PDA

View Full Version : Vraag over Krakend Wah-pedaal



Pakie
12 september 2011, 22:38
Ben pas lid geworden en meteen al een vraag:
Ik ben in het bezit van een Dunlop Wah-pedal "Zakk-Wylde-Signature".
Op zich ben ik er heel tevreden over, maar nu zit er een irritante kraak in.
Volgens mij is de Potmeter schoon, als ik de snaren stil hou en ik beweeg het pedaal, dan hoor ik niks. Zodra je echter geluid produceert en je beweegt dan het pedaal, hoor je hem kraken/scheuren op de versterker.
Het geluid is er dus alleen als er belasting op het kanaal is, en ook alleen wanneer het pedaal op en neer gaat.
Volgens mij is het ook geen "Clippen", want ook als je zacht speelt hoor je het (tot het signaal bijna uitgestorven is).
Ik heb een Koch Classictone en een Marshall AS 100, beide vrij cleane amps, waar je wel alles op hoort.
Het wah-pedaal speel ik met batterij, geen adaptor.
Herkent iemand dit probleem en is er misschien wat aan te doen ?
Thanks !

Fragedallic
13 september 2011, 10:02
Pakie, welkom op Gitaarnet
ik kan in je post niet terug vinden wat je zelf al hebt geprobeerd om één en ander uit te sluiten, dus wellicht zijn mijn volgende vragen overbodig:

- Kun je achterhalen sinds wanneer het probleem zich voordoet?
- heb je al een nieuwe batterij geprobeerd?
- Heb je al geprobeerd de wah te voeden met een adapter?

Pakie
13 september 2011, 23:36
He Fragedelic,

Het kraken zit er al geruime tijd in (misschien wel altijd), ik heb niet het idee dat het steeds erger wordt, maar het is wel irritant. Laatst een vriend hier gehad voor een gitaarsessie en die werd er gek van (zo hoorbaar is het dus wel).
Verse batterijen helpt niks, ik zou inderdaad eens kunnen proberen met een Adapter maar moet er eerst eentje te pakken krijgen (juiste polariteit).
Verder heb ik alleen een TC Nova System, en die heeft gewoon 220v input, dus ik met de adaptor dan echt alleen voor die Wah kopen.
Anyway, ik zal het eens proberen.
I.i.g bedankt voor je reactie
tas

Pakie
14 september 2011, 10:28
OK,

Inmiddels heb ik een goeie Adaptor gevonden, Amerikaans dus DC/AC.
Het Wah-pedal geprobeerd :
1) met alleen een verse batterij
2) met Adaptor en batterij
3) met alleen de Adaptor
Helaas, de kraak blijft even duidelijk hoorbaar.
Mijn kabels zijn goed, mijn versterker is goed, de gitaar is goed ???
Eventueel zit ik te denken om een Wah van Fulltone aan te schaffen, maar ja die zijn niet bepaald goedkoop.
Iemand nog suggesties ? Of tips over waanzinnige Wah-pedals ?
Thanks !

Luigi
14 september 2011, 13:25
van de Jim Dunlop website;

The potentiometer in my pedal is making a scratching sound. Is that because it is dirty?
A: Our potentiometers are sealed to keep dirt, grime, and grease out of the pot. The scratching you are hearing is due to wear and not due to dirt in the pot. If you have a scratchy pot, you will need to replace it. If you have an ECB24 (the pot with the silver, round head), you may want to replace it with an ECB2424B (rectangular pot). We have been using the ECB24B regularly now for more than 10 years, and have found that it lasts at least twice as long as the ECB24 and sounds exactly the same. If your pot is scratchy, we recommend replacing it with the ECB24B potentiometer.

MAW; potmeter is versleten en moet vervangen worden..

Dirk_Hendrik
14 september 2011, 15:39
OK,
Inmiddels heb ik een goeie Adaptor gevonden, Amerikaans dus DC/AC.


Leg eens uit wat je hier mee bedoelt?

Verder,
ongeacht of je die kraak wel of niet hoort als je speelt, gewoon pot vervangen.

Pakie
14 september 2011, 16:10
OK mannen,

Bedankt voor jullie reacties.
Dirk-Hendrik: Ik bedoel met DC/AC dat de pluspool op de buitenkern zit en volgens mij is dat meestal andersom: dus pluspool op de binnenkern (AC/DC).
Luigi: Bedankt voor de tip, ik ga eens op zoek naar zo'n "ECB24B potentiometer ". Die zijn vast niet zo duur en moet ik toch zelf wel kunnen vervangen.
Als dit werkt, hebben jullie me een dure aanschaf van een nieuwe Wah-pedal bespaard.
Thanks !

Luigi
14 september 2011, 17:21
klik! (http://www.tonefactory.nl/shop2/dunlop-potz-crybaby-100k-p-9087.html) :)

Dirk_Hendrik
14 september 2011, 18:44
OK, even iets rechtzetten.
AC is Alternating Current en in het Nederlands wisselstroom
DC is Direct Current en in het Nederlands gelijkstroom.

Uit het stopcontact komt AC. Je pedaal eet DC. Een adapter maakt 9in dit geval) van stopcontact AC (230 volt) 9 volt DC. Dat vind je pedaal lekker. Afhankelijk van hoe de aansluiting is is dat een 2.1mm barrelplug (zoals ook in bv Bosspedalen) met de - op de middenaansluiting en de plus op de buitenkant. Daar komt ook de term "center negative" vandaan.

Je hebt ook crybabies met een 3.5mm minijackplug voor de voeding. De + zit dan op de tip.

En dat heeft dus allemaal niets met Amerikaans vs Europees te maken.

Voor je Pot, ga even lekker kijken op de www.newtone-online.nl (http://www.newtone-online.nl) site. De ICAR Black Tops bevallen mij een stuk beter dan de officiele Dunlop Hot Potz pots die behave duurder te zijn in mijn ervaring een stuk eerder een gemakkelijker gaan kraken. Persoonlijk vind ik het kleredingen. Op m'n 16-de had ik het gevoel dat ik na 3 weken m'n eerste wah al had "stukgemaakt". Pas veel later kwam ik er achter dat het de pot was en dat dat gekraak eerder regel dan uizondering is bij Hot Potz pots.

Buzzel
14 september 2011, 19:47
http://duhvoodooman.com/miscimages/musical/plug_types.gif

De bovenste is het symbool van center negative, oftewel de kern negative en de buiten kant plus. De meeste pedalen hebben dit de meeste adapter ook, maar let altijd op dit symbooltje! Sommige (koppige :p) pedalen is het juist andersom en heb je de onderste afbeelding. Kijk dus altijd even op de adapter naar het symbooltje en ook op je pedaaltje (of op internet).

Het heeft dus niks met AC/DC of DC/AC te maken. Maar dat heeft D_H al uitgelegd.

Ik denk dat het inderdaad de potmeter is die kraakt. Is een veel gehoord probleem bij de dunlop wah :(

Pakie
15 september 2011, 15:45
OK heren,

Excuus, voor mijn onkundige oordeel over AC danwel DC stroomvoorziening.
Ik had gewoon jaren eerder deel moeten nemen aan dit prachtige forum, dan was ik nu een stuk slimmer geweest :-)
Inmiddels had ik de ECB24B van Dunlop al besteld (potdorie 28 euro !), sorry Dirk_Hendrik ik was te snel met kopen. Ik ga jouw tip over de ICAR Black tops zeker ter harte nemen (voor als de nieuwe Potmeter ook weer kapot gaat).
Als ie binnen is, soldeer ik hem er meteen in en hou ik jullie op de hoogte.
Bedankt voor de les !

Dirk_Hendrik
15 september 2011, 22:25
(potdorie 28 euro !), !

ja. Da's een hoop geld. M'n persoonlijke echte braakmaker is echter deze:
http://www.banzaimusic.com/Mr-Crybaby-Super-Wah-Pot.html
(combi voor de mr Crybaby wah-volume)

Daar koop je niet zomaar een alternatief voor. Voor dat bedrag koop je bijkans wel een nieuw wah pedaal:soinnocent:

(waarbij het overigens wel interessant is dat meneer Banzai als je er 2 koopt al bijna 30% korting geeft:???: )

Buzzel
16 september 2011, 08:41
holy moses wat een geld :seriousf:

Pakie
21 september 2011, 21:02
Hallo ,

Het heeft even geduurd voor de nieuwe Dunlop Pot binnen was, maar nu zit ie er dan toch in ,................
Jaaahhhaaaa, geen gekraak meer en wat een geluid ! :mmmm:
Ik heb nog een andere tip van dit forum toegepast, nl. het opschuiven van 1 a 2 tandjes op de potmeter. Hierdoor lijkt het iets minder scherp en blijft ie wat langer "achter in de keel" grommen, zeg maar. Heerlijk ! Vooral met een beetje drive erop.
Het was trouwens een kinderlijk eenvoudig soldeerklusje, 5 min en klaar !
Ik hoop niet dat deze Dunlop potmeter weer snel stuk gaat (vond het inderdaad echt duur voor zijn klein onderdeel). Mocht dat wel gebeuren dan ga ik het eerder gegeven advies opvolgen en de ICAR blacktops proberen.
Waarschijnlijk blijf ik wel altijd bij dit Zakk Wylde WAH-pedal, want je zou er toch gewoon verliefd op worden ?
Anyway, allen hartelijk dank voor de goeie tips.