PDA

View Full Version : Plekked of plecked necks



TCDH
9 september 2011, 13:18
Hallo mensen,
ik kwam de term plekked neck tegen en nieuwschierig naar wat dat precies is heb ik gezocht op internet en youtube maar ik vind vooral info over gitaren die zo'n plecked neck bezitten maar niet wat dat nou is. op het forum idem. wat ik tot nu toe heb begrepen is dat het om een extra afstelling oid in de fabriek gaat en ik meen de stabiliteit v/d hals ten goede komt.
Misschien zoek ik niet goed genoeg maar meestal verschaffen mij de verschillende meningen hier mij een completer beeld dan wat ik doorgaans bij elkaar sprokkel in boeken en op het net dus ik dacht; meteen maar even uit de mega berg aan kennis op dit forum putten.

Dus: wat is plekken (of plecken) precies en is dat ook een significante verbetering van een gitaar of weer zoiets waardoor fabricanten meer poen kunnen vragen voor hetzelfde product?
wie wenst mij te verlichten?

bass blom
9 september 2011, 13:19
machinaal vlakken van de frets..
volgens mij is het gewoon www.plek.com

TCDH
9 september 2011, 13:25
machinaal vlakken van de frets..
volgens mij is het gewoon www.plek.com

thanks dude, vreemd dat dat niet naar voren kwam in m'n search.

iemand any thoughts over het verschil dat het uit zou moeten maken? maw heeft iemand praktijkervaring?

bat
9 september 2011, 13:39
Het belangrijkste? Voor de fabrikant: tijdswinst en dus besparing (ten opzichte van handmatig goed afwerken en aftellen van de gitaar). Voor de klant: consitente kwaliteit van de afwerking en afstelling af fabriek.

Het is wel een vrij algemene afstelling en kan dus precies niet jou smaak zijn. Een kenner (of jijzelf met enig talent, toewijding en oefening) kan beter een op de persoonlijke smaak afgestemde afstelling realiseren. Maar ik moet wel zeggen dat mijn LP af fabriek best goed afgesteld was.

denis.hermans
9 september 2011, 13:45
Bekijk deze link aznders even :

http://www.plek.com/en_US/home/

TCDH
9 september 2011, 14:01
Bekijk deze link aznders even :

http://www.plek.com/en_US/home/

dankejewel denis, iemand anders was reeds zo goed mij op deze link te wijzen.

pauld
9 september 2011, 20:14
Computergestuurd fret dressen. Volgens mij heeft Haarguitars een Plek machine, zijn behoorlijk aan de prijs.

Volgens Thegearpage heeft mijn Gibson 335 een geplekte hals.

RS-Rik
9 september 2011, 21:12
Het is gewoon een soort CNC technologie losgelaten op het fretwerk.

Lijkt me beter dan enig handbouwer zou kunnen bereiken.

Pepe
9 september 2011, 22:27
Ik weet het niet, mijn historic is plekked en prima maar als het niet in het papiertje had gestaan had ik het niet geweten.

Iemand als Hans Pluut pakt het toch anders aan dan eerst de boel levelen en dan verder te kijken dacht ik.

barno
9 september 2011, 23:25
Het is gewoon een soort CNC technologie losgelaten op het fretwerk.

Lijkt me beter dan enig handbouwer zou kunnen bereiken.

theoretisch zeker waar. alleen: perfectie is boring :)

Ik heb liever een gitaar waar veel zweet en liefde is ingestoken tijdens de bouw dan een perfect 3D geprint exemplaar (want dat is wat ons te wachten staat...)

Duhsjaak
10 september 2011, 07:11
theoretisch zeker waar. alleen: perfectie is boring :)

Ik heb liever een gitaar waar veel zweet en liefde is ingestoken tijdens de bouw dan een perfect 3D geprint exemplaar (want dat is wat ons te wachten staat...)

Hi
Effe off topic. Sorry TS.

@Barno
Volkomen mee eens. Perfectie is stierlijk vervelend.
Maar waarom zou dat alleen op gaan voor gitaartjes? Ik vind dat dat ook in de 'Sounds' sectie zou moeten gelden.

Met andere woorden: Geldt voor mij niet alleen voor gitaartjes maar voor alles dat met muziek te maken heeft.

Ik heb het vermoeden dat je je daarin wel kunt vinden, maar op een forum wil ik het toch maar weer eens effe gezegd hebben. Het gaat juist om de menselijke maat.

Vriendelijke groet, Gus

barno
10 september 2011, 08:34
Hi
Effe off topic. Sorry TS.

@Barno
Volkomen mee eens. Perfectie is stierlijk vervelend.
Maar waarom zou dat alleen op gaan voor gitaartjes? Ik vind dat dat ook in de 'Sounds' sectie zou moeten gelden.

Met andere woorden: Geldt voor mij niet alleen voor gitaartjes maar voor alles dat met muziek te maken heeft.

Ik heb het vermoeden dat je je daarin wel kunt vinden, maar op een forum wil ik het toch maar weer eens effe gezegd hebben. Het gaat juist om de menselijke maat.

Vriendelijke groet, Gus

Geldt a fortiori voor muziek idd, Gus

Ik heb es een goede definitie gehoord van goede muziek: "op een originele manier foutjes maken"
Daar draait het allemaal om. Uiteraard moet er wel het streven naar perfectie zijn, maar dat is officieel toch onhaalbaar...
Rond de maat spelen, versnellen, vertragen, bendings .. dat brengt leven in de zaak.

RS-Rik
10 september 2011, 09:39
Dit heet nu: een gevoelige snaar.


van Plek naar perfectie, en het begrip perfectie ineens overal op projecteren terwijl we begonnen met de perfectie van de constructie van de gitaar.

Pepe
10 september 2011, 13:17
Die stappen zijn me even te groot hoor, ik zelf mag graag onderscheid maken tussen een toneelstuk en een keukentrap.
Die eerste moet amuseren, die laatste vooral niet om lazeren.

crapton
11 september 2011, 09:00
Ieder zijn ding. Er zijn dus mensen die kiezen voor een minder goed afgewerkte (en bespeelbare) gitaar wegens het nostalgische hand-made gevoel. Tsja...

Ik heb liever een perfect afgewerkt en afgesteld instrument dat mij niet belemmert in het muziek maken wegens kleine ergernissen (bv aanlopen op fret 13 en 14 op de B snaar daardoor actie hoger moeten zetten). Of ze dat met een machine doen of niet interesseert me eigenlijk geen bal.

Een goede machine, goed ingesteld en bediend zorgt er in elk geval voor dat de kwaliteit van de gitaar consistent goed is. Deze Plek machine lijkt me een prima uitvinding die professioneel wordt ingezet, kijk maar eens waar die dingen allemaal al staan. Gibson, Suhr, Heritage. Dat zijn echt geen loosers zonder ervaring mbt gitaarproducten, dus die machine zal veel toegevoegde waarde hebben en een betere gitaar afleveren dan een handmatig afgewerkte gitaar.