PDA

View Full Version : Oefening tabben



stratestic
12 september 2011, 21:03
Ik zou graag de volgende oefening van Larry Carlton willen doen om mijn bends beter te krijgen.

http://www.youtube.com/watch?v=fxslmGUc-3s


Ik begrijp hem echter niet. Kan iemand hem uitleggen en eventueel er een tab van maken?

aaronstonebeat
12 september 2011, 21:27
Hij speelt gewoon do re mi fa sol in G; g-a-b-c-d en weer terug, met full bends op de a (wordt b) en de c (wordt d)

b-snaar: 8 - 10 - 10b12
e-snaar: 8 - 8b10

En dezelfde weg weer terug; alleen begin je dan met een bend voordat je de toon aanslaat en dan volgt een release naar de gefrette toon.

Zonder bends zou het zijn:

b: 8 - 10 - 12
e: 8 - 10

En weer terug; dat is het elementaire idee. Je zou zelfs een hele toonladder met alleen maar half en full bends kunnen spelen.

stratestic
12 september 2011, 22:17
Bedankt dat is hem inderdaad maar wat is dan je referentie of je zuiver bent.
Je moet toch een referentienoot hebben om te kunnen bepalen of je een zuivere bend hebt?

Eygen
12 september 2011, 22:23
Als je het niet zeker weet speel je toch gewoon de noot die je wil bereiken voordat je bendt?

aaronstonebeat
12 september 2011, 22:28
Very good, young Padawan ;)
Speel eerst een b op bijvoorbeeld de 12de positie van de b-snaar; onthoud die toon. Dan fret je de 10de positie op dezelfde snaar en drukt hem op totdat je goed zit.

Na verloop van tijd hoef je alleen nog maar de grondtoon van de ladder te spelen, of iets uit die ladder, en je weet 'vanzelf' hoe de andere tonen uit die ladder moeten klinken.
Ik zou ook kunnen zeggen: op een gegeven moment weet je hoe het interval 'hele toon' (grote secunde) klinkt en kun je vanaf elke toon een hele omhoog of een halve, of welk interval dan ook.
Je ontwikkelt daarnaast een zeker 'spiergeheugen' dat je helpt op te drukken naar de juiste hoogte; dat komt onder andere heel erg van pas als je een toon eerst opdrukt en dan pas aanslaat, maar ook bij het simpelere 'eerst aanslaan en dan opdrukken'.