PDA

View Full Version : Uitgebreide chorus tests: een review



Liquid_Metal
8 september 2011, 19:29
Ik was wat ontevreden met de chorus van mijn TC Electronic G-Major 2 en daarom leek het me leuk om chorussen te gaan testen. Dus ik ben vandaag bij Nederland Muziek geweest en heb alle chorus-pedalen die ze hebben (dat waren er 10) uit te proberen en te vergelijken met mijn GM2.
Ik heb de resultaten ook op TheGearPage geplaatst dus niet alles vertaald.
Hierbij de resultaten en wat vragen van mijn kant. Uiteraard is de review erg subjectief. Eén van de pedalen was mijn favoriet en ik heb veel van de andere pedalen daarmee vergeleken. De info kan daarom wat kort zijn.
Pedalen zijn in chronologische volgorde, en cijfers van 1 tot 10.

EHX Clone Theory
Price: 100 euro
Sound: 5
Tweaking Possibilities: 5
Comment: relative amount of noise, not a special sound.

EHX Small Clone
Price: 139 euro
Sound: 6.5
Tweaking Possibilities: 6
Comment: 1 knob, colder sounding than Red Witch; somewhat canny sound.

Red Witch Empress Chorus
Price: 219 euro
Sound: 8.5
Tweaking Possibilities: 9
Comment: Warm, some noise, very dimensional and rich sound.

HBE THC
Price: 205 euro
Sound: 7.5
Tweaking Possibilities: 8
Comment: quite extreme settings, somewhat flatter sounding than Red Witch, less colouring of dry sound (when effect is on).

Ibanez CS9
Price: 205 euro
Sound: 6.5/7
Tweaking Possibilities: 6.5
Comment: Colder and flatter sounding than Red Witch and HBE, but less colouring.

Diamond Vibrato
Price: 299 euro
Sound: 8
Tweaking Possibilities: 9
Comment: Beautiful but perhaps too thick and wooly (compared to Red Witch).

Boss CE-5
Price: 89 euro
Sound: 6.5
Tweaking Possibilities: 7.5
Comment: Cold and weird voicing (non-neutral colouring).

Diamond Halo Chorus
Price: 329 euro
Sound: 6.5
Tweaking Possibilities: 7.5
Comment: Slightly phasing sound, some noise, uninteresting sound, few tweaking possibilities.

Visual Sound H2O
Price: 169 euro
Sound: 7.5
Tweaking Possibilities: 8
Comment: Somewhat flatter and a lot less interesting sounding than Red Witch, quite warm although a little wooly. Comes with delay.

T-Rex Chorus Flanger
Price: 159 euro
Sound: 7
Tweaking Possibilities: 6
Comment: Flat and not very interesting; cool for midrange pedalboard.

TC Electronic G-Major 2
Price: not important
Sound: 7
Tweaking Possibilities: 9
Comment: Cold and sterile, but very pristine, sparkling and hifi.

Line 6 M5
Price: 199 euro
Sound: 7.5
Tweaking Possibilities: 8
Comment: A little warmer en richer than G-Major 2 (not much), but not as sparkling. Ripped apart by Red Witch.
The reason to include the M5 is that I am considering buying this pedal to put in my rack. Not necessarily out of need, but out of interest and GAS.


Zoals in de lijst te zien is vond ik de Red Witch Empress heel cool. de Diamond Vibrato was wat te donker en wollig voor mijn smaak, maar dat kan ook een versterker-effect zijn (Orange Dark Terror met PRS SE Custom).
Ik heb zelf nog een vraag: voor zover ik het kon testen denk ik dat ik van rijke, warme chorussen hou, maar ze moeten niet te dik en wollig worden (zoals de Diamond). Dus: zijn er andere chorussen die ik absoluut moet kennen en testen?
Ik heb nog geen prijs vastgesteld maar het zou leuk zijn als er voor de helft van de prijs iets zoals de Red Witch bestaat. Anders bestaat de kans dat ik voor de RW ga.

Mitch
8 september 2011, 19:58
Ik laat het open voor eventuele vragen, maar maak volgende keer een normaal topic a.u.b.

Mitch
8 september 2011, 20:05
Wat zijn er eigenlijk een hoop achterlijk dure chorussen momenteel! Op één van de laatste mini-meetings hebben we ook een modulatie test gedaan inclusief een hoop chorussen, maar toen kwam een ouder type small clone er absoluut uit als winnaar. EH doet het met zijn nieuwe modulatiepedalen niet zo best helaas...

interessander
8 september 2011, 21:19
Inderdaad vrij hoge prijzen voor een standalone pedaal, dan vraag ik me af of het het je waard is om er een te kopen naast je Gmajor. Als je dan toch al in de 300 euro range zit en je een warme chorus wil kun je net zo goed een vintage CE-1 (of clone van retro-sonic bijv.) overwegen, toch een beetje de oer-chorus.

Mitch
8 september 2011, 21:23
"Een beetje" mag je weglaten :D En CE2 is ook mooi, een RC99 is ook erg fraai en heeft ook niet zo'n metalig randje dat LiqM duidelijk niet fijn vindt. De Retro Sonic zit ook in de CE2 hoek, al adverteren ze 'm in de CE1 hoek.

Liquid_Metal
8 september 2011, 21:34
Het stomme is dat ik eigenlijk niet schrik van de prijzen en al bijna 200 euro zou lappen voor een chorus.
Ik wil zeker de oldschool CE-1 of 2 eens horen (liefst naast de Red Witch dus) maar ik vraag me ook erg af hoe de Strymon Orbit (eigenlijk een flanger) zich tot dit pedaal verhoudt: deze heb ik een paar maanden geleden geprobeerd maar enkel kunnen vergelijken met de TCE Corona (die vond ik the phasey).

tommus42
8 september 2011, 21:39
......De Retro Sonic zit ook in de CE2 hoek, al adverteren ze 'm in de CE1 hoek.

Ja, ik dacht dat het een CE1 kopie was, min of meer. De CE2 heb ik gehad, mooi geluid. Maar ik vind de G-sharp ook niet onprettig, heel hifi idd, maar koud vind ik het niet:hide:.

Liquid_Metal
8 september 2011, 21:54
Ja, ik dacht dat het een CE1 kopie was, min of meer. De CE2 heb ik gehad, mooi geluid. Maar ik vind de G-sharp ook niet onprettig, heel hifi idd, maar koud vind ik het niet:hide:.

Ik vind het lastig omschrijven, maar ik mis de diepte. Het kan best een fijne chorus zijn omdat het zo sprankelend is, maar ik vind juist de toevoeging van warmte heel fijn.

Tristan
8 september 2011, 22:05
De Retro Sonic beweert een opgewaardeerde clone van een CE-1 te zijn, maar zit wat mij betreft (en meerdere anderen hier) qua klank duidelijk in de CE-2 hoek.
Ik vermoed dat 'ie wat te steriel is voor de topic starter, maar testen kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik hou ook van een lekkere dikke chorus en van de pedalen die ik heb getest kan ik in ieder geval nog een aantal opties noemen die zeker het proberen waard zijn (wat mij betreft zijn ze allemaal beter dan de nu door jou geteste units, op de Red Witch na dan, die ik nog niet heb geprobeerd):
Boss CE-1 (de oervader, fantastisch dik en een geweldige vibrato)
Ibanez RC99 (zeer breed instelbaar en ook lekker dik te krijgen)
MXR Stereo Chorus (lekker breed en ook dik)
TC Electronic SCF Chorus (iets transparanter maar nog steeds lekker dik en de flanger is ook tof, daar kan je leuke vibe achtige sounds uithalen)

Andere interessante pedalen (hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb):
BBE Mind Bender
CMATMODS Waterbox
Dirk Hendrik AfterImage
Dr. Scientist Cosmichorus
Ibanez BC9
Maxon CS550, CS9Pro, PAC9
Wampler Nirvana Chorus

Mitch
8 september 2011, 22:08
O ja, de BC9 is zeker een aanrader.

interessander
8 september 2011, 22:15
Ik heb de master serie van de BC9 gehad, de BCL, fijn pedaal inderdaad, en met een beetje geluk voor rond de 50-60 euro te krijgen. Sowieso is 2dehands wel een goed alternatief natuurlijk, de CE-2 is meestal ook rond de 80 geloof ik?

Liquid_Metal
8 september 2011, 22:30
Wat is het verschil tussen de Ibanez BC-9 en degene die ik getest heb?
Wat ik ook interessant vind is het verschil tussen de CE-1 en CE-2, want de eerste is volgens mij veel duurder.

DemolitionColorScheme
8 september 2011, 22:31
Wat ik ook interessant vind is het verschil tussen de CE-1 en CE-2, want de eerste is volgens mij veel duurder.
Hellz yeah, haha. Dat scheeld wel een eurotje of €220,-

Tristan
8 september 2011, 22:34
De BC9 is, als ik het goed begrepen heb, feitelijk een dubbele CS9 in een behuizing, daardoor kan je twee afstellingen mengen en krijg je (zeker ook in stereo) een heel breed effect.
Een CE-2 klinkt totaal anders dan een CE-1, de laatste klinkt veel voller en dikker, maar ook minder transparant, hoewel als je voor transparant gaat ikzelf een TC Electronic SCF echt veel toffer vind dan een CE-2.

Liquid_Metal
8 september 2011, 22:44
De BC9 is, als ik het goed begrepen heb, feitelijk een dubbele CS9 in een behuizing, daardoor kan je twee afstellingen mengen en krijg je (zeker ook in stereo) een heel breed effect.
Een CE-2 klinkt totaal anders dan een CE-1, de laatste klinkt veel voller en dikker, maar ook minder transparant, hoewel als je voor transparant gaat ikzelf een TC Electronic SCF echt veel toffer vind dan een CE-2.

Het plan dat ik nu heb is de chorus stereo op 100% wet zetten en in parallel. Of dat uiteindelijk gebeurt is de vraag, maar dan zou kleuring niet erg zijn. Toch denk ik niet dat ik daar fan van ben, maar ik weet niet of het zonder wel warm genoeg kan.

Dirk_Hendrik
8 september 2011, 23:02
Snelle reactie, mot ook gewoon naar bed.

CE2 en CE1 @ Liquid Metal, Wip weer eens aan. (Pakken we er de CE2, RC99, BC9, BCL, SC10 en CS5 ook nog even bij en gaan we en passant even door met wat chori die je voor een tientje of 2 kunt MP-en die net weer anders zijn) Gezien je review ga je naar mijn vermoeden op beide afknappen. Verder is je review m.i. zo subjectief dat ik em als het de mijne was nooit zou posten, al was het maar omdat chorussen zo'n subjectief ding zijn. Ik vind een CE2 bijvoorbeeld veel te "stijf" en alleen bruikbaar voor de zolderkamer (subjectief anyone? :seriousf:)

AfterImage @ Tristan, Wip ook eens aan ;)

BC9, BCL en Twin Cam Chorus (BCL in een restyled case) . Moet hetzelfde ding zijn maar de BC 9 klinkt anders. Moet nog steeds eens uitzoeken waar het verschil zit. Een BC9 is een CS9 met een dubbele LFO. Geen volledig dubbele chorus dus. Hoeft ook niet. De RC99 is uiteindelijke een doorontwikkelde CS9 (Leer Maxon kennen). Met succes.

Tristan
8 september 2011, 23:03
@Liquid_Metal:
Okee, dat klinkt alsof je toch naar transparantie zoekt inderdaad.
Tja, ik denk dat je het gewoon zo moet zien dat als je echt een vet effect wil hebben een dik kleurende chorus niet erg is maar juist gewenst, deze zou ik dan ook niet parallel zetten.
Als je aan de andere kant voor ander gebruik een transparanter klinkende chorus parallel wil zetten dan kan dat natuurlijk.
Haha, eigenlijk zou als ik het goed begrijp een tussen mono en stereo schakelbare chorus voor jou dus perfect zijn, helaas bestaan die niet, in ieder geval niet in pedaalvorm.
Nu ik je verhaal zo lees denk ik in eerste instantie toch meteen in de richting van een TC Electronic SCF, een Ibanez BC9, RC99 of MXR Stereo Chorus en misschien (maar minder waarschijnlijk) een Boss CE-1 of CE-2 of een Maxon.

@Dirk_Hendrik:
Lijkt me een goeie, ik heb ook nog een Small Stone die een dokter nodig heeft en een oudere versie Small Clone die toch niet zo vet klinkt als die van Chris (hoe zou dat nou toch komen?), ik stuur wel even een pm.

Dirk_Hendrik
8 september 2011, 23:04
Het plan dat ik nu heb is de chorus stereo op 100% wet zetten en in parallel.

Chorus is in essentie een mix van wet met droog. Anders wordt het een vibrato. 100% wet chorus zal dus nog steeds een stuk droog bevatten.

Mitch
8 september 2011, 23:08
Ik vergeet er één die je absoluut gehoord moet hebben: de Carl Martin Chorus x II. Dus niet die latere chorus uit de 9V serie, maar die met netsnoer uit de 12V serie. Werkelijk de meest transparante chorus die ik ooit gehoord heb. Uniek in zijn soort.

Liquid_Metal
8 september 2011, 23:11
Snelle reactie, mot ook gewoon naar bed.

CE2 en CE1 @ Liquid Metal, Wip weer eens aan. (Pakken we er de CE2, RC99, BC9, BCL, SC10 en CS5 ook nog even bij en gaan we en passant even door met wat chori die je voor een tientje of 2 kunt MP-en die net weer anders zijn) Gezien je review ga je naar mijn vermoeden op beide afknappen. Verder is je review m.i. zo subjectief dat ik em als het de mijne was nooit zou posten, al was het maar omdat chorussen zo'n subjectief ding zijn. Ik vind een CE2 bijvoorbeeld veel te "stijf" en alleen bruikbaar voor de zolderkamer (subjectief anyone? :seriousf:)

AfterImage @ Tristan, Wip ook eens aan ;)

BC9, BCL en Twin Cam Chorus (BCL in een restyled case) . Moet hetzelfde ding zijn maar de BC 9 klinkt anders. Moet nog steeds eens uitzoeken waar het verschil zit. Een BC9 is een CS9 met een dubbele LFO. Geen volledig dubbele chorus dus. Hoeft ook niet. De RC99 is uiteindelijke een doorontwikkelde CS9 (Leer Maxon kennen). Met succes.


Chorus is in essentie een mix van wet met droog. Anders wordt het een vibrato. 100% wet chorus zal dus nog steeds een stuk droog bevatten.

De 100% wet chorus zou dus parallel gaan met mijn droge signaal zodat het uiteindelijk wel gewoon 50% chorus wordt. Dat kan in theorie heel goed klinken dus wil ik zeker proberen.
Lijkt me leuk om eens langs te komen. Ik stuur je een PM; ik heb nu nog vakantie dus er moet wat mogelijk zijn.
Review is misschien niet helemaal logisch, mijn insteek is ook voornamelijk om er wijzer van te worden en de mooiste chorus uit te kunnen kiezen. Maar net als met de speakerkasten zullen anderen er misschien iets aan hebben, hoewel het inderdaad altijd subjectief is. Want iets dat ik als 'plat' beschrijf tov van iets dat 'vol en rijk' is, kan door een ander als goed worden bestempeld omdat het ander te druk is.

wireman
8 september 2011, 23:13
Vlak de Boss CE-5 ook niet uit.. Is ook dik in orde en schijn behoorlijk dicht richting de CE-1 te gaan. Ik heb m zelf en ben erg tevreden. Je komt de oudere modellen regelmatig tegen. Desalnietemin heb ik een keer bij wijze van foutieve verzending een oude '70's Small clone mogen proberen.. en ik krijg dat ding verdomme niet uit mn harses.. Die vond ik echt te gek!
maar hee... ik ben zowieso een sucker voor oude ehx zooi... jammer dat ze zo lomp zijn... maar daar krijg je ook wat voor terug! pure F#kking mojo!

Lomeos
8 september 2011, 23:17
Ik ben zelf enorm nieuwsgierig naar de Neunaber Chroma Chorus. In Nederland volgens mij niet uit te proberen, dus een gok: http://www.youtube.com/watch?v=SKmwzU3yWrg&feature=youtube_gdata_player

Werkt volgens een ander concept dan de traditionele chorus, maar erg mooi vind ik zelf.

Tristan
8 september 2011, 23:20
Die had vinnie, hier op gitaarnet, toch te koop staan?

Liquid_Metal
8 september 2011, 23:30
Vlak de Boss CE-5 ook niet uit.. Is ook dik in orde en schijn behoorlijk dicht richting de CE-1 te gaan. Ik heb m zelf en ben erg tevreden. Je komt de oudere modellen regelmatig tegen. Desalnietemin heb ik een keer bij wijze van foutieve verzending een oude '70's Small clone mogen proberen.. en ik krijg dat ding verdomme niet uit mn harses.. Die vond ik echt te gek!
maar hee... ik ben zowieso een sucker voor oude ehx zooi... jammer dat ze zo lomp zijn... maar daar krijg je ook wat voor terug! pure F#kking mojo!

Die heb ik geprobeerd:


Boss CE-5 Price: 89 euro Sound: 6.5 Tweaking Possibilities: 7.5 Comment: Cold and weird voicing (non-neutral colouring).

Liquid_Metal
8 september 2011, 23:34
Ik ben zelf enorm nieuwsgierig naar de Neunaber Chroma Chorus. In Nederland volgens mij niet uit te proberen, dus een gok: http://www.youtube.com/watch?v=SKmwzU3yWrg&feature=youtube_gdata_player

Werkt volgens een ander concept dan de traditionele chorus, maar erg mooi vind ik zelf.

Lijkt me ook erg gaaf. Er komt binnenkort ook een stereoversie.

Lomeos
8 september 2011, 23:41
Lijkt me ook erg gaaf. Er komt binnenkort ook een stereoversie.

Ik wil de Wet Reverb al een tijdje hebben, maar wacht ook op de stereo versie. Dan kan ik ook de chorus proberen via een software update: http://www.neunabertechnology.com/press-releases/stereo-pedal-product-release

the sure thing
9 september 2011, 10:04
De Retro Sonic beweert een opgewaardeerde clone van een CE-1 te zijn, maar zit wat mij betreft (en meerdere anderen hier) qua klank duidelijk in de CE-2 hoek.
Ik vermoed dat 'ie wat te steriel is voor de topic starter, maar testen kan nooit kwaad natuurlijk. (...)

Ik heb de Retro Sonic chorus. Hij klinkt zeker niet steriel, hij klinkt dik en "oud". Op youtube staat een filmpje waar de Retro Sonic a/b wordt vergeleken met de CE-1.

Mijn bevnidingen: de Retro Sonic klinkt vooral als de CE-2, maar dan iets "dikker". Zeker niet steriel! Ik heb er destijds EUR 259,- voor uitgegeven, maar mijn lange zoektocht is bij de Retro Sonic geeindigd. Hij staat denk ik al weer een jaar of 4/5 op mijn pedalboard. EN je hebt met dit pedaal er ook een vibrato bij. Niet dat ik die veel gebruk, maar toch.

De CE-2 vervormt soms een beetje en in de bypass stand suckt ie hoorbaar tone.

Liquid_Metal
9 september 2011, 10:10
Ik heb de Retro Sonic chorus. Hij klinkt zeker niet steriel, hij klinkt dik en "oud". Op youtube staat een filmpje waar de Retro Sonic a/b wordt vergeleken met de CE-1.

Mijn bevnidingen: de Retro Sonic klinkt vooral als de CE-2, maar dan iets "dikker". Zeker niet steriel! Ik heb er destijds EUR 259,- voor uitgegeven, maar mijn lange zoektocht is bij de Retro Sonic geeindigd. Hij staat denk ik al weer een jaar of 4/5 op mijn pedalboard. EN je hebt met dit pedaal er ook een vibrato bij. Niet dat ik die veel gebruk, maar toch.

De CE-2 vervormt soms een beetje en in de bypass stand suckt ie hoorbaar tone.

Mooie vergelijking. Ik vind ze heel erg op elkaar lijken maar de Retro Sonic klinkt wat fletser/platter. De CE-1 heeft hierin mijn voorkeur maar vind ik aan de hand van dit filmpje niet echt bijzonder klinken. Kan aan het filmpje liggen.

Thiez
9 september 2011, 10:42
IK had gehoopt dat de MXR analog chorus (MXR black label chorus) er ook bij gestaan had. Dit lijkt mij namelijk voor die prijs een hele gave chorus ook waar je veel op in kunt stellen dus van subtiel tot heftig kan gaan.

schizo910
9 september 2011, 11:18
Ik gebruik nauwelijks chorus en toch blijft het een van mijn favo effecten. Ik heb die Red Witch gehoord, niet zelf geprobeerd, maar erbij gestaan toen iemand hem aan het testen was. Inderdaad een fijne chorus... toen ik thuis kwam mijn oude vriend de RC99 weer eens gepakt. Kan in mijn ogen toch niets aan tippen. Staat dus na een klein jaartje vrijaf te zijn geweest weer op mijn board. En dan te bedenken dat ik hem zelfs nog even te koop had staan, niet eens heel serieus, maar was wel benieuwd naar de vraag en biedingen. (Tsja, gas moet bekostigd worden ;))
Wat ik ten opzichte van de Red Witch mooier vind aan de RC99 is (en daar gaan we weer; heel subjectief) dat hij in mijn oren net wat organischer klinkt, wat meer als iets dat leeft. Vaag, ik weet het. En de omstandigheden waarin ik ze hoor zijn niet te vergelijken, maar toch... dat is mijn idee. Daar waar de Red Witch een vibrato achtige klank kan produceren is dat bij de RC99 wat breder in te stellen naar een Rotary achtig geluid. Beide pedalen geven overigens wel een beetje een boost geloof ik.

Oh ja en dat knipperende ledje, best handig, maar ook wel irritant... :)

DemolitionColorScheme
9 september 2011, 11:46
Ik wil de Wet Reverb al een tijdje hebben, maar wacht ook op de stereo versie. Dan kan ik ook de chorus proberen via een software update: http://www.neunabertechnology.com/press-releases/stereo-pedal-product-release
Nou ja, hij is al bijna uit, de Stereo WET. Lang wachten zal het niet meer zijn.
Die Chroma Chorus vond ik een van de meest onplezierige chorus units ever. Erg ... apart, dat wel, maar ook erg hol.

Liquid_Metal
9 september 2011, 12:28
IK had gehoopt dat de MXR analog chorus (MXR black label chorus) er ook bij gestaan had. Dit lijkt mij namelijk voor die prijs een hele gave chorus ook waar je veel op in kunt stellen dus van subtiel tot heftig kan gaan.

Helaas, stond er niet bij.


Ik gebruik nauwelijks chorus en toch blijft het een van mijn favo effecten. Ik heb die Red Witch gehoord, niet zelf geprobeerd, maar erbij gestaan toen iemand hem aan het testen was. Inderdaad een fijne chorus... toen ik thuis kwam mijn oude vriend de RC99 weer eens gepakt. Kan in mijn ogen toch niets aan tippen. Staat dus na een klein jaartje vrijaf te zijn geweest weer op mijn board. En dan te bedenken dat ik hem zelfs nog even te koop had staan, niet eens heel serieus, maar was wel benieuwd naar de vraag en biedingen. (Tsja, gas moet bekostigd worden ;))
Wat ik ten opzichte van de Red Witch mooier vind aan de RC99 is (en daar gaan we weer; heel subjectief) dat hij in mijn oren net wat organischer klinkt, wat meer als iets dat leeft. Vaag, ik weet het. En de omstandigheden waarin ik ze hoor zijn niet te vergelijken, maar toch... dat is mijn idee. Daar waar de Red Witch een vibrato achtige klank kan produceren is dat bij de RC99 wat breder in te stellen naar een Rotary achtig geluid. Beide pedalen geven overigens wel een beetje een boost geloof ik.

Oh ja en dat knipperende ledje, best handig, maar ook wel irritant... :)

In de zin van kristal/helder/koud/hifi tegenover warm/dik/welig denk ik dat ik neig naar de tweede. Ik denk dat ik organisch tot dusver vooral heb bestempeld als dimensioneel/rijk en dat dit iets is waar ik heel blij mee zal zijn.

Tristan
9 september 2011, 12:32
De MXR Analog Chorus ken ik niet, als 'ie net zo goed is als de MXR Stereo Chorus dan is het zeker een goed ding.

Henri H
9 september 2011, 12:51
Al eerder genoemd: Dirk Hendrik Afterimage, heb ik zelf. Mooie warme chorus, maar helaas wel erg veel ruis, vooral met wat overdrive/distortion. De prijs is ook tamelijk hoog: €150,-

Ibanez SC10: heb ik ook, iets minder warm, maar voor een paar tientjes heb je een hele goeie chorus.

Boss CH-1: verguisd door o.a. Mitch op dit en andere(?) forum/fora, maar ik vond hem erg goed toen ik hem getest had. Als je van Duitse hardrock ballads houdt :hide: is het gewoon een lekker ding. :)

DemolitionColorScheme
9 september 2011, 15:58
Doe maar de TC1210 proberen en dan aan mij geven.
Thanks!

Mitch
9 september 2011, 16:46
De CH1 wordt niet alleen door mij verguisd hoor :D
Als de After Image 150E kost is het één van de goedkopere chorussen als ik het lijstje in de openingspost zie. Verbazingwekkend.
En tja, de RC99... de enige chorus naast een oude Small Clone waar ik mee kan leven.

Fireburst
9 september 2011, 17:05
Een onschuldig spammetje misschien ? :soinnocent:

Ik heb een RC99 waar ik niets mee doe, voor een goed bod mag hij weg.
PM maar indien interesse.

Back on topic.

Liquid_Metal
9 september 2011, 17:07
Een onschuldig spammetje misschien ? :soinnocent:

Ik heb een RC99 waar ik niets mee doe, voor een goed bod mag hij weg.
PM maar indien interesse.

Back on topic.

You've got PM :).

Jan Buurman
9 september 2011, 17:08
IK had gehoopt dat de MXR analog chorus (MXR black label chorus) er ook bij gestaan had. Dit lijkt mij namelijk voor die prijs een hele gave chorus ook waar je veel op in kunt stellen dus van subtiel tot heftig kan gaan.

In welke chorushoek plaatsen de (chorus)kenners deze MXR? Voor mij is een chorus een chorus en hij staat mij aan of hij staat mij niet aan...
Persoonlijk is de H2O voor mij (tot nu toe) de meest aansprekende, zeker mbt mijn budget voor een chorus.
De Black Label Chorus doet het niet echt voor mij. Maar waar dat nou aan ligt???

Edit: Ik stel deze vraag om te kijken waar ik sta in Chorusland....

Thiez
9 september 2011, 17:18
In welke chorushoek plaatsen de (chorus)kenners deze MXR? Voor mij is een chorus een chorus en hij staat mij aan of hij staat mij niet aan...
Persoonlijk is de H2O voor mij (tot nu toe) de meest aansprekende, zeker mbt mijn budget voor een chorus.
De Black Label Chorus doet het niet echt voor mij. Maar waar dat nou aan ligt???

Edit: Ik stel deze vraag om te kijken waar ik sta in Chorusland....

Ik begreep dat de MXR analog chorus een exacte kopie was van de BLS chorus en alleen het uiterlijk verschilt. Als dit het geval is vermoed ik dat de chorus vooral redelijk zingend is en ook een groot deel gericht is op distortion sounds. Dus misschien wat minder warm, maar aangezien er heel veel aan in te stellen is denk ik dat je veel kanten uit kan met de chorus. Vooral ook de high en low instelknoppen.

Henri H
9 september 2011, 17:48
....
Boss CH-1: verguisd door o.a. Mitch op dit en andere(?) forum/fora, ....


De CH1 wordt niet alleen door mij verguisd hoor :D
....Ik wist het! 'k Had gewoon direct "o.a." vet moeten drukken. :D

De Zack Wylde (BLS?) heb ik ook getest, vond ik wel leuk, maar teveel knopjes etc. Bovendien vond ik hem toch ook niet helemaal lekker klinken, kan ook niet goed uitleggen waarom niet.

Brum
10 september 2011, 06:18
Die RC-99 heb ik ook gehad in een ver verleden. Het pedaal kon mij persoonlijk weinig boeien. Ik heb het echt geprobeerd mooi te vinden, de juiste instelling en zo, het mocht niet baten, alle bewieroking ten spijt.

Boss CE-2, een heule echte oude Japanse, zelfde verhaal. Ik kon er niet zoveel mee.

Een CE-1 in stereo over twee versterkers, dat is nog steeds het beste wat ik op chorus gebied heb gehoord. Als die bakken maar niet zo lomp groot en veul te duur waren...:(

Mijn zoektocht duurt dan ook al heel wat jaartjes, ik heb de ware nog niet echt kunnen vinden. Nou ja, misschien dan toch, ik kon de TC Electronic Corona Chorus wel waarderen, maar ik ben bang dat ik na een week er toch niet meer zo blij mee ben. Die Empress binnenkort maar 's aan de tand voelen, die heb ik nog niet zelf bespeeld.

DemolitionColorScheme
10 september 2011, 08:29
Die RC-99 heb ik ook gehad in een ver verleden. Het pedaal kon mij persoonlijk weinig boeien. Ik heb het echt geprobeerd mooi te vinden, de juiste instelling en zo, het mocht niet baten, alle bewieroking ten spijt.
Same here. Er zat altijd een bepaalde 'throb / pulse' in die ik er niet uit kon draaien.

Voor de rest: geen Fulltone Choralflange? Qua chorus units vind ik dat nogsteeds wel een van de betere, al gebruik ik nu alleen nog maar een oude EHX Electric Mistress voor chorus. (yup, vaak vind ik flangers beter voor chorus sounds dan chorus units zelf)

Lomeos
10 september 2011, 08:46
Qua chorus units vind ik dat nogsteeds wel een van de betere, al gebruik ik nu alleen nog maar een oude EHX Electric Mistress voor chorus. (yup, vaak vind ik flangers beter voor chorus sounds dan chorus units zelf)

Mee eens. Ik heb zojuist een Hartman Flanger besteld (ehx electric mistress clone). Deze gaat waarschijnlijk mijn Boss CE-3 permanent vervangen.

http://www.youtube.com/watch?v=rE4OHIpUHjA&feature=youtube_gdata_player

the sure thing
10 september 2011, 09:12
Die RC-99 heb ik ook gehad in een ver verleden. Het pedaal kon mij persoonlijk weinig boeien. Ik heb het echt geprobeerd mooi te vinden, de juiste instelling en zo, het mocht niet baten, alle bewieroking ten spijt.

Boss CE-2, een heule echte oude Japanse, zelfde verhaal. Ik kon er niet zoveel mee.

Een CE-1 in stereo over twee versterkers, dat is nog steeds het beste wat ik op chorus gebied heb gehoord. Als die bakken maar niet zo lomp groot en veul te duur waren...:(

Mijn zoektocht duurt dan ook al heel wat jaartjes, ik heb de ware nog niet echt kunnen vinden. Nou ja, misschien dan toch, ik kon de TC Electronic Corona Chorus wel waarderen, maar ik ben bang dat ik na een week er toch niet meer zo blij mee ben. Die Empress binnenkort maar 's aan de tand voelen, die heb ik nog niet zelf bespeeld.

Heb je de Retro sonic Chorus al eens aan de tand gevoeld? Geen volwaardige vervanging van de CE-1, maar toch een uitstekende chorus en beter dan de CE-2.

DemolitionColorScheme
10 september 2011, 09:56
Mee eens. Ik heb zojuist een Hartman Flanger besteld (ehx electric mistress clone). Deze gaat waarschijnlijk mijn Boss CE-3 permanent vervangen.

http://www.youtube.com/watch?v=rE4OHIpUHjA&feature=youtube_gdata_player
Leuk om m'n eigen demo hier te zien. ;)
Check ook deel twee, voor het geval je die nog niet had gezien:

http://www.youtube.com/watch?v=kM_xDDdEtJs

Lomeos
10 september 2011, 11:05
Leuk om m'n eigen demo hier te zien. ;)
Check ook deel twee, voor het geval je die nog niet had gezien:

http://www.youtube.com/watch?v=kM_xDDdEtJs

Ha! Ik zie het nu pas. Deel 2 had ik ook al gezien. Fijne sound zo. Er zijn niet al te veel clipjes van deze Flanger en proberen in een winkel is in NL volgens mij kansloos, dus dank voor het opnemen ervan.

*en nou maar wachten.....*

DemolitionColorScheme
10 september 2011, 11:09
Ha! Ik zie het nu pas. Deel 2 had ik ook al gezien. Fijne sound zo. Er zijn niet al te veel clipjes van deze Flanger en proberen in een winkel is in NL volgens mij kansloos, dus dank voor het opnemen ervan.

*en nou maar wachten.....*
Graag gedaan hoor! Ik had er toen twee, maar heb ze alsnog verkocht omdat ik een echte oude Mistress had gevonden en deze had laten modden. Nu helemaal tevreden. De Hartman was iets te wet voor me, zelfs met de color dicht was het te opvallend als ik soms gewoon een tikkeltje meer beweging wilde. (kwestie van feedback trimpot aanpassen, maar goed)

En ja, klopt. Je vindt ze niet echt in winkels in Nederland, al verkoopt JP Stingray ze wel. Crush the Button in België volgens mij ook.

Speeddemon
10 september 2011, 11:15
Vlak de Boss CE-5 ook niet uit.. Is ook dik in orde en schijn behoorlijk dicht richting de CE-1 te gaan.
Nog niet bijna! :nervous:

De één is zo dik en smeuïg als door oma gebakken pannekoeken, waar een ei extra in zit. De ander is magnetron-opgewarmde, supermarkt-discount-meuk. :stop:

Heb nog niet zo lang geleden een CE-5 aangeschaft, in de hoop dat ik m'n (long-dash, black label MIJ) CE-2 van m'n pedalboard kon halen en 'm te beschermen tegen de 'rigors of the road'. CE-5 bleef een lelijk, gek, metallic flanging-randje hebben, wat me bij vlagen deed denken aan de CF-7 van Ibanez (een chorus die niet snel hoog scoort). Binnen 2 weken weer weggedaan. (en aangezien een CE-1 nog dikker klinkt dan een CE-2...)

Liquid_Metal
10 september 2011, 12:20
Nog niet bijna! :nervous:

De één is zo dik en smeuïg als door oma gebakken pannekoeken, waar een ei extra in zit. De ander is magnetron-opgewarmde, supermarkt-discount-meuk. :stop:

Heb nog niet zo lang geleden een CE-5 aangeschaft, in de hoop dat ik m'n (long-dash, black label MIJ) CE-2 van m'n pedalboard kon halen en 'm te beschermen tegen de 'rigors of the road'. CE-5 bleef een lelijk, gek, metallic flanging-randje hebben, wat me bij vlagen deed denken aan de CF-7 van Ibanez (een chorus die niet snel hoog scoort). Binnen 2 weken weer weggedaan. (en aangezien een CE-1 nog dikker klinkt dan een CE-2...)

Ik heb de CE-5 geprobeerd en dat wordt 'm inderdaad zeker niet. Ik kan me echter slecht voorstellen dat de CE-1 wel goed klinkt, dus ik wacht op antwoord van D_H :).

Liquid_Metal
10 september 2011, 12:24
Lieve mensen,

Ik kreeg zojuist een aanbod: mijn (een jaar oude) EHX Micro POG (nieuw 170/180 euro) tegen een Visual Sound Liquid Chorus (nieuw 130 euro). Ik heb de Visual Sound H2O getest en dit was mijn verdict:

Visual Sound H2O
Price: 169 euro
Sound: 7.5
Tweaking Possibilities: 8
Comment: Somewhat flatter and a lot less interesting sounding than Red Witch, quite warm although a little wooly. Comes with delay.

Ik heb het idee dat de Liquid Chorus eigenlijk het zelfde is. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Maar het is een klein chorus pedaal op 9V mét stereomogelijkheden dus de stats spreken me erg aan.

onrust nv
10 september 2011, 12:27
Ik vind de Tokai TCH-1 ook wel de moeite waard, er zit een 2 standen pot op.
In de rev stand klinkt hij koud blikkerig(meer BBD geluid dan normaal) en in de sep stand klinkt hij heel subtiel en warm. En dan kan je met de depth en rate het geluid nog afmaken.

Ik zie de EHX stereopoly-chorus ook nog niet voorbij komen.

vinni
10 september 2011, 20:09
Die had vinnie, hier op gitaarnet, toch te koop staan?

Dat klopt.
Is verkocht.

Het was een bijzonder pedaaltje. Geen chorus maar meer een detuner.
Heel bijzonder. Maar ja....kon toch niet zonder een ouderwetse chorus.
Dus mijn oude vertrouwde Coolcat Chorus weer op mijn pedalboard.
Heb veel chorussen getest en gehad....maar die belachelijk goedkope
Coolcat is echt heel erg goed. Gedeelde eerste plaats is de Jacques Meistersinger.


Vinni

Shaggy
10 september 2011, 20:24
In zo'n topic hoort ook wel danelectro / coolcat thuis vinnik .. nah, dan gooi ik hem er maar in

DC1.. stereo .. 18v versie (ken die andere nietm zal wel niet veel schelen)

Coolcat chorus cc


beide el cheapo's zijn bang voor el bucksky's .. waarvan de laatste eigenlijk wel iedere chorus liefhebber zou moeten hebben voor het geld.

Liquid_Metal
10 september 2011, 20:44
Dat klopt.
Is verkocht.

Het was een bijzonder pedaaltje. Geen chorus maar meer een detuner.
Heel bijzonder. Maar ja....kon toch niet zonder een ouderwetse chorus.
Dus mijn oude vertrouwde Coolcat Chorus weer op mijn pedalboard.
Heb veel chorussen getest en gehad....maar die belachelijk goedkope
Coolcat is echt heel erg goed. Gedeelde eerste plaats is de Jacques Meistersinger.


Vinni

De Jacques wordt mij ook aangeraden omdat 'ie in de buurt van de Red Witch zou moeten liggen. Is de Coolcat echt zo chill?
Is er dan nog een verschil tussen de turkooise en donkerblauwe versie?

vinni
10 september 2011, 21:29
Ik heb beide Dan's gehad en naast elkaar vergeleken.

De nieuwe wint het. Klinken echt niet hetzelfde.
Wellicht te danken aan de mixpot waarmee je het chorussed signaal
kan mengen met het onbewerkte gitaar signaal.

Echt hoor.....gewoon goed....ongeacht de prijs.

Vinni

Liquid_Metal
10 september 2011, 21:40
Ik heb beide Dan's gehad en naast elkaar vergeleken.

De nieuwe wint het. Klinken echt niet hetzelfde.
Wellicht te danken aan de mixpot waarmee je het chorussed signaal
kan mengen met het onbewerkte gitaar signaal.

Echt hoor.....gewoon goed....ongeacht de prijs.

Vinni

Het zou wel een enorm afgeleide aankoop zijn:
Ik vind de Red Witch fijn.
Lid A zegt dat de Jacques op de Red Witch lijkt.
Lid B zegt dat de Cool Cat op de Jacques lijkt.
Dus zou ik de Cool Cat fijn vinden.

Mitch
10 september 2011, 21:47
GAS logica op zijn best :seriousf:

vinni
10 september 2011, 21:49
Ken de Red Witch niet.

Maar de Coolcat en Meistersinger zijn niet echt dikke chorussen.
Als je dat zoekt of de Landau sound dan moet je een andere chorus hebben.

Heb ook wel eens een peperdure Arion chorus gehad die gemod was
door Xotic. Ontzettend dik en niet mijn smaak.

Vinni

Liquid_Metal
10 september 2011, 21:55
Ken de Red Witch niet.

Maar de Coolcat en Meistersinger zijn niet echt dikke chorussen.
Als je dat zoekt of de Landau sound dan moet je een andere chorus hebben.

Heb ook wel eens een peperdure Arion chorus gehad die gemod was
door Xotic. Ontzettend dik en niet mijn smaak.

Vinni

Denk niet dat ik een superdikke chorus zoek, maar wel aan de warme kant. Ik zoek iets dat enorm organisch en rijk is. Daardoor neig ik toch naar analoge chori.

Ik zit een beetje in over de prijs, maar de Arion SCH-1, die Landau gebruikt, was ook zeer goedkoop.

EDIT: Ik wil bij Thomann e.a. bestellen en de Cool Cat kost daar 43 euro. Boven de 100 euro zijn de verzendkosten gratis en ze hebben een 30 dagen return-service. Het is dus het overwegen waard om 'm te halen.
Als 'ie niet helemaal bevalt wil ik toch een andere chorus en moet 'ie terug, want ik wil maar 1 chorus.

vinni
10 september 2011, 21:56
Dan zijn die Coolcat en Meistersinger goede kandidaten.

Vinni

Liquid_Metal
10 september 2011, 22:26
Toch is het gek om voor een chorus te gaan die ik niet zelf getest heb (nadat ik er een hoop toch getest heb) en ik geloof je, maar ben stiekem een beetje argwanend tegenover de Cool Cat.

Aan de andere kant was dit de bedoeling van mijn topic: een referentiekader creëren en dan een goede chorus (qua prijs/kwaliteit) uit te zoeken.

vinni
10 september 2011, 22:35
Zondermeer waar.
Ik vind het ook altijd heel gevaarlijk om een advies uit te brengen.
We hebben allemaal verschillende oren en gear.

Ik probeer zelf ook altijd alles eerst te testen voordat ik het eventueel
koop. Maar dat is niet te doen.
Voorbeeld is die Neunaber Chroma. Het beflijfde niet zal ik maar zeggen.
Terwijl die sullige niet uitziende goedkope Coolcat het super doet.
Tja....je weet het niet hé.......

Succes dr mee!

Vinni

Liquid_Metal
10 september 2011, 22:49
Ik zou echt verwachten dat dit in de hoek van bijvoorbeeld de EHX Small Clone zit. En die vond ik saai.

Shaggy
10 september 2011, 23:48
Nah, de cc zit totaal niet in de hoek van de ehx. Meer in de richting van tc electronics. Je hebt ook een knop voor treble en bas ofzo, dus je kan hem ook best vol instellen. Wet/dry is ook magistraal voor het geld wat je betaald.

De dc1 en cc lijken niet op elkaar.. de dc1 heeft veel meer headroom en klinkt wat sappiger dan de cc.

Vind de cc toch lekkerder en staat ook op mijn board naast een retrosonic chorus..

Liquid_Metal
11 september 2011, 09:15
Ik ga vanavond bij Dirk_Hendrik een aantal choruspedalen ophalen om uit te proberen. Wellicht haal ik de CC, mede vanwege de prijs (daar zal ik niet veel verlies op maken als ik 'm ooit wil verkopen), maar ook omdat ik toch het een en ander bij Thomann wil bestellen (en daar kost de CC 42 euro).

Enig idee hoe dit pedaal het doet in een parallelle setup?

DemolitionColorScheme
11 september 2011, 09:25
De dc1 en cc lijken niet op elkaar.. de dc1 heeft veel meer headroom en klinkt wat sappiger dan de cc.

Vind de cc toch lekkerder en staat ook op mijn board naast een retrosonic chorus..
Jesus Christ ... Sappiger? What the fuck is dat nou weer voor een bijvoegelijk naamwoord als we het gaan hebben over sounds?

De DC1 zou sappiger zijn dan de CC, maar toch is de CC lekkerder? Dus lekker -> sappig?

WillemdaGuide
11 september 2011, 09:33
Ik mis de Boss DC-2 in deze discussie, mi toch één van de mooiste die ik gehoord heb....

onrust nv
11 september 2011, 09:45
Boss dimension C maar dat is geen traditionele chorus. En guyatone zal toch ook wel een mooie chorus hebben. Ik heb daar een paar fx van gehoord die echt wel overtuigend waren.

Ik vind de ibanez CS-505 ook een erg mooie chorus.

vinni
11 september 2011, 10:39
De TC SF is veel meer hifi dan de Coolcat. Niet zo organisch
Distort ook snel bij gebruik van Humbuckers.

De Boss Dimension DC3 klinkt zeer zeker niet als een traditionele chorus.
Klinkt vrij klinisch.

De DC-2 is weer heeeel anders. Da's een dikke chorus.
Heeft ook helemaal niets te maken met de DC3.

Alles, zoals altijd, zelf getest / gehad.

Vinni

Liquid_Metal
11 september 2011, 11:20
De TC SF is veel meer hifi dan de Coolcat. Niet zo organisch
Distort ook snel bij gebruik van Humbuckers.

De Boss Dimension DC3 klinkt zeer zeker niet als een traditionele chorus.
Klinkt vrij klinisch.

De DC-2 is weer heeeel anders. Da's een dikke chorus.
Heeft ook helemaal niets te maken met de DC3.

Alles, zoals altijd, zelf getest / gehad.

Vinni

Dat hifi/klinische is niet mijn ding. Dik vind ik misschien wel leuk, maar het moet niet wollig worden. De Diamond chorussen waren dat wel een beetje maar ik denk dat dat ook onder dik valt.

vinni
11 september 2011, 11:40
De diamond kon ik het ook niet echt mee vinden.
Weet alleen niet meer waarom. Weet wel dat die direct terug ging.

Even de rest van de usual suspects :

Choralflange :
Wel aardig. Flange gedeelte is ruk.
Distorts snel bij humbuckers. Er komt een nieuwe versie aan met meer
headroom

Retro-sonic.
Sorry hoor....maar te veel phasing.
Kan me niet voorstellen dat het origineel (Boss CE-1) dit ook heeft.

Daarnaast nog getest / gehad (naast de genoemde in dit topic) :
CarlMartin, T-rex twister, HBE, Voodoo lab
En een hele hoop die ik vergeteren ben.

Vinni

Liquid_Metal
11 september 2011, 12:16
Nog even een vraagje over de CC. Vinni zei en ik zie ook staan dat er een mix-pot op zich. Weet je of je hiermee 100% wet kunt bereiken? (dus het droge signaal er helemaal uitdraaien) Ik wil de chorus namelijk parallel proberen want dat lijkt me supergaaf (ga serieel ook proberen en kies het beste uit).
De Red Witch lijkt geen mix knop te hebben, de Jacques heeft een effect-level knop, maar kan zijn dat die niets met het droge signaal doet.

vinni
11 september 2011, 12:27
Ikke geen idee.....nooit geprobeerd.

Google?

Vinni

onrust nv
11 september 2011, 12:34
De Boss Dimension DC3 klinkt zeer zeker niet als een traditionele chorus.
Klinkt vrij klinisch.

De DC-2 is weer heeeel anders. Da's een dikke chorus.
Heeft ook helemaal niets te maken met de DC3.

Alles, zoals altijd, zelf getest / gehad.

Vinni

Dit is de dimension C die ik bedoel, die DC-3 is digitaal.
http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/dc-2.xml

Ben ik al een tijdje naar opzoek. Bahringer heeft'm 'nagebouwd' maar de kans is groot dat daar dan weer tonesuck of volumeverlies inzit.

DemolitionColorScheme
11 september 2011, 12:53
Boss dimension C maar dat is geen traditionele chorus. En guyatone zal toch ook wel een mooie chorus hebben. Ik heb daar een paar fx van gehoord die echt wel overtuigend waren.

Ik vind de ibanez CS-505 ook een erg mooie chorus.
DC-2 en CS-505 zijn beiden erg nice. De CS-505 vond ik helaas wat te noisy en leek een soort van een noisegate te hebben.

Anders koop deze:
http://3.bp.blogspot.com/_rScBRKlTdoE/TLTn5R_z5WI/AAAAAAABm2A/gzHKBGXVFRA/s1600/!B5RCg,wEWk~$%28KGrHqMOKkEEyPdmNOQVBMs74SnKiQ~~_3. JPG
Dimension D! :D

DemolitionColorScheme
11 september 2011, 12:55
Choralflange :
Wel aardig. Flange gedeelte is ruk.
Distorts snel bij humbuckers. Er komt een nieuwe versie aan met meer
headroom
Die flange is ook vrij ruk, maar moet je gewoon minimaal houden. Het gaat om de chorus. Headroom? Niks mis mee, er zit daar niet voor niets een trimpot voor op hè.

onrust nv
11 september 2011, 13:18
Anders koop deze:
http://3.bp.blogspot.com/_rScBRKlTdoE/TLTn5R_z5WI/AAAAAAABm2A/gzHKBGXVFRA/s1600/!B5RCg,wEWk~$%28KGrHqMOKkEEyPdmNOQVBMs74SnKiQ~~_3. JPG
Dimension D! :D

Die zijn behoorlijk duur, en het is eigenlijk studio apparatuur dus ik zou er zeker nooit mee giggen.
Maar begin maar vast te sparen, want de goedkoopste die ik laatste tijd heb gezien was 600,- en dat was omdat er wat beschadigingen op zat en geen voedingssnoer.

Mitch
11 september 2011, 13:19
De ChoralFlange heb ik pas ook weer eens een kans gegeven, maar dat blijf ik toch een steriel ding vinden. Het klinkt wel aardig, netjes (chorus iets beter dan de flanger inderdaad), maar het blijft een beetje lafjes allemaal. Ik bedoel maar: het is redelijk onmogelijk op iemands ervaring af te gaan als je een heel specifieke wens hebt, tenzij je die persoon goed kent. Er zijn een paar jongens die ik ken van meetings en waarvan ik al zoveel gehoord heb, dat ik inmiddels wel weet hoe ik een commentaar van hun moet inschatten. Voor de rest zou ik nooit op verhalen en ervaringen afgaan als ik naar iets specifieks op zoek was.

DemolitionColorScheme
11 september 2011, 13:23
Die zijn behoorlijk duur, en het is eigenlijk studio apparatuur dus ik zou er zeker nooit mee giggen.
Maar begin maar vast te sparen, want de goedkoopste die ik laatste tijd heb gezien was 600,- en dat was omdat er wat beschadigingen op zat en geen voedingssnoer.
Goh ... ;)

Liquid_Metal
11 september 2011, 14:37
De ChoralFlange heb ik pas ook weer eens een kans gegeven, maar dat blijf ik toch een steriel ding vinden. Het klinkt wel aardig, netjes (chorus iets beter dan de flanger inderdaad), maar het blijft een beetje lafjes allemaal. Ik bedoel maar: het is redelijk onmogelijk op iemands ervaring af te gaan als je een heel specifieke wens hebt, tenzij je die persoon goed kent. Er zijn een paar jongens die ik ken van meetings en waarvan ik al zoveel gehoord heb, dat ik inmiddels wel weet hoe ik een commentaar van hun moet inschatten. Voor de rest zou ik nooit op verhalen en ervaringen afgaan als ik naar iets specifieks op zoek was.

Dat is ook de reden dat ik de Jacques niet zomaar durf te kopen. Maar de CC wil ik voor die prijs en de service van Thomann eventueel wel proberen.
Het beste voor mij zou om de Red Witch te kopen, maar die heb ik niet eens op m'n eigen set geprobeerd en is natuurlijk erg prijzig.

Nielsje
11 september 2011, 15:42
Grappige discussie eigenlijk. Zelf ben ik ook een chorusgebruiker (BC9 hier), en ik begrijp de subjectieve termen die geuit worden dan ook wel enigszins.
Echter, op het moment ben zo weinig bezig met geluid, dat als ik nu dit topic lees, ik er geen kont van snap en dat ik het allemaal te subjectief vindt.

Geen idee wat jullie met deze post moeten, maar ik vond het wel grappig :)

Dirk_Hendrik
11 september 2011, 16:56
Zo.
Liquid Metal de deur uitgezet met een rugzakje Chorus:

Boss CE1, CE2 en CE3
Ibanez RC99, SC10. TC10, BCL10, SC5 en BC9
Arion SFC1 en SCH-1
Aria SCH1
DOD FX60
en een ruisende knetterdure AfterImage

kannie effe vooruit :soinnocent:

Mitch
11 september 2011, 17:08
Hmmm, serieus spul. Ben benieuwd wat er straks uitkomt als 'warm en organisch'. Het blijven klotetermen, maar toch snap ik 't wel... als ik bijvoorbeeld mijn Small Stone intrap komt er een stukje geluid bij dat het dikker klinkt, het laag een extra duwtje meegeeft, kortom... het geluid lijkt wat meer te leven. Zit er laag-af in of komt er een randje treble bij (of erger nog: beide) dan vind ik het 'kil'. Maar ik dwaal af.

Dirk_Hendrik
11 september 2011, 17:45
Da's het iritante met chorussen. Sommigen omschrijven een CE2 bijvoorbeeld als warm. Dat suggerreert, voor mij, het gebrek aan tophoog waarmee die chorus een stijve modulatiegolf wordt als er een drummer meespeelt. Datzelfde tophoog wat een ander weer "shimmery" noemt een weer een ander "metalig". Wat je van een chorusklank vindt is dus erg afhankelijk van je smaak maar ook van het repertore wat je speelt. Chorusses die het lekker doen in de categorie "rotary" zijn een bitch als je repertoire melodisch ritmische partijen bevat die rechtstreeks uit Senegal zijn geimporteerd (Zo gaaf om te spelen!) terwijl ze beiden niet echt gaan werken voor je eighties hair metal bandje.

Henri H
11 september 2011, 21:04
.....
en een ruisende knetterdure AfterImage
....Ik bespeur wat .... uuuuhhhm ..... sarcasme?

Ik vind het een fantastische chorus, en hij staat ook al een jaar ongeveer, sinds ik hem heb, op mijn board als enige chorus. Je moet er gewoon op bedacht zijn dat je hem uitzet als je niet speelt.
Het is dus geen verwijt of kritiek, alleen een vaststelling van mijn kant.
Ik heb niet de intentie gehad om je te kwetsen o.i.d.
Van alle chorusen die ik gehad/getest heb, vind ik de Afterimage de beste, al was het alleen maar vanwege zijn naam .. haha...
Als ik Liquid Metal zo 's hoor, denk ik dat het een geschikte kandidaat zou kunnen zijn. Soms gebruik ik hem ook als "Rotary", erg lekker!
Feit blijft, in ieder geval bij mijn exemplaar, dat ie ruist, en niet goedkoop is.

Tristan
11 september 2011, 22:21
Da's het iritante met chorussen. Sommigen omschrijven een CE2 bijvoorbeeld als warm. Dat suggerreert, voor mij, het gebrek aan tophoog waarmee die chorus een stijve modulatiegolf wordt als er een drummer meespeelt. Datzelfde tophoog wat een ander weer "shimmery" noemt een weer een ander "metalig". Wat je van een chorusklank vindt is dus erg afhankelijk van je smaak maar ook van het repertore wat je speelt. Chorusses die het lekker doen in de categorie "rotary" zijn een bitch als je repertoire melodisch ritmische partijen bevat die rechtstreeks uit Senegal zijn geimporteerd (Zo gaaf om te spelen!) terwijl ze beiden niet echt gaan werken voor je eighties hair metal bandje.

De enige chorus waarmee ik tot nu toe zowel een goede rotary sound als een brede Grunge chorus en een Afrikaanse tokkel swirl voor elkaar heb gekregen was Chris zijn Small Clone.
Zelf heb ik inmiddels ook eenzelfde Small Clone (de oude reissue met de puntknop), maar de swirl en rotary sounds zijn op die helaas toch minder. :(
Als ik een keer in de buurt ben moeten we het trouwens zeker eens over die Senegalese muziek gaan hebben, echt vet en inspirerend, alleen ken ik er (nog) niet zoveel van.

Liquid_Metal
11 september 2011, 22:50
Ik heb de chori die ik van Barend heb gekregen snel even doorgenomen en heb twee favorieten:

- De Ibanez CS5 Super Chorus Soundtank
- De Arion SFC-1 Fat Chorus

Zeker de laatste wordt volgens mij toch wel als dik omschreven.
Overigens vind ik de Boss chori maar saai.

Einzeln
11 september 2011, 23:09
Jesus Christ ... Sappiger? What the fuck is dat nou weer voor een bijvoegelijk naamwoord als we het gaan hebben over sounds?

De DC1 zou sappiger zijn dan de CC, maar toch is de CC lekkerder? Dus lekker -> sappig?

Juicy? Liquid? als in luquid chorus wellicht?
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Guitarist/Issue%20304/visual/GIT304.rev_visual.chorus_cut1_prev-460-80.jpg
Of misschien toch stroomslurper?
http://www.warpdrivemusic.com/week/TRJUICYLUCY.jpg

DemolitionColorScheme
12 september 2011, 11:07
Nice try, maar juicy = sappig en liquid = vloeibaar. ;)

Liquid_Metal
12 september 2011, 14:06
Mijn persoonlijk favoriet van de pedaaltjes van Dirk_Hendrik is de Ibanez CS5. Dus ik heb wat zitten speuren en ik heb dit pedaal zojuist gekocht voor 20 euro. Het zal morgen wss op de post gedaan worden.
De verkoper zei dat hij net al dezelfde deal had gekregen, maar ik was eerder. Dus ik kan het altijd nog voor deze prijs verkopen (of meer, want volgens effectsdatabase.com gaat 'ie meestal voor 40 dollar).

Er staat een Jacques Meistersinger op eBay (UK, klik (http://cgi.ebay.nl/Jacques-Meistersinger-BBD-Analog-Chorus-Pedal-/320755104373?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item4aae7e7a75#ht_4682wt_943)) die over 1½ uur afloopt. Op dit moment is het hoogste bod 52 pond (startbod was 59,95 en er is slechts 2x geboden). Ik zat erop te azen maar nu ik een CS5 heb gekocht kan ik weer even vooruit.

Ik ben van plan om mijn CS5 eens mee te nemen naar Nederland Muziek om het te vergelijken met de Red Witch. Op die manier kan ik de review van D_H's pedalen koppelen aan die van NLM.
Ik ga vandaag beginnen met het uitgebreider testen van de pedalen dus de review komt straks.

Mitch
12 september 2011, 14:16
20E. Zegge: t-w-i-n-t-i-g euro. Dus.
Wat kostte die Rode Heks ook alweer...?

interessander
12 september 2011, 14:20
Haha dat is nogal een verschil met een aantal van de eerdere kanshebbers ja, maar beter dan andersom in ieder geval!

Ik ben niet bekend met de chorus maar ik heb uit die serie de sixties fuzz (kostte ook rond de 20), door Dirk_Hendrik onder handen genomen en voorzien van een TB schakeling en een nieuwe behuizing, ook een fijn pedaal.

Liquid_Metal
12 september 2011, 14:34
20E. Zegge: t-w-i-n-t-i-g euro. Dus.
Wat kostte die Rode Heks ook alweer...?

Ik was er zelf nogal door verbaasd. De Red Witch is 219.
Ik hoop ze nog even naast elkaar te kunnen proberen om voor mezelf de twee reviews in perspectief te zetten. Het zou eigenlijk wel van de zotte zijn als deze CS5 me beter klinkt :P.

DemolitionColorScheme
12 september 2011, 15:00
Het zou eigenlijk wel van de zotte zijn als deze CS5 me beter klinkt :P.
Neuh. Laat gewoon zien dat je een eigen smaak hebt. Klaar.

Dirk_Hendrik
12 september 2011, 15:39
Neuh. Laat gewoon zien dat je een eigen smaak hebt. Klaar.

En dattie zich laat leiden door z'n oren en niet door het prijskaartje. :)

Mitch
12 september 2011, 16:07
Hallelujah! Een hoge aanschafprijs kan nog wel eens voor het "dan moet het wel goed zijn" effect zorgen en op zich... er is ook genoeg goedkope gear die gewoon prut is. Maar af en toe vind je pareltjes in een onbekende, dan wel goedkope serie.
Die CS5 is dan wel de laatste goedklinkende chorus die Ibanez gemaakt heeft, de CS9 reissue niet meegeteld :D Of kwam de RC99 daar nou nog na? Ben effe de chronologie kwijt. Is de CS5 een voortzetting van de CS9 of anderszins, D_H?

Liquid_Metal
12 september 2011, 16:17
Nou hierbij mijn mening van de pedalen die ik heb geleend:

Ibanez BC-9 Bi-Mode Chorus
Geluid: 7.5
Tweaking: 7.5
Opmerking: beetje metalig (vervelend trekje), maar wel warm

Ibanez TC-10 Twin Cam
Geluid: 7
Tweaking: 7.5
Opmerking: Nog metaliger dan BC-9. Volumeboost.

Ibanez CS-5
Geluid: 9
Tweaking: 8
Opmerking: Heel warm en dik, nauwelijks wollig. Beetje volumeboost.

Ibanez CS-10
Geluid: 8.5
Tweaking: 8
Opmerking: íetsje killer dan CS5, daardoor ook iets minder bottom boost. Minder warm maar helderder.

Ibanez BCL Bi-Mode
Geluid: 7.5
Tweaking: 7.5
Opmerking: Vervelend hoog metaal, laag toch warm. Lastig instellen.

Ibanez RC99 Rotary Chorus
Geluid: 8
Tweaking: 8.5
Opmerking: Klein beetje platter, saaier en metaliger dan CS5. Wél een mixknop (van belang in parallel).

DOD FX60 Stereo Chorus
Geluid: 6
Tweaking: 6
Opmerking: Plat en saai.

Arion SFC-1 Fat Chorus
Geluid: 8.5
Tweaking: 8
Opmerking: Heel dik en warm (iets minder warm en rijk (=iets platter) dan CS5). Wel met tone control.

Arion SCH-1
Geluid: 8
Tweaking: 8
Opmerking: Dik en warm (iets minder warm en rijk (=iets platter) dan CS5), beetje wollig. Wel met tone control.

Aria ACH-1 Chorus
Geluid: 5
Tweaking: 7
Opmerking: Plat, koud en saai; klein beetje compressie.

Boss CE-1
Geluid: 6.5
Tweaking: 4
Opmerking: Warm maar weinig karakter; te subtiel. Alleen intensity-knop.

Boss CE-2
Geluid: 6
Tweaking: 6
Opmerking: Te subtiel; saai en een beetje plat

Boss CE-3
Geluid: 5.5
Tweaking: 6
Opmerking: subtiel (iets feller in te stellen dan CE-2), kouder dan CE-2.

Henri H
12 september 2011, 16:40
Haha. Ik was ook op zoek gegaan naar een filmpje van de CS5, stond er maar één op YT, en klonk goed!
Ik heb dus in een GAS-opwelling ook €20,- geboden.... :hide:

Sorry. :makeup:

Liquid_Metal
12 september 2011, 16:53
Haha. Ik was ook op zoek gegaan naar een filmpje van de CS5, stond er maar één op YT, en klonk goed!
Ik heb dus in een GAS-opwelling ook €20,- geboden.... :hide:

Sorry. :makeup:

Aaaaah jij was de andere bieder. Ik dacht "Oh er is nog een andere bieder. Dan kan ik er dus makkelijk vanaf, mocht 'ie niet bevallen."

Speeddemon
12 september 2011, 17:14
Ik heb er ook een flink aantal, waarbij mijn benchmark de CE-2 is,
en waarbij ik de FX-60 van DOD juist lekker neutraal en subtiel vind. Maar ik kan me 'saai' wel voorstellen.
Ibanez CS9 vind ik eerder metalig dan de BC9, die je heel dik *kan* instellen.
MXR Micro Chorus (vintage versie) is ook enigszins saai, wegens de zeer beperkte instelmogelijkheden (zegge: 1 knop). Overigens, door originele US versies heb ik m'n vintage DOD 690
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/dod_690_001.jpg

en MXR Chorus
http://4.bp.blogspot.com/_bK3DvMXA4Ro/Spf0HBPONRI/AAAAAAAAADg/EJbQn-NpTPE/s400/stompboxes+046.JPG
nog nooit kunnen testen. :dontgeti:

Mitch
12 september 2011, 17:21
Da's denk ik voor het eerst dat ik "CE1" en "geen karakter" in één zin zie :D

Dirk_Hendrik
12 september 2011, 17:34
Hallelujah! Een hoge aanschafprijs kan nog wel eens voor het "dan moet het wel goed zijn" effect zorgen en op zich... er is ook genoeg goedkope gear die gewoon prut is. Maar af en toe vind je pareltjes in een onbekende, dan wel goedkope serie.
Die CS5 is dan wel de laatste goedklinkende chorus die Ibanez gemaakt heeft, de CS9 reissue niet meegeteld :D Of kwam de RC99 daar nou nog na? Ben effe de chronologie kwijt. Is de CS5 een voortzetting van de CS9 of anderszins, D_H?

CS5: '93 tot 2000
RC99: '96 tot 2000

CS5 voortzetting op CS9 (en nee dat post ik niet uit m'n hoofd):

Qua concept identiek. Verschillen zitten in componentwaardes. Je zou een CS5 kunnen CS-9-en* zonder printbaantjes door te krassen. en dus alleen wat onderdelen te vervangen en een paar jumpers te plaatsen.

- Minimale verschillen in de post-BBD filtering (1 Condensator)
- Andere range voor de LFO
- Variabele delaytijd toegevoegd.
- Géén uitgangsmute bij afwezigheid ingangssignaal.

De 2e en 3e ga je het meeste merken/horen.

* ex- die muting.

guitaraddict
12 september 2011, 17:42
Ik heb de CE-1 ook nooit zo geweldig gevonden, heb hem even gehad maar weer doorverkocht ! Wel de ingebouwde chorus in mijn Roland JC 120, die versterker heb ik meteen gekocht toen ze uitkwamen juist om de geweldige chorussound (stereo via de 2 speakers).

Maar ik gebruik al jaren de TC electronics Chorus flanger en dat is voor mij de ultieme sound ( heel subtiel).

Ook de CE-2 heb ik ook gehad en die was ook prima maar ging niet zo goed samen met distortion ( tastte de sustain aan ).

interessander
12 september 2011, 17:48
Was de chorus van de JC120 niet hetzelfde als (of in ieder geval gebaseerd op) de CE-1?

Dirk_Hendrik
12 september 2011, 18:46
Ik onderschrijf LM's mening over de CE1 wel. De CE1 was nou eenmaal de eerste chorus die bekendheid kreeg. Daarmee is het een benchmark geworden maar ook vaak een benchmark gebaseerd op een een ervaring van jaren terug. Het concept chorus is na de CE1 doorontwikkelt en dit draadje is daar een mooi voorbeeld van. Zelf vind ik een CE1 erg gaaf... in vibrato mode en stereo aangesloten. De chorussectie, laat staan in mono, zal nooit m'n podiumkeuze worden.

interessanter zijn LM's opmeringen over de TC10 en de BCL. Da's hetzelfde ding in een ander doosje. Als je daar verschillen uit haalt zitten die op component tolerantieniveua.

Henri H
12 september 2011, 19:17
Aaaaah jij was de andere bieder. Ik dacht "Oh er is nog een andere bieder. Dan kan ik er dus makkelijk vanaf, mocht 'ie niet bevallen."Op eBay Duitsland staan er nog zat, maar mocht je er weer vanaf willen voor €20,-, mag je me PM'en, ok?

De zoektocht naar de ultieme chorus (en andere pedalen :D) gaat gewoon door, haha.

Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen van de Afterimage trouwens...

robert-gitarist
12 september 2011, 20:26
Als je benieuwd bent Henri naar een CS-5, ik heb er een die je kunt testen... ;)

guitaraddict
12 september 2011, 21:41
Was de chorus van de JC120 niet hetzelfde als (of in ieder geval gebaseerd op) de CE-1?

Dat denk ik wel maar de Ce-1 was ontworpen voor keyboard spelers ( Tony Banks ) heeft hem veel gebruikt) en niet speciaal voor gitaristen. ER zijn modificaties waarmee je de CE-1 beter geschikt kunt maken voor gitaar heb ik ooit ergens gelezen.

Ik persoonlijk vond ik in ieder geval de versterkersound beter klinken.

Mitch
12 september 2011, 21:56
Als ik het me goed herinner uit het Boss boek was de CE1 puur de chorus uit de JC120, maarrrr....op de JC heb je dus sowieso stereo én je hoort 'm op een strakke transistorbak. Da's net effe anders dan mono over een buizenbak.

@D_H:da's een goeie, variabele delaytijd. Wat mij betreft de enige misser op de RC99. Die 'delay' regelaar maakt alleen een irritante zwieper erbij. Als de regelaar voldoende bereik op de juiste waarde heeft kun je er probleemloos mee van flanger naar chorus. Véél praktischer. Dat heeft de CS5 dus wel enigszins?

Liquid_Metal
12 september 2011, 22:03
Als ik het me goed herinner uit het Boss boek was de CE1 puur de chorus uit de JC120, maarrrr....op de JC heb je dus sowieso stereo én je hoort 'm op een strakke transistorbak. Da's net effe anders dan mono over een buizenbak.

@D_H:da's een goeie, variabele delaytijd. Wat mij betreft de enige misser op de RC99. Die 'delay' regelaar maakt alleen een irritante zwieper erbij. Als de regelaar voldoende bereik op de juiste waarde heeft kun je er probleemloos mee van flanger naar chorus. Véél praktischer. Dat heeft de CS5 dus wel enigszins?

De CS5 kan ik inderdaad wel phasey/flangey maken, maar met de RC99 wordt het effect vooral erg mager bij lage setting.

Tristan
12 september 2011, 23:20
Zo'n delay time regelaar vind ik ook niet zo handig in het gebruik, als ik het goed heb kan je bij lage delay time instellingen weer hogere depth instellingen maken en vice versa.
Het klinkt allemaal net iets anders, maar voor mij niet verschillend genoeg om per se zo'n regelaar op de chorus voor mijn pedalenplank te willen hebben.

Liquid_Metal
13 september 2011, 08:13
Ik ben erachter gekomen dat een lage delaytime de chorus wat 'phasey' maakt en dat was wat mij stoorde aan de TC Electronic Corona. Wellicht dat ik die met een hogere delaytijd fijner zou vinden.
Bij de CS5 kies ik voor een behoorlijk hoge delaytime (3 uur) en gemiddelde diepte (12 uur). Ik zou het logisch vinden als de delaytime bij chorussen waarbij die niet in te stellen is standaard rond 12 uur staat.

Henri H
13 september 2011, 09:46
Als je benieuwd bent Henri naar een CS-5, ik heb er een die je kunt testen... ;)Ja graag, wanneer kom je weer 's langs? :D

Tristan
13 september 2011, 12:23
Ik ben erachter gekomen dat een lage delaytime de chorus wat 'phasey' maakt en dat was wat mij stoorde aan de TC Electronic Corona. Wellicht dat ik die met een hogere delaytijd fijner zou vinden.
Bij de CS5 kies ik voor een behoorlijk hoge delaytime (3 uur) en gemiddelde diepte (12 uur). Ik zou het logisch vinden als de delaytime bij chorussen waarbij die niet in te stellen is standaard rond 12 uur staat.

Grappig, als ik het me goed herinner vind ik juist precies het omgekeerde. :D
Een hoge delaytijd maakt de chorus een beetje hol en soms zeeziek heb ik het idee.
Deze video geeft wel een goed beeld van het verschil tussen een hoge delaytijd of een hoge depth:
http://www.youtube.com/watch?v=XDBxMQrRaFY

Liquid_Metal
13 september 2011, 12:37
@Tristan: zo extreem als in het filmpje gebruik ik het niet, maar ik hou wel van een duidelijk aanwezige chorus.

Ik vraag me af waarom de delayknop nou zo'n extreem effect geeft. Het lijkt me dat 'ie letterlijk doet wat er staat: het wet-signaal vertragen.
Zijn er stiekem toevallig twee oscillatoren en wordt er eentje vertraagd? Ik kan me moeilijk voorstellen dat 1 oscillator vertragen tegenover het droge signaal het effect versterkt.

robert-gitarist
13 september 2011, 12:56
Ja graag, wanneer kom je weer 's langs? :D

Zeg maar wanneer je kunt, neem ik de Tele meteen eens mee... :D ;)

Dirk_Hendrik
13 september 2011, 18:27
@Tristan: zo extreem als in het filmpje gebruik ik het niet, maar ik hou wel van een duidelijk aanwezige chorus.

Ik vraag me af waarom de delayknop nou zo'n extreem effect geeft. Het lijkt me dat 'ie letterlijk doet wat er staat: het wet-signaal vertragen.


En nou noem je de essentie van modulatieeffecten:
- kort (1mS en minder) krijg je kamfiltereffecten gelijk aan phasing.
- langer, zeg tot een mS of 5 zit je in het glanger domein. Flanging wordt het pas echt met negatieve feedback van het wet signaal.
- en hoger, tot een mS of 20 zit je in het chorusdomein.

Een beetje net programmeerbaar multieffect laat je het bovenstaande zo intoetsen.

Daarboven worden de repeats hoger en heb je dus (gemoduleerde) slapback.

Liquid_Metal
13 september 2011, 19:00
En nou noem je de essentie van modulatieeffecten:
- kort (1mS en minder) krijg je kamfiltereffecten gelijk aan phasing.
- langer, zeg tot een mS of 5 zit je in het glanger domein. Flanging wordt het pas echt met negatieve feedback van het wet signaal.
- en hoger, tot een mS of 20 zit je in het chorusdomein.

Een beetje net programmeerbaar multieffect laat je het bovenstaande zo intoetsen.

Daarboven worden de repeats hoger en heb je dus (gemoduleerde) slapback.

Bij mijn G-Major 2 kan ik dat bij de advanced chorus en flanger inderdaad intoetsen en daar kun je heel veel mee tweaken. Ik ben blij dat deze chorus het ook heeft (hoewel het ook gewoon fabrieksmatig goed ingesteld kan zijn :cheerup:).

Dirk_Hendrik
13 september 2011, 19:06
Dan nog een leuke die ik van Anand Mahangoe leerde (idee zal vast al lang bestaan hebben maar je moet het ergens oppikken);

Neem een meerkanaals pitch shifter en stel de banden (een stuk of 4-5) in op enkele cents detune, uiteraard allen ongelijk in hoeveelheid detune. Instant chorus maar zonder die modulatiegolf.

Lomeos
13 september 2011, 19:15
Dan nog een leuke die ik van Anand Mahangoe leerde (idee zal vast al lang bestaan hebben maar je moet het ergens oppikken);

Neem een meerkanaals pitch shifter en stel de banden (een stuk of 4-5) in op enkele cents detune, uiteraard allen ongelijk in hoeveelheid detune. Instant chorus maar zonder die modulatiegolf.

Dat is ook precies wat de chroma chorus van Neunaber doet.

zoon van Piet
14 september 2011, 11:10
Dan nog een leuke die ik van Anand Mahangoe leerde (idee zal vast al lang bestaan hebben maar je moet het ergens oppikken);

Neem een meerkanaals pitch shifter en stel de banden (een stuk of 4-5) in op enkele cents detune, uiteraard allen ongelijk in hoeveelheid detune. Instant chorus maar zonder die modulatiegolf.

Dit was ooit mijn favoriete chorussound in de studio, maar dan zonder pitchshift: een partij inspelen, gitaar opnieuw stemmen (=ietsje anders) en de partij dubbelen. de twee partijen een beetje lekker pannen en j hebt de meest natural chorus..

en live was mn favo opzet twee chorussen. eerst twee Ibanez CS 9's ( is echt niet hetzelfde als een BC 9) wat later en nog mooier een CS9 en de Boss DC-2. Dubbele chorus levert een prachtig diep gekuid op waarbij de twee modultiesnelheden het oor laten denken dat het allemaal onregelmatig is - en dat vindt het oor mooi, althans het mijne..

DemolitionColorScheme
14 september 2011, 11:19
Krijg je dan bij 2 chorus units geen 'last' van phasing?

zoon van Piet
14 september 2011, 11:52
Krijg je dan bij 2 chorus units geen 'last' van phasing?

Nooit last van gehad, maar ook nooit bij stilgestaan..
Deze setup hanteerde ik in de de hoogtijdagen van de dikke chorus sounds, in de tweede helft vd jaren tachtig En met succes, want mensen ( lees: gitaristen) kwamen regelmatig vragen hoe ik aan het deed..

- en natuurlijk gebruikte ik toen ook nog delay en flanging - en oogpotlood! wat een mafkezen waren we toen ;)

Henri H
14 september 2011, 13:58
... - en oogpotlood! wat een mafkezen waren we toen ;)Haha, 't is dat je 't zelf zegt..... :seriousf:

Liquid_Metal
14 september 2011, 16:30
Nou jongens, zojuist is mijn CS5 binnen gekomen. Uiteraard meteen aangesloten en wat me opvalt is dat 'ie anders klinkt dan die van Dirk_Hendrik. Hij lijkt een tikje metaliger te klinken maar vooral de d-time knop lijkt lager afgesteld. Ik krijg er nog steeds een mooie chorus uit maar ik moet de knop dus hoger zetten.
Ik ga weer verder spelen, jullie horen van me ;).

Liquid_Metal
16 september 2011, 20:31
Zeaux, alle chorussen zijn weer terug bij de eigenaar. Op de weg daar naartoe ben ik ook langs Nederland Muziek gegaan en guess what: ik vind de Ibanez CS5 van 20 pop lekkerder klinken dan de Red Witch Empress van 230 euro :seriousf:. De Red Witch is wat scheller (meer hoog); de Ibanez is warmer.
Aangezien ik de Ibanez op mijn eigen versterker heb getest en daar erg lekker vind klinken lijkt het me dat de Red Witch me nog wat minder aanspreekt op mijn eigen versterker (want heb 'm nu alleen bij NLM gehoord).

Ik denk dat mijn zoektocht voorbij is :).

Mitch
17 september 2011, 11:43
Nou, de verkiezing "beste topic van 2011" is bij deze gesloten :listen:

Henri H
17 september 2011, 20:30
Ik vond het een goed topic, en ik ben ook benieuwd naar de CS5 geworden, ook al zien die 5-series pedalen er niet uit.
Binnenkort maar 's proberen...

Shaggy
17 september 2011, 21:02
Jesus Christ ... Sappiger? What the fuck is dat nou weer voor een bijvoegelijk naamwoord als we het gaan hebben over sounds?

De DC1 zou sappiger zijn dan de CC, maar toch is de CC lekkerder? Dus lekker -> sappig?


Tegenovergestelde van droge sound.. sappiger juicier.. kom me niet vertellen dat je er nooit van gehoord hebt, zeker niet zo'n zgn connaiseur als jij.

droog in de zin van sounds (als in wet/dry ratio), niet droog zoals jouw post bijvoorbeeld.

ps bevalt die pitchblack je nog, die je van me overgenomen hebt?

whatever.. ontopic maar shall we .. of was de topic gesloten?

Liquid_Metal
18 september 2011, 09:34
Tegenovergestelde van droge sound.. sappiger juicier.. kom me niet vertellen dat je er nooit van gehoord hebt, zeker niet zo'n zgn connaiseur als jij.

droog in de zin van sounds (als in wet/dry ratio), niet droog zoals jouw post bijvoorbeeld.

ps bevalt die pitchblack je nog, die je van me overgenomen hebt?

whatever.. ontopic maar shall we .. of was de topic gesloten?

Ik ben voorlopig klaar, maar dat wil niet zeggen dat er niet gediscussieerd mag worden over chorussen. Eindelijk een topic van mijn hand waarop enthousiast wordt gereageerd ::hippie:.
Dankzij mijn Sound Sculpture Switchblade kan ik gemakkelijk wisselen tussen serieel en parallel en ik heb de volgende dingen vergeleken:

- CS5 in serie achter de preamp.
- G-Major trichorus in serie achter de preamp.
- CS5 parallel achter de preamp.
- G-Major trichorus in serie achter de preamp.

Bevindingen:
- In serie wint de CS5 het dik van de G-Major.
- In parallel wint de CS5 het dik van de G-Major (hoewel iets minder, wellicht doordat de CS5 geen mixknop heeft).
- Zowel de CS5 als de G-Major klinken parallel veel beter dan in serie (met zichzelf vergelijken dus).
- De CS5 in serie klinkt beter dan de G-Major in parallel (andersom is natuurlijk logisch, maar dit is vrij extreem).

Conclusie:
- De CS5 is mijn favoriet en gaat hoogstwaarschijnlijk in parallel.

@ Henri: het is niet dichtbij maar je bent welkom om 'm te horen. Dat kan vast ook bij Dirk_Hendrik, die heeft nog een paar andere chorussen liggen :P.

zoon van Piet
18 september 2011, 10:43
Conclusie:
- De CS5 is mijn favoriet :P.

en je kan dan ook een beetje over het uiterlijk heen kijken, de schoonheid van het lelijke zien? ;)

robert-gitarist
18 september 2011, 11:14
Binnenkort maar 's proberen...

Check je PM dan eens ff.... :P :crazyhappy:

tommus42
18 september 2011, 11:20
Even een beetje off-topic, ik gebruik m'n phaser ook voor chorus-achtige geluiden, maar ik gebruik nu drie pregain pedaaltjes (phaser, analoge delay, en een overdrive met boost, in die volgorde).
De delay, nieuwe aanwinst:crazyhappy:, is true-bypass, maar de overdrive heeft een hoge ingangsimpedantie, terwijl de phaser een laagohmige uitgangsbuffer heeft. Zou het de moeite zijn de ingangsimpedantie van de overdrive te verlagen (volgens mij 1 weerstand), of beter van niet?

Liquid_Metal
18 september 2011, 11:46
en je kan dan ook een beetje over het uiterlijk heen kijken, de schoonheid van het lelijke zien? ;)

Het beestje zit in een racklade dus daar zie ik het toch eigenlijk niet. Vreemd genoeg moet ik 'm wel altijd aanzetten als ik ga spelen; het pedaal heeft wordt standaard uitgezet als de stroom eraf gaat.

Dirk_Hendrik
18 september 2011, 17:44
Even een beetje off-topic, ik gebruik m'n phaser ook voor chorus-achtige geluiden, maar ik gebruik nu drie pregain pedaaltjes (phaser, analoge delay, en een overdrive met boost, in die volgorde).
De delay, nieuwe aanwinst:crazyhappy:, is true-bypass, maar de overdrive heeft een hoge ingangsimpedantie, terwijl de phaser een laagohmige uitgangsbuffer heeft. Zou het de moeite zijn de ingangsimpedantie van de overdrive te verlagen (volgens mij 1 weerstand), of beter van niet?

Bijna alle netjes ontworpen pedalen hebben een uitgangsbuffer met een lage uitgangsimpedantie (wat jij dus laagohmig noemt ;) ). Da's normaal en niks mis mee. Impedantiematchen gaat je hier niets opleveren.

tommus42
18 september 2011, 19:09
Ah, okee, ben ik blij om:).

Liquid_Metal
24 september 2011, 22:14
Ik heb sinds een week een Switchblade en kan nu alle mogelijke routings met wat knopjes draaien waarmaken. Zo kom ik er achter dat de Ibanez CS5 chorus niet zo geschikt is voor een parallelle of Wet/Dry setup omdat er geen mixknop is: hoewel de chorus tamelijk extreem en diep kan is 'ie daardoor te subtiel voor een van bovenstaande setups en werkt vooral goed in een seriele setup.
Ik vind de chorus wel erg fijn dus denk dat ik 'm met de Switchblade in serie zal installeren en zo dus ook gebruik. Voor zulke setups als ik heb is een mixknop echter best relaxed.

Lomeos
29 september 2011, 13:12
Nou, mijn Hartman Flanger is binnen. Er zit een kleine schakelaar op om te wisselen tussen filter en flanger. Die was tijdens het vervoer kapotgegaan, dus dat begon al lekker. Terugsturen zou weer weken gaan duren. Vervolgens heb ik hem op mijn pedalboard gezet onder het mom van 'ik stuur hem niet terug, ik regel zelf wel een nieuwe schakelaar'.
Laat ik nou net één voedingspunt verkeerd om hebben aangesloten. Daar kunnen ze dus niet tegen (het is een electric mistress kloon, dat schijnt wel vaker mis te gaan). Een heerlijke brandlucht en een doorgebrand pedaal. #%$£$>#%¥

Gelukkig was maar één weerstand doorgebrand (zwart echt). Met behulp van het internet opgezocht wat de waarde was (staat ook op de printplaat, maar daar zat een brandvlek), een nieuwe weerstand en schakelaar gekocht. En... Hij doet het weer!

Los van hoe ontzettend ik baalde van bovenstaande: wat een superfijne flanger is dat! En voor mij een absolute chorusvervanger.

Liquid_Metal
16 oktober 2011, 17:30
Na een tijdje (alleen thuis) gespeeld te hebben vind ik de chorus nog steeds fijn klinken, maar er zijn een paar minpunten.

- Het grootste minpunt is het feit dat de chorus een volumeboost geeft. Echt ontzéttend irritant. Is dat op te lossen? Ik gebruik de chorus in een loop van de GCX dus het zou zelfs mogelijk zijn om er een volumereducer (als pedaal oid) direct achter te zetten. Maar is het ook mogelijk om in het pedaal iets te veranderen?
- Er is geen mixknop aanwezig en dus is het effect te subtiel om in parallel te gebruiken, omdat er dan nog droog signaal bij komt. Is het mogelijk om daar aan te sleutelen en het droge eruit te halen o.i.d.? Dit vind ik minder belangrijk dan de volumeboost.
- Nauwelijks belangrijk maar toch wel storend: het pedaal staat standaard uit als er stroom op komt. In mijn setup moet ik dus telkens bij spelen eerst de lade opentrekken en de chorus aanzetten. Helaas is de knop ook niet zo fantastisch dus het kan niet op de tast (dan weet ik nog of 'ie aan staat).

DemolitionColorScheme
16 oktober 2011, 18:03
Na een tijdje (alleen thuis) gespeeld te hebben vind ik de chorus nog steeds fijn klinken, maar er zijn een paar minpunten.

- Het grootste minpunt is het feit dat de chorus een volumeboost geeft. Echt ontzéttend irritant. Is dat op te lossen? Ik gebruik de chorus in een loop van de GCX dus het zou zelfs mogelijk zijn om er een volumereducer (als pedaal oid) direct achter te zetten. Maar is het ook mogelijk om in het pedaal iets te veranderen?
- Er is geen mixknop aanwezig en dus is het effect te subtiel om in parallel te gebruiken, omdat er dan nog droog signaal bij komt. Is het mogelijk om daar aan te sleutelen en het droge eruit te halen o.i.d.? Dit vind ik minder belangrijk dan de volumeboost.
- Nauwelijks belangrijk maar toch wel storend: het pedaal staat standaard uit als er stroom op komt. In mijn setup moet ik dus telkens bij spelen eerst de lade opentrekken en de chorus aanzetten. Helaas is de knop ook niet zo fantastisch dus het kan niet op de tast (dan weet ik nog of 'ie aan staat).
- Je werkt toch ook met andere gear? Als het volume van de chorus iets hoger is, dan pak je bijv. een geprogrammeerde reverb in je racks en programmeerd die met -1db/of wat dan ook output in.

- Er bestaat niet echt iets als chorus zonder droog signaal, want het is een mengeling van je droge signal en een detuned signaal, waardoor je dus chorus krijgt?

- Volgens mij kun je dingen wel modden om in 'aan stand' op te starten.

tommus42
16 oktober 2011, 18:21
......- Het grootste minpunt is het feit dat de chorus een volumeboost geeft. Echt ontzéttend irritant. Is dat op te lossen? Ik gebruik de chorus in een loop van de GCX dus het zou zelfs mogelijk zijn om er een volumereducer (als pedaal oid) direct achter te zetten. Maar is het ook mogelijk om in het pedaal iets te veranderen?......

Je zou ipv de laatste weerstand in het 'circuit', die naar massa loopt, een potmeter kunnen aansluiten. Handiger is misschien er een potmeter aan te sluiten, afstellen tot ie goed staat, en dan een vaste weerstand van die waarde erin solderen.
Wet/dry mix weet ik niet.

Liquid_Metal
16 oktober 2011, 18:27
Thanks voor de antwoorden, mannen!

Ik heb de chorus (natuurlijk) even opengeschroefd en zie twee trimpots. De ene lijkt een wet/dry-mix, maar die gaat niet erg vet. Helemaal droog werkt, maar volgens mij mixt 'ie er alleen wet bij, niet droog eraf. Bovendien gaat ie aan het einde kraken/oversturen.
De tweede pot heeft te maken met de diepte en na wat tweaken (hij staat hoger dan eerst) heb ik een sweet spot gevonden. Dankzij de Switchblade kan ik parallel en serieel heel makkelijk vergelijken en ik denk dat ik de chorus toch in parallel ga plaatsen, wat in de de A/B vergelijking klinkt dat nu toch lekkerder (eerder klonk het niet compleet).
M'n rack was eindelijk af... :P Voordat ik het overhoop ga halen ga ik nog lekker even spelen.

Wat betreft het antwoord van Demo over W/D: op de G-Major 2 kun je je chorus instellen tot 100% wet en als je in parallel speelt is dat ook wat je wilt. Je droge signaal heb je dan al en je wilt dat de chorus alleen een nat (of gepitch-shift) signaal levert.

DemolitionColorScheme
16 oktober 2011, 20:45
Wat betreft het antwoord van Demo over W/D: op de G-Major 2 kun je je chorus instellen tot 100% wet en als je in parallel speelt is dat ook wat je wilt. Je droge signaal heb je dan al en je wilt dat de chorus alleen een nat (of gepitch-shift) signaal levert.
Ja, maar dan heb je nogsteeds je dry signal. :) Ik weet dat er chorus units zijn met een mix knob, maar zoiets als een 100% wet chorus bestaat volgens mij niet. Je hebt dan altijd het ge-delayde signaal en het droge signaal parallel staan van elkaar.

Ik wilde op mijn Mistress een blend knob hebben, maar volgens de verbouwer was dat niet mogelijk op de manier waarop ik dat wilde omdat je in theorie nooit geheel kon blenden tussen wet en droog, maar dat je alleen droog kon toevoegen, dus meer een clean blend (wat heerlijk is - ben uiteindelijk heel blij met die mod, kan nu zelfs boosten). Corrigeer me als ik fout zit, hoor.

100% wet chorus is 100% delay, dus dan speel je met latency.

Liquid_Metal
16 oktober 2011, 21:07
Ja, maar dan heb je nogsteeds je dry signal. :) Ik weet dat er chorus units zijn met een mix knob, maar zoiets als een 100% wet chorus bestaat volgens mij niet. Je hebt dan altijd het ge-delayde signaal en het droge signaal parallel staan van elkaar.

Ik wilde op mijn Mistress een blend knob hebben, maar volgens de verbouwer was dat niet mogelijk op de manier waarop ik dat wilde omdat je in theorie nooit geheel kon blenden tussen wet en droog, maar dat je alleen droog kon toevoegen, dus meer een clean blend (wat heerlijk is - ben uiteindelijk heel blij met die mod, kan nu zelfs boosten). Corrigeer me als ik fout zit, hoor.

100% wet chorus is 100% delay, dus dan speel je met latency.

Nou dat kan dus wel, alleen zou je het dan misschien geen chorus meer noemen. Dus kan het wel maar klopt de terminologie niet (meer).

DemolitionColorScheme
16 oktober 2011, 21:59
Nou dat kan dus wel, alleen zou je het dan misschien geen chorus meer noemen. Dus kan het wel maar klopt de terminologie niet (meer).
... uh, wat is 't dan?

Liquid_Metal
16 oktober 2011, 22:04
... uh, wat is 't dan?

Ik vind dan dat het wel kan. Je hebt een chorus-pedaaltje (of multieffect) met een mixknop en kunt die op 100% wet zetten, waardoor je geen droog signaal meer hebt (ik hoor bij mijn GM2 iig geen droog meer). Maar de naam op het pedaal verandert niet magistraal in 'delay' of 'pitcher' oid :soul:.

tomdiedom
16 oktober 2011, 22:05
maar in vibrato?

Liquid_Metal
16 oktober 2011, 22:47
maar in vibrato?

Daar lijkt het dan wel op ja, maar vibrato heeft geen vertraging.

Dirk_Hendrik
17 oktober 2011, 12:33
CS5 heeft idd 2 trimmers. De eerste stelt de biasinstelling van je BBD chip in van goed naar kut. De 2e is een preset voor de delaytijd. Voor een echte dry kill verwijder je R56.

interessander
17 oktober 2011, 12:46
CS5 heeft idd 2 trimmers. De eerste stelt de biasinstelling van je BBD chip in van goed naar kut. De 2e is een preset voor de delaytijd. Voor een echte dry kill verwijder je R56.

Ik zie dit al helemaal voor me op een Boss pedaal, ipv low naar high of 1 tot 10 van goed naar kut :)

DemolitionColorScheme
17 oktober 2011, 13:02
Ik vind dan dat het wel kan. Je hebt een chorus-pedaaltje (of multieffect) met een mixknop en kunt die op 100% wet zetten, waardoor je geen droog signaal meer hebt (ik hoor bij mijn GM2 iig geen droog meer). Maar de naam op het pedaal verandert niet magistraal in 'delay' of 'pitcher' oid :soul:.
Nee, ik denk niet dat je het geheel snapt. Natuurlijk kun je 100% wet chorus instellen op je multi-FX, maar chorus is per definitie een mix van wet en dry, dus een 100% wet chorus bestaat per definitie niet. ;)
Ik gebruik eigenlijk nooit 100% wet chorus, althans, instelbaar op 100% wet - serial, maar volgens mij klinkt dat sowieso niet al te boeiend. Parallel, dat is een ander verhaal.

Liquid_Metal
17 oktober 2011, 16:54
CS5 heeft idd 2 trimmers. De eerste stelt de biasinstelling van je BBD chip in van goed naar kut. De 2e is een preset voor de delaytijd. Voor een echte dry kill verwijder je R56.

Ga ik naar kijken, lijkt me goed te doen (even netjes doen zodat er ook weer een andere in terug kan).


Nee, ik denk niet dat je het geheel snapt. Natuurlijk kun je 100% wet chorus instellen op je multi-FX, maar chorus is per definitie een mix van wet en dry, dus een 100% wet chorus bestaat per definitie niet. ;)
Ik gebruik eigenlijk nooit 100% wet chorus, althans, instelbaar op 100% wet - serial, maar volgens mij klinkt dat sowieso niet al te boeiend. Parallel, dat is een ander verhaal.

Zoals ik eerder al zei hanteren wij een andere definitie. Ik ben het met je eens, maar de terminologie is een beetje scheef.
Anyway, ik wil dus alleen wet toevoegen, want het droge signaal heb ik al (het hele idee van parallel).

Einzeln
17 oktober 2011, 17:40
In de stereo setting op een boss CE-3 heb je het gemoduleerde signaal op output A en Dry op B. Samen een soort van stereo. Ik gebruikte soms alleen het gemoduleerde signaal. Zit er dan nog steeds dry door heen?

Liquid_Metal
17 oktober 2011, 19:15
De "dry kill mod" is uitgevoerd (inderdaad het knippen van R56) en hij klinkt nu fantástisch in parallel. Thanks D_H :).

Liquid_Metal
30 december 2011, 13:57
Er zijn twee dingen die mij 'storen' aan de Ibanez Super Chorus. Het eerste is de switch. Deze wordt gereset als de stroom eraf gaat dus het pedaal begint altijd uit. Maar volgens mij zend 'ie een puls uit, dus vervangen door een altijd aan switch gaat niet werken. Klopt dat?

De tweede issue gaat over de dry kill. Ik kan namelijk niet switchen dus ik dacht eraan om een toggle switch te installeren.
Maar toen zag ik een tweede CS5 op marktplaats dus misschien koop ik die wel :). Ik wil namelijk een klein pedalboard maken en daar is deze perfect voor (zonder dry kill).

onrust nv
30 december 2011, 22:13
Ik heb een Maxon CS-550 goedkoop en nieuw weten te scoren.
Dat is echt wel een mooie chorus. Hij gaat van subtiel tot extreem(bijna flanging) Maar er zit aan de achterkant van het effect ook nog een mix knop(wel lastig te bedienen, maar werkt erg goed). Op de bovenzeide dan nog de speed, depth en time knoppen. Op marktplaats beweerd iemand dat hij niet meer gemaakt wordt, maar heb de maxon site nog niet gechecked.

Liquid_Metal
28 februari 2012, 18:40
Met de (online) hulp van Dirk_Hendrik heb ik de tweede en laatste modificatie uitgevoerd: always-on. Mijn CS5 is nu dus een 100% wet chorus die niet uitgaat als je op de switch trapt. Handig? Wel in mijn situatie want ik gebruik de chorus parallel (daarom 100% wet) in een racktray; de switch werkt niet fysiek maar met een pulse, dus gaat uit als de stroom eraf gaat. In mijn geval erg irritant.

Nu overweeg ik een flanger, dus ik ga wellicht eenzelfde soort zoektocht beginnen :).

vinni
28 februari 2012, 19:44
Wellicht nutteloze toevoeging........ :)

Heb onlangs een peperdure Valbruch Chorus aangeschaft.
Had een beetje de hoop dat dit het summum was......NOT.....

Beetje karakterloos, leek wel een vibrato......nee....nog steeds is die el cheapo Coolcat chorus de
beste.....onvoorstelbaar eigenlijk.....

Ben maar gestopt met testen van chorussen. Hou het bij mijn vertrouwde Coolcat.

Vinni

Liquid_Metal
28 februari 2012, 19:51
Same here, ik heb na de Ibanez ook niets anders meer getest en/of gewild.

vinni
6 mei 2012, 12:17
Wellicht nutteloze toevoeging........ :)

Heb onlangs een peperdure Valbruch Chorus aangeschaft.
Had een beetje de hoop dat dit het summum was......NOT.....

Beetje karakterloos, leek wel een vibrato......nee....nog steeds is die el cheapo Coolcat chorus de
beste.....onvoorstelbaar eigenlijk.....

Ben maar gestopt met testen van chorussen. Hou het bij mijn vertrouwde Coolcat.

Vinni

Hmm....niets zo veranderlijk als verschrikkelijke ikke! :D

De Coolcat chorus had ik al sinds ze uitkwamen en heeft alle tests met ander chorussen doorstaan.
Dus....ik DH gevraagd om'm in een ander jasje te stoppen zodat die beter bedienbaar is. Dit is altijd wel een klein minpuntje geweest.

En toen...."Hmm...een CE-2 misschien?"......heel goedkoop kon ik er aan komen.
Zo's ouwe.....toch maar gekocht in een opwelling.

Naast elkaar vergeleken viel me op dat de CE-2 alleen chorus toevoegt maar geen laag of hoog.
En met twee knoppen weer wat eenvoudiger dan de vier van de Coolcat.
Subtiel? Jazeker.....maar daar hou ik van......Net effe iets extra's....niet teveel.....
Heb'm wel gemod naar standaard 9V.

Dus na jaren heeft de Coolcat het veld moeten ruimen. :D

Vinni

onrust nv
11 mei 2012, 22:00
Same here, ik heb na de Ibanez ook niets anders meer getest en/of gewild.

Ik ben de laatste tijd wel erg van maxon gecharmeerd, alleen de prijs is er ook we naar. Maar ze zeggen bij maxon dat ze de CS-505 met de PAC-9 nieuw leven hebben ingeblazen(op 9volt???). Dus dat maakt me ook wel weer nieuwsgierig.