar Eiland Muziek:

Beste,

Ik ben vorige week bij jullie terug geweest met een acoustische Fender.
Deze Fender had ik 2,5 maand geleden gekocht en had een kromme nek gekregen, dat is inmiddels door jullie verholpen.
Helaas zijn in de afgelopen week schuren in de lak van de gitaar gekomen, ze lijken precies op de lijn van de nek en de toets te zitten.

In het onderstaande album staan foto's van de schuren:
http://imageshack.us/g/684/dsc02770cr.jpg/

Ik heb gelezen dat meerdere gitaren van dit model problemen met de nek hebben.
Op tdrpi.com staat een topic, waar meerdere mensen problemen hebben met de nek van dit model:
http://www.tdpri.com/forum/archive/index.php/t-193411.html

Dit lijkt mij allemaal niet de bedoeling? Misschien is het voor jullie, als winkel, ook fijn om te weten dat dit model vaker kuren heeft.
Ik hoop dat jullie mij van dienst kunnen zijn wat betreft de garantie op deze gitaar.

Met vriendlijke groet,

Daan Boshoven


En daarop kreeg ik de volgende reactie:

Beste Daan Boshoven,


Dit is de eerste keer dat wij dit meemaken met deze serie.
Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Als u deze gitaar bij ons in de winkel lang brengt zullen wij deze retourneren naar fender

En zorgen wij dat u weer een goede gitaar terug krijgt.


Met vriendelijke groet,
Eiland Muziek


Kom ik vandaag in de winkel, werd geholpen door dezelfde man als 2 weken terug. Hij zag de schuren niet zei die. Ik zei hem dat ik contact heb gehad met een medewerker. Hij vertelde me dat hij de e-mail niet doet en degene die dat wel doet kon ik niet te spreken krijgen:???:.

Toen ging hij even bellen en kwam later met een andere medewerker (dit was ook niet degene met wie ik contact heb gehad). Nu zagen ze beide de schuren wel, maar het waren volgens hun lijmresten en die zouden er vanaf het begin al zitten. Er zat aan een kant een 'scheur', maar die aan de andere kant zijn er echt pas sinds er aan de halspen gedraait is.. Behoorlijk ontdaan en kwaad weggegaan. Toen ik jaren geleden een Fender USA strat kocht werd ik warm onthaalt, kreeg koffie en kon uren testen. Maar nu er iets stuk is word ik gewoon niet goed geholpen.

Welke stappen moet ik nu ondernemen?:chicken:

-Martijn-
1 november 2011, 18:42
Ik kan het niet heel goed zien, maar op de laatste foto zou de hals misschien los kunnen komen. De rest zijn inderdaad gewoon lijmresten.
Voel je ook een scheur als je er bijv. met je nagel langs gaat?

Ernest01
1 november 2011, 19:02
Om het nu niet een 'nietes-welles' geval te laten worden kan je ze aan hun belofte in hun email houden.
Dus laten ze het ding maar naar Fender sturen en het daar laten uitzoeken.

Mochten ze ook dat niet willen, dan kan je contact opnemen met Fender en het hen voorleggen. (en meteen de reactie van de winkel aan hen duidelijk maken.... met een copie aan de importeur)

barno
1 november 2011, 19:13
Ik heb vorige week de volgende mail gestuurd naar Eiland Muziek:

Beste,

Ik ben vorige week bij jullie terug geweest met een acoustische Fender.
Deze Fender had ik 2,5 maand geleden gekocht en had een kromme nek gekregen, dat is inmiddels door jullie verholpen.
Helaas zijn in de afgelopen week schuren in de lak van de gitaar gekomen, ze lijken precies op de lijn van de nek en de toets te zitten.

In het onderstaande album staan foto's van de schuren:
http://imageshack.us/g/684/dsc02770cr.jpg/

Ik heb gelezen dat meerdere gitaren van dit model problemen met de nek hebben.
Op tdrpi.com staat een topic, waar meerdere mensen problemen hebben met de nek van dit model:
http://www.tdpri.com/forum/archive/index.php/t-193411.html

Dit lijkt mij allemaal niet de bedoeling? Misschien is het voor jullie, als winkel, ook fijn om te weten dat dit model vaker kuren heeft.
Ik hoop dat jullie mij van dienst kunnen zijn wat betreft de garantie op deze gitaar.

Met vriendlijke groet,

Daan Boshoven


En daarop kreeg ik de volgende reactie:

Beste Daan Boshoven,


Dit is de eerste keer dat wij dit meemaken met deze serie.
Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Als u deze gitaar bij ons in de winkel lang brengt zullen wij deze retourneren naar fender

En zorgen wij dat u weer een goede gitaar terug krijgt.


Met vriendelijke groet,
Eiland Muziek


Kom ik vandaag in de winkel, werd geholpen door dezelfde man als 2 weken terug. Hij zag de schuren niet zei die. Ik zei hem dat ik contact heb gehad met een medewerker. Hij vertelde me dat hij de e-mail niet doet en degene die dat wel doet kon ik niet te spreken krijgen:???:.

Toen ging hij even bellen en kwam later met een andere medewerker (dit was ook niet degene met wie ik contact heb gehad). Nu zagen ze beide de schuren wel, maar het waren volgens hun lijmresten en die zouden er vanaf het begin al zitten. Er zat aan een kant een 'scheur', maar die aan de andere kant zijn er echt pas sinds er aan de halspen gedraait is.. Behoorlijk ontdaan en kwaad weggegaan. Toen ik jaren geleden een Fender USA strat kocht werd ik warm onthaalt, kreeg koffie en kon uren testen. Maar nu er iets stuk is word ik gewoon niet goed geholpen.

Welke stappen moet ik nu ondernemen?:chicken:

Op die foto's zie ik ook enkel lijmresten hoor, kan niet anders dan dat die er opzaten vanaf het begin. Dat je ze niet hebt gezien bij aankoop is een andere zaak maar ik denk niet dat je dit als een "verborgen" gebrek kan aanvoeren.

Daan_B
1 november 2011, 21:47
Oke, het zijn dus wel lijmresten? Ik had er een al gezien, maar de andere echt niet:???:.

Ik was ervan overtuigd dat het scheuren waren, omdat degene die mijn mail beantwoorde zei dat dit niet hoorde en ik terug kon komen.

barno
1 november 2011, 22:13
Oke, het zijn dus wel lijmresten? Ik had er een al gezien, maar de andere echt niet:???:.

Ik was ervan overtuigd dat het scheuren waren, omdat degene die mijn mail beantwoorde zei dat dit niet hoorde en ik terug kon komen.

het hoort niet maar een goedkope gitaar is goedkoop for a reason: minder aandacht aan afwerking. die lijmresten kan je zo wegschuren, daarna de weggeschuurde blanke lak even retoucheren. Of gewoon zo laten. kan geen kwaad