PDA

View Full Version : Kom niet verder !! help



saro1975
8 september 2011, 23:54
Hallo,

Ik speel elektrisch gitaar en ben helemaal gek van mooie solo's.
Probleem: ik speel alle schalen van links naar rechts en van boven naar onder, deze heb ik tot in den treuren geoefend. Uiteraard speel ik ook alle akkoorden enz enz Echter ik loop nu tegen het probleem aan dat ik niet echter verder kom, er komt nog geen muziek uit.
Wat kan ik nu het beste doen gewoon nummers oefenen ?, weet iemand goede solo's om te leren ? hoor graag wat tips.
Groet, sander

LemmyNL
9 september 2011, 08:11
Ga spelen in een band, dan kun je het een beetje richten.

Harald
9 september 2011, 08:50
Als je al die ladders al kent, ga gewoon eens wat solos die je mooi vindt uitzoeken. En dat doe je het beste met je eigen oren, en evt. software waarmee je de muziek kunt vertragen. Door het zelf uit te zoeken ipv op tabs te vertrouwen kweek je een betere coordinatie tussen je handen en je oren/wat je in je hoofd bedenkt. En dan niet met de moeilijkste beginnen, maar met iets makkelijks. Desnoods begin je met mieke heeft een lammetje op gehoor zoeken, of een sinterklaasliedje. Kost even tijd. Als je gelijk met Vai begint zal het ietwat ontmoedigend uitpakken.

Zoek vooral ook zanglijnen uit. Die zijn vaak beter gecomponeerd dan de zoveelste 'kijk mij snel zijn' solo.

Zing een lijn die je in je hoofd hoort, en zoek dan uit hoe je die kunt spelen

Zing mee met wat je improviseert

Voor improvisatie, begin met de zanglijn, en speel daar om heen. Dat kan ook helpen een solo te bedenken die echt bij het nummer hoort, ipv de zoveelste inwisselbare opeenvolging van onsamenhangende licks.

aaronstonebeat
9 september 2011, 21:33
Ik herken het wel.
Voor mij was de oplossing alle geleerde techniek en kennis even opzij te zetten en echt te gaan luisteren naar wat ik zelf speelde. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn of snel, of veel akkoorden te hebben; dat is allemaal bijzaak.
Zelf echt horen wat je speelt, lijkt me één van de grote essenties.

En inderdaad, gewoon nummers gaan spelen die je leuk vindt; zoveel mogelijk.

Pepe
9 september 2011, 22:44
Ik stuitte toevallig op deze knaap, een mooi voorbeeld hoe je toonladders in een mooi jasje kan gieten..



http://www.youtube.com/watch?v=LI9ySNS-Mv4