PDA

View Full Version : Fender mexicaanse strat vibrato



Lucaars
11 september 2011, 16:33
Hallo,

Ik heb al 3jaar mijn fender mexicaanse strat.
Maar als ik mijn tremolo nog maar een beetje gebruik ontstemt er meteen minstens 1snaar.
Ligt dit aan dat ik een mexicaanse strat heb, of is dit op te lossen.
Ik wil graag dive's kunnen zoals bv Hendrix.

Bedankt!

pasqual
11 september 2011, 16:51
Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met het feit dat het een mexicaan is. In 9 van de 10 gevallen heeft dit te maken met je topkam: de snaren glijden door de topkam op het moment dat jij je tremelo gebruikt. Als je tremelo weer terug komt op zijn beginpunt, komen sommige snaren niet helemaal terug op hun begin positie doordat je topkam iets te krap is voor sommige snaren. Je kan de topkam iets ruimer maken ( let op: niet dieper! ) zodat de snaren minder weerstand ondervinden. Minder ingrijpend is om iets grafiet in de sleufjes te smeren ( 6B potlood ) of iets van een druppeltje naaimachine olie, of een combinatie van beiden.

Er is nog een punt wat kan meetellen: zitten de 6 schroeven van de tremelo wel goed? niet te diep er in gedraaid? Kan zijn dat de tremelo dan niet goed terug komt op zijn begin positie ( nulpunt ).

Als je niet veel ervaring hebt met het afstellen van je gitaar, zijn er talloze websites te vinden hierover. Ook hier is veel kennis te vinden.