PDA

View Full Version : 2 X 12 cabinet



Piet (Tele)
12 september 2011, 16:22
Ik heb vorig jaar een 2 X 12 cabinet gemaakt van 18 mm berkenhout. Ook de baffle heb ik van hetzelfde materiaal gemaakt. Nu lees ik steeds vaker dat de baffle vaak van dunner materiaal gemaakt is.
Mijn vraag is, zijn er onder jullie die geexperimenteerd hebben met verschillende dikte baffles in de zelfde cabinet en wat waren de verschillen.
Het cabinet is overigens 1/2 closed.

kassie
12 september 2011, 20:31
Ik heb vorig jaar een 2 X 12 cabinet gemaakt van 18 mm berkenhout. Ook de baffle heb ik van hetzelfde materiaal gemaakt. Nu lees ik steeds vaker dat de baffle vaak van dunner materiaal gemaakt is.
Mijn vraag is, zijn er onder jullie die geexperimenteerd hebben met verschillende dikte baffles in de zelfde cabinet en wat waren de verschillen.
Het cabinet is overigens 1/2 closed.

Hoi Piet,

Ik heb niet geexperimenteerd, maar ik weet wel dat het belangrijk is dat een baffle stevig geconstrueerd is. Mijn Marshall 1960B kast is geheel van MDF behalve de baffle, deze is van multiplex. Hoe meer de baffle trilt, hoe meer energie deze afsnoept van de speaker. De connectie van de baffle met de rest van de kast is dus erg belangrijk. Stevigheid is het devies. Ook de connectie van de speakers aan de baffle is erg belangrijk. Zo dacht ik eens dat de speaker kapot was omdat ik een trillend geluid hoorde (alsof je een ei aan het bakken bent). Dit bleek een losse schroef te zijn.

Ik denk dat je goed zit met 18mm baffle, let wel op de verbinding met de baffle en de achterplaat met een blok hout. Het is wenselijk dat hier ook flink wat spanning opstaat. Zo heeft mijn achterplaat een lichte bolling in het midden omdat het blok hout zo'n 3 mm uitsteekt t.o.v. de achterkant.

Verder is er nog veel debat over het materiaal en de stevigheid van de kast t.o.v. toon maar dat is een ander vraagstuk.

Edit: Ik las niet goed, je hebt een half open achterplaat. Laat het blok hout verhaal dan maar zitten.

nico verduin
12 september 2011, 20:35
Hoi Piet,

Ik heb niet geexperimenteerd, maar ik weet wel dat het belangrijk is dat een baffle stevig geconstrueerd is. Mijn Marshall 1960B kast is geheel van MDF behalve de baffle, deze is van multiplex. Hoe meer de baffle trilt, hoe meer energie deze afsnoept van de speaker. De connectie van de baffle met de rest van de kast is dus erg belangrijk. Stevigheid is het devies. Ook de connectie van de speakers aan de baffle is erg belangrijk. Zo dacht ik eens dat de speaker kapot was omdat ik een trillend geluid hoorde (alsof je een ei aan het bakken bent). Dit bleek een losse schroef te zijn.

Ik denk dat je goed zit met 18mm baffle, let wel op de verbinding met de baffle en de achterplaat met een blok hout. Het is wenselijk dat hier ook flink wat spanning opstaat. Zo heeft mijn achterplaat een lichte bolling in het midden omdat het blok hout zo'n 3 mm uitsteekt t.o.v. de achterkant.

Verder is er nog veel debat over het materiaal en de stevigheid van de kast t.o.v. toon maar dat is een ander vraagstuk.

Edit: Ik las niet goed, je hebt een half open achterplaat. Laat het blok hout verhaal dan maar zitten.Ik denk dat het er een beetje aan ligt wat je zoekt. Hoe harder het hout, hoe strakker het allemaal gaat klinken. Dus hoe dunner de baffle, hoe meer het hout gaat "zingen". minder strak. 't is maar net wat je zoekt.

kassie
12 september 2011, 20:43
Ik denk dat het er een beetje aan ligt wat je zoekt. Hoe harder het hout, hoe strakker het allemaal gaat klinken. Dus hoe dunner de baffle, hoe meer het hout gaat "zingen". minder strak. 't is maar net wat je zoekt.

Klopt, dat is dus kort door de bocht het vraagstuk over stevigheid en toon:seriousf:.

Ik vermoed dat TopicStarter dan een vrij stevig kastje heeft met een strakke respons. (IMHO Zoals het hoort, belabberde flubberende kastjes hebben we niets aan, kun je net zo goed een harley benton 2x12 kopen, met allerlei mojo eromheen dat het 'warmer' klinkt omdat de kast meezingt, gewoon een slap excuus voor kwaliteitsloos spul). :soinnocent:

tommus42
12 september 2011, 22:22
Och, zo zou ik dat toch niet willen verwoorden, misschien als je heel luid metal speelt:D.

Piet (Tele)
13 september 2011, 06:32
Wat ik graag zou willen horen, of iemand ervaren heeft of het echt verschil maakt en of dat positief of negatief was.
Fender gebruikt volgens mij dunnere baffles, Marshal weet ik niet.
Ik ben zeker geen metal man, meer blues/rock.
Opzich ben ik wel tevreden met mijn geluid, maar ik ben wel in voor een experiment.

bass blom
13 september 2011, 07:23
ik heb ook een 212 kast zelf gemaakt en vraag me af of het verschil maakt.
ook 18 mm rondom, multiplex, half open back.
hoeveel van het oppervlak, pak m beet 70 x 50 cm zaag je weg?

de term baffle, klankbord.. stamt uit een best al ver verleden.
toen speakers nog geen 12 inch waren?
toen versterkers en speakers nog maar 10 of 15 watt waren, wat toen veel was?

cluseau
13 september 2011, 08:33
Wat ik graag zou willen horen, of iemand ervaren heeft of het echt verschil maakt en of dat positief of negatief was.

Ervaring in het kasten bouwen heb ik niet maar als je ff logisch nadenkt....

Geef iemand eens een muilpeer terwijl je op een skateboard staat en denk dan na over de impact van de door jouw uitgedeelde dreun. Hetzelfde gebeurt met je speaker. De beweging van de speaker brengt natuurlijk de lucht in beweging maar als het klankboard in tegengestelde richting beweegt werkt dat de door de speaker opgebrachte druk tegen. Hetzelfde geldt voor de zijwanden en achterwand. Kortom de mate waarin de kastdelen niet bewegen vertaald zich naar een strak geluid.

tommus42
13 september 2011, 08:48
Ik denk dat iig bij een (half)open kast, het verschil minimaal is. Als je met je geluid wilt experimenteren heb je, wat de kast betreft, meer effect van meer of minder gesloten en/of beamblockers.

Freeqi
13 september 2011, 09:35
mmm ... daar kan je eindeloos mee experimenteren :-) Staan nogal wat halve waarheden bij, korte uitleg ... nou ja kort ?

Alles draait eigenlijk om de stijfheid, bevestiging en massa van het paneel/panelen eigenlijk, waarvan massa imho de belangrijkste is.

Akoestisch gezien heb je maar 3 mogelijkheden:

1. massa is licht (8mm plaatje multiplex bvb) hoog en midfrequent isoleert dit goed en houdt dus de energie op die frequentes IN de kast, maar zeer laagfrequent ziet die golf die massa zga niet en heb je dus eigenlijk GEEN kast. Golf tussen front en back sluit gewoon kort en annuleert zichzelf)

2. massa is zwaar (18mm multiplex) Zelfde als boven, maar hier isoleert de tot een veel lagere frequentie.

3. tussenin heb je de resonantiefrequentie. Deze is niet enkel afhankelijk van de massa alleen, ook van grootte paneel en ophanging. (Is eigenlijk net zoals in electronica een LRC circuit) Wanneer de plaat trilt, zet ze eigenlijk ook trilling om in warmte en ABSORBEERT ipv isoleert.

laagfrequent:
-wat geisoleerd wordt blijft achter in de kast, afhankelijk van bouw en grootte kast wordt dit cancelled of niet
-wat resoneert ben je deels kwijt
-wat niet geisoleerd wordt ben je volledig kwijt (annulatie tss front en back 180° uit phase)

Dus eigenlijk krijg je volgende door enkel te spelen met het materiaal van een baffleboard bv, zelfde volume, zelfde kast:
hoge frequenties: blijven in kast
kantelfrequentie: wordt deels geabsorbeert
lager dan kantelfrequentie: wordt grotendeels geannulleerd

zelfde geldt uiteraard ook voor de kast errond en ook voor achterkant.

paar voorbeeldjes:
Fender Tweeds: volle den als kast, zéér dun baffleboard, volledig open back (die paneeltjes achteraan zijn ultradun, hebben géén massa, dus tellen akoestisch zga niet mee, ook geen verschil in klank mét of zonder panelen gemonteerd ...) Volle den is heel licht én heel resonant (veel open cellen - indien in één stuk en gedroogd wat je nu niet meer vindt maar soit) Dus maw kast gaat niet heel diep en baffleboard hangt zo los opgehangen > paar dunnen schroefjes in hoeken dat het 'absorbeert en resoneert' als hel. = geen ultra strakke laagweergave, zeer resonant, geen diep laag ...

(of dat nu gewenst is of niet laten we in het midden - daar kan ik nog wel een boek over schrijven - heeft ook te maken met stijl, vervormd of niet, resonantie freq speaker, dampingsfactor eindtrap etcetc denk maa 's na hoeveel je kan combineren met al deze dingen ?)

standaard Marshall 412 oldschool:
dikkere en stijvere MP kast, dikkere baffleboard en bvb vezelplaat back. Baffleboard veel steviger gemonteerd tegen stuts, dikkere en meerdere schroeven enz Hier krijg je dus die kantelfrequentie die serieus zakt. Echter de back is vezelplaat en veel lichter. Is dus een combi, zie het als een deel openback. zeer laagfrequent is die achterkant open (massa te laag) en op een iets hogere frequentie/kantelfrequentie resoneert die (en zie boven absorbeert dus) erboven is die id closed. Marshall had dat wel door want ze hebben het resonante deel eruit gehaald (DAAR dient die balk dus voor ;-)) maar de doorlaat - massa hebben ze gelaten. Die backplate vervangen door een MP plaat geeft dus iets GANS anders bvb.

wil je dus uberstrak, kastje voor metal met bvb EV 12's > MP 18mm kast met 18mm MP front, zwaar geschroefd, intern gebraced tegen resonanties enz

wil je een lossere feel en wat absorptie: gebruik dunner front en lichtere back

de bouw van een kast is dus even belangrijk als de gebruikte materialen, het volume enz

Vox (oude hé) bvb is wél MP en klinkt toch zéér loose in het laag. Dat komt dan weer omdat ze bovenaan ventilatiegaten maken voor de koeling van de EL84's. 3 zo'n spleetjes is samen een vrij groot gat dat laagfrequent de golf tss back en front deels kortsluit.

Marble lost het dan weer anders op bvb ... die gebruiken iets zwaarder hout dan originele tweed maar maakt rechtboven een klein gaatje. Om laag kort te sluiten deels en dus af te filteren ...

zoek nu 's ergens dat oude silvertone kastje in 8mm geperst karton met 3 x 10" en speel dan nog 's op je bogner 212 en lees dan bovenstaande nog 's ;-)

maw er is géén voodoo als het over kasten gaat, het is allemaal vrij simpel en logisch te verklaren akoestisch en fysisch ;-) Is allemaal vrij goed meetbaar en hoorbaar. Je moet enkel het bos door de bomen zien en zoals met alles er is géén regel of 'de beste oplossing'

Alles hangt af van de combi speakers, stijl, amp enz. Een speaker met een zéér lage resonantie frequentie in een dunne losse kast heeft weinig zin (EV of JBL bvb) Mesa mark combo bvb is zeer zwaar hout, heeft weinig resonantie maar ook geen ultra diep laag daar is de kast dan weer te klein voor. Fender durfde vroeger wel eens wat door elkaar haspelen door een vrij losse resonante kast te gebruiken met laag resonerende speakers bvb (de 2 x 15 - dick dale kast die bij de showman hoorde) met als resultaat iets tussenin, meer laag maar helemaal niet uberstrak ...

have fun !

tommus42
13 september 2011, 09:47
......(of dat nu gewenst is of niet laten we in het midden - daar kan ik nog wel een boek over schrijven - heeft ook te maken met stijl, vervormd of niet, resonantie freq speaker, dampingsfactor eindtrap etcetc denk maa 's na hoeveel je kan combineren met al deze dingen ?)......

Tja, ik zou zeggen, open of dicht, en de luidsprekers erin die je prefereert:D.

Kim Wilson
13 september 2011, 10:04
Hoe dunner je baffle, hoe meer de kast invloed heeft op de kleuring van het geluid, en hoe losser het klinkt. Als je je kast strakker maakt, hoor je hoe langer hoe meer het geluid direct van je speakers. Ik ben zelf meer van de wat dunnere baffles, maar ik kan me voorstellen dat je bij hardrock en metal meer stijfheid zoekt.

Freeqi
13 september 2011, 10:22
Hoe dunner je baffle, hoe meer de kast invloed heeft op de kleuring van het geluid, en hoe losser het klinkt. Als je je kast strakker maakt, hoor je hoe langer hoe meer het geluid direct van je speakers. Ik ben zelf meer van de wat dunnere baffles, maar ik kan me voorstellen dat je bij hardrock en metal meer stijfheid zoekt.

gecorrigeerd: hoe dunner de baffle, hoe meer de baffle invloed op je geluid. Kast blijft zelfde, respons daarvan ook. een kast maakt geen geluid, reflecteert enkel geluid,resoneert/absorbeert of laat door laagfrequent (of midfrequent als je gaten/spleten laat ;-)) ... Je hoort altijd het geluid direct van je speakers, tenzij je ze omdraait ... wat daarvan overblijft na reflectie/phase cancellation en resonantie is iets anders ... dacht dat ik duidelijk uitgelegd had maar blijkbaar nog niet zo duidelijk. Moeilijk 'simpel/leesbaar' te omschrijven allemaal.

Metal jongens hebben id graag snelle, korte, in phase respons in 't laag. Klopt voor het gros.

Kim Wilson
13 september 2011, 10:31
De mate van resoneren of absorberen van bepaalde frequenties beïnvloedt je geluid. Ik noem dat kleuring van je geluid. En hoe stijver je kast is, hoe minder die kleuring van invloed is, dus hoor je meer direct speakergeluid.

Overigens, ook als je je speakers omdraait, hoor je nog geluid rechtstreeks van je speaker. Alleen niet gebundeld. En is de mate van resoneren/absorberen nog meer van invloed.

Freeqi
13 september 2011, 11:01
De mate van resoneren of absorberen van bepaalde frequenties beïnvloedt je geluid. Ik noem dat kleuring van je geluid. En hoe stijver je kast is, hoe minder die kleuring van invloed is, dus hoor je meer direct speakergeluid.

Overigens, ook als je je speakers omdraait, hoor je nog geluid rechtstreeks van je speaker. Alleen niet gebundeld. En is de mate van resoneren/absorberen nog meer van invloed.

wijsneus ;-)

- de hoeveelheid direct geluid varieert niet, wat overblijft wel. Baffle dun met zéér stijve kast gaat eigenlijk méér kleuren dan met dunne kast ... langs voor. Andersom langszij (laagfrequent is grotendeels omidirectioneel onder de pakweg 160Hz, volledig vanaf 80Hz). ... je MOET eigenlijk altijd onderscheid maken tss kast (errond) en baffleboard anders heeft redeneren/discussieren weinig zin. Laten we er ook vanuit gaan dat je VOOR de kast luistert ...
- resoneren = absorberen door die trilling wordt impuls wel langer
- "gebundeld" dat heet dispersiepatroon in tech termen

is geen kritiek hé maar er worden nogal veel verkeerde waarheden half uitgelegd en dan als waarheid aangenomen. Probeer maar wat licht te scheppen in de schemering ? Is eigenlijk helemaal géén simpele materie als je erin graaft en begint te vergelijken en meten. Wel leuk allemaal ...

Piet (Tele)
13 september 2011, 17:06
Prachtig deze reacties allemaal en bedankt. Zoals ik van te voren wel wist wordt het er niet makkelijker op. Maar als Fender liefhebber (Bandmaster)Stijl van muziek rock/blues en geen metal of anders strak spul, Lijkt mij het experimenteren met de baffle (dunner) wel zinvol en misschien ook nog wel met de achterkant. Misschien komen er nog heel veel reacties achteraan, deze zal ik allemaal meenemen en gaan uitproberen.

kassie
15 september 2011, 21:01
Freeqi: Ik vind je uitleg zeer interessant en klinkt ook logisch!.

Ik heb idd een stevige multiplex plaat in mijn marshall 4x12 gezet, V30's vervangen voor Eminence Delta Pro, evenals het blok hout vervangen (goed gelijmd en licht uitstekend waardoor nu een lichte bolling in de achterplaat m.b.t. stevigheid). En het klonk imho veel 'muzikaler' en dieper.

Maar nu heb ik het principe van een 'Detuned Cab'. 2 topspeakers erin. De onderste twee gaten leeg. Scheelt in het gewicht, en imho betere spreiding.

Zou jij kunnen uitleggen in hoeverre de resonantie beïnvloedt wordt per speaker aangezien het nu zegmaar 'deels open back' (maar dan aan de voorkant) is. Ik heb het idee dat de speaker wat meer ademt, en wat vrijer resoneert. Minder hoog wegkap. Lijkt wel iets van een betere spreiding. Maar ik hoor nagenoeg geen verschil in volume met 2 of 4 speakers.

Freeqi
15 september 2011, 23:56
mmm, dat principe is al oud eigenlijk ;-)

best zijn eigenlijk de 'gaten' beter iets kleiner ttz 10" voor een 12". En ik zou sowieso de 12" speakers onderaan steken, cfr laagrespons, faze tov vloer/reflectie, maar dan is je verticale spreiding uiteraard minder ?

dat je minder mid verliest is volkomen logisch ... een 4 x 12" is eigenlijk 'klote' verkeerd als het qua spreiding/faze aankomt ... 4 speakers rechtdoor met hun center op approx 40 cm van elkaar ? Reken zelf uit qua golflengte en faze waar het verkeerd gaat ? ;-)

Piet (Tele)
21 oktober 2011, 16:45
De discussie geopend met een vraag over de baffle, maar in plaats van de baffle te veranderen, heb ik de achterkant van dunner materiaal (12 mm i.p.v. 18 mm) gemaakt en de opening veel groter gemaakt. De achterkant is nu bijna volledig open. Dit klonk al een stuk beter. Hierna de beamblockers weg gehaald en het klinkt nu veel surrounder (opener). Het blijkt maar weer dat je moet experimenteren om tot je eigen geluid te komen en geluk te hebben met je zoektocht.

tommus42
13 november 2011, 11:45
Beetje off-topic wellicht, maar ik wil mijn luidsprekers vervangen, en wel met G12M's 25 watt. Nu heb ik deze in een 2x12 cabinet, chinese 75T's.
http://img819.imageshack.us/img819/7605/g1275t.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/819/g1275t.jpg/)

Weet iemand of ze anders gevoiced zijn dan engelse, of is het verschil minimaal als ze ingespeeld zijn? Ik vind ze prettig klinken, met name met een AC30. maar ik twijfel of ik ze ga verpatsen of houden, daar ik er niet zoveel voor zou gaan krijgen.

guitarnijboer
13 november 2011, 12:40
Helemaal off-topic, maar misschien een goede tip:

Ik heb voor in de oefenruimte onlangs een 2 x 12 cabinet (open back) gekocht bij Thomann van het merk VHT. Ik had voor de prijs van 129,- Euro totaal geen hooggespannen verwachtingen, maar het is immers toch maar voor in de oefenruimte.

Afgelopen week heb ik het cabinet kunnen testen en de kwaliteit en het geluid overtrof al mijn verwachtingen!! Het is een ontzettend stevig gebouwde kast met metalen hoeken en verzonken leren handvat. Er gaan dikke kabels naar de speakers en die zitten echt netjes strak aangesloten. Het geluid was nog de allergrootste verassing: Diep laag, snijdend hoog zonder schreeuwerigheid en erg mooi mid. Heeft niets te maken met de geluidsamples op de thomann site. De speakers geven ook erg veel volume met de zware magneten die ze hebben.

Ik heb een 4 x 12 met oude G12-65 speakers die ik ook geweldig vind, maar op dit VHT cabinet zou ik ook zo live gaan spelen. Mijn 1 x 12 Mesaboogie cab (open back & C90) is dozig in vergelijking met de VHT.

Super ding dus! http://www.thomann.de/nl/vht_special_speakercabav_sp_212vht.htm

refused199
13 november 2011, 13:13
Ik had nog niet van deze cab gehoord, maar dat ziet er strak uit! Nu heb ik na het lezen van je bovenstaande bericht even naar de geluidsfragmenten geluisterd op Thomann. Die doen de cabinet geen eer aan!
Kun je anders eens zelf wat samples maken en posten?;)

Arvoitus
13 november 2011, 14:17
1. massa is licht (8mm plaatje multiplex bvb) hoog en midfrequent isoleert dit goed en houdt dus de energie op die frequentes IN de kast, maar zeer laagfrequent ziet die golf die massa zga niet en heb je dus eigenlijk GEEN kast. Golf tussen front en back sluit gewoon kort en annuleert zichzelf)

2. massa is zwaar (18mm multiplex) Zelfde als boven, maar hier isoleert de tot een veel lagere frequentie.

3. tussenin heb je de resonantiefrequentie. Deze is niet enkel afhankelijk van de massa alleen, ook van grootte paneel en ophanging. (Is eigenlijk net zoals in electronica een LRC circuit) Wanneer de plaat trilt, zet ze eigenlijk ook trilling om in warmte en ABSORBEERT ipv isoleert.
Ergens heb ik ook gelezen dat de resonantiefrequentie van een cabinet ook afhankelijk is van de afmetingen/inhoud.

Bij gemiddelde afmetingen van een 4x12" cabinet zitten die resonantiefrequentie bijvoorbeeld rond de 250hz. Teveel pieken in dit gebied kunnen resulteren in een modderig of "booming" geluid wat bij metal niet gewenst is als je een strak geluid wil.

Kijk je naar een oversized cabinet van bijvoorbeeld Mesa Boogie dan zie je dat die resonantiepiek niet meer in het 250hz gebied zit maar verschoven is naar een lager gebied waardoor die piek niet meer als modderig wordt beschouwd maar als meer punch-erig geluid (150hz).

Freeqi
13 november 2011, 18:19
resonantie plaat en resonantie volume zijn twee totaal verschillende dingen. Jij hebt het nu over het volume van een gesloten kast. Ik had het over de resonantie van de panels in een open kast ... niks met elkaar te maken.

Arvoitus
13 november 2011, 22:09
resonantie plaat en resonantie volume zijn twee totaal verschillende dingen. Jij hebt het nu over het volume van een gesloten kast. Ik had het over de resonantie van de panels in een open kast ... niks met elkaar te maken.
Klopt helemaal. Mijn post was ook een toevoeging aan dit topic, geen verbetering van jou post ;)

Ik vind dit een interessant onderwerp, klopt mijn verhaal een beetje?

Psychomantis
13 november 2011, 22:34
Ik vind dit een interessant onderwerp, klopt mijn verhaal een beetje?

Volgens mij wel. Als je een sterke subwoofer in een te kleine kast steekt (zoals bij die goedkope alles-in-een home cinema-setjes), dan krijg je zo'n boomerig geluid met een sterke piek in het hoge basgebied. In het algemeen wordt ook aangenomen dat bij een grotere kast, de lagere frequenties mooier worden weergegeven.

Overigens zijn er hier al heel wat boeken over geschreven, waarvan de meeste mijn petje te boven gaan.