PDA

View Full Version : Gitaar fret klinkt niet meer zuiver



JDB7
12 september 2011, 08:39
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb de snaren vervangen van mijn vriendin haar gitaar, ervoor ging alles nog goed maar met het vervangen van de snaren, klinkt de onderste snaar e de eerste en 2de fret (gewoon metaal geluid) hij is goed gestemd geweest en vanaf de 3 de fret of open klinkt het perfect.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe dit komt, want ik zelf speel al lang gitaar en heb dit nog nooit meegemaakt, hopelijk is het niet te erg.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Rembull1980
12 september 2011, 09:00
Misschien is de 3de fret mogelijk niet geheel goed = te hoog ivm de voorgaande fretten (aangezien vanaf daar het zuiver klinkt zonder buzz?), waardoor bij het fretten meer naar de topkam je de buzz/metaal geluid te horen krijgt.

Tip: Ik zou gewoon naar de gitaarwinkel gaan en het na laten kijken en af te stemmen.

Woml
12 september 2011, 09:24
Heb je er lichtere snaren op gezet? Daarmee zou de spanning lager kunnen zijn geworden, waardoor de nek wat meer naar achteren trekt, waardoor de boel gaat aanlopen.
Kortom: inderdaad even laten nakijken en afstellen. Kan niet heel moeilijk te verhelpen zijn, als het eerst goed was.

Kingfisher
12 september 2011, 09:27
1. Als je er andere snaren hebt op gelegd (dikkere/dunnere), dan zal je de intonatie moeten aanpassen. Staat wel ergens op dit forum uitgelegd.

2. Bij het verwijderen van de oude snaar is er misschien een brokje uit de topkam afgesprongen? Ziet de sleuf waar de snaar door loopt er nog goed uit? Sommige topkammen zitten los. Heb je alle snaren ineens er af gehaald, of stuk per stuk vervangen? De topkam is misschien verschoven/er is een shim (dun stukje metaal onder topkam om die te verhogen) weg?

3. Heb je alle snaren losgedraaid? De nek heeft zich misschien gezet. Je zal de trussrod misschien eens moeten aandraaien (duw de snaar in ter hoogte van fret 2 en fret 12 met je twee handen, kijk of de nek recht is ( vgl met de snaar, die is altijd recht). De nek moet een klein beetje hol zijn tov de snaar.

wietse
12 september 2011, 11:33
Heb je alle snaren ineens er af gehaald,

3. Heb je alle snaren losgedraaid? De nek heeft zich misschien gezet.
hardnekkig broodje aap verhaal, in de tijd die het kost om snaren te vervangen zet de hals zich nog niet, daar heb je een paar dagen voor nodig en dan nog is er meestal niks aan de hand.
alleen bij een gitaar met een zwevende brug is het verstandig om de snaren 1 voor één te vervangen, maar dat heeft puur te maken met de trem.

JDB7
12 september 2011, 11:52
ja ik wilde het probleem zelf oplossen maar ik zal maar naar de gitaar winkel gaan, de snaren vervang ik 1 per 1 dus normaal gezien kan er niks kromtrekken en dan nog op 1 dag staat je gitaar niet krom denk ik ;)

toch bedankt allemaal