PDA

View Full Version : vraagje over trafo vibro champ



st.robot
10 september 2011, 19:18
hey iedereen,

ik heb een schema van de schakeling van een fender vibro champ. Maar in dit schema is de inkomende spanning 117V AC, ik neem aan dat die de spanning is die in amerika uit de muur komt? is het voldoende om een andere transformator te nemen om 240V te kunnen gebruiken? Of moeten er nog andere componenten aangepast worden door dit voltageverschil?

momenteel is de gebruikte trafo:
TR 125 P1B

grtz

nico verduin
10 september 2011, 19:26
hey iedereen,

ik heb een schema van de schakeling van een fender vibro champ. Maar in dit schema is de inkomende spanning 117V AC, ik neem aan dat die de spanning is die in amerika uit de muur komt? is het voldoende om een andere transformator te nemen om 240V te kunnen gebruiken? Of moeten er nog andere componenten aangepast worden door dit voltageverschil?

momenteel is de gebruikte trafo:
TR 125 P1B

grtzGewoon de export versie gebruiken die 230V aankan (of 220 of 240). En de waarde van de zekering halveren.

st.robot
10 september 2011, 19:29
ah, net wat ik dacht. (enkel dat van de zekering wist ik niet)

hartelijk dank!

grtz

DrHanz
15 september 2011, 10:00
Heb zelf ook een geimporteerde Amerikaanse Vibro Champ op 117 volt. Gebruik hiervoor een externe trafo (dingetje van 20 euro van Conrad ofzo) waar ik dan gewoon de netsnoer van de Champ op inprik. Kan dit nog op wat voor manier dan ook nog invloed hebben op het uiteindelijke geluid t.o.v. een ingebouwde export trafo? Lijkt me niet, maar aangezien sommigen (zeggen te) kunnen horen welk merk 9 volt blok er in een overdrive pedaaltje zit... :)

Freeqi
15 september 2011, 10:47
Hoeveel VA is dat 20€ trafootje van Conrad ? Zou toch minstens een 100VA nemen ... Komt hier elke week wel een 110V amp binnen met véél te lichte stepdown trafo bij en die goedkope hebben dan ook niet eens een aarding !
Gevaarlijk ... en ja te licht dan wordt het een bottleneck hé ...