PDA

View Full Version : High output humbucker in de bridge en paf in de neck?



Braindead
10 september 2011, 19:30
Mijn vraag is of er mensen zijn die de combi high output bridge met paf in de neck hebben. Het gaat mij erom dat ik flink kan scheuren op de brug maar daarnaast ook een lekker clean wil. Momentel gebruik ik hiervoor ook de volumeknop maar ik zit te eraan te denken een paf in de neck te gooien voor netjes clean. (Dus zonder randje)

Om concrete voorbeelden te noemen bijv. tonezone (brug)met paf (neck) of evolution met paf? Ik weet dat je wel een verschil in outputr kirijgt maar hoe werkt dat in de praktijk uit? Overstemt de tonezone dan de paf en zo ja, dan is het dus alleen te gebruiken als je voor clean helemaal op je neck pickup omschakelt?

Iemand ervaring hiermee? S.v.p. ook ervaringen melden als je een andere bridge erbij hebt bijv. Gibson (T) bridge en paf neck ofzo..

ps: Ik heb nog een Dimarzio paf (wel een bridge uitvoering) pickup liggen die ik ervoor wil gebruiken.

Orpheo
10 september 2011, 19:43
het ligt er compleet aan wat je wilt doen. ik wil een bijtende rhythmtone op de brug en een warm lead op de hals, en als ik m'n volumepot terugdraai moet brug spanky, beetje twangy en clean zijn, en de hals moet zwoel en jazzy worden.

als je je leads toch alleen op je brug speelt, en je een clean wilt zonder te schakelen op je amp, is een pickup in de hals met weinig/minder output een goed idee. Ik wil dat mijn halspup even hot is als de brugpup, zodat ik geen drop in volume krijg als ik singlenote runs speel op de halspup. vaak moet de halspup dus nog ietsjes hotter zijn.

Braindead
10 september 2011, 20:03
Bedankt voor de snelle reactie Orph. Momentel speel ik dus ook clean op de middelstand met twee custom wound Dimarzio humbuckers die aardig veel output hebben. Ik zit eigenlijk meer te denken aan wat de opties zijn en of het niet beter kan. Mijn clean heeft vaak nog teveel een randje dus vandaar. Misschien kan ik die paf zelfs nog wel kan splitten tot single.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het klinkt als je ze wel samen gebruikt. (middelstand switch). Hoor je dan vooral de sound van de high output of valt dat wel mee?

Orpheo
10 september 2011, 21:06
Bedankt voor de snelle reactie Orph. Momentel speel ik dus ook clean op de middelstand met twee custom wound Dimarzio humbuckers die aardig veel output hebben. Ik zit eigenlijk meer te denken aan wat de opties zijn en of het niet beter kan. Mijn clean heeft vaak nog teveel een randje dus vandaar. Misschien kan ik die paf zelfs nog wel kan splitten tot single.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe het klinkt als je ze wel samen gebruikt. (middelstand switch). Hoor je dan vooral de sound van de high output of valt dat wel mee?

over je laatste vraag: geen idee. hangt vrschrikkelijk af van de elementen. bij sommige is het echt een balans, bij anderen hoor je de hotste. imho is een tussenstand eigenlijk alleen bruikbaar als je controls hebt voor (een van) de twee pickups. bij een 'gewone' strat zou ik dus ook her en der wat aanpassingen doen omdat ie imho anders niet optimaal te benutten is...

verder; als je je halspup echt gebruikt puur voor clean, en niet voor 'smoothe lead' (denk petrucci :P ) dan doet een Pafje het toch perfect? :)

aaronstonebeat
10 september 2011, 21:27
Ik heb op mijn 'Les Beat' een DiMarzio SuperDistortion van zo'n 13 kOhm bij de brug en een Gibson PAF van ongeveer 7,5 kOhm bij de hals en dat bevalt mij heel goed. Ik speel altijd met voldoende drive om volumeverschillen niet als storend te ervaren. De DiMarzio kan ik met een aparte knop naar single-coil draaien. Samen met de treble-bleed die ik onlangs heb geïnstalleerd geeft die gitaar me een voor mij zeer bruikbare reeks geluiden. Van helemaal clean tot lekker scheurend.

Ik hoor in de middenstand niet of de ene of de andere overheerst; het is gewoon een heel ander geluid dan beide elementen afzonderlijk.

pasqual
10 september 2011, 23:39
In de regel heeft het brugelement altijd wel meer output als het hals element juist om volume verschillen op te heffen. Maar je kan zelf ook een goeie balans creëren door de te experimenteren met de hoogte van de elementen. Aaronstonebeat geeft in zijn voorbeeld al duidelijk aan dat een verschil tussen 13 kohm en 7,5 kohm geen probleem hoeft te zijn. Je ziet wel vaak bij een HSS opstelling dat het brugelement ( humbucker ) wel voor een redelijk volume verschil zorgt ( vooral clean goed hoorbaar ).

Orpheo
11 september 2011, 02:15
@pasqual: voor eens en voor altijd: dc-reading is GEEN indicatie voor OUTPUT!!!!!!!!!

verder: als je juist veel solo's speelt op je halspickup en slag op je brug, wil je juist een hot(ter) halselement, omdat akkoorden meer snaren in beweging brengen, dus meer output genereren, en je bij solo's veelal maar een snaar 'tegelijk' gebruikt (singlenote runs) en dus minder output genereren.

ik ben nog altijd zoekende naar het juiste element met de juiste balans van smoothness, dynamiek en helderheid. blijft een flinke klus (beste tot nu toe is de jazz en de '59 met een uoa5 magneet, en toevalligerwijs zijn dat nou juist ook superelementen in de brug!)

HaroldA
11 september 2011, 03:03
@pasqual: voor eens en voor altijd: dc-reading is GEEN indicatie voor OUTPUT!!!!!!!!!

Nou, het is wel een indicatie voor output, maar alleen als alle andere factoren gelijk zijn.

Pepe
11 september 2011, 03:39
het zegt misschien weinig maar bij gebrek aan beter hanteer ik het als grosso modo factor als je het alleen met de specs van de fabrikant moet doen.

Ik zelf vind het een crime als de pickups dezelfde output hebben, voor strats valt er nog omheen te werken maar bij een LP of ES moet ik de neck way down draaien en de brugpup way up en dan kan je niet profiteren van de kleine nuances die hoogteafstelling doorgaans bieden.

Ik hanteer een losse 15% verschil in output aan, dat levelt de boel.
Natuurlijk kan je altijd de volume op je gitaar gebruiken maar dat is weer onhandig als je die veel gebruikt tijdens het spelen zelf.

Brum
11 september 2011, 14:52
Mijn ervaring is dat je helemaal niet veel output nodig hebt om flink te scheuren, ik zoek dat persoonlijk meer in de apparatuur, instellingen, etc.

Het clean niet genoeg clean kunnen krijgen herken ik wel. Mijn favoriete element is tegenwoordig de Bare Knuckles The Mule, waar je ook flink mee kunt scheuren, met het voordeel dat ze niet zo plat gaan klinken als elementen met hoge output, je clean veel cleaner blijft en je veel meer dynamiek overhoudt. Zijn toch niet echt hoge output elementen.

Then again, in sommige gitaren kan ik me voorstellen dat iets wat meer output wenselijk kan zijn, omdat ze wat minder resoneren en minder output van zichzelf hebben. Mijn deluxe-achtige assemblage telecaster heeft bijvoorbeeld veel meer output van zichzelf dan mijn SG en dus ook moeilijker clean te houden. Zal aan het hout liggen, constructie misschien, ik weet het niet. In die telecaster zit dus ook een The Mule brugelement, omdat ik hetzelfde probleem een beetje had.

Orpheo
11 september 2011, 15:10
Nou, het is wel een indicatie voor output, maar alleen als alle andere factoren gelijk zijn.

Nee, ook niet. De jb heeft 16k, de stagmag ook.de jb us echter veel gorter.

De pearly gates heeft minder dc dan de 59. Toch is de 59 minder hot.

@pepe wat jij beschrijft kan toch? :) iedereen speelt op zijn manier. Ik doe veel lange runs, en heb dus flink wat power Nodig, relatief ten opzichte van de brug, om niet plots een superzacht geluid te hebben met wat pull offs en hammer-on's...

Braindead
11 september 2011, 16:10
Ik ge die paf er binnenkort gewoon ff ingooien. Dan merk ik wel of het wat is. Misschien valt het met de output nog wel extra mee omdat het een bridge paf betreft. Die heeft als het goed is nog een tikje meer output als een neck. Er wordt weleens over teveel bas geklaagt met een bridge pu in de neck positie maar dan draai ik hem aan de onderkant wel wat hoger en boven wat lager.

pasqual
11 september 2011, 17:42
@pasqual: voor eens en voor altijd: dc-reading is GEEN indicatie voor OUTPUT!!!!!!!!!

Volgens mij ben je een ! vergeten;) Dus ik mag nooit meer deze fout maken?
Als je verder geen informatie hebt, is dit gewoon het makkelijkste om te meten en geeft je een indicatie wat je kan verwachten. Of dit nu mag of niet van Orpheo, voor mij werkt dit.

Orpheo
11 september 2011, 18:27
Volgens mij ben je een ! vergeten;) Dus ik mag nooit meer deze fout maken?
Als je verder geen informatie hebt, is dit gewoon het makkelijkste om te meten en geeft je een indicatie wat je kan verwachten. Of dit nu mag of niet van Orpheo, voor mij werkt dit.

haha ok, dan komen er zo nog wat '!!!!!!' naar je toe ;)

het is een foute benadering, zoals ik al eerder aangaf, omdat het gewoon niet klopt. Kijk naar de x2n. die heeft 'maar' een dc van grofweg 16k. de jb 16k. is de x2n gelijkwaardig aan de JB? welnee! de x2n is echt veel hotter!

of de superdistortion en de air norton; beiden ongeveeer evneveel 'dc's' maar toch is de superD hotter.

De '59 8.13k, de jazzBrug is 7.9k, de pearly is 8.35k. je zou verwachten dat de jazz het zwakst is, en de pearly en 59 gelijkwaardig, maar dat is absoluut niet zo. de pearly heeft juist de meeste output, ondanks zijn zwakkere magneet! de pearly walst over de Jazz heen, ondanks de alnico5 van de jazz of de 59!

De seth lover is 8.1, dichtbij de pearly, ook met een alnico2. toch is de pearly echt veel hotter.

Ok. de duncan distortion en de duncan JB. de JB en dist. hebben beide ongeveer 16k als weerstand. de distortion heeft een dubbeldikke ceramische magneet, de JB een a5. toch zijn ze beiden ongeveer even hot. de dist.is alleen veel agressiever met meer harmonics en 'bite'. Hoe komt dat dan?

de JB en stagmag zijn beide ook rond de 16k. zelfde soort draad, iets andere wind. je zou dus, volgens jou analogie een gelijkwaardig element verwachten op basis van die specs. neen. de JB is veel hotter!

Ik kan zo nog wel even doorgaan ;)

ok. de custom/59 hybrid. die is rond de 10.5k. de air norton is 12.6k. toch is de hybrid een stuk hotter dan de air norton, ondanks dezelfde magneet.

Pepe
11 september 2011, 18:38
Pickups daargelaten, de gitaar doet ook wat.
Het is een wonderlijk fenomeen, pickups, hout en snaren, ik swap wat af maar ik kan maar ten dele voorspellen hoe dingen uitpakken, sterker, hoe meer pickups ik verwissel, hoe minder stellig ik over iets durf te zeggen.

Ik merk wel, hoe beter het hout, des te meer voorkeur ik heb voor low vintage voiced pickups.

Braindead
11 september 2011, 19:21
Ik heb nog even zitten rommelen in mijn gearbag en kwam ook nog een 59 van seymour tegen. Plan B is gewoon een MIJ strat te modificeren met paf en 59 zodat ik gewoon een aparte gitaar heb voor cleane opnames. Een keertje wat anders dan al die scheurgitaren :D Beide pickups in de middenstand splitten moet toch wel lekker clean geven dacht ik zo? (Paf brug seymour neck.) Body wood is of basswood of alder.

pasqual
11 september 2011, 23:03
Okee Orpheo, ik weet dat je ( theoretisch ) gelijk hebt. Ik heb van humbuckers weinig kaas gegeten en zal daar dan verder niet over zeuren maar met single coils merk ik dat hoe hoger de weerstand, hoe harder ze klinken t.o.v. van elkaar. Ik heb 2 setjes met "vintage" output en die hebben ook een lage weerstand, een ander setje is een "texas blues" equivalent met een hogere weerstand die dus ook harder klinken. Ik kan deze setjes dan ook moeilijk combineren. Ik heb eens zo'n GFS L'ill Killer ( single coil sized humbuckert ) in een van mijn stratjes gehad maar dit matched totaal niet met single coils, veel te hard. Maar misschien weet jij een topic dat hier duidelijk over is met een logische uitleg zonder meteen te technisch te worden? De zoekfunctie geeft talloze topics over "output" maar er wordt eigenlijk niet gesproken over de relatie volume/output/weerstand/resistance, etc....

Orpheo
12 september 2011, 01:22
@pasqual: ik zal het proberen uit te leggen. als het te lastig/technisch/onduidelijk word/is, geef maar een gil, dan zal ik het aanpassen :)

ik begin eventjes simpel. een pickup bestaat uit 2 onderdelen. een spoel van koperdraad en een magneet. Hoe sterker de magneet, hoe sterker het magneetveld, hoe meer output.

daar valt in principe weinig aan te tornen, hoewel dat ook haken en ogen heeft. (kom ik zo op terug).

Het koperdraad. dat komt in 3 diktes (meer natuurlijk, maar in gitaarpickups zijn 3 diktes de standaard). 42 awg, 43 awg en 44 awg. 42 word grotendeels gebruikt in PAF-pickups en p90's. 43 krijg je vaak op fender-singlecoils net als 44, maar in humbuckers heb je de 43 in humbuckers die moeten appelleren aan de 'hot paf' wensen. 44 is een apart beestje, en het gebruik daarvan is pas echt los gegaan met de JB. de bedoeling was van de JB om een pickup te maken die in een LP de tele-tone gaf, met iets meer 'power', en in een tele moest ie de tele-sound niet compromitteren, en iets meer power geven. dat is verdomd aardig gelukt, als je nagaat dat je nog geen hybride pickups, hotstacks, air-buckers etc etc had, 30 jaar geleden!

42 is het dikst, 44 het dunst van het stel.

Het idee is dat hoe meer draad er op de spoel ligt, hoe meer output ie kan genereren. zie het als een rollende golf; hoe meer tijd en afstand hij krijgt, hoe meer hij zich kan opbouwen. denk maar aan een tsunami; als ie net start is ie groot maar niet extreem. hoe verder je komt, hoe groter ie word.

TOT een bepaald punt! daarna zakt de tsunami in.

zo ook het signaal in het element. dat merk je omdat je wel meer output krijgt, maar ook meer 'mushyness'. het was pure toeval dat gibson juist die specifieke maat bobbin koos voor de humbuckers, want meer dan wat er op zo'n bobbin past van 42, (wat kan als je de binnenkant afvijlt) levert een overdosis mids op, en (dus) mushyness. idem dito met 43 en 44 awg. pure toeval.

en dat is dus ook precies wat er gaande is met het ontwerpen van pickups. je kan een draad kiezen, 'm winden tot 7.9, 8.1 of 8.35k, maar dan kan je ook nog het patroon waarmee je de draad op de bobbin legt aanpassen. daar schijnen dus echt patronen voor te zijn! je kan daarmee het spectrum, de tone, feel, vibe van je element aanpassen.

beste voorbeeld is de JB en de distortion. onlangs is echt concreet bevestigd dat ze NIET dezelfde spoelen gebruiken. zelfde draad, iets ander windingpatroon. pak je een distortion en prop je er een alnico5 in, wellicht zelfs die uit de JB, dan is het nog steeds niet een JB. het is een distortion5 zeg maar.

Omdat je dus met het windpatroon de tone kunt sturen, kan je bijvoorbeeld met 42awg een heel agressief en felklinkende spoel maken, die een 'smoothere' magneet nodig heeft om het heel scherpe eraf te halen, zoals een alnico2. denk dan aan de pearly gates.

wat wel eens de 'percieved output' genoemd word heeft dus te maken met welke frequentie het hardst eruit gepompt word.

even een concreet voorbeeld, of wat.

de JB. die heeft een alnico5. die voelt behoorlijk pittig aan, omdat ie heel veel mids uitpompt. de alnico5 heeft 'van nature' weinig mids. (kan je zelfs aantonen met bepaalde natuurkundige geintjes, maar dat is een ander verhaal). stop je er een alnico2 in, die van nature meer mids heeft, en 'smoother' voelt en klinkt, zou je verwachten dat de output naar beneden zakt. maar dat is dus niet zo. het element klinkt wat 'milder' dan met de a5. dat heeft weer te maken met die mids, waar de JB al zoveel van heeft. maar stop je er een alnio8 in, een magneet die VEEL hotter is dan de a5, en veel meer mids heeft dan de alnico5, zou je verwachten dat je output drastisch omhoog gaat. en dat werkt dus ook niet zo. hij wordt een tikkie hotter, maar krijgt vooral een wat strakker laag en wat dikker mid.

Als je dat teniet zou willen doen, zou je wat windingen van de spoel af moeten 'pellen' (raad ik niet aan!!!!!), maar dan verlies je weer dat vloeiende mid wat de JB heeft (wat overduidelijk komt door de spoelen en de windingen van de spoelen).

Ander voorbeeld.

de pearly gates heeft bijna evenveel output als de JB en heeft een zwakkere magneet EN een dikkere draad EN dus minder output. hoe kan dat?! simpel; hij heeft een bepaalde boost in zijn frequentiegebied waardoor ie superhot lijkt. zie het als een klein hondje dat je aanvalt vs een grote. het kleine hondje blaft en schreeuwt, rent om je heen, bijt en grijpt alles wat ie tegenkomt. de grote is logger, en heeft aan een of twee beten voldoende. hij doet die beten in hetzelfde tijdsbestek als de kleine zijn aanval doet.

welke zou je nu als hotter, agressiever en 'nastier' ervaren? ;)

Bij singlecoils werkt het precies zo. Die hotrail-style pickup is niet perse superhot in termen van voltage of stroomsterkte, maar hij heeft wel, omdat het een (mini) humbucker is, een bepaald spectrum, een bepaalde boost (die een humbucker van nature heeft overigens) die je duidelijker hoort dan normaal.

je moet beseffen dat het menselijk gehoor niet alles gelijkwaardig hoort. mids horen we nu eenmaal beter dan laag of (ultra)hoog. en als je een specifiek element in een specifieke gitaar met een specifieke amp mixt, zoals de pearly gates in een les paul of strat of tele (dat element is echt een sloerie; ze accepteert alles ;) ) in een marshall, dan zul je versteld staan dat ie zo 'hot' voelt.






samengevat:

pickups worden ontworpen met een sound in het achterhoofd.
'natural boost of frequencies' kan een pickup ogenschijnlijk meer output geven.

Hopelijk snap je nu dat 'dc reading' echt geen goede maat is voor output. zelfs al is de magneet en draaddikte van een ander element hetzelfde, het werkt niet zo simpel. kijk naar het voorbeeld van de '59, seth en pearly...alledrie hebben ze 42 awg, liggen ze in elkaars '10% marge' gebied van DC readings, 2x alnico2 1x alnico5... en toch zijn het 3 totaal verschillende pickups met eentje drastisch hotter dan de anderen :)

Kakihara
12 september 2011, 08:32
volgens Bill Lawrence :


I'm asked by players, over and over, " How much output do your pickups have?" This is a very disturbing question because one should consider, no matter how much output your pickup has, you'll never get more than 50 watts out of a 50 watt amplifier!


Rating Pickups with DC Resistance

DC resistance is NOT a power rating; it is the resistance of the wire in a pickup's coil at zero hertz, something that only occurs when the guitar isn't played. If some marketers use DC resistance as a power rating for an AC device, like a pickup, then they only show their ignorance. If we use DC resistance as a parameter, we disregard the fact that, due to Pe and other conditions that result in eddy currents, the effective resistance (Rac) is frequency dependant.

DC resistance (Rdc) tells you as much about a pickup's tone and output as the shoe size tells you about a person's intelligence!


Millivolts

The output rating of pickups is generally given in millivolts (mV). Millivolts could be a helpful parameter if all manufacturers would agree on a standard measuring method that provides such data over a wide frequency range. Now, let's say with this information, we plot an impressive-looking graph showing the different output levels at various frequencies -- does this give you a good idea of the sonic character of a pickup? Yes and no. Don't forget that not every guitar is created equal, and neither are the players. We use different kinds of strings, cables, amps and speakers, and a pickup is only one link in a chain that finally determines tone and output.


Inductance

Inductance ( henry) is another valuable parameter for the sonic evaluation of a pickup but requires some basic understanding of electrodynamics. As a general rule, the higher the inductance, the lesser the highs. For example, a traditional strat pickup has an inductance around 2.3 henry while a Gibson PAF has an inductance around 4.4 henry and some of the so-called "distortion" pickups have an inductance above 8.0 henry. With these comparisons, you get a basic idea. Besides inductance, there are other factors that also need to be considered in projecting tone and output of a pickup.


Tone and output mainly depend on the relation between inductance, magnetic strength and the efficiency of the pickup, as well as the relation between the inductance of the pickup and the capacitance of the cable.

Orpheo
12 september 2011, 09:02
volgens Bill Lawrence :

Het moest nìet technisch zijn...

pasqual
12 september 2011, 11:35
Het moest nìet technisch zijn...;)

Bedankt voor de uitleg!
Maar een beetje technisch is geen probleem hoor;)

Gerth
14 september 2011, 10:25
Bij mijn (te koop staande - zie onderschrift) lefty-Schecter is net het halselement héél hevig en heb dat dan ook (nog) een stuk lager gezet dan het het brugelement, kwestie van een werkbaar evenwicht te hebben (wat nu gelukkig het geval is).

rijsberman
14 september 2011, 11:47
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: de nieuwe Fender Kurt Kobain Jaguar (http://www.fender.com/products/kurtcobain) heeft precies die combi van elementen.