PDA

View Full Version : vertilator op buizenversterker?



LGK
10 september 2011, 20:46
sommige mensen zeggen dat als je een ventilator op een buizen versterker zet dat de buizen dan ventilatie krijgen en dat je buizen dan langer mee gaan.
Is dit aan te raden of is dit niet waar

Wat zeggen jullie?

Alvast bedankt!! :)

big dooley
10 september 2011, 22:47
sommige mensen zeggen dat als je een ventilator op een buizen versterker zet dat de buizen dan ventilatie krijgen en dat je buizen dan langer mee gaan.
Is dit aan te raden of is dit niet waar

Wat zeggen jullie?

Alvast bedankt!! :)

ik zeg onzin, dat sommige versterkers zoals een marshall VBA400 geforceerde ventilatie heeft, heeft meer te maken met bescherming van andere componenten en de versterker in kwestie heeft dan ook 8 grote pitten, die hun werk doen
ventilatieroosters die op de meeste versterkers zitten zijn ruim voldoende

cluseau
10 september 2011, 23:03
sommige mensen zeggen dat als je een ventilator op een buizen versterker zet dat de buizen dan ventilatie krijgen en dat je buizen dan langer mee gaan.

Hangt wel van de constructie af. Een fabrikant zal altijd zorgen voor voldoende koeling maar onderschat wel eens de temperatuur schade die op de lange termijn kan worden veroorzaakt. In bepaalde gevallen zou je er de levensduur van printen en caps mee kunnen rekken. Er zijn ook amps zoals de Mesa 2x90 welke dusdanig krap (met een k) zijn geconstrueerd dat een koelvin de hoogste noodzaak is. Onder normale omstandigheden ga je de levensduur van buizen niet rekken met een vin.

Frits van Mourik
11 september 2011, 00:51
In eerste instantie lijkt het koelen van een buizenamp met één of meerdere fans een goed idee.

Echter: voor een goed resultaat moet de lay-out van de amp ook zijn ontworpen voor geforceerde koeling!
De meeste amps zijn min of meer ontworpen om gekoeld te worden via natuurlijke convectie.
(Ik geef toe, meestal is daar weinig over nagedacht...)
Ga je daar "zomaar" een ventilator inhangen, dan is het gevaar, dat één zijde van de buizen flink gekoeld wordt, terwijl de andere zijde - in de "schaduw"- van de luchtstroom zelfs extra heet wordt!
Hierdoor gaan je buizen voortijdig naar den klöten...

Midwolda
11 september 2011, 07:53
Bij m'n VibroChamp werd de powertrafo onlekker heet na een tijdje spelen.
Daar heb ik dus een fan op gezet, maar het was wel even uitproberen met de plaatsing daarvan om te voorkomen dat de buizen weer teveel gekoeld werden.
Het moet ook allemaal niet te koud blijven, er is zoiets als een optimale bedrijfstemperatuur.

Volgens mij hoor ik het verschil wel als een amp niet warm genoeg is.
Minder dynamics, minder sag, minder compressie en sustain, een stugger geluid.
Bij te heet krijg ik het idee dat de amp "op hol slaat", te veel tegelijk wil doen.
Maar dit kan ook technische onzinpraat zijn hoor. Ik doe ook maar wat... het meeste op gevoel. :chicken:

tommus42
12 september 2011, 10:28
......Maar dit kan ook technische onzinpraat zijn hoor. Ik doe ook maar wat... het meeste op gevoel. :chicken:

Ah, okee:D. De buizen klinken idd beter als ze warm zijn. Andere componenten zijn beter af gekoeld. Met name een eventuele kathode weerstand kan erg heet worden, daar zou je een fan op kunnen zetten, niet zozeer voor de weerstand zelf, maar voor de omliggende componenten.

crapton
12 september 2011, 22:30
ALs je een conventionele head hebt (dus buizen bovenop de rest van de electronica) dan hebt je een goed ontworpen systeem: warmte stijgt op en heeft geen/weinig invloed op de rest. Een ventilator is m.i. zinloos.

Als je daarentegen een combo pakt zijn die thermisch meestal erg beroerd ontworpen. Eigenlijk een omgekeerde head. Alle warmte stijgt naar de behuizing die zeker in de buurt van de eindbuizen loeiheet wordt - mede omdat er geen/weining ventilatie openingen zijn. Er zijn natuurlijk ook combo's die als combo zijn ontworpen (ik denk aan Vox?) en die hebben dat probleem een stuk minder.

Een ventilator in een combo lijkt me dus zinvol. Ik vraag me af of het goed is dat electronica 60-70 C heet wordt. Zou ertegen moeten kunnen want er zijn 30 jaar oude combo's die het prima doen. Maar toch...

Ik heb ooit een cheapo PC ventilator gekocht 10 Euro of zo met thermische wwerstand, een los 12 V voedinkje en je bent weg zonder teveel herrie. De ventilator hoeft dus helemaal NIET hard te draaien.

tommus42
13 september 2011, 05:53
......Ik heb ooit een cheapo PC ventilator gekocht 10 Euro of zo met thermische wwerstand, een los 12 V voedinkje en je bent weg zonder teveel herrie. De ventilator hoeft dus helemaal NIET hard te draaien.

Idd een ventilator uit een computervoeding werkt prima. Als je van de gloeispanning aftapt en gelijkricht, heb je zo'n 8V, draait de fan mooi rustig.

Aad-d-h-d
28 december 2011, 13:10
Onzin zeg ik! Je buizen zijn door bias vastgezet. Met deze waarde laten de filamenten electronen af wat de reden is dat buizen opraken. Technish gezien zou je met een ventilator de temp van je buizen iets naar beneden kunnen brengen maar dan verander je ook de toon zoals al eerder word genoemd. Je werkt de ingestelde waarde van je bias letterlijk niet tegen! Dus je buizen gaan niet langer mee dan normaal.

2550
28 december 2011, 14:18
Je buizen zijn door bias vastgezet. Met deze waarde laten de filamenten electronen af wat de reden is dat buizen opraken.

He gebruik je direct gestookte buizen 211/300B?
Ik dacht dat het er in de buis om ging dat de kathode warm word deze heeft ook zijn eigen verwarming of is de verwarming zelf.
Ik heb nooit ergens gelezen of zo dat de anode ook warm heet moet zijn alleen dat red plating niet zo bevorderlijk is...
Ik zie ook geen problemen met een beetje koeling alleen maar beter voor al die elco's die liever niet warmer worden als 85C of een spanstab die was berekend op een Tamb van 60.

Dirk_Hendrik
28 december 2011, 14:23
Je gloeidraden verhitten je kathode veel sneller dan dat een ventilatortje die warmte, indirect want het moet eerst nog via de rest van de buis de buitenwereld bereiken, af kan voeren. Met of zonder fan zal er qua elektronenemissie, biasing en de rest een marginaal verschil zijn. Het afvoeren van overtollige warmte betekent wel dat zo ongeveer alles in die versterker langer mee gaat. En er vanuit gaan dat een versterker is ontworpen op koeling door natuurlijke luchtstroom.... mooi idee maar volgens mijn heeft nog geen enkele versterkerbouwer, anders dan voor rackunits (ventilator) zich daarmee bezig gehouden.

flo123
28 december 2011, 14:42
... Met deze waarde laten de filamenten electronen af wat de reden is dat buizen opraken.
Maar niet omdat de electronen opraken hè ... die worden n.l. door de voeding weer "aangevuld".

Dirk_Hendrik
28 december 2011, 15:06
Maar niet omdat de electronen opraken hè ... die worden n.l. door de voeding weer "aangevuld".

Nee. Dat zie jij verkeerd. Ze raken op. Er zijn door het gebruik van buizen steeds minder elektronen beschikbaar. Daarom klinken huidige buizen ook slechter. Er zitten er minder in. Vroeger zaten er veel meer elektronen in buizen en daarom klinken die NOS buizen altijd beter.

En doordat er minder elektronen zijn gaan de energieprijzen ook weer omhoog..... allemaal door die buizen....

:crazyhappy:

Aca Ilic
28 december 2011, 17:40
heb altijd venti bij mij, kwestie van inpluggen, achter de ampie zetten, links-rechts laten waaien, constant geluid hele gig...
Zit misschien belachelijk uit, het werkt wel....

cluseau
28 december 2011, 19:42
Nee. Dat zie jij verkeerd. Ze raken op.
:crazyhappy:

KLOPT, ooit eens een verklaring van een tech gehoord over een zwart uitgeslagen lampje wat het niet meer deed. Deze bijzondere uitvoering bleken zogenaamde "darksuckers" te zijn. Deze zuigen het donker weg en nu zit ie vol dus moet vervangen worden. En daarom is het overal licht. :ok:

EDV
28 december 2011, 19:58
constant geluid hele gig...

lijkt me ook saai :supercool:

Aca Ilic
28 december 2011, 20:56
lijkt me ook saai :supercool:

ik bedoel geen sag smart ass ;-) ))

guitarnijboer
29 december 2011, 11:47
Nee. Dat zie jij verkeerd. Ze raken op. Er zijn door het gebruik van buizen steeds minder elektronen beschikbaar. Daarom klinken huidige buizen ook slechter. Er zitten er minder in. Vroeger zaten er veel meer elektronen in buizen en daarom klinken die NOS buizen altijd beter.

En doordat er minder elektronen zijn gaan de energieprijzen ook weer omhoog..... allemaal door die buizen....

:crazyhappy:

Je moest eens weten hoe dicht je hier bij de waarheid zit Dirk:

Het aantal electronen die kunnen uittreden uit het kathode materiaal nemen af naarmate de buis meer gebruikt wordt en 'slijt' De kathode heeft vaak een laagje waaruit elektronen gemakkelijk kunnen vrijkomen onder invloed van warmte. (barium / strontium oxide) Als dit wordt aangetast (door bijvoorbeeld electronen die terugvallen op het materiaal en/of verontreiniging en/of het verdampen van deze laag) dan kunnen er minder electronen vrijkomen. Minder emissie van electronen uit de kathode betekent een slechter werkende buis... Moderne buizen hebben sowieso vaak slechter / meer verontreinigd kathode materiaal dat sneller aan z'n eind is, een minder goed vacuum etc... Dus ja... het aantal electronen die kunnen uittreden raken op! :seriousf:

2550
29 december 2011, 12:24
Dus je zou kunnen zeggen het koelen heeft nihil invloed op het functioneren van de buis.
En met het op standby zetten van je versterker slijten je buizen, immers kathode is heet dus er komen elektronen vrij deze kunnen nergens heen anode is 0V scherm is 0V grid is -45V en de elektronen storten terug op de kathode

flo123
29 december 2011, 13:44
Hahaha die "verklaringen" waren erg grappig! :seriousf:

Wel interessant over dat laagje op de kathode en de vermindering van electronen emissie door verontreiniging/verdamping ervan. De vraag is hoeveel minder de emissie dan wordt gedurende de levensduur van een buis. Als het een relatief kleine vermindering is, bijvoorbeeld <5%, maakt het op het geheel van de werking weinig uit lijkt me.

2550
29 december 2011, 14:06
De vermindering van emissie is wel heel veel meer als 5%, de meeste buizentesters testen de buis good/replace op emissie.
De redenen om een buis te vervangen,
- catastrofaal falen (sluiting in de buis)
- defecte gloeidraad
- te weinig emissie

jacky
29 december 2011, 17:06
Alle kenners ten spijt zou ik toch willen adviseren bv ouwe tweed ampjes te koelen (als je last hebt van wegzakken van vermogen tijdens de gig)
Het spul is vroeger zo gemaakt dat de warmte toch wel erg bovenin de amp blijft hangen een fan op de PT is dan een regelrechte oplossing.

cluseau
29 december 2011, 20:01
Het spul is vroeger zo gemaakt dat de warmte toch wel erg bovenin de amp blijft hangen een fan op de PT is dan een regelrechte oplossing.

Ik denk ook dat koeling de levensduur tengoede komt maar is er wel eens goed onderzoek gedaan naar de oorzaak van de volumedrop? Een verhitte trafo zakt toch niet zover in dat de voeding zou halveren? Ben wel nieuwsgierig naar de oorzaak en kan me niet voorstellen dat de trafo koelen een volumedrop kan voorkomen. Als iemand zo'n probleem heeft zou ik dat graag eens onderzoeken.

jacky
30 december 2011, 16:17
wat men meld spel technisch, is het inzakken van de amp niet meer de punch als het begin van de avond een fan is dan de oplossing.

Er zijn er ook (zoals ikzelf maar harmonica dus anders) die de warme amp beter waarderen iets makkelijker in de crunch

Het is ook geen halveren het zijn kleinere verschillen

We hebben het trouwens ook over optredentjes he niet thuis daar merk je er absoluut geen moer van of je moet thuis ook uren vol open spelen of je amp heerlijk op zijn kloten geven met een mooie power soak er tussen maar ik denk dat je met een power soak er ook niet veel van merkt omdat dat al een deel van de feel weghaalt

Aad-d-h-d
1 januari 2012, 07:46
Alle kenners ten spijt zou ik toch willen adviseren bv ouwe tweed ampjes te koelen (als je last hebt van wegzakken van vermogen tijdens de gig)
Het spul is vroeger zo gemaakt dat de warmte toch wel erg bovenin de amp blijft hangen een fan op de PT is dan een regelrechte oplossing.

Kan zeker geen kwaad! Omdat toendertijd de componenten van andere materialen werden gemaakt. Je ziet in de solid state versterkers van tegenwoordig met PCB's dat er ventilatoren inzitten. Dit is meer om "chip creep" te voorkomen door hitte.