PDA

View Full Version : Zingen en gitaar spelen.



TheYoungMetalAttack
8 september 2011, 22:22
Hi,

Ik wil graag leren om te kunnen zingen en gitaar spelen tegelijk.

Ik heb al eerder een nummer van nirvana en sepultura gedaan maar die waren heel erg simpel.
Nu probeer ik Grinder van judas priest en Hit the lights van Metallica te spelen en te zingen maar ik heb moeite met het rare tempo, het feit dat de gitaar een ander ritme heeft dan de zang.

Op welke manier kan ik dit het snelste/beste leren? Heeft iemand tips of nummers die goed als oefening zijn?

alvast bedankt!

Ernest01
8 september 2011, 22:50
Het snelste gaat het door eerst de gitaarpartij onder de knie te krijgen. Als die er goed in zit, dan hoef je niet meer na te denken. Want dat is het probleem : nadenken hoe het te spelen en nadenken over de zang. Dan 'sleept' het een het ander mee.
Het moet dus voor je gevoel los van elkaar staan.

aaronstonebeat
9 september 2011, 20:34
Dingen in kleine brokjes delen, helpt ook; desnoods per maat de coördinatie tussen gitaar en stem oefenen.

Of zoiets stoms als hardop tellen terwijl je gitaar speelt, of iemand te vertellen wat je speelt en hoe je het doet terwijl je speelt. Dat helpt om je stem min of meer onafhankelijk van je gitaarspel te leren gebruiken.

Mitch
9 september 2011, 20:51
Dat zijn de beste opties in mijn idee. Eerst de hele gitaarpartij en dan in stukjes de knelpunten. Sowieso is het een kwestie van veel oefenen want je moet je brein 'leren' een dubbele metronoom te hanteren. Dat vergt nogal wat, dus het wordt absoluut ploeteren. Daarnaast is het zo dat het de één makkelijker afgaat dan de ander. Het is allemaal te leren, maar aanleg/talent speelt hier een grote rol.

proguitar89
8 oktober 2011, 23:41
ik, ben over mezelf ook aan het twijfelen of ik zang en gitaar tegelijk kan of het gebeurd als ik mezelf terug hoor door de speakers dat ik stil val qua stem dan omdat ik ook niet de beste stem heb;)

The Unforgiven
9 oktober 2011, 00:07
Ik las in een interview dat James Hetfield veel heeft gehad aan het feit dat hij piano speelde in zijn jeugd. Ergens in de trant van dat het gebruiken van beide handen op een piano, in een verschillend tempo zou helpen bij het spelen en zingen tegelijk.

Ik denk dat je gewoon heel veel zult moeten oefenen. De gitaarpartij inderdaad eerst. Probeer in eerste instantie tijdens het gitaarspelen eens mee te neuriën, mischien dat dat helpt...

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 00:26
Op je gitaar gebruik je toch ook beide handen? En ze doen ook verschillende dingen.
Maar het is niet zo dat als je piano kunt spelen, je ook kunt zingen en pianospelen; of zingen en gitaarspelen.

Maar hoe meer instrumenten je speelt, hoe beter natuurlijk. Het is net als met talen.

The Unforgiven
9 oktober 2011, 02:35
Op je gitaar gebruik je toch ook beide handen? En ze doen ook verschillende dingen.
Maar het is niet zo dat als je piano kunt spelen, je ook kunt zingen en pianospelen; of zingen en gitaarspelen.

Maar hoe meer instrumenten je speelt, hoe beter natuurlijk. Het is net als met talen.

Dit zegt James Hetfield er zelf over.

Q: How hard is it to blend the roles of rhythm guitarist and singer, when your rhythm work is quite a handful on its own?

A: "Not that hard, actually. I had piano training when I was younger, and a piano is a 'two sides of the brain' thing, as is singing while playing rhythm. Obviously some of our songs are easier than others, so I work harder on the more difficult ones.

Bron: Guitarist Magazine

RB-1
10 oktober 2011, 20:19
Maar hoe meer instrumenten je speelt, hoe beter natuurlijk. Het is net als met talen.Toch zitten daar voor mij grote verschillen in.
Gitaar- of mandoline backup is vrij straightforward, maar banjo backup knap complex.
Als ik daarbij nog moet zingen ben ik vak blij dat ik alleen maar harmony zing in de refreinen.
Maar goed, bij '39 en City Of New Orleans deed ik wel de leadzang en banjo backup tegelijk, dus het kan wel.
Ik speelde toen wel al zo'n 15 jaar banjo, dus verwacht geen wonderen, dan valt het altijd mee.

Rizz
12 oktober 2011, 15:16
'T blijft toch moeilijk, ik probeer het nu ook al een aantal jaartjes en ik kan me aansluiten bij de hierboven geposte reacties: Veel oefenen! Zolang het bij akkoordjes spelen blijft is het zeker mogelijk..

Wat bij mij echt niet lukt, is tokkelen of fingerstyle en zingen tegelijkertijd.. Er is maar 1 nummer waarbij me dat lukt en dat is blackbird van de Beatles. Dat is dan ook alleen maar omdat de zang met de gitaar meegaat..

Ik heb me erbij neergelegd dat dat me niet gaat lukken, maar ik kom een end met mezelf begeleiden.. Begin makkelijk en voer de moeilijkheidsgraad langzaam op..

EDV
12 oktober 2011, 15:55
Dit zegt James Hetfield er zelf over.

bij James thuis waren ze vroeger al muzikaal en hij zong al voor hij de gitaar oppakte. Hij kan ook echt wel zingen, waar velen de techniek bepaald (nog) niet onder de knie hebben.

Moet je beide nog leren, dan is er geen snelste manier....dan blijft alleen veel oefenen over.

en hoe ouder je bent als je ermee begint, hoe meer verantwoordelijkheden je hebt, hoe minder tijd je hebt en hoe meer tijd het dus kost....als je het al leert

piker
24 oktober 2011, 16:28
Volgens mij is het makkelijker als je je eigen
nummers maakt. Dan weet je hoe en waar je moet
zingen. Ik ben ook helemaal geen goede zanger maar
als ik iets schrijf is dat in functie van mijn stem.
En een nummer dat je zelf schrijft ken je door en door.

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 17:08
Volgens mij is het makkelijker als je je eigen
nummers maakt. Dan weet je hoe en waar je moet
zingen. Ik ben ook helemaal geen goede zanger maar
als ik iets schrijf is dat in functie van mijn stem.
En een nummer dat je zelf schrijft ken je door en door.

Dat zal best. Maar de makkelijkste weg is zelden de meest leerzame.

piker
24 oktober 2011, 17:25
Daar geef ik je volmondig gelijk in maar
je moet ergens beginnen. De samenwerking
zang en gitaar leer je volgens mij best met
eigen of simpele dingen. Dan kun je verdergaan.

aaronstonebeat
24 oktober 2011, 18:09
Dan moet je wel ook in staat zijn een liedje te bedenken; dat is niet iedereen zomaar gegeven.

Simpel beginnen is uiteraard wel verstandig. Vroeger heb ik bijvoorbeeld veel liedjes van Neil Young gespeeld.

Op een gegeven moment is het voor mij ook heel behulpzaam geweest om dit soort dingen onder de knie te krijgen:


http://www.youtube.com/watch?v=VfthrizXKOM

Lady Madonna, en dan ook die basloopjes op de gitaar spelen.

Deze gaf me ook ooit een gevoel van overwinning toen zingen en spelen tegelijk lukte, Not Fade Away door de Stones:


http://www.youtube.com/watch?v=OWA6Fb8C1xM

't Is wel oude meuk, maar onder de nieuwere muziek zullen ook vast vele leuke oefenstukjes te vinden zijn.

Crummy
26 oktober 2011, 15:30
Dat zal best. Maar de makkelijkste weg is zelden de meest leerzame.

Mooi gesproken:D

Dippides
13 november 2011, 20:30
Als ik oefen leg ik bewust geen nadruk op de juiste woorden, maar op de intonatie en de gezongen noten. Want de juiste woorden zingen is ook weer een brein procesje. Dat bewaar ik het liefste voor de finishing touch. Maar echt goed wordt ik er waarschijnlijk ook nooit in, daarvoor gaat het te weinig vanzelf.