PDA

View Full Version : Dilemma: 2x10 dan maar?



nak
9 september 2011, 13:18
Beste forumleden,
Ik zit een beetje in een dilemma.
Was ik eerst van plan om twee angle kasten te bouwen, nu twijfel ik hier weer over.
Het wordt allemaal wat te prijzig want ik zou mijn HT60 combo dan in moeten ruilen voor een HT100 head en twee cabs bouwen. En dan w.s ook nog een nieuwe flightcase.

Nu zit ik op een ander spoor waarbij ik mijn combo wil uitbouwen in een losse head en losse cab, maar dan ook nog eens zo dat alles weer in mijn flightcase past zodat ik die niet weg hoef te gooien.
Ik zou de 2x12 speakers kunnen gebruiken maar dat past ook maar net in een kleine cabinet die maximaal de maten heeft van 72x36x28cm.
De vraag is nu of ik dan niet beter voor 10'' speakers moet gaan.
Maar ik kom amper een 2x10" tegen voor gitaar(gek genoeg wel voor bas)
Klinkt het dan nog wel wat?

bass blom
9 september 2011, 13:22
10 inch voor gitaar kom je per 2 in een cab nauwelijks tegen ja.
in een combo zitten er dan vier, dan zou het nog kunnen.
ik vind 12 minimaal voor gitaar.
10 leuk voor oefenen thuis.

nico verduin
9 september 2011, 14:04
Beste forumleden,
Ik zit een beetje in een dilemma.
Was ik eerst van plan om twee angle kasten te bouwen, nu twijfel ik hier weer over.
Het wordt allemaal wat te prijzig want ik zou mijn HT60 combo dan in moeten ruilen voor een HT100 head en twee cabs bouwen. En dan w.s ook nog een nieuwe flightcase.

Nu zit ik op een ander spoor waarbij ik mijn combo wil uitbouwen in een losse head en losse cab, maar dan ook nog eens zo dat alles weer in mijn flightcase past zodat ik die niet weg hoef te gooien.
Ik zou de 2x12 speakers kunnen gebruiken maar dat past ook maar net in een kleine cabinet die maximaal de maten heeft van 72x36x28cm.
De vraag is nu of ik dan niet beter voor 10'' speakers moet gaan.
Maar ik kom amper een 2x10" tegen voor gitaar(gek genoeg wel voor bas)
Klinkt het dan nog wel wat?
Als ik het goed begrijp is wat je eigenlijk wil nu te prijzig is. Dus ga je een concessie doen voor iets wat je eigenlijk niet wil. Kan je niet beter gewoon ff sparen?

nak
9 september 2011, 15:10
Sparen is het probleem niet, maar ik zit helaas met wat gezondheidsproblemen wat 123 nog niet over gaat.
Mijn combo de auto in tillen voor de repetities en optredens lukt me niet meer alleen. In twee seperate delen nog wel.
De flightcase is handig voor het vervoeren van die hap naar de auto, dat rolt wel lekker en blijft toch thuis staan als we repeteren.

Ik zou ook kunnen kiezen voor alleen het uitbouwen van de amp en de speakers in de combokast laten zitten.
Daar wordt de kast wel lichter van en te tillen, maar het blijft minder handelbaar als een kleine kast.
Maar misschien niet zo'n gek idee en de goedkoopste oplossing met toch goed geluid.

Rick trodat
15 september 2011, 09:38
Mijn ervaring is dat 10 speakers zich veel meer richten op het hoog in het geluid en minder druk, mid en bas geven. Verdubbel je het aantal speakers, dan klinkt het geheel wat voller. Het is maar net wat je wilt.

Je kan ook een 1x15 nemen/ of bouwen.

iWishmaster
15 september 2011, 09:59
En een combo met neodynium speakers? De klank is ongetwijfeld anders, maar het weegt ook maar de helft ...

muziekschuur
15 september 2011, 10:05
Er is een HT 408 cabinet wat volgens mij precies is wat jij zoekt. Deze 4 8 inch drivers in een cabinet hebben meer speaker oppervlak dan een 2x12 en leveren een heel mooie sound (tenminste zo vind ik het op U-tube klinken).
Misschien leuk om eens uit te testen.

In de jaren 50 hadden ze heel efficiente speakers. Maar op een gegeven moment was het spul niet meer voorradig waar ze toen de speakers mee bouwden. Toen kwamen de keramische speakers. Veel in efficienter. Maar goed, iedereen slikte en voila.

Nu hebben ze neodynium (licht sterk magnetisch materiaal) en kan de excursie van de speakers veel langer zijn waardoor het speaker oppervlak kleiner kan i.c.m. een langere slag= zelfde rendement. De speakers kunnen dus kleiner en in hetzelfde formaat zijn ze al lichter.

Al enkele jaren verkoopt Markbas 4x8 inch cabinetjes voor bas. En die worden door veel profesionele spelers gebruikt. Nu komt Blackstar met dit cabinet. Misschien jouw oplossing. Maar een enkele neodynium 12 inch in je combo is misschien nog handiger.

HT-408 demo
http://www.youtube.com/watch?v=J9apSVkP58s&feature=related

Heel misschien zou je via Blackstar een andere behuizing (leeg) kunnen verkrijgen in 1x12 en daar dan een enkele neodynium driver in zetten. Wellicht dat je daar de beoogde gewichtsbesparing mee kan bereiken.
Al kun je met latjes en 9 mm multiplex vast een heel handige versterker bouwen (icm een enkele 1x12). Een Neodynium speaker heeft een hoger rendement. Dus in een goede kast zal die enkele 1x12 net zo kunnen klinken als een 2x12.
Dan een gevoerde hoes erover en voila.

Rutger
15 september 2011, 10:12
En andere gitaristen zweren weer bij 10" speakers. Veel bluesmuzikanten vinden het prima. Ze lopen allemaal weg met Fender Super Reverbs (4x10) en Vibrolux Reverbs (2x10).
Ik kan me voorstellen dat het voor harde rock wat bottom mist. Maar ja, bassisten nota bene maken massaal gebruik van 10" dus ik vraag het me af...

Ook hier denk ik weer een kwestie van smaak en toepassing? De laatste tijd zie je wat meer speakercabs met 10 inchers op de markt, dus ze winnen weer aan populariteit.

muziekschuur
15 september 2011, 14:01
Ik vind wel zowel als bassist als gitarist dat een 4x10 een heel andere ervaring is als een 2x10...

iWishmaster
15 september 2011, 14:27
Er zit ook wel wat verschil tussen 10" bas en 10" gitaar speakers ...

Van de eminence site:
Gitaar:
LEGEND 1058: 2 kg
Bas:
LEGEND B102: 4.4 kg

Grotere magneet, hogere power handling, dikkere draad ... Nogal logisch dat die bas speaker dan meer laag produceert.

zoon van Piet
15 september 2011, 17:57
Als gitarist had ik ook een gezonde hekel aan 10-ers, 12's rule..

Maar ja, toen had ik opeens een Fender Concert met 2x10..
en die blies een 1x12 concert aardig weg..
Ik heb hem nog steeds, hij is redelijk te sjouwen en 2x10 is meer geluid dan 1x12. Helderder, met iets meer attack en zeker voldoende mid/laag..

nak
15 september 2011, 18:30
Er is een HT 408 cabinet wat volgens mij precies is wat jij zoekt. Deze 4 8 inch drivers in een cabinet hebben meer speaker oppervlak dan een 2x12 en leveren een heel mooie sound (tenminste zo vind ik het op U-tube klinken).
Misschien leuk om eens uit te testen.

Nou dat ga ik zeker doen, wist niet dat ze er waren en ik heb nog wel een blackstar versterker.
Thnx voor de tip.

De neodynium speakers ga ik ook nog eens goed bekijken.
Ben wel blij dat er ook wat positivere geluiden komen voor de 10".
Het leek me ook sterk dat 12" alles is en 10" helemaal prut, die indruk kreeg ik een beetje.