PDA

View Full Version : Toonverlies bij Volumepedal ?



Pakie
13 september 2011, 10:05
Beste,

Onlangs een BOSS FV 500-L pedaal gekocht om ofwel als volume-, ofwel als Effectspedal te gebruiken. Het is een mooi stevig pedaal, lekker breed en met een goeie grip voor je platvoeten :-)
Als Effectspedal doet ie 't goed, maar als Volumepedal heb ik last van "Toon-verlies".
Ik gebruik goeie kabels en een Koch Classictone en heb een wereld aan geluid als ik rechtsreeks inplug. Als ik het via dit volumepedaal laat lopen dan merk ik vooral in het hoog en hoog/midden behoorlijk geluidsverlies. Het is net of er een vieze sluier over het geluid komt te liggen.
Heeft iemand dergelijke ervaringen, en vooral: is er iets aan te doen ?
Of zit ik met een zeeperd en kan ik beter op zoek gaan naar een ander pedaal ?
Thanks !

Liquid_Metal
13 september 2011, 10:26
Je hebt een pedaal met lage impedantie en dat werkt goed in de effectsloop van een versterker. Als je 'm echter direct na de gitaar zet heb je een hoogohmig signaal (het gitaarsignaal heeft veel weerstand). Daar een pedaal met lage impedantie neerzetten geeft inderdaad volumedrops.

apekop
13 september 2011, 10:33
ja klopt, gewoon even een bufferpedaal voor je volume pedaal zetten (een Boss pedaaltje kan ook). Wil je dat niet dan moet je de H versie kopen.

Pakie
13 september 2011, 23:46
OK Liquid Metal en Apekop,

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt logisch inderdaad dat je een hoog Ohmige nodig hebt, in mijn geval.
Ik heb hem eigenlijk gekocht toen ik mijn Nova System aanschafte, maar TC Electronics is niet erg duidelijk over welk pedaal je het best kunt aanschaffen. Ik ben toen kennelijk op verkeerde info af gegaan.
Ik zal eens proberen of het werkt, wanneer ik zowel de Nova System als de FV 500-L in de Effectsloop zet. Jammere van die Nova System is dan alleen dat het Drive-gedeelte dan niet meer werkt. Maar misschien kan ik binnenkort de FV 500-H van iemand lenen om te kijken of daarvan het geluid beter "overeind" blijft.
Thanks !

Pakie
14 september 2011, 18:00
Ja jongens,

Ik ben weer blij :-).
Inderdaad de FV 500-L eens "alleen" in de Effectsloop gezet, en voila !
Een superschoon geluidje. Het lag hem dus echt niet aan het pedaal, maar aan de onkunde vd gebruiker. Stom, dat ik daar zelf niet op kon komen.
Het is wel iets omslachtiger aansluiten zo, maar ik speel toch alleen thuis dus dat is geen bezwaar.
Nogmaals bedankt voor jullie kundige input.

DemolitionColorScheme
14 september 2011, 18:48
Kun je niet nog slimmer zijn en het volumepedaal aansluiten op je Nova System? Ik weet niet hoe uitgebreid de Nova System is, maar bij m'n G-System kun je dan je volume pedaal gebruiken als expressiepedaal. Als je dan ergens je volume wilt regelen, dan assign je bijv. de output van de reverb en kun je daarmee (post-gain) je volume terugdraaien. Moet het pre-gain zijn, dan pak je de compressor en assign je daar de input of output.

Pakie
14 september 2011, 19:55
Hoi DemolitionColorScheme,

Hmmmm, daar moet ik me dan eens goed in verdiepen.
Misschien hoort dit dan bij een andere Topic, maar de Nova System is best uitgebreid. Ik heb het pedaal al eens geprobeerd op de Nova, maar vond het erg lastig om hem te calibreren als Effectspedal. Als je hem gewoon tussen de in- en output plaatst, gaat het geluid dus naar de knoppen. Tenminste, wanneer ik het hele spul rechtstreeks op de input van de versterker zet.
Het vervelende vd Nova System, is dat het hele DRIVE/Distortion gedeelte wordt ge Bypassed als je het in de EffectsLoop hangt.
'T is dus kiezen of delen. Maar,..... ik zal er weer eens induiken, kijken of het wel werkt op jouw manier.
Bedankt voor het meedenken
Dit is althans zo, Het ingangt

DemolitionColorScheme
14 september 2011, 22:00
Hoi DemolitionColorScheme,

Hmmmm, daar moet ik me dan eens goed in verdiepen.
Misschien hoort dit dan bij een andere Topic, maar de Nova System is best uitgebreid. Ik heb het pedaal al eens geprobeerd op de Nova, maar vond het erg lastig om hem te calibreren als Effectspedal. Als je hem gewoon tussen de in- en output plaatst, gaat het geluid dus naar de knoppen. Tenminste, wanneer ik het hele spul rechtstreeks op de input van de versterker zet.
Het vervelende vd Nova System, is dat het hele DRIVE/Distortion gedeelte wordt ge Bypassed als je het in de EffectsLoop hangt.
'T is dus kiezen of delen. Maar,..... ik zal er weer eens induiken, kijken of het wel werkt op jouw manier.
Bedankt voor het meedenken
Dit is althans zo, Het ingangt
Dan zit er iets niet goed met je aansluitingen / je begrip ervan. Als je de Nova's drive sectie wilt gebruiken, dan heb je een 4CM nodig : een 4 Cable Method. Je stuurt dus de compressor, drive en filter naar de pre-amp (waar ze horen) en alle time-based effecten gaan in je FX loop.

Kabel routing:
1) Van gitaar naar input Nova
2) Insert Send naar de input van je amp
3) Insert Return naar de send van je amp's FX loop
4) Output 1 naar de return van je amp's FX loop

Als de Nova System net zo is als de G-System, dan heb je een aparte ingang voor een expressiepedaal. Je kunt dan met een stereo jack naar 2x mono jack kabel je volumepedaal erop aansluiten.

peter_heijnen
15 september 2011, 12:06
Nou meen ik me te herinneren dat je de drivesectie van de NS niet meer kunt gebruiken zo gauw je de inserts gebruikt... ;)

Maar als je dit l-volume pedaal na de NS zet ipv ervoor ben je al een groot gedeelte van het probleem kwijt aangezien de NS niet tb en je signaal dus gebufferd is.

Meest praktische zou zijn het pedaal te gebruiken als expressiepedaal, maar dat moet de NS idd ook maar net accepteren.

DemolitionColorScheme
15 september 2011, 12:33
Nou meen ik me te herinneren dat je de drivesectie van de NS niet meer kunt gebruiken zo gauw je de inserts gebruikt... ;)

Maar als je dit l-volume pedaal na de NS zet ipv ervoor ben je al een groot gedeelte van het probleem kwijt aangezien de NS niet tb en je signaal dus gebufferd is.

Meest praktische zou zijn het pedaal te gebruiken als expressiepedaal, maar dat moet de NS idd ook maar net accepteren.
Wat!? Meen je dat? Wow, gigantische designfout, naar mijn mening, als je de Drive niet kunt gebruiken zodra je de Inserts gebruikt. Dat is echt belachelijk ...

Maar goed, dat veranderd het verhaal niet echt, hij kan sowieso nogsteeds het volumepedaal gebruiken als expressiepedaal en het verhaal gaat nogsteeds voor hem op.

Dus, mijn tip, eventjes zo'n stereo naar 2x mono jack kabel kopen (komt altijd handig te pas) en dan kijken of je hem als expressiepedaal kan gebruiken. Ook goed de handleiding doorlezen voor het instellen van het pedaal.

Pakie
15 september 2011, 16:04
Ja mannen,

Het is inderdaad zo dat de Nova System 2 circuits heeft:
1) een superschone, digitale voor alle modulatie effecten ,
2) een vieze analoge voor Drive/Distortion.
De NS heeft 2 aparte inputs: LINE of DRIVE. Je MOET dus kiezen wat het wordt. Als je de DRIVE input gebruikt kun je het output signaal rechttreeks op de versterker prikken, en beschikken over alle effecten. Het signaal wordt dan wel wat ruisigerig. Kies je voor de LINE input dan kun je die in de EffectsLoop prikken geeft een heel mooi geluid (ook MET de FV 500-L) , maar dan is het analoge DRIVE/Distortion gedeelte dus niet te gebruiken.
Verder over de FV 500-L: Die heeft INPUT 1 en 2, OUTPUT 1 en 2, en......... een stereo Expressie input. Nu heb ik een 60cm kabeltje stereojack naar stereojack die ik geprobeerd heb op de Expressie poort vd Nova en dat werkt, maar.... wat een gedonder om die geCailbreerd te krijgen.
De range loopt van 0 tot 100, maar na talloze pogingen schiet hij telkens terug naar gekke waardes als MIN=32, MAX=69 ofzo. Het regelknopje aan de zijkant vd FV500-L helpt hier ook niet in.
Daarom was ik er mee gestopt en wilde de FV500 gewoon op de output, danwel input vd Nova zetten. Ben ik nog te volgen ?
Nou ja, in ieder geval geleerd dat je een Laag Ohmig pedaal niet direkt aan je gitaar moet knopen. Ik ga ook nog eens stoeien met jullie andere suggesties.
Bedankt.