PDA

View Full Version : Stratus (Jeff Beck) Hoe doet ie dat ene stukje toch?!



Gwi
11 september 2011, 18:49
http://www.youtube.com/watch?v=X2eOd4OcbFs Kijk maar! Ik vraag me dat nu al oneindig lang af, en de truuk blijft me steeds ontgaan, maar vanaf 1:57 begint hij met heel rare zwevende harmonische weetikveel noten te spelen. Kan iemand me eens uitleggen hoe je dat uit een gitaar krijgt? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn!

Pepe
11 september 2011, 20:01
Je bedoelt die boventonen? Da's een kwestie van aanslag en pickups en gear helpen een handje.
Normaal gesproken doe je dat door na de aanslag van je plectrum de snaar nog even aan te raken met een stukje van je vinger (of andersom) maar Beck gebruikt de zijkant van zijn duim en dempt met een andere vinger. Althans, ik heb een tweede vinger nodig maar ik ben geen Beck zeg ik er bij.
Iin dit optreden zit er een Klon tussen zijn gitaar en Marshall, dat helpt absoluut.

Tristan
11 september 2011, 22:36
Hmm, ik kende deze video al, maar nu valt me op dat die vibratoachtige sound ook daadwerkelijk iets van een leslie/vibrato en/of ringmodulator/octavia moet zijn want hij doet het niet met zijn Whammy bar, dit is ook een belangrijk punt in het verkrijgen van specifiek deze sound denk ik.

Pepe
11 september 2011, 22:54
Toevallig las ik een interview van zijn gitaarroadie over dit specifieke optreden, het is een videoregistratie, en de klon is het enige effect dat gebruikt wordt.

Tristan
12 september 2011, 01:46
Hmm, ik zie bovenop de linkerstack wel een of ander digitaal effectapparaat als ik het goed heb.
Ik zou niet weten hoe ķe het anders voor elkaar krijgt hoor, of het moet de brug telkens heel snel achter elkaar indrukken en loslaten voor zo'n soort effect (hij heeft zo'n handpalm vrijwel op de brug valt mij op).
Oh ja, overigens speelt Jeff Beck bijna altijd met z'n vingers, je moet als het ware de snaar een beetje plukken, een beetje eraan trekken, voordat je 'm weer loslaat, dan krijg je ook meer echt die Jeff Beck toon (maakt het wat feller omdat de snaar tegen de fret slaat), zoveel weet ik wel.

Pepe
12 september 2011, 02:19
... zoals Clapton zei, when Beck is on, he's ON.

Dat is een Lexicon, boven op zijn amp. Ik begrijp van zijn tech dat er af en toe ringmodulatie ingedraaid wordt?

klik (http://www.youtube.com/watch?v=5wg-9WrMxf8)

Tristan
12 september 2011, 02:42
Echt gaaf, die song met Imogen Heap vind ik ook fantastisch, die stem in combinatie met het gitaarspel van Beck, ze zouden eigenlijk samen een heel album moeten maken. :)

Een Lexicon, dat dacht ik ook al.

Yep, de roadie heeft het in het filmpje over een oude Maestro Ringmodulator (ik gok een RM-1A of RM-1B), en een niet nader genoemde flanger en wahwah.
Ik vermoed dat voor de stukken waar de topic starter in geinteresseerd is er wel degelijk wat ringmodulatie en misschien op sommige plaatsen ook wat flanging gebruikt wordt, het is een vrij typische sound die ik niet meteen met elke ringmodulator associeer dus hoe dichtbij je met een willekeurige ringmodulator kan komen durf ik niet te zeggen.

Grappig dat 'ie een Klon gebruikt trouwens, een Marshall is wat mij betreft een van de weinige amps waarop die juist niet werkt, maar zoals de tech duidelijk uitlegt draait Beck alle bass uit de Marshalls en ik kan wel begrijpen dat de Klon in dat geval voor hem wel werkt.

Pepe
12 september 2011, 09:07
Er zijn nog twee delen interview met de tech, in 1 daarvan legt hij uit welke vinger welke taak heeft van zijn rechterhand.

Volgens de tech gebruikt hij weinig drive van de KLon maar ik hoor heel erg die typische Klon midsnarl terug in dat geluid.

erwin_ve
12 september 2011, 14:48
Dat effect op 1.57 lijkt idd op een ringmodulator of een tychobrahe octavia/ octafuzz achtig iets.
Edit: Check dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=SH3_tIC_Q_Y&feature=related)eens op 0.30.
En deze (http://www.youtube.com/watch?v=pkTUMmlBCNk)

Tristan
12 september 2011, 16:16
Inderdaad, maar ik hoor nog meer, ik hoor namelijk ook een mooie vibrato achtige modulatie erdoorheen en de ringmodulatie gaat niet zo extreem uit de pitch als in de meeste gevallen dus volgens mij heb je wel een bijzondere combinatie van pedalen nodig (of misschien de specifieke Maestro Ringmodulator) om deze sound te krijgen.

Overigens, wat betreft de midrange snarl en harmonischen van de Klon, ik heb het al eerder aangegeven, maar ik denk dat het komt doordat Beck met z'n vingers speelt en de snaren plukt.
Hij laat ze als het ware tegen de frets laat knallen, als je dat doet krijg je die typische snarl en harmonischen, de Klon zal dat effect waarschijnlijk nog een beetje aandikken.

Gwi
12 september 2011, 18:50
Bedankt voor alle antwoorden, mensen! Ik had zelfs nog niet eens gezocht in de richting van pedalen en effecten, enkel maar aan aanslag gedacht. Het klinkt alsof het gewoon rare pinch harmonics zijn voor mij, maar zelfs voor meneer Beck komt dat er toch net iets te vlotjes uit precies om enkel dat te zijn. Dringend tijd dat ik eens iets bijleer over wat dergelijke modulators voor me kunnen doen.

Tristan
12 september 2011, 23:05
Dat kan nooit kwaad, maar je moet maar net de juiste zien te vinden, dat kan best lastig zijn.
Een paar suggesties, geen idee of het ook echt gaat werken:
Black Cat Ring Modulator (gebaseerd op de Maestro)
Electro Harmonix Ring Thing (kan je tunen in een bepaalde toonsoort)
Way Huge Ringworm (gebaseerd op de demo's op Youtube lijkt deze mij wel interessant)
Zvez Ringtone (kan je tunen in een bepaalde toonsoort)

Of misschien toch een Octave Fuzz, de Fulltone Octafuzz is wat dat betreft een veelgebruikt en goed pedaal volgens mij.

stratokai
13 september 2011, 09:16
Hij trapt in dit optreden zelf het effect in. Vanaf 1,53min zie je hem naar het pedaal toe lopen, iets achterover leunen en op 1,57min het effect intrappen.
Oh en op 2,30min gaat het weer uit.

Volgens dit filmpje van zijn gitaar tech. is het een Maestro ring mod. Zie tussen 1,45-1,52 min.
http://www.youtube.com/watch?v=5wg-9WrMxf8

Pepe
13 september 2011, 18:37
Ja, dat filmpje had ik al gepost.

Brewskie
13 september 2011, 21:10
Die vibrato krijgt hij inderdaad door aan de snaren te plukken, maar komt niet eens zozeer doordat de snaren tegen de frets kletteren, maar dat het plukken de snaren hard doet trillen, waardoor de floating brug meegolft en die vibrato geeft. Hetzelfde als John Mayer gebruikt door tegen de whammy bar te slaan op het nummer Heartbreak Warfare. Goed zichtbaar vanaf 0:13. http://www.youtube.com/watch?v=NZEyHTYAhz8&feature=related

Quote
For Heartbreak Warfare John uses a Jeff Beck signature strat, so he can do the vibratoarm-thing, where he hits is three times as a part of the main-riff.