PDA

View Full Version : Tegenstelling



Rizz
14 september 2011, 09:53
Tegenstelling:

Reeds een aantal jaren speel ik nu gitaar en alleen maar akoestisch, met elektrisch spelen heb ik niet zoveel.. Tuurlijk het speelt makkelijk en ik ben ineens veel sneller, maar.. vind het gewoon niet interessant. Er is natuurlijk het verschil in techniek, maar zal dat het enige zijn?

Hier komt de tegenstelling: In mijn redelijk uitgebreide muziekverzameling is om en nabij 10-15% echt akoestisch of rustig en de rest vooral rock, symforock en -metal, progrock, ofwel “veel” muziek en vooral elektrisch gitaar.

Ik probeer me de laatste tijd wat te bekwamen in het fingerstyle spelen, wat ik fantastisch vind om te doen, maar ik word helemaal kriegel als ik er naar moet luisteren! Andy McKee is daar eigenlijk de enige uitzondering op…

Ben ik de enige die deze tegenstelling ervaart of zijn er meer? Gedachten waar dit vandaan komt?

Richie

Schrevel
14 september 2011, 10:03
Als je akoustisch speelt speel je geen fingerstyle? Wat dan, akkoorden strummen of klassiek? In het laatste geval speel je zelfstandige stukken terwijl elektrisch gitaarpartijen altijd onderdeel zijn van een bandarrangement.

Rizz
14 september 2011, 10:09
Nee, geen klassiek.. Heb me lange tijd toegelegd op het mezelf begeleiden met zingen.. Dus heel veel gestrumt(-d?) en als gezegd, nu een poging tot fingerstyle.. Tuurlijk, altijd wel getokkeld, maar pas de laatste tijd wat serieuzer..

Plant
14 september 2011, 19:31
Ik ben dus niet de enige die heel andere muziek maakt dan waar ik doorgaans naar luister :). Tja, waarom is dat...

Misschien omdat ik, als ik wel dezelfde stijlen speel waar ik naar luister, al gauw onbewust dingen begin te kopiëren en dat anderen ook nog eens opvalt ("Ik kan wel horen dat jij die en die CD's in de kast hebt staan").
Aan de andere kant 'forceer' ik het ook niet. Natuurlijk heb ik ook mijn invloeden, maar ik denk niet de hele tijd: "Oh, als het nou maar niet ergens teveel op lijkt". Ik doe gewoon mijn ding, hoewel er altijd wel iemand is die er toch 'iets' in herkent of met een naam op de proppen komt waar ik dan nog nooit van gehoord heb.
Het zij zo.

FruscianteFan
14 september 2011, 20:44
Ik luister gewoon waar ik naar wil luisteren, en de muziek die ik maak is het resultaat van wat wij met ons vijven doen. Daarbij ben ik meestal niet degene die de kern bedenkt, maar denk wel dat bepaalde dingen in mijn spel direct worden beïnvloed door naar wie ik luister.

Maar eigenlijk let ik daar nauwelijks op.

Eygen
14 september 2011, 20:47
Ja, herkenbaar. Ik vind klassieke muziek spelen erg leuk (leuker dan elektrisch op m'n strat) maar ik luister er eigenlijk nooit naar.

Rizz
14 september 2011, 21:02
Ah gelukkig, ik ben niet de enige...

Op zich een goeie, maar daar maak ik me niet zo druk om.. De stijl dan.. Ik heb weinig mensen om me heen die muziek maken en dan speel ik nog vooral covers.. Ik probeer het toch altijd wel in eerste instantie om mijn versie zoveel mogelijk op het origineel te laten lijken, later maak ik er wel mijn eigen versie van.

Uiteindelijk speel je wat je kent en word je er toch door beinvloed.. Ik maak gewoon overal een akoestische versie van..:) Als ik al een stijl heb, is dat grotendeels een mengeling van aangeleerde stijlen.. Eigen nummers heb ik nauwelijks en die er zijn bestaan vooral uit jatwerk in een nieuw jasje gestoken en gecombineerd met andere dingetjes..

Misschien is het ook wel angst om het te proberen, want ik luister over het algemeen muziek met een niveau ver boven het mijne en een confrontatie met mijn eigen onkunde zou wel eens demotiverend kunnen werken.. En ik ben niet meer zo toegewijd om de uren erin te steken om dat niveau te bereiken.. Dus houden we het simpel, relatief gezien dan...

mesaman
16 september 2011, 00:13
Ik zelf luister eigenlijk alleen maar funk/jazz/soul muziek. En ik speel een soort black metal. Deze zal waarschijnlijk ook beïnvloed zijn door dat ik vroeger veel hendrix/genesis/pink floyd/rolling stones heb geluisterd.

Je zal altijd wel iets maken wat je creativiteit op dat moment jou ingeeft, dit zal in het kader van je kennis zn vrijheid hebben.

Maar wat interesseert jou nou wat je vraagt?t gaat er toch om wat je zelf doet? Elk persoon heeft zoal zn mening, en ga er van uit dat 90% zomaar wat doet.

Rizz
16 september 2011, 08:39
Nou ja, ik was gewoon benieuwd of ik de enige ben die dit heeft. Soms denk je 's over de dingen des levens na, al dan niet belangrijk.. Meer een gedachte over hoe gek de menselijke psyche soms kan werken...

En ik doe idd de dingen zoals ik ze doe en het kan me weinig schelen wat anderen daarvan denken. Zolang ik het maar leuk vind en het goed blijf doen voor de maten met hemelvaart: 4 dagen motorrijden, bier en... Muziek!! Bijv...

zoon van Piet
16 september 2011, 16:40
ik speel al 35+ jaar in bands en de laatste jaren weer op semiprof- basis, maar de laatste 15 jaar luister ik niet meer naar muziek. op mn visitekaartje staat dan ook: ik hou niet van muziek...
En ik ben van huis uit zo'n elektrische herrieschopper, maar speel ook voornamelijk akoestisch - zonder ooit naar akoestische muziek te luisteren..