PDA

View Full Version : Need your love so bad sound !



Cubone
8 september 2011, 18:12
Heyaho,

Ik ben nu bezig met need your love so bad, en ik dacht laat ik maar eens advies vragen aan mijn medegitaristen :zz: Het gaat hier om de sound, of het een beetje lekker klinkt. Ik ben er persoonlijk redelijk tevreden over, maar ruimte voor verbetering is er altijd.

Probeerde een beetje de sound van Gary Moore/Peter Green te evenaren. Vroeg me af af jullie dit ook konden horen ? Of als jullie dit niet kunnen horen, is het een fijne toon voor dit nummer ??

hier is een kort stukje:



http://dl.dropbox.com/u/23133907/need%20your%20love%20so%20bad.mp3



Greetz,

barno
8 september 2011, 18:28
ik ben geen peter green expert maar gebruikt die niet een pak minder reverb?

Cubone
8 september 2011, 18:30
ik ben geen peter green expert maar gebruikt die niet een pak minder reverb?

HAH !!! zeker nooit the supernatural gehoord ;)

Voor dit nummer gebruikt hij idd weinig tot geen reverb. Maar ik probeer natuurlijk ook mijn eigen vibe erin te gooien en natuurlijk meer richting Gary Moore !! Misschien moet ik dat ook mijn vraag veranderen naar vinden jullie dit prettig om naar te luisteren ??


Greetz,

barno
8 september 2011, 18:33
HAH !!! zeker nooit the supernatural gehoord ;)

Voor dit nummer gebruikt hij idd weinig tot geen reverb. Maar ik probeer natuurlijk ook mijn eigen vibe erin te gooien en natuurlijk meer richting Gary Moore !! Misschien moet ik dat ook mijn vraag veranderen naar vinden jullie dit prettig om naar te luisteren ??


Greetz,

ja maar je speelt hier een iconisch nummer en door de heaps of reverb klinkt het voor mij te plastic, terwijl peter green's sound in dat nummer juist gekenmerkt wordt door bare essentials gevoel.

bass blom
8 september 2011, 18:33
nou ik vond het zeker niet onprettig om te horen.
in het begin iets houterig, later beter.
goed bezig!

Epii
8 september 2011, 18:35
Klinkt opzich goed, maar ik hoor toch een soort fizz of rasperigheid ofzo waar ik niet zou van hou. Ik heb het idee dat het geluid van Gary Moore wat minder 'rauw' is. Het is altijd lastig om goed te beschrijven wat je hoort :seriousf:

Han S
8 september 2011, 18:41
Je speelt lekker hoor!

Ik nam een CD op met een bekende bluesband. De gitarist (we noemen geen namen) is een bekende man en een geweldige gitarist en hij was op zoek naar het zoals hij noemde 'Peter Green Sound'. Hij had eerst een Soldano en later een prachtige Fender amp, maar geen Peter Green sound.

Op een gegeven moment zegt hij: ik wil het liever nog over doen en ik ga wel in de andere ruimte staan, heb jij nog een klein oefen ampje ergens? Er daar stond een of ander vaag klein combootje, eigenlijk een bas versterkertje, geen idee wat voor merk, klein speakertje er in en ooit achtergelaten door een vriendje van mijn zoon. Staat er al een jaar of tien en de gitarist plugt zijn vette gitaar er in (Les Paul uiteraard) en heeft in één keer het geluid wat hij zoekt.

Wil je die verkopen? vraagt hij. Van mij mag je hem zo meenemen, maar hij is niet van mij. Zomaar een mooi verhaal over de 'Peter Green Sound', die je soms stomtoevallig ergens aantreft waar je het helemaal niet verwacht.

Cubone
8 september 2011, 19:24
@Bass Blom

Dankje !!

@Barno

Het is idd een iconisch nummer. Maar het is nooit mijn bedoeling geweest om precies die sound van Peter Green te krijgen. Dat zou ik ook niet eens kunnen al zou ik het willen :seriousf:

Wat wel zo is dat ik meer richting de Gary Moore ging ook ivm mijn gitaar etc. Gary gebruikt dan weer wel wat reverb en als ik heel eerlijk moet zijn vind ik Gary Moore's versie mooier qua gitaarspel maar qua zang weer van Peter Green.

Maar goed ik had om die vergelijking gevraagd ;)

@epii

Ik vind juist Gary's sound wat rauwer !!

@Han S

Dankje, ook een hele leuke anekdote ! maar moet je eens voorstellen dat ik hier zit met een SG special en een guitarport !!! en daar moet ik het mee doen. Ik heb niet eens een echte versterker of een les paul standard :(


Thanks guys,


Ik zal eens kijken of ik misschien toch een tikkeltje voorzichtiger moet zijn met de reverb...

Pepe
8 september 2011, 19:30
De Peter Green sound.. Snowy White en freund Hilden komen ook uit die school

Ik vind het redelijk overtuigend klinken, nog net te weinig laid back en teveel drama wat mij betreft maar soit, Gary Moore is andere koek dan meneer Green, dat is all about schmieren en onsje meer.

Cubone
8 september 2011, 22:22
De Peter Green sound.. Snowy White en freund Hilden komen ook uit die school

Ik vind het redelijk overtuigend klinken, nog net te weinig laid back en teveel drama wat mij betreft maar soit, Gary Moore is andere koek dan meneer Green, dat is all about schmieren en onsje meer.

Bedankt Pepe ! Ik houd wel drama hoor ;) dus daar maak ik me dan ook niet zo druk om. Te weinig laid back...hmmzz dat is op zich wel interessant. Hoe kan ik dan wat meer laid back klinken/spelen, misschien wat tips voor mij ??

Wil het natuurlijk zo goed mogelijk voor mekaar hebben voordat ik het op youtube knal :seriousf:


Groet,

:rockon:

Pepe
8 september 2011, 22:51
Je stijl is gebaseerd op Moore's interpretatie dus niks mis mee. De Peter Green school is meer ingehouden, subtieler, alsof je aan het vissen bent en af en toe beet hebt. Moore heeft vanaf punt nul een dikke snoek aan zijn lijn.
Maar je kan ook veel drama leggen in wachten tot ie bijt, dat is waar.

Schrevel
8 september 2011, 22:57
Snowy White heeft voor mijn oren altijd een ielig transistor geluid gehad. Geeft mij geen associatie met Green.

En Green speelde Need Your Love toch helemaal niet op een Les Paul?

piezo
8 september 2011, 23:09
Zo te horen welzeker met zijn Les Paul. In de uit-fase middenstand.

Cubone
8 september 2011, 23:09
Je stijl is gebaseerd op Moore's interpretatie dus niks mis mee. De Peter Green school is meer ingehouden, subtieler, alsof je aan het vissen bent en af en toe beet hebt. Moore heeft vanaf punt nul een dikke snoek aan zijn lijn.
Maar je kan ook veel drama leggen in wachten tot ie bijt, dat is waar.

Thanks, Gary Moore all the way ! Ik hou wel van die agressiviteit van Gary. heeft ook altijd zo,n bijtend toontje. Peter Green een wat rondere toon. Peter Green vind ik weer een wat mooiere stem hebben dan Gary en staat misschien wat dichterbij de traditionele blues ??

@schrevel

Hoe kom je erop dat Peter Green need your love so bad, op een les paul speelde ?? Gary Moore wel ja, maar Peter Green op een stratje als ik het goed heb.


Greetz,

Han S
8 september 2011, 23:18
Gary Moore had toch de Les Paul van Peter Green? Daar zal het vandaan komen, of hij Need your love op een LP heeft gespeeld?

Cubone
8 september 2011, 23:32
Gary Moore had toch de Les Paul van Peter Green? Daar zal het vandaan komen, of hij Need your love op een LP heeft gespeeld?

Ooh vandaar. Die had Gary Moore als het goed is, weer verkocht toch ??

Pepe
8 september 2011, 23:39
Snowy White heeft voor mijn oren altijd een ielig transistor geluid gehad. Geeft mij geen associatie met Green.

Ik zie de overeenkomst wel (http://www.youtube.com/watch?v=Q_N9FQAPau0).

Duhsjaak
9 september 2011, 04:23
Hi
Klinkt veelbelovend.

Ik denk dat je voor jezelf de vraag moet beantwoorden of je een ikoon als dit letterlijk en zo origineel mogelijk wilt naspelen, of dat je er een heel eigen geluid aan probeert mee te geven. En als je kiest voor het eerste, welk voorbeeld je wilt gaan evenaren.

Ondertussen zul je wel weten wat ik vind van letterlijk naspelen (luister nog maar eens naar je blues improvisatie), maar dat moet jou er niet van weerhouden om dat te doen. Met jouw talent is een hoop mogelijk.

Het grappige is wel dat ik er altijd van ben uitgegaan dat Peter G. een LP gebruikte, maar ik ruil die gedachte graag in voor een ander inzicht. Het is heel goed mogelijk dat er iets speelt dat door Han wordt geopperd, namelijk dat amp en speakers hier de doorslaggevende factor zijn voor het geluid van dit nummer.

Overigens ben ik meer van de Peter G. dan van de Gary Moore school.
Als Gary een losse A snaar doet, doet ie al een goudvisje for good measure. Dan gooit ie zijn hoofd in zijn nek en hapt ie naar adem. Zo emotioneel allemaal. Iets minder drama had van mij wel gemogen. Ik begrijp van mensen dat ie nu een beetje lastig van oude gewoontes af te brengen is.

Je hebt me wel weer naar Gary laten luisteren. Dat is alweer gewonnen. Die versie kende ik nog niet. Het wordt tijd dat ik jou om advies ga vragen in plaats van andersom.

Kortom: Kies maar, en laat mij van mijn stoel donderen van verbazing. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker met muziek van jou.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Vriendelijke groet, Gus

jannest
9 september 2011, 13:46
zomaar even een mening

ietsiepiertsie te "schel" en de reverb vind ik niet mooi
( maybe heb je nog een andere ?)

MichaelSS
9 september 2011, 14:12
Ik ben het met Jannest eens. Hij is iets wat aan de scherpe kant.

Verder zeker lekker gespeeld!

barno
9 september 2011, 14:26
Je stijl is gebaseerd op Moore's interpretatie dus niks mis mee. De Peter Green school is meer ingehouden, subtieler, alsof je aan het vissen bent en af en toe beet hebt. Moore heeft vanaf punt nul een dikke snoek aan zijn lijn.
Maar je kan ook veel drama leggen in wachten tot ie bijt, dat is waar.

zalige analogie :)

Ik kende niks van Engelse gitaristen. Tot ik Moore zag spelen met Albert King, toen dacht is, approved by Albert, dan zal 't wel de moeite zijn. Moore wel altijd wat te "big" naar mijn smaak. maar Green, hola ! een bleke BB King, een Engelse Jimmie Vaughan.

ErikM
9 september 2011, 14:36
Even tussendoor: ik gebruik daarvoor een gitaar met brughumbucker en volume 3 streepjes dicht, en een tubescreamer met een randje en fender solid state op t cleane kanaal. Gaat ook prima!

Cubone
9 september 2011, 15:43
Hi,

Zal al te wachten op de reactie van Duhsjaak !! Het is niet de bedoeling dat ik dit letterlijk en precies zal naspelen (kan ik ook niet). Het is meer een leerstukje, waar ik misschien wel mijn hele leven over kan doen, om het zo goed mogelijk te spelen/fraseren. Terwijl ik dit stukje leer heb ik natuurlijk de heren Gary Moore/Peter Green in gedachten :seriousf:

Ik was/ben vroeger altijd al een Gary Moore fan, todat ik erachter kwam dat hij dus heel erg opkeek tegen Mr Green !! Zelfs zijn leadtoon was gebaseerd op die van Peter Green (the supernatural) Heel veel Peter Green geluisterd natuurlijk.

Waarbij ik tot de conclusie ben gekomen dat Peter Green toch wat dichterbij de traditionele blues ligt qua spel en Gary toch meer een echte blues rocker is.

Ik persoonlijk vind Gary Moore's versie qua gitaarspel beter en Peter Green qua zang weer beter. Maar ik hoop dat de meeste hierzo wel weten dat Peter Green hem zelf ook heeft gecovered :soinnocent:


En de rest, ik zal eens kijken of ik wat aan de scherpte van mijn toon kan doen. Hieronder nog ff een stukkie , Ik zou mijn linkerhand verkopen om zo te kunnen spelen ! ooh wacht...


http://www.youtube.com/watch?v=YXljcwt7JMk&feature=related


bedankt voor de comments iedereen zal er zeker wat mee doen !


Greetz,

:blast:

bass blom
9 september 2011, 15:57
zie je hem ook wel met zijn volume spelen? :D

Cubone
9 september 2011, 16:02
zie je hem ook wel met zijn volume spelen? :D

Yep ! Wat ik zo fijn vind aan zijn spel is, dat die bends van hem bijna tegen het smeken aan liggen, als je begrijpt wat ik bedoel hahahahahaa. Smekende Bends !!! :seriousf:

bass blom
9 september 2011, 16:08
:loveserenade:

Duhsjaak
9 september 2011, 19:03
Yep ! Wat ik zo fijn vind aan zijn spel is, dat die bends van hem bijna tegen het smeken aan liggen, als je begrijpt wat ik bedoel hahahahahaa. Smekende Bends !!! :seriousf:


Hi
Ja, smekende bends. Super leuk gevonden!!!
Vriendelijke groet, Gus

Han S
9 september 2011, 20:46
Need your love so bad werd veelvuldig op de radio gedraaid en elke keer als dan die geweldige solo kwam werd hij weggedraaid en begon er weer zo'n zichzelf te graag horende oetlul doorheen te praten. Wat heb ik me daar altijd aan geërgerd.

E-J
10 september 2011, 00:35
Need Your Love So Bad is wel degelijk met 'Greeny', de 1959 Les Paul met de uit-fase stand opgenomen. Ik heb een album waarin allerlei takes staan van het nummer, de eerste gaan mis, de één is met orkest, de ander met Hammond. Erg interessant.

Als er één discipel van Peter Green is, is het Gary Moore wel. Helaas herinnert menigeen hem enkel van zijn 'power-blues' van begin en eind jaren '90. Hij kon zoveel meer dan dat.

Hier een alternatieve versie van Thin Lizzy's 'Still in Love With You'. Gary speelt hier op 'Greeny', met uiteraard de uit-fase stand.

http://www.youtube.com/watch?v=5tVVWn2wMgY

Ontopic: als je dichter in de buurt van 'het geluid' wilt komen, gebruik slechts een randje oversturing, beide pickups aan en draai de halshumbucker een tikkie terug. Toonpotmeters op 10 :)

Cubone
10 september 2011, 06:23
Hi
Ja, smekende bends. Super leuk gevonden!!!
Vriendelijke groet, Gus

:seriousf:

@E-J

Je hebt me helemaal blij gemaakt met die link !! ;) Ik kan zijn sound alleen maar omschrijven als zoet als men het kon proeven :-P

E-J
10 september 2011, 11:19
Graag gedaan!

Probeer de Fleetwood Mac plaat 'The Pious Bird of Good Omen' (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Pious_Bird_of_Good_Omen) ergens vandaan te halen (downloaden). Daarop staan de verschillende takes van 'Need Your Love So Bad'. Het gaat geregeld fout, kan ik je verklappen. Je hoort Green ook spelen met de volumeknoppen voor een scherper of voller geluid.

Green gebruikte overigens live op de rustige nummers (zoals Jumping At Shadows) veel reverb. Wat een echte aanrader is is de plaat 'Live at Boston' (http://en.wikipedia.org/wiki/Live_in_Boston_%28Fleetwood_Mac_album%29), dit zijn drie cd's met o.a. 24 minuten (!) versies van Rattlesnake Shake en een 13 minuten durend Green Manalishi. Geweldig goed!

Als laatste, bekijk de hommage van Gary Moore aan zijn leermeester. 'Blues For Greeny' is redelijk makkelijk te vinden. Hier Gary's versie van 'Need Your Love So Bad':

http://www.youtube.com/watch?v=tWwUQ6gbKIo

Allemaal uitstekende stof om Peter Green's stijl beter te leren kennen :).

Duhsjaak
10 september 2011, 13:21
Graag gedaan!

Probeer de Fleetwood Mac plaat 'The Pious Bird of Good Omen' (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Pious_Bird_of_Good_Omen) ergens vandaan te halen (downloaden). Daarop staan de verschillende takes van 'Need Your Love So Bad'. Het gaat geregeld fout, kan ik je verklappen. Je hoort Green ook spelen met de volumeknoppen voor een scherper of voller geluid.

Green gebruikte overigens live op de rustige nummers (zoals Jumping At Shadows) veel reverb. Wat een echte aanrader is is de plaat 'Live at Boston' (http://en.wikipedia.org/wiki/Live_in_Boston_%28Fleetwood_Mac_album%29), dit zijn drie cd's met o.a. 24 minuten (!) versies van Rattlesnake Shake en een 13 minuten durend Green Manalishi. Geweldig goed!

Als laatste, bekijk de hommage van Gary Moore aan zijn leermeester. 'Blues For Greeny' is redelijk makkelijk te vinden. Hier Gary's versie van 'Need Your Love So Bad':

http://www.youtube.com/watch?v=tWwUQ6gbKIo

Allemaal uitstekende stof om Peter Green's stijl beter te leren kennen :).


Hi
@Cubone
Hier ben ik het 100% mee eens.
Als de Boston dubbel CD niet meer te koop is, mag je me een seintje geven. Dan komen ze naar je toe. Via de gebruikelijke route.
Vriendelijke groet, Gus