PDA

View Full Version : Welke kabel?



Baker
14 september 2011, 11:02
Ik wil graag 4 goede zes meter kabels kopen, met aan de ene kant een rechte, en aan de andere kant een haakse plug. De pluggen moeten van echt metaal zijn, dus niet van dat neppe glimmende kunststof. Ook is het prettig als de kabel niet te dun is. Ik wil ongeveer 15 euro per kabel uitgeven, mag een beetje meer zijn als ik daarmee een grote prijs/kwaliteit stap maak. Zou iemand mij tips kunnen geven wat een goede kabel is en waar ik deze online kan bestellen?

Disclaimer:
Ik loop al een tijdje mee, dus deze vraag zou ik zelf moeten kunnen beantwoorden. Ook zal deze vraag vast al vaker gesteld zijn hier. Ik heb bij Thomann gezocht, de zoekfunctie van het forum gebruikt, gegoogled etc etc, Maar toch zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een paar keer een kabel gekocht, maar dit werd telkens een teleurstelling: Toch plastic pluggen, dun snoer etc, je kunt dit vaak niet goed zien op een webwinkel.

bass blom
14 september 2011, 11:14
dan zit je best onderin de prijs met die eisen.

Dimitri92
14 september 2011, 11:14
Kwaliteit van 6 meter voor 15 euro de stuk? Hehe, ga ze zelf maar maken dan. Klotz kabel en neutrik jacks bestellen bij tonefactory bijv. en in elkaar prutsen maar :)

bass blom
14 september 2011, 11:17
klotz met twee rechte pluggen heeft thomann wel

bat
14 september 2011, 11:21
Kwaliteit van 6 meter voor 15 euro de stuk? Hehe, ga ze zelf maar maken dan. Klotz kabel en neutrik jacks bestellen bij tonefactory bijv. en in elkaar prutsen maar :)
Mee eens, doe ik ook. Niks moeilijks aan.

Baker
14 september 2011, 11:25
Ook dat heb ik geprobeerd, maar ik ben gewoon niet handig met de soldeerbout... maar is er dan niks goeds te vinden dat aan mijn eisen voldoet?

Of wil ik gewoon weer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
:hide:

Roel64
14 september 2011, 11:34
Bij Thomann

Cordial CTI 6 PR-BK Professional 6m Black Instrument Cable - jack -> right angled jack, Neutrik connectors.

reckless_life
14 september 2011, 11:36
Ik vind Planet Waves wel goed, maar die voldoen niet aan je "eisen".
Een goede kabel kost nu eenmaal meer (wat niet wil zeggen dat alle dure kabels goed zijn) en de dikte maakt niks uit, je moet kijken naar het materiaal en de shielding.

Als je niet kan solderen, dan zou ik eens kijken naar George L connectors, dat zijn metalen connectors, je maakt je kabel zolang als je wil en daar komt geen solderen bij kijken. Die connectors schroef je als het ware op je kabel.

bass blom
14 september 2011, 11:36
Bij Thomann

Cordial CTI 6 PR-BK Professional 6m Black Instrument Cable - jack -> right angled jack, Neutrik connectors.

kijk, werkt hun zoekhulp ding niet goed, die zag ik niet.
klaar :ok:
9 meter zelfs voor 15,70

Baker
14 september 2011, 11:45
potdulle!
Die heb ik over het hoofd gezien! Perfect! Bedankt!

Dimitri92
15 september 2011, 09:25
Dat cordial snoer ben ik niet erg tevreden over.. vind het nogal cheapass slap draad :D En hoe moeilijk kan het zijn, zo'n soldeerbout bedienen ^^

Edit: ik had de goedkopere versie geloof ik ^^

Liquid_Metal
15 september 2011, 11:24
Bij Thomann

Cordial CTI 6 PR-BK Professional 6m Black Instrument Cable - jack -> right angled jack, Neutrik connectors.

Ik maak mijn eigen Cordial kabels met Neutrik pluggen (allemaal net een slagje duurder/beter) en die zijn echt top.

Baker
15 september 2011, 15:51
Ik begrijp je niet. De voorgestelde kabel is Cordial snoer met neutrik pluggen.
Wat maakt het dan dat jouw kabels beter zijn?

Methoxy7
7 oktober 2011, 08:42
Maakt een kabel dan echt zoveel verschil qua geluid?
Of is het gewoon te doen om de stevigheid en zo?
Op da gebied ken ik er niet zoveel van ...

lindstrom
7 oktober 2011, 08:51
Ik geef makkelijk 50 euro per kabel uit, ik wil gewoon kwaliteit..

Maar heb in een lang lang lang verleden een 2 jaar gedaan met een kabel van 6 gulden.. was opzich niet veel mee mis.

Wabbie
7 oktober 2011, 10:21
Verschil in geluid kun je over discussiëren, ik vind het zelf verwaarloosbaar klein. Ik heb zelf ook twee kabels van dik 50/60 euro het stuk, gewoon omdat ze niet kapot gaan, en als ze kapot gaan heb je levenslange garantie. Het scheelt je op de lange termijn geld als je investeert in een goede gitaarkabel.

Snippo
7 oktober 2011, 10:58
Ik heb zelf ook een kabel gemaakt (klotz kabel met neutrik pluggen). Of het geluid er beter door is geworden durf ik niet te zeggen (lees: volgens mij maakt het vrij weinig uit...) maar de kabel is wel 100x steviger aan dan die dropveter (:soinnocent:) die ik eerst gebruikte. En als je ze zelf maakt is het best betaalbaar.

lindstrom
7 oktober 2011, 11:02
Verschil in geluid kun je over discussiëren,

mee eens!

alleen ben ik dan ook weer van mening dat een kabel + effecten + nog meer kabel invloed hebben op het geluid. en juist daarom wil ik gewoon goede kabels hebben. er gaat al genoeg verloren in de keten.

Wabbie
7 oktober 2011, 11:35
Ik vind zelf het effect te verwaarlozen. Ja je verliest wat hoog in je signaal, maar ach mijn JTM45 heeft daar zo'n knopje voor om dat er weer bij te draaien :soinnocent:. Ik heb gewoon goede kabels omdat ik niet wil dat ze stuk gaan.

lindstrom
7 oktober 2011, 11:42
Ik vind zelf het effect te verwaarlozen. Ja je verliest wat hoog in je signaal, maar ach mijn JTM45 heeft daar zo'n knopje voor om dat er weer bij te draaien :soinnocent:. Ik heb gewoon goede kabels omdat ik niet wil dat ze stuk gaan.

Treble knop voegt geen helderheid en dynamiek toe ;)

Die echte gitaarklank kun je niet in je amp erbij draaien..

Freeqi
7 oktober 2011, 11:47
maar soms is dat beetje verlies zelfs beter ? en ALLE kabels hebben verlies hé de ene wat meer als de andere ... fysica ?

anekdote: Paar Matchless io gezet voor pro, ik bedoel met pro een 'bandje' dat +100000 vraagt/gig. wat contacten, eindbuizen etc. Als ik speelde op amps in atelier vond ik ze eigenlijk net iets te bity, te agressief. Uiteraard is dat dan gewoon gitaar-6mkabel-amp. Ga ik naar een optreden kijken, sta op podium knal voor amps tijdens soundcheck en heb zoiets van ... nja nee net goed eigenlijk. Genoeg bite, niet té. Maar ... er hangt wel xxm kabel tussen uiteraard én pedals én schakelbord én ... én ...én ... Matchless is daar eigenlijk op gebouwd bedacht ik me toen. De meeste pro's die een matchless gebruiken hebben pedalboard, rack fx en veelal +15m kabel voor hangen ? Sommige uiteraard gebufferd, stukken niet maar het verschil viel me in elk geval op ?

Dus maw het is maar hoe je het ziet, te puristisch is ook niet altijd perfect ;-) Zeker niet als ervoor daar al rekening mee gehouden is ? 'if it sounds good it's okay ?'

Wabbie
7 oktober 2011, 12:14
Treble knop voegt geen helderheid en dynamiek toe ;)

Die echte gitaarklank kun je niet in je amp erbij draaien..

Als jij het verschil tussen twee gitaarkabels kunt horen in een dubbelblind test vind ik het knap. Sowieso die "echte" gitaarklank bestaat niet. Daar deden ze vroeger ook nooit moeilijk over, moet je dus voor nu ook niet doen.

Als je een bepaalde gitaarkabel nodig hebt voor net dat ene beetje helderheid en dynamiek, dan ben je of aan het audiofielen, of je hebt een andere gitaar/versterker nodig. ;)

Freeqi
7 oktober 2011, 12:24
eens boven pakweg een goeie 6m lengte hoor je wel duidelijk verschil hoor ... met passieve PU's.

vroeger klopt id ... toen was er geen internet ;-) En ze gebruikten zelfs krulkabels ! :seriousf:

wireman
7 oktober 2011, 13:59
REKEN MAAR DAT GOEIE KABELS TE HOREN ZIJN! Ik heb zelf vorig jaar Spectraflex Fatsoflex kabels gekocht.. (was iets van 90 euro kwijt) Maar potdomme... Daar kan geen pedaal (waar je ongeveer hetzelfde voor betaal) tegenop.. Wat een verschil met cheap ass kabels zeg! Denk nou niet dat je amp het wel oplost.. Het maakt gewoon verschil.

Sta je op een gitaar en amp van XXXX Euro te spelen en klinkt het nog ruk omdat je heb bezuinigd op de kabels.. voor mij een no-go!

Wabbie
7 oktober 2011, 14:14
Ik geloof er niks van :soinnocent: ;)

Ik heb zelf ook dure spectraflex kabels van 100 euro en het verschil is extreem minimaal te noemen met een "standaard" Yellow cable van een paar tientjes. Ik weet dat er fysisch verlies is van signaal, en ik weet dat je dat gaat horen bij langere kabellengtes.

Maar bij een gitaarkabel van 6 meter? Ik wil je gelijk geven dat er wat verschil in zit, maar dat is zo minimaal dat ik me niet afvraag of dat gewoon psychoakoestiek is. Het effect van bekabeling wordt sterk overdreven vind ik.

lindstrom
7 oktober 2011, 14:32
De meeste pro's die een matchless gebruiken hebben pedalboard, rack fx en veelal +15m kabel voor hangen ? Sommige uiteraard gebufferd, stukken niet maar het verschil viel me in elk geval op ?

Dus maw het is maar hoe je het ziet, te puristisch is ook niet altijd perfect ;-) Zeker niet als ervoor daar al rekening mee gehouden is ? 'if it sounds good it's okay ?'

Wetend dat ik 2 x 6 meter en een 8 pedalen gebruik wil ik gewoon goed spul, zoals ik al eerder aangaf, er gaat al genoeg verloren in de keten.
en als het te "bity" is dan draai ik de treble gewoon iets terug op de amp.



Sta je op een gitaar en amp van XXXX Euro te spelen en klinkt het nog ruk omdat je heb bezuinigd op de kabels.. voor mij een no-go!

geheel mee eens!


REKEN MAAR DAT GOEIE KABELS TE HOREN ZIJN! Ik heb zelf vorig jaar Spectraflex Fatsoflex kabels gekocht.. (was iets van 90 euro kwijt) Maar potdomme... Daar kan geen pedaal (waar je ongeveer hetzelfde voor betaal)

Die kabel wil ik ook voor tussen mijn board en amp hebben. :)
Gauw maar eens bestellen :)

guitarkid
13 oktober 2011, 20:18
Disclaimer:
Ik heb nu een paar keer een kabel gekocht, maar dit werd telkens een teleurstelling: Toch plastic pluggen, dun snoer etc, je kunt dit vaak niet goed zien op een webwinkel.

Kijk, daarom zijn er ook "echte" winkels. Waar je de kabel kunt zien, voelen en evt. zelfs proberen.... Voorkomt dit soort teleurstellingen! ;)
Ik speel overigens met betaalbare kabels van Music Store. Niet te cheapo, niet overdreven duur. Goede pluggen en stevige kabel en voor die prijs koop je er gewoon twee extra. Altijd handig!

Brum
13 oktober 2011, 20:56
Klotz LaGrange, je betaalt er niet zo'n belachelijk bedrag voor als bijvoorbeeld voor een Spextraflex kabel en wordt vaak nog hoger aangeschreven ook. Drie tientjes, heb je 6 meter kabel voor, bang voor de buck.

Exi
13 oktober 2011, 21:09
Klotz LaGrange, je betaalt er niet zo'n belachelijk bedrag voor als bijvoorbeeld voor een Spextraflex kabel en wordt vaak nog hoger aangeschreven ook. Drie tientjes, heb je 6 meter kabel voor, bang voor de buck.
Dit. Al dan niet een verschil in geluid boeit me niet, maar deze kabel is heerlijk stevig en is niet kapot te krijgen.

Liquid_Metal
13 oktober 2011, 21:38
REKEN MAAR DAT GOEIE KABELS TE HOREN ZIJN! Ik heb zelf vorig jaar Spectraflex Fatsoflex kabels gekocht.. (was iets van 90 euro kwijt) Maar potdomme... Daar kan geen pedaal (waar je ongeveer hetzelfde voor betaal) tegenop.. Wat een verschil met cheap ass kabels zeg! Denk nou niet dat je amp het wel oplost.. Het maakt gewoon verschil.

Sta je op een gitaar en amp van XXXX Euro te spelen en klinkt het nog ruk omdat je heb bezuinigd op de kabels.. voor mij een no-go!

Ach kom zeg, voor een kabel met goeie pluggen en genoeg kopen hoef je echt geen 90 euro te betalen. 3 euro per plug en 2 euro per meter kabel, met zelf solderen kom je op 18 euro voor een zéér degelijke kabel.

Fiendish
13 oktober 2011, 21:43
Over goeie kabels gesproken, heeft er niet iemand nog een adresje binnen de EU voor Mogami kabel (niet prefab, alleen kabel!) waar je niet meteen de hoofdprijs betaald ?

frekie
14 oktober 2011, 09:54
Het is net als in de hifi sector, 1000 euro betalen voor een interconnect is onzin maar het verschil tussen een stuk dropveter en een goede kabel van zeg 100 euro is enorm. Bedenk dat de meeste gitaristen spelen op passieve elementen die een klein signaaltje uitpoepen. Dat moet dan door meters kabel via effectpedaaltjes enz. naar de amp. Gevolg: verlies aan hoog. Sluit maar eens een goede gitaar direct aan op een goede dynamische amp dan hoor je het verschil tussen 2 kabels wel. Wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Ook de bekabeling IN je gitaar, potmeters, schakelaars zijn belangrijk.

lindstrom
14 oktober 2011, 09:57
Het is net als in de hifi sector, 1000 euro betalen voor een interconnect is onzin maar het verschil tussen een stuk dropveter en een goede kabel van zeg 100 euro is enorm. Bedenk dat de meeste gitaristen spelen op passieve elementen die een klein signaaltje uitpoepen. Dat moet dan door meters kabel via effectpedaaltjes enz. naar de amp. Gevolg: verlies aan hoog. Sluit maar eens een goede gitaar direct aan op een goede dynamische amp dan hoor je het verschil tussen 2 kabels wel. Wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Ook de bekabeling IN je gitaar, potmeters, schakelaars zijn belangrijk.

Een hele dikke +1 :ok:

Pakie
14 oktober 2011, 10:06
Fiendish,

Vorig jaar kocht ik via Marktplaats (ene Kimon ofzo) een Mogami kabel met 1 rechte en 1 haakse Silent Neutrik plug eraan voor 49, euro.
Vind ik nog niet erg goedkoop, maar deze kabel is wel heel fantastisch !!
Klinkt prettiger dan bijv een kant en klare Klotz kabel die ik al had.
Verder sluit ik mij aan bij de overige schrijvers: het komt pas tot zijn recht als je je overige componenten in de keten goed voor elkaar hebt.

Outline
15 oktober 2011, 01:46
Het is net als in de hifi sector, 1000 euro betalen voor een interconnect is onzin maar het verschil tussen een stuk dropveter en een goede kabel van zeg 100 euro is enorm. Bedenk dat de meeste gitaristen spelen op passieve elementen die een klein signaaltje uitpoepen. Dat moet dan door meters kabel via effectpedaaltjes enz. naar de amp. Gevolg: verlies aan hoog. Sluit maar eens een goede gitaar direct aan op een goede dynamische amp dan hoor je het verschil tussen 2 kabels wel. Wordt veel te weinig aandacht aan besteed. Ook de bekabeling IN je gitaar, potmeters, schakelaars zijn belangrijk.

De belangrijkst specificatie van je kabel is de interne weerstand van je kabel: hoe hoger die is, des te minder van je signaal aan de andere kant over is. Een kabel met lage interne weerstand hoft niet duur te zijn, zeker niet als je zelf soldeert. Je moet de kabel alleen vinden.

Cordial bv. heeft 2 kwalitatief goede kabels (die niet duur zijn) met lage interne weerstand: de CGK 122 en CGK 175, waarbij de eerste (dunnere) kabel zelfs net iets beter scoort. De CGK Road 75 is bijna compleet gelijk aan de CGK 175.

Probleem met Cordial is dat je het eigenlijk meer een Pro-PA merk is wat voornamelijk en het liefste alleen op rol levert. Daardoor zie je het voornamelijk bij de grote winkels. En die voeren bijna altijd niet alles wat verkrijgbaar is...

Freeqi
15 oktober 2011, 09:55
mmm, niet de weerstand is belangrijk wel de parallelcapaciteit van je kabel. Die paar ohm verschil gaan echt niks maken tov je impedantie PU's en ingangsimp amp/pedaaltje etc.

Zoals altijd het gaat eerder om de bottleneck in je ganse systeem. Op een gebufferde lijn zal het verschil miniem zijn, na een gitaar met passieve PU's dan weer wel.

peter_heijnen
15 oktober 2011, 10:04
Je zult echt zelf op zoek moeten naar 'jouw' kabel, dus proberen en nog eens proberen. Ik speel nu al enkele jaren met vovox. Niet om de weerstand, niet om de capaciteit, maar om de klank die het allermeest van alles wat ik ken, voldoet aan mijn smaak.

Midwolda
15 oktober 2011, 10:13
Voor m'n SF Champ met 8" speaker gebruik ik bij voorkeur een krulsnoer wat ik al sinds de jaren 70 in huis heb.
Haalt nèt even dat scherpe randje van de hoge tonen af... prima dus.
;)

Baker
4 november 2011, 16:58
Zo, dit topic is nog wel even doorgegaan zie ik nu pas.
However, ik heb 6 van deze (http://www.thomann.de/nl/cordial_cti_6_pr_sw.htm)kabels gehaald. Mooie middenmoot, en ze bevallen goed.

Comfortably Daniel
4 november 2011, 21:55
tjah...de oneindige kabel discussies :)

Ik ben het zeker eens dat je een betere kabel tussen de cheapo €5,- kunt horen.
Ik heb jaaaren(uhm bijna 18 terug) geleden een Klotz kabel gekocht bij m'n eerste electrische gitaar. Heb de kabel nog steeds en nooit problemen mee gehad.
Ik speel nu al een aantal jaar met cordial met neutriks(ook voor het pedalboard). Gewoon goede kabels, niks mis mee....maar, ik heb ook Evidence Audio kabels, welke simpelweg beter klinken. Ze zijn voor het mooie alleen te stijf voor op het podium.

Het is maar net wat je lekker vind klinken in combinatie met de rest van je gear.

wireman
5 november 2011, 04:37
Evidence...... 100 euro voor een kabeltje... Dat is dan weer wel erg pittig.. Ik heb voor mijn Spectraflect iets van 45 euro betaald.. En dus geen 90 euro per stuk, maar voor een setje van twee... en weet je wat?.. Ik heb het er graag voor betaald!.. Ik werd er blij van toen ik het hoorde.. Het scheelt gewoon! Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je het gewoon hoort.. Tuurlijk... het kan altijd cheaper en ik ben ook heel erg benieuwd naar de Mogami kabels.. Maar het is nu goed.. dus WTF..

Eko
6 november 2011, 09:31
Ook ik heb een tijd terug maar eens betere kabels gekocht. Setje monster cables via gitaarmarkt. Was een paar centen , maar klinkt als een dolle. Ik speel heel vaak single-coils met alleen een kabel zo de amp in. Ik heb het idee dat het laag beter is en het tophoog inderdaad echt sprankeld.
Als je trouwens op een gitaar staat te spelen van 3000+ en een amp van een zelfde bedrag wie mekkert er dan over een kabel van 100,-?