PDA

View Full Version : Hulp gevraagt bij Egnater Tweaker



undertaker321
9 september 2011, 13:02
Goedenmiddag beste mede-forumleden,

Ik heb vandeweek een middagje bij een muziekwinkel rondgehangen en wat gear getest. De grote winnaar van de dag was de Egnater Tweaker en ik wil graag weten wat jullie mening is ten opzichte van deze amp.

Alleen deze versterker heeft geen headphone output, dus ik wil graag weten, is er een manier om op zo'n amp wel met een headphone te spelen, dit is namelijk een must thuis (flat). Dus kan je een headphone output erin laten bouwen, en wat gaat dat ong. kosten, of is er een ander alternatieve oplossing voor dit "probleem".

BVD
Dennis AKA undertaker321

En mijn excuses voor de topic titel maar ik kon niet zo goed bedenken wat ik anders had moest typen

Willi@m
9 september 2011, 13:17
Mijn Superchamp heeft origineel ook geen headphone aansluiting maar de vorige eigenaar heeft dit wel gemaakt / laten maken. Dus... het kan wel maar hoe of wat, daar kan ik je helaas niet mee verder helpen. Misschien hebben ze wel een technische gast rondlopen in de shop waar je hem hebt getest?

undertaker321
9 september 2011, 13:24
Ja die gasten hebben daar wel verstand van, maar ik wil graag meerdere meningen en opties, want in een winkel is het doel vaak verkopen (logisch), maar dan ga je vaak weg met het gevoel dat je wat is aangesmeerd/gepraat en dat je 2 weken verder een of betere of goedkopere manier hoort/ziet met dezelfde kwaliteit. En op het forum zijn er onafhankelijke adviezen, in tegenstelling van een winkel.

pasqual
9 september 2011, 14:53
Je moet je realiseren dat je nooit het geluid gaat krijgen via een koptelefoon dat je uit de speaker(s) haalt. Dus om thuis te spelen en toch een mooi geluid te krijgen, zou ik eerder aan een multi-effects denken met een stereo output. Geschikt voor koptelefoon en PC.

undertaker321
9 september 2011, 15:37
Ik heb nu een Vox Ad100VT en een Beyerdynamic DT 770M 80 ohm headphone, en ik vind het geluid dat ik via mijn headphone krijg veel beter te pruimen dan door mijn speakers.

Dus dat je geluidskwaliteit achteruit gaat vind in zelf een fabeltje, maar ieder zijn smaak. Maar dan gaat mijn headphone wel in een daarvoor bestemde Line/headphone output

kidrock
9 september 2011, 23:55
Ik heb nu een Vox Ad100VT en een Beyerdynamic DT 770M 80 ohm headphone, en ik vind het geluid dat ik via mijn headphone krijg veel beter te pruimen dan door mijn speakers.

Dus dat je geluidskwaliteit achteruit gaat vind in zelf een fabeltje, maar ieder zijn smaak. Maar dan gaat mijn headphone wel in een daarvoor bestemde Line/headphone output


Probleem is dat je een buizen amp (tweaker) vergelijkt met een modeling amp (AD100VT). De meeste buizen versterkers zijn niet voorzien van een headphone ingangen en zijn meer geschikt voor op de buhne. Maar dat wil niet zeggen dat buizen versterkers niet geschikt zijn voor thuis. Met een goede Master Volume of een lage wattage amp kom je al een heel eind. Een modeling amp is vaak wat beter geschikt voor thuis met al z'n opties, maar het blijft toch een compromis en mist (op een paar uitzonderingen na) de klank en dynamiek van echt buizen.

Vind je de Tweaker te hard gaan voor thuis, dan zou je ook kunnen investeren in een attenuator (bv. hotplate, Koch loadbox). Sommige hebben ook een koptelefoon aansluiting. Houd er wel rekening mee dat attenuators wel de klank kunnen beïnvloeden, dus uitproberen samen met de Tweaker is wel zo verstandig.

Bijl
10 september 2011, 01:19
Iemand die Undertaker321 heet moet gewoon een 6505 fullstack zonder koptelefoon hebben. En opentrekken dat ding.

undertaker321
10 september 2011, 16:10
Dank voor de reacties,

Het probleem is niet dat ie te hard gaat, ik heb hem namelijk al getest en met z'n 15 watt is hij goed te houden, maar omdat ik een afspraak met de buren heb dat ik 1x per week versterkt speel, moet ik de rest van de week met een headphone spelen. Geen probleem hoor als er maar een headphone aansluiting in de versterker zit. en de keuze voor buizen is dat als ik versterkt speel, thuis of ergens anders dat ik een zeer fijn geluid heb. Wat met deze Vox niet zo is.

Dan kan je ook denken laat die Vox gewoon staan want met een headphone is het geluid wel goed, ware het niet dat hij stottert en daar heb ik de volgende vraag over.

Als ik mijn versterker aan zet, mijn gitaar inplug en dan begin te spelen dan produceert mijn versterker de 1e 20 tot 30 seconden en geluid wat ik stotteren noem ( het is net of er iemand constant je volumeknop open en dicht draait), dus ik dacht eerst dat mijn gitaarkabel stuk was, dat is het dus niet is de conclusie nadat ik 3 andere kabels heb geprobeert. Het leek mij sterk dat het in de input/output van mijn gitaar zat
(Gibson Les Paul 58 Reissue), maar voor de zekerheid toch even een andere gitaar geprobeert en dat bleek het ook niet te zijn, dus heeft iemand na dit lange verhaal een idee wat het probleem kan zijn.

BDV
Dennis AKA Undertaker321

ps. Maar mijn grootste vraag is kan je een headphone output maken in een versterker die dit origineel niet heeft, en wat is de beste manier om dit te doen

kidrock
10 september 2011, 18:07
Dank voor de reacties,

Het probleem is niet dat ie te hard gaat, ik heb hem namelijk al getest en met z'n 15 watt is hij goed te houden, maar omdat ik een afspraak met de buren heb dat ik 1x per week versterkt speel, moet ik de rest van de week met een headphone spelen. Geen probleem hoor als er maar een headphone aansluiting in de versterker zit. en de keuze voor buizen is dat als ik versterkt speel, thuis of ergens anders dat ik een zeer fijn geluid heb. Wat met deze Vox niet zo is.

Dan kan je ook denken laat die Vox gewoon staan want met een headphone is het geluid wel goed, ware het niet dat hij stottert en daar heb ik de volgende vraag over.

Als ik mijn versterker aan zet, mijn gitaar inplug en dan begin te spelen dan produceert mijn versterker de 1e 20 tot 30 seconden en geluid wat ik stotteren noem ( het is net of er iemand constant je volumeknop open en dicht draait), dus ik dacht eerst dat mijn gitaarkabel stuk was, dat is het dus niet is de conclusie nadat ik 3 andere kabels heb geprobeert. Het leek mij sterk dat het in de input/output van mijn gitaar zat
(Gibson Les Paul 58 Reissue), maar voor de zekerheid toch even een andere gitaar geprobeert en dat bleek het ook niet te zijn, dus heeft iemand na dit lange verhaal een idee wat het probleem kan zijn.

BDV
Dennis AKA Undertaker321

ps. Maar mijn grootste vraag is kan je een headphone output maken in een versterker die dit origineel niet heeft, en wat is de beste manier om dit te doen

Wat dat eerste betreft... ik heb dat probleem opgelost door thuis een Fender Mustang te gebruiken. Kan fluister zacht en heeft ook een koptelefoon ingang en klinkt vrij goed voor een modeling amp en voor op de buhne gebruik ik variatie aan buizen amps (Hook, Koch, enz.). Afhankelijk van wat ik nodig heb. Ik heb al lang de illusie laten varen dat ik een "wereld" sound uit een buizenbak kan toveren op fluister niveau.

Wat het 2de betreft... is dat stotteren constant? Dan zou een slechte input van de versterker de boosdoener kunnen zijn. Zo niet, dan is er wat anders aan de hand. Ik zou zeggen voor de zekerheid naar je locale amp doctor gaan of terug naar de winkel mocht je nog garantie hebben.

undertaker321
11 september 2011, 13:49
Dank voor de reactie.

Maar als ik versterkt speel thuis dan hoeft hij niet op fluister niveau, en op het volume waarop ik hem getest heb in de winkel was het een zeer fijn geluid en dat is hetzelfde volume waarop ik thuis kan spelen.

En wat die Vox betreft, daar heb ik geen garantie meer op, en de kosten om hem te laten nakijken/repareren zijn duurder dan dat hij nog waard is, in geld en in gebruik, want als ik zometeen (december) een nieuwe ga kopen (die tweaker dus) dan gaat deze bij mijn vader staan, en daar ben ik maar om het weekend. Maar mijn grote vraag waar ik nog geen antwoord op heb is kan je een headphone output in een versterker plaatsen die dit origineel niet heeft, en wat is de beste manier om dit te doen.

kidrock
11 september 2011, 15:12
Maar mijn grote vraag waar ik nog geen antwoord op heb is kan je een headphone output in een versterker plaatsen die dit origineel niet heeft, en wat is de beste manier om dit te doen.

Zoals ik in een vorige post heb geschreven zou een Koch Loadbox de meest praktische oplossing zijn. Die heeft een koptelefoon aansluiting met volume regeling. Zie link:

www.koch-amps.com/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=20

Een omslachtiger manier zou kunnen zijn (zou ik zelf niet doen) om een DI-box met speaker simulatie (bijv. H&K Redbox of Behringer Ultra-G) te gebruiken en dat aansluiten op een kleine mixer en daar een koptelefoon op aansluiten.

In beide gevallen blijft de vraag of het wel lekker klinkt, dus dat zou je uit moeten proberen.

undertaker321
11 september 2011, 16:22
En hoe werkt zo'n Loadbox dan ?

Plug je daar je amp in en dan ook je headphone. Of is dit (Loadbox) dan je versterker?

Wat ik nu begrijp via internet, ff snelle research, gaat de kabel die normaal in je cab gaat in de Loadbox en ipv je dan je cab gebruikt als speaker gebruik je de headphone output van de Loadbox. Correct me if I'm wrong.

Dit roept bij mij de vraag op, trekt zo'n apparaat niet de karakterastieke sound van je amp weg (Tone). en ik snap dat je dat moet testen maar ik heb hier in de buurt geen muziekwinkel met een mega groot aanbod in dit soort apperatuur.

kidrock
11 september 2011, 19:04
En hoe werkt zo'n Loadbox dan ?

Plug je daar je amp in en dan ook je headphone. Of is dit (Loadbox) dan je versterker?

Wat ik nu begrijp via internet, ff snelle research, gaat de kabel die normaal in je cab gaat in de Loadbox en ipv je dan je cab gebruikt als speaker gebruik je de headphone output van de Loadbox. Correct me if I'm wrong.

Dit roept bij mij de vraag op, trekt zo'n apparaat niet de karakterastieke sound van je amp weg (Tone). en ik snap dat je dat moet testen maar ik heb hier in de buurt geen muziekwinkel met een mega groot aanbod in dit soort apperatuur.

Klopt. Feitelijk krijg je deze opstelling:

Amp speaker uitgang > Loadbox > speaker.

Je koptelefoon sluit je dan aan op de Loadbox.

Wat "tonesuck" betreft (om het maar ff zo te noemen), is wel bekend dat naar mate je de attenuation omhoog schroef ( en feitelijk je volume omlaag gaat) je tone achteruit gaat. Meestal hoorbaar bij de hoogste standen. Je speakers (en de oversturing ervan) spelen een grote rol bij je tone, maar bij hoge attenuation doen ze dan nauwelijks meer mee, waardoor de klank verandert. Maar of dat in jou geval ook zo is en of je daar mee kan leven? Daar kom je pas achter als je de loadbox aansluit op de amp.

Misschien toch een keertje een rit maken naar een grote muziekzaak om te proberen (bijv. Feedback, Max guitars, Guitarking, Rockpalace, Musicstore, enz. om maar ff snel wat te noemen) Wel eerst ff bellen of ze het hebben ;)

undertaker321
11 september 2011, 19:20
Ok bedankt voor de reactie,

Wat betreft de oversturing, ik gebruik de versterker alleen maar om een goede cleane basis te creëren om daarna met stompboxjes mijn geluid op te bouwen. En als ik versterkt ga spelen dan haal ik die tonebox weer uit het circuit, want dan heb ik geen attenuator nodig. Het gaat mij er gewoon om dat ik mijn goede basis niet inruil (door gebruik van een attenuator) voor een iel dun soundje i.p.v. een dikke volle warme sound.

Ik ga zowiedo nog een dagje naar Max, om ook meerdere gitaren te testen en dan kan ik ook mooi dit ding even testen.