PDA

View Full Version : Dit is GEEN Fender American Deluxe strat! of toch wel? Graag advies



johangitaren
9 september 2011, 10:14
Hallo samen.

Mijn broer kocht gisteren via de tweedehandsmarkt deze gitaar. Verkocht door de verkoper als zijnde een Fender American Deluxe Stratocaster.
Wij hebben echter geconstateerd dat dit totaal niet klopt. Zucht.

logo = decal, ook nog een fout logo dacht ik
extra schakelijk ter hoogte van de pu selectie,
andere tuners,
stringtrees?

Toch leg ik graag even de fotos voor, om hopelijk wat reacties van experts inzake te krijgen, waarvoor onze dank. Het kwaad is geschied, maar hij ziet natuurlijk graag zijn centen terug... we hopen de verkoper via deze manier te overtuigen dat wat hij verkocht niet is wat hij beweerde te zijn.

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9092934.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9092933.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9092930.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9092927.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9092925.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9082920.jpg

http://i1080.photobucket.com/albums/j324/IceOrb/Fake%20Fender/P9082916.jpg

Mvg, hartelijk dank.
Johan

bass blom
9 september 2011, 10:21
een deluxe heeft toch die S1 switch?
en geen jaren 70 kop?

Hendriks
9 september 2011, 10:22
Is zeker geen deluxe , die heeft geen big headstock , bovendien zou je de decal er niet zo kunnen afhalen , bij de meeste Fenders (behalve de American Vintage) zit die onder de lak , de tremelo is van een USA standard en ook dus van de Deluxe . Dit lijkt mij een assemblage strat.
Wat voor elementen zitten erin , de Deluxe heeft Noiseless?

Hendriks
9 september 2011, 10:24
een deluxe heeft toch die S1 switch?
en geen jaren 70 kop?

En locking tuners en een contourted heal.

Mr.Fingers
9 september 2011, 10:28
U heeft een Squier Standard Stratocaster gekocht :( Met decal, opgeleukde tuners (Klusons die op de vintage modellen horen, en die helemaal niet passen op de iets langere kop van een squier (zie de spleetjes tussen de tuners)),...

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0321600509

bat
9 september 2011, 10:30
Op het eerste gezicht een mengelmoesje. Tuners zitten er een beetje wonky op. Lijkt dus inderdaad een assemblage van meerdere parts van verschillende herkomst. Geen American Deluxe, maar of het geen Fender is, is verhaal 2.

Hendriks
9 september 2011, 10:33
Met andere woorden : jou broer is belazerd door een decal plakker , beter de volgende keer even goed je huiswerk doen . Een Deluxe heeft wat unieke eigenschappen die gemakkelijk te herkennen zijn.

Wie was de verkoper? Ik zou de beste man even goed aanspreken en de deal laten terugdraaien , want anders.................

geert1976
9 september 2011, 10:38
U heeft een Squier Standard Stratocaster gekocht :( Met decal, opgeleukde tuners (Klusons die op de vintage modellen horen, en die helemaal niet passen op de iets langere kop van een squier (zie de spleetjes tussen de tuners)),...

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0321600509

Yep, het is een Squier Standard Strat.

Hoeveel heeft je broer ervoor betaald?

johangitaren
9 september 2011, 10:40
Bedankt voor de vele commentaren op zulke korte tijd. Zeer fijn!!!

De verkoper beweert het serienummer gechecked te hebben bij zijn aankoop (twv volgens hem >=900 euro) en dat het effectief om een deluxe strat zou gaan. Tevens zou hij enkel de stemmechanieken ondertussen vervangen hebben.

Ik vraag me dan af hoe het effectief zit met dat serienummer. Zelf ken ik er te weinig van.

Hartelijk bedankt gitaarnetters!

Quadrifoglio
9 september 2011, 10:42
Ik heb een American Deluxe gehad en ik mis volgens mij:

- Locking tuners
- Lace Sensor elementen
- Wilkinson-style tremolo
- Kleine headstock
- Pearloid slagplaat

guitarnijboer
9 september 2011, 10:45
Dit lijkt me beslist geen Deluxe stratocaster.

De hals van je gitaar lijkt een '70 replica met de grote headstock, vintage frets en vintage tuners. Allemaal zaken die je niet aantreft op een echte deluxe strat. Het decal van een deluxe stratocaster ligt op het hout (reliëf) en is zilver van kleur. Ook het hout van het trussrodgat klopt niet en tremolo klopt niet.

Dit lijkt mij als ik mag gokken een Squier standaard stratocaster 'rosewood' met wat aanpassingen. Het tremolo is het zelfde evenals de hals. Tuners en stringtree's zijn aangepast evenals het decal en de slagplaat.

Wat voor elementen zitten er in?

Mr.Fingers
9 september 2011, 10:47
Ik vraag me dan af hoe het effectief zit met dat serienummer. Zelf ken ik er te weinig van.

Hartelijk bedankt gitaarnetters!

Een gestolen auto kan ook makkelijk een ander serienummer(plaatje) krijgen, en dan klopt het ook terug. Hij heeft gewoon (of de vorige-vorige eigenaar) wat nummers ingegeven zodat het serienummer kan kloppen voor een Amerikaanse Fender.

Het serienummer zou er zo moeten uitzien, en op deze plaats moeten zitten.

http://www.elderly.com/vintage/items/images/30U/30U-11943_headstock-back.jpg


http://www.elderly.com/vintage/items/30U-11943.htm
Dit is een ECHTE, vergelijk met wat er allemaal niet klopt met de jouwe.

Hendriks
9 september 2011, 11:03
Het kan best zijn dat de verkoper er eerst ook is ingestonken .

muziekschuur
9 september 2011, 11:13
Ik zou inderdaad het geld terugvragen en de gitaar teruggeven. En anders aangeven bij de politie vanwege bedriegerij.

Hendriks
9 september 2011, 11:16
Ik zou inderdaad het geld terugvragen en de gitaar teruggeven. En anders aangeven bij de politie vanwege bedriegerij.

In ieder geval dreigen met aangifte.

johangitaren
9 september 2011, 11:17
Ik zou inderdaad het geld terugvragen en de gitaar teruggeven. En anders aangeven bij de politie vanwege bedriegerij.

Ik vind het bijzonder jammer voor de verkoper, er vanuitgaande dat ook hij ter goeder trouw kocht en opnieuw verkocht, maar inderdaad, veel meer opties zijn er niet.

BobvanKempen
9 september 2011, 11:49
Hoe dan ook een erg triest verhaal waar iemand iig nog lang ziek van gaat zijn. :(

petpas
9 september 2011, 12:11
Ik zie dat je een serienummer hebt. Ga naar de fender site en stel fender de vraag welke gitaar bij dat serienummer hoort. Dan weet je wat je hebt.

FruscianteFan
9 september 2011, 12:19
Ik vind het bijzonder jammer voor de verkoper, er vanuitgaande dat ook hij ter goeder trouw kocht en opnieuw verkocht, maar inderdaad, veel meer opties zijn er niet.
Wellicht kan de vorige koper, als hij ter goeder trouw heeft verkocht, zelf ook achter de vorige verkoper aangaan. Daar hoef jij niet mee te zitten, lijkt me.

ChuanSE
9 september 2011, 12:32
Volgens guitar dater site zegt het serienummer dit

http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx



Guitar Info
This guitar is from the American Deluxe Series
made at the Corona Plant (Fender), USA
in the Year(s): 2001


Beetje vreemd allemaal, want een Deluxe ziet er inderdaad uit als de foto hierboven (de echte deluxe)

bat
9 september 2011, 12:41
Tsja, het gaat eigenlijk al fout bij de grote 70's kop.

Terug en je geld terug vragen. Jammer voor de verkoper, maar jij hoeft niet met de brokken te zitten.

MichaelSS
9 september 2011, 12:42
Zeker geen deluxe.

Het feit dat het serialnr. er op deze manier af te halen is, mag ons gelijk al onze twijfel wegnemen of het wel of niet een Deluxe is.

Ik heb dit gelukkig nog nooit mee gemaakt. Het is behoorlijk zuur en ik zou de beste verkoper persoonlijk aanpakken. Dit soort fratsen, kom op zeg.

Veel mensen sparen behoorlijk lang voor een gitaar als dit, werken er hard voor en dan op deze manier belazerd worden..

FNaRK
9 september 2011, 12:46
ik zou 'm gewoon weer op de markt gooien, kijken of je er nog een beetje winst uit kan slepen !




















:soinnocent:

YannickH
9 september 2011, 12:54
ik snap niet dat er mensen zijn die zo iets durven doen:stop:

benwave
9 september 2011, 12:54
Is er dan niemand die het dom vind, om zonder enige vorm van kennis een tweedehands merk artikel te kopen ?
Grappig.
Je zou ook met je zuur verdiende centjes naar een gerenommeerde muziek winkel kunnen gaan waar je niet genaaid wordt, althans niet zonder dat je er bij geknuffeld wordt.

Een goede les voor de volgende keer.

YannickH
9 september 2011, 12:56
ja ik zou nooit van een vreemde een fender kopen 2dehands...
ik zit dan altijd met de schrik dat het een body is van een stagg ofzo.

maar je kon inderdaad wel zien dat er veel verschillen zoals de locking tuners enzo waren...

BobvanKempen
9 september 2011, 13:02
Is er dan niemand die het dom vind, om zonder enige vorm van kennis een tweedehands merk artikel te kopen ?
Grappig.
Je zou ook met je zuur verdiende centjes naar een gerenommeerde muziek winkel kunnen gaan waar je niet genaaid wordt, althans niet zonder dat je er bij geknuffeld wordt.

Een goede les voor de volgende keer.

Ik wilde het idd niet zeggen maar dit is toch echt wel zonder enige kennis van zaken gekocht.

barno
9 september 2011, 13:05
Geweldig klote voor je. Ik haat decalplakkers.
Een ding is goed aan dit verhaal: het zal je (broer) nooit meer overkomen.
De verkoper zal (mss ter goeder trouw, mss ook niet) beweren dat de decal er al opzat toen ie 'm kocht.
Als ie de de tuners heeft vervangen, zou hij de originele tuners nog moeten hebben? ...

jimihattricks
9 september 2011, 13:08
belangrijker: hoe bevaltie..?

sorry, flauw..
ik hoop dat jullie alle gegevens vd verkoper goed hebben opgeslagen

MichaelSS
9 september 2011, 13:10
Onder de streep maakt het geen donder uit als je nou een gitaar met kennis koopt, zonder kennis koopt, als het een dure gitaar is, of juist een goedkope.

Het gaat erom dat dit voorkomt. En dat is belachelijk

mikeyaxeman
9 september 2011, 13:14
Volgens guitar dater site zegt het serienummer dit

http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx



Beetje vreemd allemaal, want een Deluxe ziet er inderdaad uit als de foto hierboven (de echte deluxe)

Wat dacht je van een gejat serienummer van een andere deluxe?

ChuanSE
9 september 2011, 13:17
Onder de streep maakt het geen donder uit als je nou een gitaar met kennis koopt, zonder kennis koopt, als het een dure gitaar is, of juist een goedkope.

Het gaat erom dat dit voorkomt. En dat is belachelijk

Idd, en ik zou terug gaan naar de verkoper. Zeker niet hetzelfde doen en ze op de markt gooien als een deluxe :/

bass blom
9 september 2011, 13:18
een beetje kennis vergaren voor je op pad gaat is natuurlijk wel zo handig.
dit was makkelijk te voorkomen geweest.

ChuanSE
9 september 2011, 13:19
een beetje kennis vergaren voor je op pad gaat is natuurlijk wel zo handig.
dit was makkelijk te voorkomen geweest.

Ga 'k zeker niet tegenspreken :)

barno
9 september 2011, 13:24
een beetje kennis vergaren voor je op pad gaat is natuurlijk wel zo handig.
dit was makkelijk te voorkomen geweest.

ja, maar laten we toch maar focussen op het feit dat er klootzakken zijn die op die manier de boel belazeren.

Ik ken een gitarist die verschrikkelijk goed is. beter dan 95 procent van alle zware kenners hier op het forum. maar hij heeft geen clue van wat fake en niet is. Steekt zijn tijd er gewoon niet in (eerder in gitaar spelen:) ... Die gast zou ook perfect op die manier erin tuinen;

De schuld ligt Altijd bij de dader. simpel

bass blom
9 september 2011, 13:31
ik zeg ook, een beetje kennis.
bijvoorbeeld de S1 van de deluxe.
hoe moeilijk is het te weten te komen dat die er op hoort te zitten?

bat
9 september 2011, 13:34
Is er dan niemand die het dom vind, om zonder enige vorm van kennis een tweedehands merk artikel te kopen ?
Grappig.
Je zou ook met je zuur verdiende centjes naar een gerenommeerde muziek winkel kunnen gaan waar je niet genaaid wordt, althans niet zonder dat je er bij geknuffeld wordt.

Een goede les voor de volgende keer.
natuurlijk. Maar dat heeft ie zelf ook wel door nu. Hoeven we er niet nog een keer in te wrijven.

Veel vervelender is dat ie daardoor wel mooi met de gebakken peren zit. En dat er dus iemand ergens in de keten van het plakken van die decal tot nu de koper zich de ballen uit zijn broek lacht omdat iemand er in getuind is en hij een lekker winstje heeft gemaakt. En nee, dat kan ik op geen enkele manier grappig vinden.

barno
9 september 2011, 14:10
ik zeg ook, een beetje kennis.
bijvoorbeeld de S1 van de deluxe.
hoe moeilijk is het te weten te komen dat die er op hoort te zitten?

Ik weet niet eens wat een S1 is ... heb het nu wel gegoogled, maar ik wil maar zeggen, sommige mensen zijn daar niet op die manier mee bezig, willen gewoon een goede gitaar en hebben ergens iets gehoord over een strat deluxe bv, en weten ook helemaal niet dat er zoveel namaak is; Dat kunnen ze enkel weten als ze bv op een forum als dit actief zijn

Kingfisher
9 september 2011, 15:31
Ik heb een American Deluxe gehad en ik mis volgens mij:

- Locking tuners
- Lace Sensor elementen
- Wilkinson-style tremolo
- Kleine headstock
- Pearloid slagplaat

Nope, that would be the Strat Plus Ultra
http://xhefriguitars.com/page2.html

Pepe
9 september 2011, 15:47
Die headstock... dat is niet eens een goeie seventies lijn, meer een batwing, als dat een Squier is dan maakt hem dat wel erg traceerbaar.
Nog overgelakt ook zie je vanaf hier.

ieuww..

Sinner1980
9 september 2011, 16:35
Oplichterij in zijn puurste vorm...

Hopelijk heeft je broer hier wel weer wat van geleerd.
Maar goed, héél snel dat geld terughalen nu! (bij voorkeur onder begeleiding van wat kennissen van een evetuele sportschool of een paar lokale Hells'Angels...works every time).

Laat het er in ieder geval niet bij zitten mits je totaal geen eergevoel/trots/ballen hebt;)

Noordeling38
9 september 2011, 20:53
Dit is inderdaad oplichterij en bedriegerij. Te walgelijk voor woorden...

Zie dit plaatje:

http://www.rockpalace.com/product/Squier-Standard-Stratocaster-Antique-Burst-Maple

Ding kost maar 249 euro.....

contact opnemen met verkoper bij geen effect simpelweg aangifte doen.

spirit
9 september 2011, 21:04
Heel lullig dat je broer is opgelicht, maar bij het zien van deze gitaar had er toch gelijk al een lichtje moeten gaan branden.

Leek of niet, als je de stemmechanieken en het slecht geplakte decal ziet, weet je volgens mij al genoeg.
Dat iemand dan niet weet wat voor slagplaat of pots erop horen te zitten, kan ik nog in komen.

Maar nogmaals, wel erg kl#te dat zoiets gebeurd, want zelfs als de verkoper hem ter goede trouw gekocht heeft, was hij vast op de hoogte toen hij 'm verkocht (of hij moet soep in z'n ogen gehad hebben:makeup:)

G.G.
9 september 2011, 21:19
Wat een ontzettende naaistreek zeg. Ben het ermee eens dat het duidelijk te herkennen was, maar dat is een koe in zijn kont kijken.

nickofzo
9 september 2011, 21:26
ik wil wel weten hoe dit afloopt:makeup:

johangitaren
9 september 2011, 21:31
hallo allemaal

eerst en vooral: hartelijk dank voor de massa's hulp die ik hier met amper een eerste post heb mogen ontvangen!

tweede en vooralst: broer en vader zijn na contact tss ons en de verkoper en het delen van de link naar dit topic met de verkoper de centen gaan terughalen en de gitaar gaan achterlaten. Na het lezen van jullie reacties was hij meteen bereid om terug te betalen.

De verkoper had totaal geen onraad geroken bij deze deal, maar gaat nu de stappen ondernemen om op zijn beurt zijn centen terug te vragen, met behulp van dit draadje. Ik weet intussen wie de verkoper is, lijkt een gitaarboer op 2dehands.be te zijn, maar kan nu nog niets extra kwijt hierover, aangezien ook hij mogelijk van niets wist.

Bon voor ons eind goed al goed, ik hoop van de voorganger(s) hetzelfde.

bedankt gitaarnet!

edje kadetje
9 september 2011, 21:31
als de verkoper echt te goeder trouw is, dan zal hij de gitaar terugnemen.
Als hij dat niet doet, weet je genoeg ...

edit: (zie post hierboven) sportief van de verkoper. Niet leuk, zeker niet voor hem, maar het enige juiste wat hij kon doen.

Epiphoneee
9 september 2011, 21:33
Echt zwaar kut voor je broer! Succes ermee!

En trouwens, je hoort toch wel een beetje het verschil tussen een Squier en een Fender U.S.A Deluxe?

Mitch
9 september 2011, 21:35
Eind goed al goed, mooi werk!

bat
9 september 2011, 21:37
Echt zwaar kut voor je broer! Succes ermee!

En trouwens, je hoort toch wel een beetje het verschil tussen een Squier en een Fender U.S.A Deluxe?

Als je geen kenner bent valt dat nog best tegen.

G.G.
9 september 2011, 21:46
Echt zwaar kut voor je broer! Succes ermee!

En trouwens, je hoort toch wel een beetje het verschil tussen een Squier en een Fender U.S.A Deluxe?

Probeer het zelf eens, op een vreemde versterker, in een vreemd huis van de verkoper, op een mogelijk niet ideaal afgestelde gitaar, met kabels die je niet kent en met een dikke GAS aanval.

Wedden dat jij ook even twijfelt.

Horen? Nee niet altijd zonder de andere strat ernaast, je had het wel kunnen zien.

Sinner1980
9 september 2011, 21:47
Mooi dat het opgelost is; nu op zoek naar een echte!!!:rockon:

FruscianteFan
9 september 2011, 21:47
Echt zwaar kut voor je broer! Succes ermee!

En trouwens, je hoort toch wel een beetje het verschil tussen een Squier en een Fender U.S.A Deluxe?
Toen ik op school net kennis maakte met de gitaren daar - speelde zelf ook nog maar net - hadden ze twee Strats. Één 1975 Fender Strat van een natuurkundedocent, en één matige Squier. Geloof het of niet, maar ik wilde liever op de Squier spelen, want die was zwart!

RS-Rik
10 september 2011, 09:42
Wel effe die oplichter op het GROTE MP OPLICHTERS topic zetten.




Ja, het is gemeen, het is kwaadaardig en zielig om op deze manier een slaatje uit onwetenden te slaan. Aan de andere kant, veel poen uitgeven zonder dat je er ook maar íets van weet is ook stom. Een wasmachien of een auto koop je ook niet zonder naar de specs te kijken. Hoewel de vergelijking niet 100% opgaat.

Midwolda
10 september 2011, 10:07
Netjes opgelost, complimenten voor de verkoper en die wens ik op zijn beurt ook heel veel succes toe.

heavy-metal-thunder
10 september 2011, 10:17
Oplichterij in zijn puurste vorm...

Hopelijk heeft je broer hier wel weer wat van geleerd.
Maar goed, héél snel dat geld terughalen nu! (bij voorkeur onder begeleiding van wat kennissen van een evetuele sportschool of een paar lokale Hells'Angels...works every time).

Laat het er in ieder geval niet bij zitten mits je totaal geen eergevoel/trots/ballen hebt;)

alvorens de verkoper te lynchen, misschien eerst een met hem praten?? ik heb onlangs met hem gehandeld en alles was tip top in orde. Ik heb toen die deluxe ook gezien en ben zeker dat hij te goeder trouw handelde.

heavy-metal-thunder
10 september 2011, 10:21
hallo allemaal

eerst en vooral: hartelijk dank voor de massa's hulp die ik hier met amper een eerste post heb mogen ontvangen!

tweede en vooralst: broer en vader zijn na contact tss ons en de verkoper en het delen van de link naar dit topic met de verkoper de centen gaan terughalen en de gitaar gaan achterlaten. Na het lezen van jullie reacties was hij meteen bereid om terug te betalen.

De verkoper had totaal geen onraad geroken bij deze deal, maar gaat nu de stappen ondernemen om op zijn beurt zijn centen terug te vragen, met behulp van dit draadje. Ik weet intussen wie de verkoper is, lijkt een gitaarboer op 2dehands.be te zijn, maar kan nu nog niets extra kwijt hierover, aangezien ook hij mogelijk van niets wist.

Bon voor ons eind goed al goed, ik hoop van de voorganger(s) hetzelfde.

bedankt gitaarnet!

ik ben ervan overtuigd dat hij het zelf niet wist. Een gitaarboer is hij niet, maar net zoals velen van ons koopt hij iets en nadien merk je dat je er minder op speelt of dat het niet zo past in de groep ofzo... en dan gaat het op de 2de hands markt. Fijne hobby, zonder veel geld te verliezen op tijd en stond een nieuw speeltje. Jammer dat het deze keer voor hem slecht afliep.

Sanderltd
10 september 2011, 13:12
Onafhankelijk van wie nu te goeder of kwader trouw was; overeenkomsten met namaakgoederen als voorwerp, zijn altijd nietig! Dat wilt zeggen dat hij geacht wordt nooit te hebben bestaan.
Je moet natuurlijk wel het bestaan van die overeenkomst kunnen bewijzen, maar als er emailverkeer is, is dat al snel het geval.

ChuanSE
10 september 2011, 14:10
Even ter herhaling: gedupeerde heeft geld terug gekregen van verkoper, mogelijk wist verkoper ook van niets. Dus niet meteen "oplichter roepen" ;-)

FruscianteFan
10 september 2011, 14:26
Even ter herhaling: gedupeerde heeft geld terug gekregen van verkoper, mogelijk wist verkoper ook van niets. Dus niet meteen "oplichter roepen" ;-)
+ 1

En toch is het wellicht nuttig om erover door te gaan. Als straks de vorige (en inmiddels weer huidige) eigenaar dit topic op zijn beurt weer wil gebruiken om zijn gelijk te krijgen, dan hebben we weer precies dezelfde situatie.

Ribo89
10 september 2011, 14:52
Onafhankelijk van wie nu te goeder of kwader trouw was; overeenkomsten met namaakgoederen als voorwerp, zijn altijd nietig! Dat wilt zeggen dat hij geacht wordt nooit te hebben bestaan.
Je moet natuurlijk wel het bestaan van die overeenkomst kunnen bewijzen, maar als er emailverkeer is, is dat al snel het geval.

Kun je dit even onderbouwen? Dit lijkt me namelijk in beginsel wel heel sterk. Alleen als het namaakproduct wordt verkocht als zijnde het echte product zonder dat de koper hier van afwist, dan spreken we van oplichting en kan de koop ontbonden worden (of deze ook nietig is weet ik niet zo snel).

Sinner1980
10 september 2011, 17:11
alvorens de verkoper te lynchen, misschien eerst een met hem praten??

Oh...in de Noordelijke Nederlanden gaat men altijd meteen over tot dreigen/martelen/lynchen...cultuurverschil denk ik;)

IceOrb
11 september 2011, 12:59
Hoi, ik ben de broer van Johan, de naïve koper van deze gitaar.
Ik heb net nog een e-mail gehad van de verkoper dat hij op zijn beurt zijn verkoper heeft kunnen contacteren en die lijkt bereid om de gitaar ook terug te nemen.


Volgens hem (de tweede verkoper) zijn de specificaties van deze gitaar als volgt:

Fender Chrome red USA Deluxe stratocaster.
Met USA standard tremolo en CBS headstock
Serienr. DZ193724 2001
Gemaakt naar the David Gilmour strat met extra micro switch.
Tech Specs :
Machine head Configuration: - 6 in line
Machine heads: Fender Kluson replacements
Neck Type: Bolt on / maple
Stringtrees: 2 x chrome roller
Fingerboard Material: rosewood
Fingerboard Inlay Material: pearl dot inlays
No of Frets: 22 med nickel jumbo
Pickups: 3 x Fender single coils
Tailpiece Type: American standard pivot tremolo system
Controls: 1 x volume pot, 2 x tone pots, 5 way selector
switch + micro switch
Body Material: Agathis
Body colour: chrome red
Hardware: chrome

petpas
11 september 2011, 13:13
Hoi, ik ben de broer van Johan, de naïve koper van deze gitaar.
Ik heb net nog een e-mail gehad van de verkoper dat hij op zijn beurt zijn verkoper heeft kunnen contacteren en die lijkt bereid om de gitaar ook terug te nemen.


Volgens hem (de tweede verkoper) zijn de specificaties van deze gitaar als volgt:

Fender Chrome red USA Deluxe stratocaster.
Met USA standard tremolo en CBS headstock
Serienr. DZ193724 2001
Gemaakt naar the David Gilmour strat met extra micro switch.
Tech Specs :
Machine head Configuration: - 6 in line
Machine heads: Fender Kluson replacements
Neck Type: Bolt on / maple
Stringtrees: 2 x chrome roller
Fingerboard Material: rosewood
Fingerboard Inlay Material: pearl dot inlays
No of Frets: 22 med nickel jumbo
Pickups: 3 x Fender single coils
Tailpiece Type: American standard pivot tremolo system
Controls: 1 x volume pot, 2 x tone pots, 5 way selector
switch + micro switch
Body Material: Agathis
Body colour: chrome red
Hardware: chrome

Ik ga er even van uit dat DZ193724 het serienummer is van de bewuste gitaar. Ik heb m even doorgestuurd naar een contactpersoon die ik heb binnen de fender fabriek met de vraag welke gitaar dit serienummer behoort te hebben. Ik denk dat ik morgen antwoord heb.

jimihattricks
11 september 2011, 14:42
agathis voor een fender-body lijkt mij onwaarschijnlijk... squier gebruikt t wel volop..

ChuanSE
11 september 2011, 16:59
Ik ben heel benieuwd wat Fender aan dat serienummer gaat koppelen...

Sanderltd
11 september 2011, 17:04
Kun je dit even onderbouwen? Dit lijkt me namelijk in beginsel wel heel sterk. Alleen als het namaakproduct wordt verkocht als zijnde het echte product zonder dat de koper hier van afwist, dan spreken we van oplichting en kan de koop ontbonden worden (of deze ook nietig is weet ik niet zo snel).

Dit zijn beginselen van het privaatrecht. Voor een overeenkomst zijn 4 elementen vereist:
- Wilsovereenstemming
- Geoorloofde oorzaak
- Geldig voorwerp
- Hoedanigheid

Het voorwerp van een overeenkomst is als volgt uit te leggen:
Als je naar een huurmoordenaar gaat en een overeenkomst wilt laten opstellen om op dag X, persoon Y te laten vermoorden, met wapen Z, dan is deze overeenkomst nietig.
Alle voorwaarden kunnen vervuld zijn: hoedanigheid, wilsovereenstemming en geldige oorzaak, maar het voorwerp van een huurmoordovereenkomst zal altijd absoluut nietig zijn. Simpelweg omdat je hierover geen overeenkomsten mag sluiten.

In casu is dit net hetzelfde; je mag geen namaakgoederen in omloop brengen of voorwerp laten uitmaken van een overeenkomst. Goede trouw maakt daarin in beginsel geen verschil voor de nietigheid, maar wel voor de schadevergoeding. Als je kwade trouw had, ben je immers ook nog in fout en moet je een schadevergoeding betalen. (Bovenop de nietigverklaring.)

Dit is enerzijds in het Belgisch recht bepaald, en laatst kwam ik nog een Europese richtlijn tegen waarin dit ook werd bepaald. Men is op dit vlak heel kordaat: namaakgoederen voorwerp van overeenkomst? Absoluut nietig.
Ik weet niet direct meer welke richtlijn het was, maar even Googlen levert vast wel wat nuttigs op.

Ik ben hier alleszins 100% zeker van, enerzijds omdat ik rechten studeer, en anderzijds omdat ik op deze basis zelf een geschil heb gewonnen een jaar of 2 geleden. Ik had toen een valse Gibson gekocht, maar de koop was nietig.


EDIT: Ook spreek jij van "oplichting", en dat is iets heel anders. Dan gaat het immers om strafrechtelijke aansprakelijkheid (kan ik een boete, gevangenisstraf krijgen of niet?), en is er "bijzonder opzet" vereist. Dus dan is kwade trouw minstens vereist, en kan je natuurlijk geen straf krijgen als je als verkoper te goeder trouw was.
Maar dat is dus iets heel anders als een koop/verkoop die ontbonden wordt. Dat is immers geen straf.

FruscianteFan
11 september 2011, 17:21
Verschil tussen een huurmoord en een Gibson-kopie is dat je best kunt overeenkomen een Gibson-kopie te (ver)kopen, maar dan moet je het met elkaar eens zijn dat het om een kopie gaat. Althans, dat lijkt mij zo.

Sanderltd
11 september 2011, 18:01
Zelfs in dat geval zouden namaakgoederen officieel geen voorwerp van een overeenkomst mogen uitmaken.
Volgens die logica is kinderhandel of private orgaanhandel volgens jou ook toegestaan? ;)

Natuurlijk is er een verschil tussen "in theorie" en "in de praktijk". In de praktijk worden er vaak genoeg namaakspullen verkocht, uiteraard.

FruscianteFan
11 september 2011, 18:14
Zelfs in dat geval zouden namaakgoederen officieel geen voorwerp van een overeenkomst mogen uitmaken.
Volgens die logica is kinderhandel of private orgaanhandel volgens jou ook toegestaan? ;)

Natuurlijk is er een verschil tussen "in theorie" en "in de praktijk". In de praktijk worden er vaak genoeg namaakspullen verkocht, uiteraard.
Ik snap je punt, maar het hoeft niet te kloppen. Een mex strat is net zo goed een Fender Stratocaster als een American Vintage strat, en toch zit daar een goede €1000 verschil tussen.

En kinderhandel lijkt me sowieso in de categorie van moord vallen: je mag kinderen niet verhandelen, punt uit.

Buzzel
11 september 2011, 19:28
Hoi, ik ben de broer van Johan, de naïve koper van deze gitaar.
Ik heb net nog een e-mail gehad van de verkoper dat hij op zijn beurt zijn verkoper heeft kunnen contacteren en die lijkt bereid om de gitaar ook terug te nemen.


Volgens hem (de tweede verkoper) zijn de specificaties van deze gitaar als volgt:

Fender Chrome red USA Deluxe stratocaster.
Met USA standard tremolo en CBS headstock
Serienr. DZ193724 2001
Gemaakt naar the David Gilmour strat met extra micro switch.
Tech Specs :
Machine head Configuration: - 6 in line
Machine heads: Fender Kluson replacements
Neck Type: Bolt on / maple
Stringtrees: 2 x chrome roller
Fingerboard Material: rosewood
Fingerboard Inlay Material: pearl dot inlays
No of Frets: 22 med nickel jumbo
Pickups: 3 x Fender single coils
Tailpiece Type: American standard pivot tremolo system
Controls: 1 x volume pot, 2 x tone pots, 5 way selector
switch + micro switch
Body Material: Agathis
Body colour: chrome red
Hardware: chrome

Bij de brug gaat het al fout. Hoort een 2 point synchronised tremolo te zijn. Als ik kijk op de foto van je gitaar zie ik wel een 2 point trem, maar hij is anders dan alle fender 2 point tremolo's die google mij geeft.

kijk deze (http://gretschguitars.co/themes/products/images/prod_images/guitars/0119300731_xl.jpg) foto maar.

Je deluxe hoort een 'stealth' switch te hebben en niet zo'n mini switch.

Logo van een deluxe is van een soort fancy metaal onder de lak. niet een sticker onder de lak laat staan een sticker op de lak, maar dat had je zelf al door. Net als de headstock die niet klopt. en ook de tuners dat zijn geen locking tuners.

Op de pickups hoort ook iets te staan. geloof dat bij de oudere modellen het SCN samarian cobalt noisless. en de nieuwe N3. Maar ik vind ook wel deluxe's op google zonder dit dus hoeft nog niet zo zeker te zijn.

De deluxe heeft maar 1 string tee, ontdek ik net.

En nu stel ik ook een vraag. Hoort dat nummer in de neckpocket niet het zelfde te zijn als het serial nummer op de headstock?

Ribo89
11 september 2011, 20:09
Dit zijn beginselen van het privaatrecht....

Heb even gegoogled, maar niks kunnen vinden. Als je het nummer van die EU-richtlijn hebt dan zou ik die graag hebben aangezien het Belgische recht niet op mij van toepassing is. ;)

Sanderltd
11 september 2011, 22:46
Hier is alvast wel de Belgische kant van de zaak:
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/namaak/faq.htm

Vooral de laatste twee alinea's moet je maar eens lezen. Met name de allerlaatste zin; alle goederen worden vernietigd. Wat dus nogmaals benadrukt (zoals in de alinea erboven wordt aangehaald), dat deze goederen simpelweg niet in omloop mogen zijn in de Europese Unie. Met andere woorden, ze zijn niet in de handel. Enkel voorwerpen die in de handel zijn kunnen voorwerp uitmaken van een overeenkomst, zowel in Nederland als in België. (Beginselen privaatrecht)


En hier de Europeesrechtelijk kant:
http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/verordening_eg_1383_2003_L196.pdf

Hier met name artikel 16, puntje 2 lezen. Eventueel in samenlezing met artikel 9. Artikel 9 blijkt uit rechtspraak echter quasi altijd voldaan te zijn.


Dus: ook al hebben beide partijen een overeenkomst gesloten waarin ze beiden wisten van het namaakgoed; dat maakt niet uit. Deze wetgeving is immers geen beschermingswetgeving voor de contracterende partijen (hoewel het ook voor hen nuttig kan zijn), maar wel beschermingswetgeving voor de economie van de Europese Unie en de houder van het intellectuele eigendomsrecht. Het doel van de wetgeving gaat dus veel "verder".

edje kadetje
11 september 2011, 22:52
Hier is alvast wel de Belgische kant van de zaak:
http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/namaak/faq.htm

Vooral de laatste twee alinea's moet je maar eens lezen. Met name de allerlaatste zin; alle goederen worden vernietigd. Wat dus nogmaals benadrukt (zoals in de alinea erboven wordt aangehaald), dat deze goederen simpelweg niet in omloop mogen zijn in de Europese Unie. Met andere woorden, ze zijn niet in de handel. Enkel voorwerpen die in de handel zijn kunnen voorwerp uitmaken van een overeenkomst, zowel in Nederland als in België. (Beginselen privaatrecht)


En hier de Europeesrechtelijk kant:
http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/verordening_eg_1383_2003_L196.pdf

Hier met name artikel 16, puntje 2 lezen. Eventueel in samenlezing met artikel 9. Artikel 9 blijkt uit rechtspraak echter quasi altijd voldaan te zijn.


Dus: ook al hebben beide partijen een overeenkomst gesloten waarin ze beiden wisten van het namaakgoed; dat maakt niet uit. Deze wetgeving is immers geen beschermingswetgeving voor de contracterende partijen (hoewel het ook voor hen nuttig kan zijn), maar wel beschermingswetgeving voor de economie van de Europese Unie en de houder van het intellectuele eigendomsrecht. Het doel van de wetgeving gaat dus veel "verder".

gaat het hier wel om een namaakgoed?
gaat het niet om een normaal goed dat als een duurder artikel is verkocht - al dan niet te goeder trouw.

Sanderltd
11 september 2011, 22:59
gaat het hier wel om een namaakgoed?
gaat het niet om een normaal goed dat als een duurder artikel is verkocht - al dan niet te goeder trouw.

http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/verordening_eg_1383_2003_L196.pdf

Artikel 2, paragraaf 1a. Dit is een namaakgoed.

guitarkid
12 september 2011, 15:41
Ik ga er even van uit dat DZ193724 het serienummer is van de bewuste gitaar. Ik heb m even doorgestuurd naar een contactpersoon die ik heb binnen de fender fabriek met de vraag welke gitaar dit serienummer behoort te hebben. Ik denk dat ik morgen antwoord heb.

Daar hoef je geen contactpersoon bij Fender voor te hebben! ;)

Guitar Info
DZ193724
This guitar is from the American Deluxe Series.
Made at the Corona Plant (Fender), USA in the year 2001

Fender: Corona
Corona factory was opened in 1985, Corona California, with major guitar production starting in 1987. With the addition of a custom shop in 1987 the plant currently employs about 700 workers. Apart from general and Custom Shop Fender instruments and amplifiers, it also encompasses Guild acoustic & electric guitars.

Coolcat
13 september 2011, 12:00
Ik weet niet of iemand het al gepost heeft, maar deze kwam mij zeer bekend voor..

Kapaza Link (http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/fender-stratocaster-usa-59053036.htm)

bat
13 september 2011, 12:50
Daar hoef je geen contactpersoon bij Fender voor te hebben! ;)
Maar via die contacten waar petpas het over heeft kun je meestal ook nog achterhalen wat voor nek, kleur etcetaera.

bat
13 september 2011, 12:52
Ik weet niet of iemand het al gepost heeft, maar deze kwam mij zeer bekend voor..

Kapaza Link (http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/fender-stratocaster-usa-59053036.htm)
Hmm... ad geplaatst zo rond de tijd dat de broer van de topicstarter 'm denk ik teruggeleverd heeft aan de verkoper.

Verkoper toch niet helemaal zuivere koffie?

Hendriks
13 september 2011, 12:54
Hmm... ad geplaatst zo rond de tijd dat de broer van de topicstarter 'm denk ik teruggeleverd heeft aan de verkoper.

Verkoper toch niet helemaal zuivere koffie?

Die heeft een dikke plaat beton voor zijn hoofd.

TimS
13 september 2011, 13:00
Hij is toch al 2 dagen geplaatst voor de eerste post hier? Misschien is hij gewoon vergeten de advertentie weg te halen.

bat
13 september 2011, 13:18
Hij is toch al 2 dagen geplaatst voor de eerste post hier? Misschien is hij gewoon vergeten de advertentie weg te halen.
Je hebt gelijk, ik heb me verrekend in de datums. Lijkt erop dat dit de originele ad is geweest die in feite tot dit topic heeft geleid...

Mr.Fingers
13 september 2011, 13:27
Heb intussen contact gehad met de verkoper, en hij had de advertentie al verwijderd (ik kreeg ook dat bericht van kapaza), maar blijkbaar doet de site nogal moeilijk. Verkoper is ook volledig ter goeder trouw, en heeft daar ook naar gehandeld (heb mailverkeer gelezen tussen hem en de vorige eigenaar).

Als iets goed/correct is, mag dat ook gezegd worden vind ik!

guitarkid
13 september 2011, 13:52
Als iets goed/correct is, mag dat ook gezegd worden vind ik!

Zeker weten!!!! :ok: