PDA

View Full Version : Mr. Tambourine man, G Lydisch maj...riigghht



SaferSephy
12 september 2011, 22:31
Ik zat toevallig wat achtergrond info over deze classic te lezen (de betekenis van de tekst voornamelijk) toen mijn oog viel op een apart gegeven:

Author Wilfred Mellers has noted that although the song is in the key of D major, it is harmonized as if it were in a Lydian G major, giving the song a tonal ambiguity that enhances the dreamy quality of the melody.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mr._Tambourine_Man

nu is bestaat het nummer uit 3 basis akkoorden:

D A en G, wat een D majeur as toonsoort impliceert. Daarnaast wordt de A en de D "ge-sus-t" op de 2 en 4. Echter kan ik niet terug vinden waarom G maj lydisch er ook maar enige drol mee te maken zou moeten hebben?

Zou iemand hier weten wat er mee bedoelt wordt?

Scopperloit
12 september 2011, 22:45
Omdat (volgens mijn beperkte kennis) G lydisch (majeur) de 4e trap is van een D majeur ladder.

edit: iets te snel verstuurd. Het idee is dat de componist iets heeft toegepast wat "superimposing" heet in het engels. Door middel van de gekozen akkoorden lijkt het dat het G lydisch is, maar in werkelijkheid de progressie nog steeds tot D majeur (1e trap) toebehoort

terrasbeest
12 september 2011, 22:47
Eenvoudig nummer, waarom moeilijk maken:stop:

http://www.youtube.com/watch?v=xKaxXGbVmX4

terrasbeest
12 september 2011, 23:10
Omdat (volgens mijn beperkte kennis) G lydisch (majeur) de 4e trap is van een D majeur ladder.

edit: iets te snel verstuurd. Het idee is dat de componist iets heeft toegepast wat "superimposing" heet in het engels. Door middel van de gekozen akkoorden lijkt het dat het G lydisch is, maar in werkelijkheid de progressie nog steeds tot D majeur (1e trap) toebehoort

En hoe heeft Baawb dat dan gedaan ? Lydisch impliceert toch een b5, ....ergens...

Schrevel
12 september 2011, 23:58
Als ik Dylan's versie zo hoor (album 1965 Bringing it all back home) dan speelt en zingt hij het in F majeur.
Capo op III, grepen van D, A en G geven resultaat in F.
'Lydian G major' is trouwens onzin, het is of G lydisch (g a b c# d e f# g) of g majeur of eventueel lydisch van g majeur (IV van G = C lydisch). Maar geen van driëen wordt hier gebruikt.

terrasbeest
13 september 2011, 09:05
Nou onzin,misschien wel, misschien niet. Als je een theoretische analyse gaat doordrijven kom je in situaties waarbij je zegt ' dont go there'.

Neem een nummer als ' Summertime',nummer kwam gisteren even op mijn breinscherm . Volgens de lead sheet staat het nummer genoteerd in Cmaj ofte Amin ( relatief mineur van C ).Je speelt dat Amin als een Amin6 ( met een F# dus) gevolgd door E7 enz.... je zou dan kunnen veronderstellen dat een Amin6 uit Gmaj komt:???: de E7 is dan wat ? het is een functionerend dominant / tussendominant ?:???:

Of is die Amin6 eigenlijk een F#min7b5 ( ook Gmaj dus ) ....

Verder Dmin7/ F / Fmaj7/ / B dim7.....

Ik heb er ooit ' eventjes' over nagedacht, en toen besloten dat die analyse enkel nut heeft als je graag nummers analyseert : om het te spelen heb je dit niet nodig.

Schrevel
13 september 2011, 10:08
en toen besloten dat die analyse enkel nut heeft als je graag nummers analyseert : om het te spelen heb je dit niet nodig.

Analyse is een middel om een stuk beter te begrijpen en dat kan helpen bij spelen of arrangeren. Als een rockabillynummer eindigt op een C6 moet je die niet als Am7 spelen want dan zakt het in elkaar als een gekookte komkommer.

Mr.Fingers
13 september 2011, 16:23
http://www.youtube.com/watch?v=pvE-VEi7vxc

Gewoon, omdat Clarence White awesome is!

Luke-wannabe
14 september 2011, 00:14
In het couplet komt er een C# over een G akkoord voor. Dat is dus de #4 waar ze het hier over hebben (in relatie tot het akkoord dan). Maar in de toonsoort is die C# gewoon ladder-eigen de septime, dus d'r is eigenlijk niets exotisch aan.. Het is gewoon de toonladder van D waar op de vierde trap door een dalende lijn een #4 langs komt. Da's eigenlijk alles. Niets 'G lydisch' aan eigenlijk. Heel erg D ionisch.

Luke-wannabe
14 september 2011, 00:26
Nou onzin,misschien wel, misschien niet. Als je een theoretische analyse gaat doordrijven kom je in situaties waarbij je zegt ' dont go there'.

Neem een nummer als ' Summertime',nummer kwam gisteren even op mijn breinscherm . Volgens de lead sheet staat het nummer genoteerd in Cmaj ofte Amin ( relatief mineur van C ).Je speelt dat Amin als een Amin6 ( met een F# dus) gevolgd door E7 enz.... je zou dan kunnen veronderstellen dat een Amin6 uit Gmaj komt:???: de E7 is dan wat ? het is een functionerend dominant / tussendominant ?:???:

Of is die Amin6 eigenlijk een F#min7b5 ( ook Gmaj dus ) ....

Verder Dmin7/ F / Fmaj7/ / B dim7.....

Ik heb er ooit ' eventjes' over nagedacht, en toen besloten dat die analyse enkel nut heeft als je graag nummers analyseert : om het te spelen heb je dit niet nodig.
Ik zou in dit geval zeggen: "Wat speelt de bassist?" of "Wat speel ik in de bas" als je in je eentje speelt. Is dat een A is, is het akkoord Amin6, is het een F# is het akkoord F# half verminderd. Kun je natuurlijk ook zeggen "Ja maar wie zegt dat het geen omkering is". Kan, maar dan ga je een eind de mist in. Verder is het vaak ook het makkelijkst om te kijken hoe het akkoord 'voelt'. Heb je er een heel duidelijk zevende of tweede trap gevoel bij? Oh nee het stuk staat in C.. Nou in C heb je geen F# in de toonsoort, dus om nou te lenen uit Frygisch of Lokrisch lijkt me heel ver gaan :D. Dt is het gewoon een zesde trap met een kruis 11 in relatie tot de toonsoort (grote zes op het akkoord dus).

Die E7 functioneert gewoon als tussendominant inderdaad, zou ik zeggen.

terrasbeest
14 september 2011, 01:05
Ik zou in dit geval zeggen: "Wat speelt de bassist?" of "Wat speel ik in de bas" als je in je eentje speelt. Is dat een A is, is het akkoord Amin6, is het een F# is het akkoord F# half verminderd. Kun je natuurlijk ook zeggen "Ja maar wie zegt dat het geen omkering is". Kan, maar dan ga je een eind de mist in. Verder is het vaak ook het makkelijkst om te kijken hoe het akkoord 'voelt'. Heb je er een heel duidelijk zevende of tweede trap gevoel bij? Oh nee het stuk staat in C.. Nou in C heb je geen F# in de toonsoort, dus om nou te lenen uit Frygisch of Lokrisch lijkt me heel ver gaan :D. Dt is het gewoon een zesde trap met een kruis 11 in relatie tot de toonsoort (grote zes op het akkoord dus).

Die E7 functioneert gewoon als tussendominant inderdaad, zou ik zeggen.

You made my point.

Die Amin6 laat 'vermoeden' dat het over de II van Gmaj zou kunnen gaan, en dat er iets Lydisch mee aan de hand is.
Waar het om gaat IMO is voice leading .

Luke-wannabe
14 september 2011, 01:14
Maar er komt geen Am6 voor in Mr. Tambourine man.. Of snap ik iets niet?
Ik weet alleen niet zo goed wat je met voice leading bedoeld.

terrasbeest
14 september 2011, 08:49
Maar er komt geen Am6 voor in Mr. Tambourine man.. Of snap ik iets niet?
Ik weet alleen niet zo goed wat je met voice leading bedoeld.

Ik maak de vergelijking met een ander nummer : 'Summertime' ( uit Porgy and Bess van Gershwin ), bestaan honderden versies van :

http://www.youtube.com/watch?v=YlxxmNP2MKw

http://www.youtube.com/watch?v=mzNEgcqWDG4

http://www.youtube.com/watch?v=APVZRPOD3zA


Bij dit nummer kan er ook dezelfde 'verwarring' bestaan.

Voice leading : ' stemvoering' als ik me niet vergis.

Harald
15 september 2011, 08:52
http://www.youtube.com/watch?v=pvE-VEi7vxc

Gewoon, omdat Clarence White awesome is!

F G, D :???:

Hier spelen ze hem gewoon in E (majeur) Lijkt mij dat er gewoon verwarring is. Vermoed eerlijk gezegd dat de auteur van het nummer hetzelfde doet als een zangeres waarmee ik gespeeld heb. Het eerste akkoord waarop ik ga zingen, dat is de toonsoort! Krijg je van die opmerkingen als 'deze doen we in Bb majeur 7'...

Zang begint op het IV akkoord, de A. Bekijk je de ladder tov A dan is idd de 4e trap van de ladder verhoogt en zou je kunnen zeggen dat het A lydisch is, maar het is gewoon E. Stuk wordt ook netjes afgesloten op E. Heb van iemand begrepen dat je voor de toonsoort beter naar het laatste akkoord kunt kijken. Daar los je normaal het stuk op. (hoewel het binnen de jazz wel weer gebruikelijk is om op een of ander wrang akkoord te eindigen, zonder de spanning op te lossen.) De 'vondst' zit hem erin dat de zang niet op het I akkoord begint.

Heb zoiets ooit onbewust gedaan in mijn nummer Peeping Tom (opgedragen aan Tommy Emmanuel) Tommy sprak me er later nog op aan dat hij dat een mooie vondst vond :)

Wat ik me nu bij dit clipje afvraag... waarom heeft die drummer de hele tijd een banjo vast?