PDA

View Full Version : Nieuwe Ovation Celebrity (lefty) aangekomen... indrukken + "slechte" kam...



Gerth
14 september 2011, 08:55
Mooi en goed afgewerkt, heel stijve en vooral aangename hals en goeie stemmechanieken, aangenaam op de schoot (maar rechtstaand voor mij écht niet te doen...), niet direkt even warm klinkend als een ingespeelde Seagull met massief ceder bovenblad maar vooral een heel goed evenwicht tss de snaren en vooral helemaal niet "boomy" maar wel mooi geprojecteerd en gedefiniëerd. En versterkt zeker in die prijsklasse van het beste dat ik ooit gehoord heb.

Heb er onmiddellijk Elixir Polyweb 12-53-snaartjes opgelegd maar heb dan opgemerkt dat de kam niet helemaal mooi "in het midden" stond (stak er een halve mm. uit) maar ook dat de insnijdingen voor de snaren helemaal niet goed geplaatst waren, waardoor de hoge E bij de laagste frets (het dichtste bij de kam) sowieso effectief boven het afschuinde gedeelte van die frets hangt en de gitaar dus quasi onbespeelbaar maakt. De frets zijn trouwens in het algemeen nogal overdreven afgeschuind aan de zijkant, wat wel comfortabel aanvoelt maar het "bruikbare" gedeelte van de frets wel heel klein maakt.

Heb dit euvel dan maar zelf verholpen door de kam los te wrikken en te verplaatsen zodanig dat deze er nu aan de andere kant bijna 2 mm uitsteekt; gelukkig was de afstand tss de insnijdingen onderling wél ok.

Waarschijnlijk is dit het gevolg van een onachtzaamheid bij het bouwen van (of maken van onderdelen voor -) linkshandige gitaren maar dit zou toch niet mogen gebeuren, zeker niet bij een merk met een zekere reputatie. Zal er in de toekomst wel eens een benen kam op zoeken/laten maken, maar voorlopig ben ik toch gered.

Nieuwsgierig naar jullie reactie of eventueel gelijkaardige ervaringen!

Harald
14 september 2011, 09:42
Een Celebrity kun je niet op een lijn zetten met een Ovation. De Celebrity gitaren waren een budget lijn. Net als Squier dat voor Fender was/is. De Celebrity die ik in mijn handen gehad heb haalden het echt niet bij de echte Ovations, al waren ze weer stukken beter dan de Stagg Adamas kopie die ik ooit vast had.

En budget moet ergens vandaan komen. Dat komt toch vooral uit arbeid, en die zit in afwerking en quality control. Als het een makkelijk op te lossen probleem is, des te beter. Maar goed, ook een budget gitaar moet eigenlijk gewoon goed gebouwd zijn. Een net kammetje hoort daarbij. Zelfs dan ken ik wel mensen die zelfs bij duurdere gitaren dingen als kammen, zadels en brugpennen zonder mopperen vervangen als ze dat eigenlijk anders willen.

Gerth
14 september 2011, 09:54
Ik kan je helemaal gelijkgeven.

Heb trouwens ooit die Stagg-Ovation-kopie gehad, en dat kammetje was wél ok...

Maar qua klank en bespeelbaarheid is de Celebrity toch nog een stuk beter, en voor niet écht veel meer geld. Vooral versterkt is het verschil enorm (de Stagg had ook geen tuner of deftige toonregeling).

Ik vind de (lefty) Celebrity zijn 338 eurootjes wel waard, op voorwaarde dat je je niet stoort aan de typische voor- en nadelen van een roundback.

Gerth
14 september 2011, 10:13
Is het échte eigen budget-merk "Applause" van Ovation dan zooo slecht?... :chicken:

Op de mijne staat tenminste "Ovation" :supercool:

Harald
14 september 2011, 10:16
Verrek, die had je ook nog... kan zijn dat ik in de war ben. Dacht dat de Applause nog later op de markt kwam dan de Celebrity. Maar goed, zolang het dat kammetje is, gewoon fixen, of vervangen, en genieten van die gitaar.

LaurentB
14 september 2011, 11:13
Ze hadden die Ovation lijn nog verder naar beneden moeten uitbreiden, dus dat je krijgt:

Ovation Celebrity
Ovation Applause
Ovation NOEnthA (Not Overly Enthusiastic Audience)
Ovation DQYDJ (Don't Quit Your Daytime Job)
Ovation BOS (Boo-ed Off Stage)

Gerth
14 september 2011, 11:34
Ik ben er mij van bewust dat het woord "Ovation" niet altijd positieve reacties oproept en neem ze dan ook zeker niet persoonlijk, maar ik wou gewoon toch even stellen dat "Applause" zich tot "Ovation" verhoudt zoals (de recente) "Squier" tot "Fender".

Technisch gezien kan een zogenaamde "Ovation Applause" in feite dus niet vergeleken worden met een "Ovation Celebrity".

Waarmee ik voor alle duidelijkheid zeker niet wil betwisten dat een Celebrity de budget-reeks is van de "echte" Ovations.

Harald
14 september 2011, 11:35
@Laurent

:seriousf::seriousf::seriousf:

Dan ga ik voor de Ovation WSTPFM (Will stop playing for money)

Harald
14 september 2011, 11:37
@Gerth, nogmaals, kan zijn dat ik in de war ben, en toen op een Applause heb gespeeld.

LaurentB
14 september 2011, 11:51
Ik ben er mij van bewust dat het woord "Ovation" niet altijd positieve reacties oproept en neem ze dan ook zeker niet persoonlijk, maar ik wou gewoon toch even stellen dat "Applause" zich tot "Ovation" verhoudt zoals (de recente) "Squier" tot "Fender".

Technisch gezien kan een zogenaamde "Ovation Applause" in feite dus niet vergeleken worden met een "Ovation Celebrity".

Waarmee ik voor alle duidelijkheid zeker niet wil betwisten dat een Celebrity de budget-reeks is van de "echte" Ovations.

Ik kraak Ovation niet af hoor, ik maakte maar een grapje ;)

Gerth
14 september 2011, 12:03
No probs, humor is levensnoodzakelijk!

Ik stel de dingen gewoon graag zoals ze zijn, en dat wordt dikwijls verkeerdelijk aangezien als lichtgeraaktheid... :)

En Ovation is wat het is, niet meer en niet minder. Vroeger te veel opgehemeld en nu misschien een beetje verkeerd begrepen, ik weet het niet.

Ik ben mij in elk geval bewust van de na- maar ook van de voordelen van mijn gitaartje, en één van de voornaamste dingen (behalve toch een minimum aan basiskwaliteit) is toch dat jouw instrument je een goed gevoel moet geven. Heb al veel zogenaamd "betere" instrumenten gehad, maar die zijn niet noodzakelijk meer inspirerend, integendeel...

jplm
14 september 2011, 20:29
@Gerth, nogmaals, kan zijn dat ik in de war ben, en toen op een Applause heb gespeeld.

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat je in de war moet zijn om op een Ovation te willen spelen :soinnocent::D.

Groet, Jan.

Harald
14 september 2011, 21:06
Ach, eerlijk is eerlijk, de gitaar die ik nog wel in huis wil hebben in deze, is een Adamas :) (met ook een kunststof bovenblad, en brug met houtsnijwerk, wat een sound)