PDA

View Full Version : van plan semi-akoestische gitaar kopen, heb al wat op het oog maar wie kan me helpen?



stanoeffelt
10 september 2011, 18:07
hallo medebloggers,
Ik speel sinds 2 jaar gitaar en speel af en toe in een bandje, ik ben gaan kijken bij Stokenhof in Beek en mijn interesse is daar gevallen op een Semi-akoestische Tanglewood TRD-CE met B-Band element, de verkoper zei dat het een hele degelijke gitaar was met een mooie warme klank blablablabla...
denken jullie dat dit een goede, lang meegaande gitaar is? of hebben jullie iets anders wat daar wel op lijkt maar iets goedkoper, deze prijs ligt namelijk rond de 420 euro in hun winkel.
Toen zei de verkoper even later, je moet trouwens nooit een akoestische gitaar op het internet kopen omdat de gitaar dan nog niet is afgesteld wat veel werk kost, is dat echt waar?

ik hoop dat ik wat reacties van jullie ontvang.

groeten

nog een link : http://www.tanglewoodguitars.co.uk/products/acoustic/rosewood/trd/TRDCE.html

bass blom
10 september 2011, 18:13
goh, ik wist niet dat ik een blogger was :D

dat verhaal van niet op internet kopen is kolder en zegt hij alleen maar omdat hij bang is dat je dat gaat doen.
een acoust is helemaal niet zoveel aan af te stellen, tenzij het een brol ding is en dan is het weer zinloos.

LaurentB
10 september 2011, 18:40
goh, ik wist niet dat ik een blogger was :D

dat verhaal van niet op internet kopen is kolder en zegt hij alleen maar omdat hij bang is dat je dat gaat doen.
een acoust is helemaal niet zoveel aan af te stellen, tenzij het een brol ding is en dan is het weer zinloos.

Sorry maar DIT is complete kolder. Ja, het is meer werk om een akoestische gitaar goed af te stellen (kan het bijvijlen van het brugzadel inhouden), maar dat neemt niet weg dat veel ervan met een te holle hals en een te hoge actie staan afgesteld, wat juist bij een akoestische gitaar sneller in te zwaar spelen resulteert vanwege de hogere snaarspanning. Er is dus wel degelijk afstelwerk aan een akoestische gitaar.

Die gitaren staan te hoog afgesteld om in elk geval ratelen tegen de frets te voorkomen, wat bij een leek veel eerder als een 'defect' over zal komen.

Dat gezegd hebbende: ook de akoestische gitaren in de winkel zijn vaak niet goed afgesteld, maar dáár kun je in elk geval even naar terug gaan met een klacht.

Een belangrijker argument om vooral aoestische instrumenten niet via internet te kopen is, is dat die ook bij exact dezelfde modellen nogal kunnen verschillen in klank. Je wil ze gewoon kunnen proberen voordat je koopt. Natuurlijk heb je wel inruilvoorwaarden op Internet, maar het is wat bewerkelijker om die gitaren voortdurend heen en weer te sturen dan om er een paar in de winkel te testen.

Tanglewood maakt overigens goede gitaren in die prijsklasse.

jazzie1
11 september 2011, 15:43
Natuurlijk kun je wel via internet kopen..Alleen als je hem op laat sturen zonder de gitaar uit te proberen is het risico dat er inderdaad nog wat aan de gitaar kan markeren. Je moet voor jezelf afwegen of je dat risico kan dragen. Anderzijds een gitaar af laten stellen kost je een paar tientjes en is altijd de moeite waard.
Dus kopen in een winkel geeft minder tot geen risico, je laat hem daar direct goed afstellen( is meestal bij de koop inbegrepen) hebt garantie, of je koopt via internet, voordeel: meestal een heel stuk goedkoper.. nadeel geen garantie en kans dat de gitaar opnieuw afgesteld moet worden. Maar tsja dat kun je dan weer doen van het geld wat je erop bespaard hebt.
Ik heb zelf twee maal gitaren via MP gekocht , eerste zag er niet uit in eerste instantie maar na een goede schoonmaak beurt en af laten stellen door een gitaarbouwer heb ik er nu een fijne gitaar aan. De tweede gekocht via MP (achteraf van een GN'r) wel beschadigd maar een setje nieuwe snaren erop en deze gaat niet meer weg. Alle twee dus gekocht zonder ze uit te proberen, dat risico heb ik bewust genomen, en dat is iets waar je dan wel goed over na moet denken!

Git Aar
11 september 2011, 18:34
Een beetje gitarist stelt zijn eigen gitaar af toch?

stanoeffelt
11 september 2011, 18:52
Een beetje gitarist stelt zijn eigen gitaar af toch?


maar zo gevorderd ben ik nog niet:P

stanoeffelt
11 september 2011, 18:53
ik heb trouwens een goedkopere gezien :
http://www.muziekwessing.nl/shop/snaarinstrumenten/western/tanglewood-trd-ce.html

Dealer
11 september 2011, 21:11
het is een electro-acoustic guitar als ik mij niet vergis... geen semi, toch?

Voegt maybe niet heel veel toe maarja toch handig als je zoekfunctie wilt gebruiken

LaurentB
11 september 2011, 21:26
het is een electro-acoustic guitar als ik mij niet vergis... geen semi, toch?

Voegt maybe niet heel veel toe maarja toch handig als je zoekfunctie wilt gebruiken

Als voorzitter van de Stichting ter Bevordering van het Correct Gebruik van de term Semi-Akoestische Gitaar is mijn erkentelijkheid voor het plaatsen van deze opmerking groot :D

vederlicht
11 september 2011, 21:57
Als voorzitter van de Stichting ter Bevordering van het Correct Gebruik van de term Semi-Akoestische Gitaar is mijn erkentelijkheid voor het plaatsen van deze opmerking groot :D

Heb je die fraaie volzinnen op voorraad liggen Laurent?;)
Overigens een uitstekende gitaar die Tanglewood TRD. Wat betreft kwaliteit kan je er geen buil aan vallen. Verder is alles te beoordelen op persoonlijke voorkeur.
Vederlicht♫

mastermind
15 september 2011, 11:09
Ik ben vooral verliefd op de Tanglewood TRD VS E. Die is pas super!

Idd Tanglewood gitaren zijn behoorlijk verbetert en je kunt ze beter in de winkel aanschaffen. Via internet kan ook, maar moet je de voorwaarden goed lezen en anders contact opnemen met degene die over de gitaren gaat. Dat je navraagt of hij de gitaar helemaal voor je nacheckt e.d.

Meeste internetshops controleren niet eens de gitaren.