PDA

View Full Version : thuis studio bouwen -HELP :P-



MaxEngl
9 september 2011, 11:54
zoo, onlangs met mijn band gestopt (wegens wisselende motivaties e.d.) op naar een nieuw project... ik wil mijn eigen muziek op gaan nemen (nog extremer dan eerst..)

daarvoor de volgende aankopen bedacht

Power Macintosh G5/1800 DP (2de hands, deze lijkt mij voldoende voorlopig)
Apogee ONE (nieuw)

daarna wil ik door sparen voor software maar welke te gebruiken?
ik nijg op het moment erg naar logic...

wat wil ik opnemen:
Gitaar, synth (als het even kan voorlopig uit de software, of via een korg van een vriend van me) en bass

iemand tips/ tricks of dingen die ik over het hoofd zie :)

graag want van recording en studio heb ik weinig kaas gegeten!

groet,

Max

Baker
10 september 2011, 12:39
Waarom Apple?
Welke spullen heb je al?
Wat is je budget?

Plant
10 september 2011, 13:51
Waarom Apple?

Omdat daar Garageband op zit natuurlijk :)

Baker
10 september 2011, 17:54
Is dat echt het argument?
Reaper is ook (nagenoeg) gratis.

Voor een prikkie een windows PC van marktplaats en klaar ben je.

MaxEngl
12 september 2011, 21:25
omdat ik toch een nieuwe computer er voor moet kopen (gebruik mijn laptop voor school) en mijn budget een mooie 2de-hands mac toelaat + dat ik gewend ben aan het besturingssysteem en deze erg prettig ervaar....

MaxEngl
12 september 2011, 21:28
o en ik heb alleen gitaar gear:

rack versterker: Engl pre, Mesa eind met een roland fx proc. in de loop met daar onder een engl speaker kast

gitaar: espLTD 7 snaar met emg's en een PRS se

bass: ibanez budget

als synth's zal ik dit het liefst uit de soft-ware halen heb waarschijnlijk wel enkele korg synth's ter beschiking

muziekschuur
13 september 2011, 15:53
Geluidskaart;
Hmmm ik zou proberen iets interns te krijgen PCIE of iets op USB3 (maar dat is er nog niet echt).

Waarom? Omdat een latency van zeg en schrijf 64 samples net lekker is om mee te spelen. Omdat je anders zeg maar een echo ervaart. USB3 is nog niet echt uit. En firewire is ook nog niet echt uitgefaseerd USB2 is er ook nog. We zitten in een overgangstijd. Ik ben zelf erg gecharmeerd van RME geluidskaarten.

Firewire en USB2 zal waarschijnlijk binnen een jaar gedropt worden denk ik. En dan hebben we tunderbolt en USB3. (maar zit beiden niet op jouw tweedehands mac)

Logic is een goede keuze.
Maar als je MOTU koopt kan DP ook een onwijs goede keuze zijn. Dan heb je integratie van hardware en software.
Probeer een Mac aan te schaffen die vol 64bits aankan en dan er 8 GB aan geheugen in. Dat is voldoende voor de soft samplers van tegenwoordig.

Een PADKONTROL van Korg en een miniak van Akai.
En twee speakers van Yamaha de HS50's.
Een paar koptelefoons van Sennheiser HS201 (geloof ik) die zijn 20 euro...
En eventueel een producerrack van STUDIO RTA. Het STUDIO RTA PRODUCER STATION is een mooi ding en redelijk betaalbaar.
http://www.thomann.de/nl/studiorta_producer_station.htm (389 euro)

Op je interface zit vaak een HI-Z ingang. Die is goed voor bas en gitaar. Native Instruments guitar rig is handig voor bas en gitaar.

Ik denk dat met het bovenstaande en een Shure SM57 en een 945 van Sennheiser je hele mooie dingen op zal kunnen nemen. Eventueel een zangscherm om je acoustiek te verbeteren.. (die van SE Electronics is mooi).

Wil je een wat beter basgeluid, probeer dan de REDDI van A-designs. En een Neumann op zang. Of bijvoorbeeld de AKG Perception 820. Dat is voor net geen 600 euro een beest van een large diagram microfoon. Met voorversterker. Maar een Neumann TLM 102 (ook net geen 600 euro) is gewoon een goede keuze. Alleen persoonlijk zou ik dan de AKG kiezen omdat die die voorversterker heeft en verschillende polar patterns. Maar goed.

Misschien heb je hier iets aan.

Ohja, over die ENGL kun je prima bassen hoor. Ik heb een Mesa Boogie Vtwin en dat is ook een prima voorversterker signaal.