PDA

View Full Version : slagplaat maken



spike67
10 september 2011, 14:42
hallo
Ik heb gisteren een stuk slagplaat besteld
Slagplaat materiaal (300 x 457 x 2.3mm), zwart 1-laag

hoe kan ik deze het beste bewerken, het zagen dus?

de orginele slagplaat van de ibanez roadstar is beschadigd en daar wil ik nu een nieuwe voor maken.
Ik heb even de orginele bewerkt om te kijken hoe ik die het beste kan zagen maar dat viel nog niet mee met een mini ijzerzaagje.

wietse
10 september 2011, 15:33
figuurzaag, blijft lastig om de randen strak te krijgen daarvoor heb je wel wat oefening nodig en diverse vijlen, een dremel en schuurpapier alsmede scherpe hobbymesjes.
eerst de originele slag plaat op het slagplaat materiaal leggen en dan met een stift de contouren overnemen.
dan enigszins ruim uitzagen, behalve bij de pickup gaten e.d die moeten iets kleiner uitvallen zodat je de boel nog op maat kan maken met de dremel, mesjes en vijlen.
een slagplaat maken is niet iets wat je effe tussen neus en lippen door doet wil je het mooi hebben, wat je ook kan doen is met je oude plaat en het materiaal naar een reclameboer gaan, die lui die zelf letters plakken en maken, die kunnen dit vaak op een machine in no time loepzuiver uitsnijden.

G.G.
10 september 2011, 15:39
van mdf een exacte kopie figuurzagen en vijlen. daarna twee stuks op mdf nafrezen, zodat bij de tweede en derde alle randen echt heel erg strak zijn. Slagplaat tussen beide mallen klemmen (dubbelzijdig tape tussen onderste mal en slagplaat, bovenste mal gewoon los eropklemmen)en met een freesje met lager de boel uitfrezen. bovenste mal loshalen en dan nalopen met een vijltje, of freesbitje met lager en schuine snede.

Let op dat je niet te lang op 1 plek blijft frezen en steeds maar een beetje tegelijk wegnemen anders smelt de boel.